ILPB3/423-485/09-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-485/09-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości otrzymania dotacji na inwestycje w środkach trwałych od Gminy,

* zwolnienia z opodatkowania ww. dotacji oraz

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

X są zakładem budżetowym, działającym na podstawie uchwały Rady Miasta. Działalnością statutową zakładu jest organizowanie usług przewozu w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. W ramach swojej działalności, Wnioskodawca uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów, z których pokrywa część ponoszonych kosztów. Ceny biletów oraz grupy osób uprawnionych do korzystania z bezpłatnych oraz ulgowych przejazdów ustala Rada Miasta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wnioskodawca posiada środki trwałe, uzyskane w wyniku:

* wydatkowania środków własnych;

* wydatkowania dotacji celowej otrzymanej z budżetu gminy;

* nieodpłatnego przekazania do użytkowania przez Gminę.

Gmina ubiega się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 na realizację projektu. Jako podmiot realizujący projekt Gmina wskazała X. W związku z tym, otrzymane w ramach projektu środki unijne Gmina postanowiła przekazać ww. zakładowi budżetowemu jako dotację na inwestycję w środkach trwałych.

Pismem z dnia 21 września 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż realizacja zadań związanych z lokalnym transportem zbiorowym jest w myśl zapisów art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z 8 marca 1995 r. t. j. z dnia 12 października 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591) jednym z zadań własnych samorządu gminnego. W celu wywiązania się z tego zadania gmina ma obowiązek zarówno organizowania transportu zbiorowego jak i dokonywania inwestycji niezbędnych do utrzymania infrastruktury służącej komunikacji zbiorowej.

W celu realizacji zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 przytoczonej powyżej ustawy).

W rozpatrywanym przypadku, Gmina w celu realizacji inwestycji wystąpiła o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, poddziałanie 1.4 (I. Infrastruktura Transportowa, I.4 Miejski transport publiczny). W ocenie Wnioskodawcy, Gmina miała do tego prawo, ponieważ zgodnie z załącznikiem nr III do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, jednostki samorządu terytorialnego mogą być beneficjentem środków na zadania objęte Regionalnym Programem Operacyjnym. Natomiast beneficjentem środków nie może być jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. W takiej sytuacji są X, które jako zakład budżetowy nie posiadają osobowości prawnej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina miała prawo wystąpić o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jednocześnie na mocy zapisów ustawy o samorządzie gminnym, mogła wskazać do realizacji zadania swoją jednostkę organizacyjną, tj. X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy zakład budżetowy może otrzymać dotację, z przeznaczeniem na inwestycje w środkach trwałych od Gminy, która środki na ten cel pozyska z funduszy unijnych.

Jeżeli tak, to:

1.

Czy dotacja taka będzie zwolniona u podatnika z podatku dochodowego.

2.

Czy odpisy amortyzacyjne, do wysokości w jakiej wartość początkowa środka trwałego została sfinansowana z takiej dotacji, nie będą u podatnika stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek w części dot. "Czy zakład budżetowy może otrzymać dotację, z przeznaczeniem na inwestycje w środkach trwałych od Gminy, która środki na ten cel pozyskała z funduszy unijnych", rozpatrzony został postanowieniem z dnia 24 września 2009 r. nr ILPB3/423-485/09-5/KS, nr ILPP1/443-773/09-4/AT odmawiającym wszczęcia postępowania w tym zakresie. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 24 września 2009 r. nr ILPB3/423-485/09-3/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanej dotacji przeznaczonej na inwestycje, pochodzącej ze środków unijnych pozyskanych przez Gminę, będzie u podatnika zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy, odpisy amortyzacyjne w części, w jakiej wartość początkowa środków trwałych została sfinansowana z dotacji, nie będą u podatnika stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w części dot. pytania nr 2, uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako zakład budżetowy, działający na podstawie uchwały Rady Miasta otrzyma dotację, o którą ubiega się Gmina ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013 na realizację projektu " (...)". Jako podmiot realizujący projekt Gmina wskazała X. Wnioskodawca wskazał, iż Gmina postanowiła przekazać Jemu otrzymane środki, jako dotację na inwestycję w środkach trwałych.

Kwestię dot. rozstrzygnięcia, czy przedmiotowa dotacja będzie zwolniona z podatku dochodowego zawiera interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-485/09-2/KS. W interpretacji tej stwierdzono, iż "przyznana Wnioskodawcy dotacja na zakup środków trwałych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będzie - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podlegała zwolnieniu tym podatkiem".

Zatem koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż wydatki sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, dotyczącego podatku od towarów i usług wydana została odrębna interpretacja w dniu 16 września 2009 r. nr ILPP1/443-773/09-3/AT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl