ILPB3/423-469/14-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-469/14-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z 11 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia statusu podatkowego Spółki w związku ze zmianą roku obrotowego (podatkowego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia statusu podatkowego Spółki w związku ze zmianą roku obrotowego (podatkowego).

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został zarejestrowany w Rejestrze Przedsiębiorców KRS w dniu 18 listopada 2013 r. Zgodnie ze statutem SKA, jej rokiem obrotowym był okres 1 grudnia - 30 listopada.

Następnie statut SKA został zmieniony, a za rok obrotowy SKA po zmianie przyjęto okres 1 listopada - 31 października. Zmiana ta została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców KRS w dniu 28 listopada 2013 r.

Wszyscy wspólnicy SKA (komplementariusz i akcjonariusz) to osoby prawne, podatnicy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do dnia 31 października 2015 r. (włącznie) SKA powinna być uznawana za podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia 31 października (włącznie) 2015 r. SKA nie powinna być uznawana za podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.): "(...) rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę (...). W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy".

Zgodnie z treścią statutu SKA, którego brzmienie zostało zarejestrowane w Rejestrze Przedsiębiorców KRS 28 listopada 2013 r., rokiem obrotowym SKA jest okres od 1 listopada do 31 października. Zgodnie zatem ze statutem SKA, obecnie trwający rok obrotowy SKA nie zakończył się w dniu 31 grudnia 2013 r. Przyjęty przez Wnioskodawcę rok obrotowy zakończy się 31 października 2015 r. (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, nakazującym przedłużenie roku obrotowego po zmianie).

Mając na względzie treść art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 8 listopada z 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387) (dalej: Nowelizacja), Wnioskodawca jest spółką, której rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. Od 12 grudnia 2013 r. (tekst jedn.: daty częściowego wejścia w życie Nowelizacji) nie nastąpiła zmiana statutu Wnioskodawcy w zakresie roku obrotowego, SKA zaś powstała (została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców KRS) przed wejściem w życie Nowelizacji.

Także zmiana roku obrotowego SKA miała miejsce przed wejściem w życie Nowelizacji (rok obrotowy SKA został więc w jej statucie skutecznie ustalony, przyjęty i zarejestrowany przed rozpoczęciem obowiązywania Nowelizacji). W konsekwencji, do SKA nie znajduje zastosowania przepis art. 4 ust. 2 Nowelizacji przewidujący obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2013 r. Wnioskodawca nie jest bowiem:

* spółką "powstałą po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu, a jej rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. (...)" ani też

* spółką, która "dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu".

Rok obrotowy Wnioskodawcy będzie więc trwał (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości oraz z przyjętym brzmieniem statutu) do końca przyjętego przez SKA roku obrotowego, czyli 31 października 2015 r. W konsekwencji, do SKA stosuje się przepis art. 4 ust. 1 Nowelizacji, zgodnie z którym nowe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (uznające przypadku spółki komandytowo-akcyjne za podatników) stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego spółek komandytowo-akcyjnych rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r. Oznacza to, że do końca bieżącego roku obrotowego (tekst jedn.: do 31 października 2015 r.) SKA nie będzie podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pogląd przedstawiony powyżej podzielany jest przez Dyrektorów Izb Skarbowych wydających interpretacje w imieniu Ministra Finansów. Jako przykłady podać można:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPB3/423-107/14-4/PM;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-245/14-6/KS;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-250/14-5/KS;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-242/14-5/K;

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPBI/1/423-7/14/AB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl