ILPB3/423-492/09-3/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-492/09-3/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za czynności związane ze zmianą terenu strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za czynności związane ze zmianą terenu strefy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Siedziba Spółki znajduje się w N. Dnia 15 lutego 2008 r. Spółka podpisała umowę ze Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. z siedzibą w K. (zwaną dalej Zarządzającym), której celem było wszczęcie przez SSE odpowiednich procedur zmierzających do zmiany granicy Strefy i utworzenia nowej Podstrefy nazwanej Podstrefą N.

Po objęciu obszarem Strefy terenu będącego własnością Spółki i po zaakceptowaniu przez Zarządzającego procesu włączenia Podstrefy N. do obszaru Strefy, Spółka zobowiązała się do zapłaty na rzecz Zarządzającego wynagrodzenia za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m.in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie Podstrefa N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 17 marca 2008 r. - zmieniające rozporządzenie w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej został włączony obszar Podstrefy N. do SSE.

Dnia 17 lipca 2008 r. SSE wystawiła fakturę na łączną kwotę brutto 702.720,00 zł (netto = 576.000 + VAT 22% = 126.720,00) tytułem wynagrodzenia zgodnie z umową z dn. 15 lutego 2008 r.

W piśmie z dnia 24 września 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż Spółka dnia 20 sierpnia 2008 r. otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W chwili obecnej Spółka jest w fazie realizacji inwestycji i nie osiągnęła jeszcze przychodów zwolnionych z działalności prowadzonej na terenie SSE, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione wydatki za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m.in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji, stanowią koszty uzyskania przychodów w roku podatkowym od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości.

Poniesione wydatki za usługi przygotowawcze do objęcia terene SSE Podstrefy N., należy traktować jako kategorie działań podejmowanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmierzających do zabezpieczenia przychodów w przyszłości. Proces ten ma przyczynić się do wzmocnienia pozycji ekonomicznej prowadzonego przedsiębiorstwa i tym samym zapewnić uzyskanie przez Spółkę przychodów, bądź nawet ich zwiększenie. Spółka uważa, że wydatki związane z procesem włączenia terenu Podstrefy N. do SSE powinny być kwalifikowane jako koszty pośrednie, które są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy można podzielić na koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Jest to wówczas koszt ogólny działalności gospodarczej. Aby określić czy dany koszt jest bezpośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Przy ocenie tej, decydującym jest moment dokonania tegoż wydatku, a nie moment osiągnięcia przychodu. Gdy związek między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem jest wyraźny, koszt taki jest kosztem bezpośrednio związanym z tym właśnie przychodem.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka podpisała umowę z Zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną, której celem było wszczęcie przez Zarządzającego Strefą odpowiednich procedur zmierzających do zmiany granicy Strefy i utworzenia nowej Podstrefy nazwanej Podstrefą N. Po objęciu obszarem Strefy terenu będącego własnością Spółki i po zaakceptowaniu przez Zarządzającego procesu włączenia Podstrefy N. do obszaru Strefy, Spółka zobowiązała się do zapłaty na rzecz Zarządzającego wynagrodzenia za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m.in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie Podstrefa N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji.

Tym samym wydatków poniesionych na czynności związane ze zmianą terenu Strefy nie można uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami. Wobec powyższego zastosowanie będą miały przepisy art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl ust. 4e ww. artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zatem ujęcie (zaksięgowanie) kosztu w księgach rachunkowych określa datę powstania kosztu podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę poniesione przez Spółkę wydatki na czynności związane ze zmianą terenu Strefy, powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 3 lipca 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl