ILPB3/423-48/13-4/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-48/13-4/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów w części odnoszącej się do możliwości zaliczenia wydatków związanych z wybudowaniem lub modernizacją infrastruktury drogowej i towarzyszącej do kosztów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (zwany dalej: Spółką) prowadzi działalność, której zasadniczym przedmiotem jest naprawa i regeneracja części maszyn. W związku z rozwojem firmy oraz ze wzrostem rozmiarów działalności, Spółka nabyła w roku 2011 grunt wraz z umiejscowionym na nim budynkiem biurowo - produkcyjnym. Po przeprowadzeniu prac porządkowo - przygotowawczych na gruncie i rozbudowie budynku, Spółka zamierza przenieść tam swoją siedzibę i miejsce prowadzenia działalności z dotychczasowej lokalizacji, wykorzystywanej na podstawie umowy najmu. W celu dostosowania zakupionego budynku do użytkowania na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej zaszła konieczność rozbudowy istniejącego budynku biurowo - usługowego o część usługową, budowy pylonu, wiaty oraz tymczasowego zbiornika bezodpływowego na ścieki (zwana dalej: inwestycją niedrogową).

Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 31 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), w celu realizacji przedsięwzięcia niedrogowego i uzyskania pozwolenia na jego realizację, Spółka musi spełnić warunek postawiony przez Miasto, którym jest utwardzenie pofrezem wskazanego odcinka drogi publicznej (zwana dalej: inwestycją drogową). W tym celu, Wnioskodawca podpisał umowę z Miastem nr (...) załączoną do niniejszego wniosku. Zgodnie z umową, inwestycja drogowa będzie odbywać się na gruncie będącym w administracji Zarządu Dróg Miejskich (własność miasta). Szczegółowe warunki realizacji inwestycji drogowej zostały określone w załączonej umowie. Po zakończeniu prac, inwestycja drogowa zostanie nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta. Podstawą przekazania będzie protokół przekazania środka po jego przejęciu przez Miasto.

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego o poniższe informacje.

1.

Pod pojęciem przebudowania i zmodernizowania infrastruktury towarzyszącej drodze publicznej, do przebudowy której Spółka jest zobowiązana na podstawie umowy z Miastem nr (...) rozumie się, zgodnie z § 3 niniejszej umowy, prace w zakresie przebudowy istniejących uzbrojeń (w przypadku takiej konieczności) w celu usunięcia kolizji z infrastrukturą techniczną, które wystąpią w związku z przebudową ulicy oraz prace związane z organizacją ruchu w postaci oznakowania poziomego i pionowego.

2.

Wydatki opisane w punkcie pierwszym, związane z przebudową infrastruktury technicznej wchodzą, zgodnie z § 3 ww. umowy, w zakres kompleksowego przygotowania inwestycji drogowej polegającej na przebudowie drogi publicznej i do poniesienia ich Spółka została zobowiązana na podstawie z art. 16 ustawy z dnia 31 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), zgodnie z którym przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

3.

Po przeprowadzeniu inwestycji niedrogowej polegającej na rozbudowie zakupionego budynku Spółka zamierza przenieść do niego swoją siedzibę. Budynek będący siedzibą Spółki i miejscem prowadzenia działalności usytuowany jest obok przedmiotowej drogi, do przebudowania której Spółka została zobowiązana i korzystanie z niej będzie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Spółki. W ramach inwestycji drogowej polegającej między innymi na utwardzeniu pasa jezdni na drodze dojazdowej do działki, na której będzie znajdować się siedziba firmy, Spółka przebuduje również dwa zjazdy z ww. drogi dojazdowej na teren swojej działki.

Wszystkie te czynności umożliwią Spółce prawidłowe prowadzenie w tym miejscu działalności gospodarczej, której niezbędnym elementem jest transport do siedziby firmy materiałów i towarów, przewóz przedmiotów napraw, wyjazdy do klientów oraz wizyty klientów w siedzibie Spółki. Powyższa inwestycja drogowa jest warunkiem koniecznym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie przeprowadzonej inwestycji niedrogowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy poniesione przez Spółkę wydatki związane z wybudowaniem lub modernizacją infrastruktury drogowej oraz towarzyszącej, która będzie przedmiotem przekazania na rzecz Miasta, będą stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy przedmiotowe wydatki, o których mowa w powyższym pytaniu, powinny zostać ujęte jako koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury na rzecz Miasta.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2).

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako pytanie nr 3) został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 29 kwietnia 2013 r. nr ILPB3/423-48/13-5/JG.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Z przywołanego przepisu wynika, że aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące warunki:

* pomiędzy wydatkiem a przychodem musi istnieć związek tego typu, że jego poniesienie ma wpływ na powstanie przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,

* wydatek nie może być wymieniony w katalogu wydatków, których przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,

* wydatek jest definitywny, tzn. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona.

Z powyższego wynika zatem, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W celu uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu nie jest konieczne wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy ponoszonym wydatkiem a konkretnym przychodem. Należy zauważyć, że kosztami uzyskania przychodów są również wydatki poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, będą zatem także koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Przenosząc powyższe na grunt zaprezentowanego powyżej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca pragnie wskazać, że omówione powyżej przesłanki uznania wydatków za koszty uzyskania przychodów zostały przez Spółkę spełnione, co Spółka uzasadnia poniżej.

Jak stanowi przywołany przez Spółkę art. 16 ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. Obowiązek wybudowania lub przebudowy infrastruktury drogowej przez Spółkę wynika zatem wprost z przepisów prawa.

W celu realizacji obowiązku wynikającego z przywołanego przepisu, Spółka zawarła umowę z Miastem. W tej umowie został określony szczegółowy zakres niezbędnych do wykonania prac oraz warunki przekazania przebudowanej i zmodernizowanej infrastruktury drogowej i towarzyszącej na rzecz Miasta.

Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wywiązanie się z zobowiązania do przebudowania i zmodernizowania dróg publicznych i infrastruktury im towarzyszącej w zakresie uzgodnionym z Miastem oraz jej nieodpłatne przekazanie Miastu, stanowi warunek konieczny do uzyskania przez Spółkę pozwolenia na wykonanie prac dostosowujących nabyty budynek i grunt do potrzeb prowadzenia w nim działalności Spółki, tj. pozwolenia na rozbudowę istniejącego budynku biurowo - usługowego o część usługową, budowę pylonu, wiaty oraz tymczasowego zbiornika bezodpływowego na ścieki. W konsekwencji, Spółka budując odpowiednią infrastrukturę drogową na gruntach należących do Miasta dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane w związku z działalnością prowadzoną w nowej siedzibie Spółki.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że wydatki poniesione w związku z przebudową lub ulepszeniem infrastruktury drogowej i towarzyszącej, będącej następnie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta działającego poprzez ZDM stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto, tut. Organ pragnie wskazać, iż dokumenty dołączone przez Spółkę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl