ILPB3/423-482/13-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-482/13-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 29 września 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozstrzygnięcia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 8 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) oraz o brakującą opłatę w dniu 9 grudnia 2013 r. - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozstrzygnięcia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem dotyczącym formy i sposobu rozliczania się sklepiku uczniowskiego w Zespole Szkół (...).

Wnioskodawca nadmienia, że sklepik funkcjonowałby w ramach Rady Rodziców, a cały wygospodarowany zysk byłby przeznaczony na cele edukacyjne (tzn. nagrody za konkursy organizowane w szkole, słodycze z okazji Dnia Dziecka, Mikołaj itp.).

Uczniowie będą pracować w formie wolontariatu, ucząc się przedsiębiorczości. Ponadto Szkoła została odbudowana częściowo ze środków Unii Europejskiej i dlatego sklepik szkolny nie może być prowadzony przez jednostkę gospodarczą w formie działalności gospodarczej.

W piśmie uzupełniającym z 8 grudnia 2013 r., które uznano za ostateczne określenie zakresu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przy Zespole Szkół (...) w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, działa Rada Rodziców. Jest ona społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły. Jako wewnętrzny organ Szkoły, Rada Rodziców nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Szkoły, jednostką organizacyjną. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może jednak gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

Jedną z inicjatyw podjętych przez tut. Radę Rodziców jest otwarcie i prowadzenie szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły (materiały do organizacji imprez szkolnych, pomoce naukowe) Sklepik działał będzie w czasie przerw między lekcjami, a obsługujący go uczniowie nie będą otrzymywać wynagrodzenia. Będą pracować w formie wolontariatu, ucząc się przedsiębiorczości. Szacunkowy dochód ze sprzedaży (głównie napojów i artykułów spożywczych pakowanych pojedynczo) wyniesie ok. 2.000 zł w skali roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody Szkoły Ponadgimnazjalnej, będącej jednostką budżetową, uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła jako jednostka budżetowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest z niego zwolniona na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, zwolniona jest także z obowiązku składania zeznań rocznych CIT-8. Oznacza to równocześnie brak obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) katalog zwolnień podmiotowych został zawarty w art. 6.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Jednostkami budżetowymi są bowiem - zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej.

Rada Rodziców działająca przy Szkole Ponadgimnazjalnej podjęła inicjatywę otwarcia i prowadzenia szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły, a dochód ze sprzedaży wyniesie ok. 2.000 zł rocznie.

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.

Jak natomiast stanowi art. 53 ust. 4 ww. ustawy, rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

Z powyższych regulacji ustawy o systemie oświaty wynika, że rada rodziców utworzona przez rodziców uczniów szkoły, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Zatem, w konsekwencji rada rodziców jako wewnętrzny, społeczny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną jednostką organizacyjną. Nie może więc zostać uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, kwestię dotyczącą opodatkowania dochodu powstałego w związku z prowadzeniem sklepiku szkolnego przez Radę Rodziców, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby szkoły odnieść należy do podmiotu uznanego za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. Szkoły.

I tak, Szkoła będąca jednostką budżetową - jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest zwolniona od podatku dochodowego. Stwierdzić zatem należy, iż uzyskanie dochodu z tytułu prowadzenia sklepiku szkolnego nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że tut. Organ - adekwatnie do treści pytania postawionego przez Wnioskodawcę oraz wskazania przepisów podatkowych mających podlegać interpretacji - ocenił wyłącznie kwestię związaną z opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z prowadzenia sklepiku szkolnego. Natomiast z uwagi na fakt, że to pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku, nie odniesiono się do zagadnienia związanego z obowiązkiem składania zeznań rocznych CIT-8 oraz obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl