ILPB3/423-48/10-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-48/10-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z udziałem jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z udziałem Jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania,

* zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych dotychczas przez x w związku z udziałem pracowników Spółki w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania w sytuacji, gdy Spółka zdecyduje się na zwrot tych wydatków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (której ostatecznym udziałowcem jest y z siedzibą w RPA), w ramach której działa x (dalej: X). w 2008 r. x uruchomiło pracowniczy program motywacyjny określany angielską nazwą XYZ 2008 (dalej: XYZ), skierowany do kluczowych pracowników jej spółek zależnych, w tym również do pracowników Spółki. Program został uruchomiony poza Spółką, niezależnie od Jej decyzji.

Zainicjowany program ma na celu stworzenie mechanizmów motywujących kluczowych pracowników Grupy do wykonywania ich obowiązków w ramach spółek należących do x z najwyższą możliwą starannością, przez co przyczyniają się oni do zwiększenia wartości akcji X.

XYZ stanowi program wynagradzania, który polega na przyznawaniu pracownikom prawa do premii z tytułu wzrostu wartości akcji X. Pracownicy, w momencie przystąpienia do planu, otrzymują określoną liczbę "wirtualnych" akcji x o wartości wynikającej z wyceny rynkowej Spółki. Jednocześnie, przyznane zostaje im prawo nabycia w przyszłości określonej liczby akcji (lub ekwiwalentu pieniężnego za te akcje) spółki Y, za kwotę pieniężną odpowiadającą różnicy pomiędzy wartością akcji x z dnia realizacji prawa, a wartością tych akcji, obowiązującą w dniu przyznania prawa (i wirtualnych akcji X).

Adresatami programu są pracownicy wyższego szczebla (głównie kadry zarządzającej) zatrudnieni w spółkach zależnych X, w tym również pracownicy Spółki. Uczestników programu wybiera specjalna komisja składająca się z członków zarządu x (administratora programu) lub z (spółki holdingowej, do której należy X). Wskazana komisja samodzielnie decyduje o przyznaniu prawa do otrzymania prawa do wzrostu wartości akcji wybranym pracownikom Spółek zależnych oraz o ilości praw, które w przyszłości będą mogli zrealizować.

Zgodnie z regulaminem programu XYZ, prawa przyznane w ramach programu są niezbywalne i mogą zostać zrealizowane wyłącznie przez uczestników programu po upływie następujących okresów:

* po roku od dnia przyznania praw - maksymalnie 1/5 wartości przyznanych praw,

* po upływie 2 lat od dnia przyznania praw - maksymalnie 1/5 wartości przyznanych praw,

* po upływie 3 lat od dnia przyznania praw - maksymalnie 1/5 wartości przyznanych praw,

* po upływie 4 lat od dnia przyznania praw - maksymalnie 1/5 wartości przyznanych praw,

* po upływie 5 lat od dnia przyznania praw - maksymalnie 1/5 wartości przyznanych praw lub alternatywnie całość przyznanych niezrealizowanych praw (jeśli nie były realizowane okresowo przez pracowników).

Po upływie ww. okresów restrykcyjnych pracownicy objęci planem nabywają prawo do otrzymania części (lub całości) akcji y lub kwoty stanowiącej równowartość tych akcji (przy czym liczba akcji określana jest według ich aktualnej ceny rynkowej, od wartości wzrostu ceny akcji x od daty ich przyznania). Co do zasady, na życzenie pracownika uczestniczącego w XYZ, Administrator programu (tekst jedn. X) dokonuje zbycia nabytych przez niego akcji Y, w wyniku czego pracownik efektywnie otrzymuje na prywatne konto (w gotówce) różnicę pomiędzy ceną rynkową akcji x z dnia realizacji praw, a wartością z dnia przyznania praw, ustaloną według zasad określonych w planie.

X pełni też funkcję administratora XYZ i w ramach swoich obowiązków:

* finansuje koszty związane z uczestnictwem pracowników spółek zależnych w XYZ, (w szczególności koszty nabycia akcji i obsługi programu),

* nabywa oraz zbywa na giełdzie przysługujące pracownikom, objętym XYZ Plan, akcje Y, w zależności od zapotrzebowania tych pracowników (w tym zakresie x korzysta z usług biura maklerskiego),

* wykonuje czynności administracyjno - prawne związane z obsługą XYZ,

* wypłaca kwoty stanowiące równowartość przyznanych akcji bezpośrednio na prywatne rachunki bankowe pracowników objętych XYZ.

W 2009 r. w wyniku realizacji praw przyznanych w ramach XYZ w roku 2008, wybrani pracownicy Spółki uzyskali po raz pierwszy prawo do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego, odpowiadającego wzrostowi wartości akcji Y, za część przyznanych im "warunkowych" akcji. w związku z powyższym, X, jako administrator programu, dokonało na ich rzecz wypłat przedmiotowych ekwiwalentów, w całości ponosząc związane z tym koszty.

Ze względu na fakt, że niezależnie od korzyści uzyskiwanych przez Grupę z przyznania pracownikom Spółki praw w ramach XYZ, Spółka uzyskuje wymierne korzyści z funkcjonowania programu motywacyjnego (związanie ze sobą strategicznych pracowników w perspektywie czasowej, jak i wzrost motywacji do pracy), Spółka rozważa przejęcie ekonomicznego ciężaru kosztów uczestnictwa swoich pracowników w XYZ. w tym celu Spółka planuje zawrzeć z x porozumienie o przejęciu kosztów. Porozumienie może też przewidywać zlecenie przez Spółkę x realizacji innych form działań motywacyjnych (np. szkoleń) dla wybranych pracowników.

Spółka rozważa zawarcie z x pisemnego porozumienia o przejęciu finansowania kosztów udziału swoich pracowników w XYZ. Z zawartego porozumienia będzie również wynikać, że Spółka przejmuje obowiązki związane z rozliczeniem i wypłatą zrealizowanych praw do akcji przyznanych do tej pory pracownikom Spółki, jak również tych, które w przyszłości otrzymają pracownicy Spółki. w konsekwencji, Spółka będzie posiadać informacje o ilości przyznanych praw, ich wartości i kwocie należnej pracownikom przy wykupie praw.

Po zawarciu rozważanego porozumienia, Spółka będzie miała możliwość wskazywania nazwisk pracowników, którzy mieliby zostać objęci programem, choć ostateczną decyzję w tym zakresie każdorazowo będzie nadal podejmować komisja określona w XYZ (obecnie Spółka nie ma wpływu na decyzję X, którzy z jej pracowników uzyskają świadczenia wynikające z udziału w programie oraz jaka będzie wysokość tych świadczeń). Ponadto, w wyniku zawarcia rozważanego porozumienia, Spółce będzie przysługiwać prawo do ewentualnego odrzucenia finansowania przez Nią kosztów uczestnictwa konkretnego pracownika objętego programem jeśli, w Jej opinii, z tytułu finansowania jego udziału, nie uzyska żadnych korzyści.

Jednocześnie, Spółka rozważa wprowadzenie zmian w przyjętym przez siebie regulaminie wynagrodzenia oraz aneksowanie umów o pracę zawartych z pracownikami, biorącymi udział w XYZ tak, by wskazywały, iż wybranym kluczowym pracownikom Spółki, jako dodatkowy składnik wynagrodzenia, zostało przyznane prawo do uczestnictwa w pracowniczym programie motywacyjnym prowadzonym przez X.

W rezultacie powyższych działań, Spółka zakłada, iż w stosunku do pracowników dokonujących realizacji tych praw, Spółka będzie dokonywać wypłaty przysługujących im kwot ze swojego konta, umieszczając je na liście płac. Wobec tego, sfinansowane przez Spółkę świadczenia, które będą uzyskiwać Jej pracownicy z tytułu udziału w XYZ, po podpisaniu rozważanego porozumienia, będą stanowić ich przychody z tytułu umowy o pracę, a Spółka będzie od nich pobierać i odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W chwili obecnej, Spółka rozważa także opcje zawarcia porozumienia, na mocy którego nie tylko na bieżąco będzie finansować koszty wynikające z uczestnictwa Jej pracowników w XYZ, ale też dokona zwrotu na rzecz x wydatków (kosztów) poniesionych przez x przed zawarciem porozumienia, a wynikających z udziału pracowników Spółki w XYZ za okres od dnia wdrożenia Planu do dnia zawarcia porozumienia. w odniesieniu do zwrotu kosztów ponoszonych przez x przed zawarciem rozważanego porozumienia, Spółka podkreśla, iż w momencie wypłat dokonywanych przez x na rzecz Jej pracowników (wypłaty dokonywane w 2009 r.) nie posiadała informacji o osobach, na rzecz których dokonywane były wypłaty, ani o kwotach wypłat. Wypłaty te ponadto były dokonywane bezpośrednio z konta bankowego X. Z tego względu, nie stanowiły one dla pracowników przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki, które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę w związku z udziałem Jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym XYZ mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w sytuacji, gdy Spółka zdecyduje się na zwrot wydatków poniesionych dotychczas przez X, w związku z udziałem Jej pracowników w XYZ, Spółka będzie mogła zaliczyć przedmiotowe wydatki do kosztów uzyskania przychodu.

3.

Zakładając, iż odpowiedzi na pytanie 1 i 2 są pozytywne, w którym momencie Spółka będzie mogła rozpoznać koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z udziałem Jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania. Wniosek Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych dotychczas przez x w związku z udziałem pracowników Spółki w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania w sytuacji, gdy Spółka zdecyduje się na zwrot tych wydatków został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 30 marca 2010 r.: nr ILPB3/423-48/10-3/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, które Spółka będzie ponosić w związku z udziałem swoich pracowników w zorganizowanym na szczeblu grupowym Pracowniczym Programie Motywacyjnym XYZ będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków enumeratywnie wymienionych w tej ustawie.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką orzeczniczą, przytoczony przepis pozwala podatnikowi pomniejszyć przychody do opodatkowania o wszelkie poniesione przez niego wydatki, które według racjonalnej oceny podatnika powinny przyczynić się do powstania przychodu podatkowego. Przykładowo, taki pogląd potwierdził NSA w Lublinie w wyroku z 25 marca 1997 r. sygn. akt i SA/Lu 708/96 wskazując, iż: "zakwalifikowania danego wydatku za koszt funkcjonowania osoby prawnej należy dokonywać indywidualnie w każdym przypadku, kierując się doświadczeniem życiowym i zasadami logiki. Niewątpliwie istotną kategorią tych ustaleń będzie przydatność owych wydatków dla właściwego funkcjonowania osoby prawnej".

W ocenie Spółki, wydatki, które będzie ponosić w związku z finansowaniem udziału swoich pracowników w zorganizowanym przez x programie motywacyjnym, jako składnik wynagrodzenia ze stosunku pracy, będą mogły stanowić koszty uzyskania Spółki.

Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednoznacznie wynika, że wydatki ponoszone na wynagrodzenie pracowników mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. w myśl art. 15 ust. 4g przytoczonej ustawy, należności ze stosunku pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Natomiast z treści art. 16 ust. 1 pkt 57, który ma zastosowanie, gdy wypłata nastąpiła w późniejszym terminie, wynika, że kosztów uzyskania przychodu nie mogą stanowić jedynie takie należności ze stosunku pracy, które nie zostały postawione do dyspozycji pracownika lub wypłacone.

Powołane przepisy wskazują jednoznacznie, że wynagrodzenia pracownicze są, co do zasady, kosztami uzyskania przychodów, a jedynym warunkiem ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu jest faktyczne wypłacenie pracownikowi w określonym terminie. Zasady te dotyczą wszystkich uzyskiwanych elementów wynagrodzenia, a wiec także dodatkowo przysługującym pracownikom korzyści wynikających z XYZ, które zgodnie z rozważanymi zmianami do regulaminu wynagrodzenia stanowiłyby składową wynagrodzenia.

Niejako dodatkowo, Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż wydatki, które będzie ponosić w związku z finansowaniem udziału swoich pracowników w zorganizowanym przez x programie motywacyjnym będą racjonalne, przydatne dla właściwego funkcjonowania firmy, ponoszone w celu zabezpieczenia źródła przychodu, a także przyczyniające się potencjalnie do zwiększenia uzyskiwanych przez Nią przychodów w przyszłości. Podstawowym celem tego programu jest bowiem motywowanie adresatów programu do wykonywania ich obowiązków w ramach spółek zależnych od x z najwyższą możliwą starannością, a jednocześnie związanie kluczowych pracowników na dłużej z tymi spółkami.

Tym samym, udział pracowników Spółki w XYZ w wyniku przyrzeczenia im korzyści, których realizacja jest uwarunkowana pozostaniem pracownikami firmy (lub ewentualnie innej Spółki zależnej X), zachęca ich do nierozwiązywania stosunku pracy ze Spółką (a jeśli już, to ewentualnie na rzecz innych spółek zależnych od X). Powyższe przekłada się na zmniejszenie odpływu wykwalifikowanej kadry do zewnętrznej konkurencji i zapobiega rozpowszechnianiu się know - how opracowanego przez Spółkę.

Ponadto, w wyniku realizacji programu, dochodzi do zaciśnięcia więzi pomiędzy Spółką, a Jej pracownikami. Uczestnictwo w XYZ zwiększa lojalność oraz współodpowiedzialność pracowników biorących w nim udział za rozwój przedsiębiorstwa oraz dodatkowo zachęca pracowników, którzy nie są nim objęci do podejmowania wysiłków, które mogą zostać zwieńczone przyznaniem prawa do udziału w programie.

W efekcie, realizacja programu może niewątpliwie wpływać na możliwość utrzymania w Spółce najwyższej klasy fachowców, co wpływa na zabezpieczenie źródła przychodu oraz obniżenie kosztów rekrutacji i kosztów szkoleniowych w Spółce.

Dodatkowo, ze względu na fakt, że w wyniku programu pracownicy nim objęci wiążą się ze Spółką w dłuższej perspektywie czasowej, Spółka ma możliwość stworzenia doświadczonego i posiadającego dobrą znajomość rynku zespołu kadry kierowniczej, która będzie efektywnie Nią zarządzać, wyznaczać Jej strategię i kreować nowe produkty, co z pewnością wpłynie na zwiększenie wysokości uzyskiwanych przez Nią przychodów.

W świetle powyższego, Spółka uważa, że rozważane przejęcie ciężaru finansowania udziału Jej pracowników w XYZ będzie mieć niewątpliwie charakter wydatków przyczyniających się do zabezpieczenia źródeł przychodów, a także wpływających na ich zwiększenie w przyszłości, a więc będą mogły one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Reasumując, w opinii Spółki, mając na uwadze, że w rozważanym przez Spółkę rozwiązaniu wskazane wydatki będą stanowiły składnik wynagrodzenia pracowników ze stosunku pracy, co będzie znajdować potwierdzenie w przyjętym przez Spółkę regulaminie wynagrodzenia oraz aneksowanych umowach o pracę, oraz fakt, że udział pracowników w XYZ wpływa na zabezpieczenie źródeł przychodów uzyskiwanych przez Spółkę w związku z wzmocnieniem więzi istniejących pomiędzy pracownikami a Spółką, będzie Ona uprawniona do rozpoznania wydatków, którymi będzie obciążana przez x jako kosztów uzyskania przychodów.

Z art. 15 ust. 4g oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że wydatki stanowiące wynagrodzenia pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracowników w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego. Jeśli terminy te nie zostaną dochowane, wynagrodzenia można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu dopiero z chwilą ich wypłaty lub postawienia do dyspozycji pracownika.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, Spółka stoi na stanowisku, że wydatki, których ponoszenie w przyszłości, w związku z udziałem Jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym XYZ, jako element wynagrodzenia, będą stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki w zależności od daty wypłaty, albo w miesiącu, za który są należne (tekst jedn. w miesiącu, w liście płac za który je ujęto) lub w miesiącu, w którym zostaną wypłacone lub postawione do dyspozycji pracowników (gdy wypłata nastąpi po upływie terminu wypłaty wynagrodzeń wynikającego z regulaminu wynagrodzenia Spółki).

Jednocześnie, odnosząc się do rozważanej możliwości dokonania na rzecz x zwrotu wydatków poniesionych przez x na rzecz pracowników Spółki przed zawarciem rozważanego porozumienia, Spółka pragnie wskazać, iż moment ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia, przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się zgodnie z art. 15 ust. 4e dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń okresowych kosztów. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W ocenie Spółki, rozważany zwrot na rzecz x wydatków poniesionych uprzednio przez x w związku z obsługą XYZ należy potraktować na gruncie powyższego przepisu jako wydatki inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, gdyż nie dotyczą one konkretnego przychodu, a jedynie przyszłej możliwości zabezpieczenia lub / i zwiększenia przychodów. Potwierdzają to też organy podatkowe wskazując, iż: "Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód" (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 grudnia 2009 r. sygn. ITPB3/423-497/09/MK).

Jednocześnie, jako że przedmiotowe wydatki nie będą dotyczyć żadnego konkretnego okresu (nie są to np. koszty usług świadczonych w konkretnych okresach rozliczeniowych), a mogą wpływać motywująco na pracowników w nieograniczonej perspektywie czasowej, nie znajduje do nich zastosowanie zdanie drugie zacytowanego przepisu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, na podstawie zdania pierwszego, w opinii Spółki, będą one stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, ustalonej zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z udziałem Jej pracowników w pracowniczym programie motywacyjnym oraz momentu ich rozpoznania uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tej części oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanego przez Spółkę wyroku oraz interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl