ILPB3/423-465/08-3/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-465/08-3/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki w okresie, gdy posiadała ona status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa oraz prawa do ubiegania się o zwrot nadpłaty z tytułu wpłat z zysku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* podstawy naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki, zarówno w części dotyczącej zysku, jak i zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych uiszczanych na zasadach uproszczonych,

* podstawy naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki w okresie, gdy posiadała ona status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa oraz prawa do ubiegania się o zwrot nadpłaty z tytułu wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność w zakresie kierowania i zarządzania operacyjnego majątkiem sieciowym elektroenergetycznego systemu przesyłowego. W dniu 21 maja 2008 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie P (...) S.A. (dalej: P (...)), tj. akcjonariusza Spółki przyjęło uchwałę o wypłacie na rzecz Skarbu Państwa dywidendy rzeczowej w postaci akcji Spółki. Do dnia 20 maja 2008 r. jedynym akcjonariuszem Spółki była P (...). W rezultacie, z dniem 21 maja 2008 r., Spółka stała się jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tym samym, od dnia 21 maja 2008 r. Spółka podlega przepisom ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W dniu 17 czerwca 2008 r. Spółka złożyła Naczelnikowi Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu oświadczenie o wyborze kwartalnej formy wpłacania zaliczek na poczet wpłat z zysku.

Spółka uiszcza zaliczki miesięczne na poczet podatku dochodowego od osób prawnych w uproszczonej formie, zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Prawdopodobne jest, że przed dniem 31 grudnia 2008 r. akcje Spółki zostaną wniesione przez Skarb Państwa jako wkład niepieniężny na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego X S.A. W konsekwencji, przed 31 grudnia 2008 r. Spółka utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (zbycie nastąpi w trybie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaka jest podstawa naliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku należnych od Spółki za okres od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r. (pierwszy okres rozliczeniowy Spółki z tytułu zaliczek na poczet wpłat z zysku), tj. czy podstawą będzie zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., czy też zysk osiągnięty w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 września 2008 r., mimo, że Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarb Państwa od dnia 21 maja 2008 r....

2.

W jaki sposób Spółka powinna ustalić podstawę do wyliczenia zaliczki na poczet wpłat z zysku, w sytuacji gdy zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych uiszczane są na zasadach uproszczonych zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Jaka jest podstawa do wyliczenia wpłat z zysku należnych od Spółki za 2008 r., w sytuacji gdy Spółka nabywa i traci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego 2008.

4.

Czy zaliczki na poczet wpłat z zysku uiszczane od zysku osiągniętego w okresie, w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej oraz czy Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu wpłat z zysku w trybie przepisów Ordynacji podatkowej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 3 i 4 jest następujące.

Stanowisko w zakresie pytania nr 3.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa i tym samym Spółka utraci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Natomiast w przypadku, gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce, podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy, będzie zysk (po odliczeniu należnego podatku) obliczony za okres od dnia 21 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, nie regulują sytuacji, w której uzyskanie i utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa następuje w trakcie tego samego roku obrotowego. W tej sytuacji, zasady dotyczące sposobu wyliczenia zysku będącego podstawą rozliczenia wpłat z zysku należy wyinterpretować z ogólnych przepisów wyznaczających zakres zastosowania ustawy, tzn. wskazujących, iż obowiązek dokonywania wpłat z zysku dotyczy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.

Artykuł 1 ww. ustawy wskazuje, iż przepisy tej ustawy stosuje się m.in. do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które to spółki (art. 2 ustawy) są zobowiązane do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, iż okresem, w którym Spółka podlega obowiązkowi w zakresie wpłat z zysku jest, co do zasady, okres, w którym Spółka posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Tym samym, podstawą ustalenia wpłat z zysku należnych za dany rok obrotowy powinien być zysk wypracowany w okresie, w którym Spółka posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a zysk osiągnięty w danym roku obrotowym, ale w okresie poprzedzającym uzyskanie statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nie powinien podlegać obciążeniu wpłatami z zysku.

W omawianym stanie faktycznym, Spółka podlega przepisom ustawy, i tym samym obowiązkowi podatkowemu w zakresie wpłat z zysku od dnia 21 maja 2008 r., tj. od dnia, w którym P (...) wypłaciło na rzecz Skarbu Państwa dywidendę rzeczową w formie wszystkich akcji Spółki, w wyniku czego Spółka uzyskała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. W związku z powyższym, ustalenie wysokości wpłat z zysku należnych Skarbowi Państwa powinno nastąpić w oparciu o zysk osiągnięty od dnia 21 maja 2008 r., czyli od dnia, w którym Spółka została objęta zakresem ustawy.

Zgodnie z art. 3 ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z dniem końca miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, iż spółka, która w trakcie roku obrotowego utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w sposób w nim wskazany, powinna podczas dokonywania rozliczenia rocznego wziąć pod uwagę także zysk netto za okres od dnia, w którym utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, do końca miesiąca, w którym nastąpiła utrata tego statusu.

Przedstawione powyżej argumenty wskazują, iż podstawą rocznego rozliczenia wpłat z zysku, w przypadku Wnioskodawcy powinien być okres od dnia 21 maja 2008 r., do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa, bądź do dnia 31 grudnia 2008 r., w przypadku, gdyby Skarb Państwa nie dokonał zbycia akcji Spółki.

W świetle powyższego, konieczne jest ustalenie sposobu wyliczenia zysku osiągniętego we wskazanym powyżej okresie, będącego podstawą obliczenia wpłat z zysku należnych za rok obrotowy, w trakcie którego nastąpiło zarówno uzyskanie, jak i utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych, a ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Zgodnie z § 5 rozporządzenia jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są zobowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, a w przypadku gdy zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania, w terminie 14 dni od jego sporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji w której spółka podlega przepisom ustawy tylko przez część roku obrotowego, w celu prawidłowego obliczenia należnych wpłat z zysku za dany rok obrotowy Spółka powinna ustalić zysk za okres, w którym podlegała przepisom ustawy. W omawianym przypadku, Spółka będzie objęta przepisami ustawy w okresie od dnia 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji w Spółce przez Skarb Państwa (lub do dnia 31 grudnia 2008 r., w przypadku, gdy Skarb Państwa nie dokona zbycia akcji w Spółce).

Następnie tak policzony zysk należy pomniejszyć o podatek należny od dochodu osiągniętego za ten sam okres. Wyliczony w ten sposób zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym będzie podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku należnych za 2008 r. (por. interpretacja z dnia 12 września 2007 r. wydana przez Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego, sygn. DP/423-117/07/AP).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych w praktyce nie pozwala na wyliczenie rzeczywiście osiągniętego zysku za okres obejmujący część miesiąca, tj. zysku osiągniętego w poszczególnych dniach. W związku z tym, zdaniem Spółki, zysk za okres wynoszący niepełny miesiąc powinien być obliczony proporcjonalnie do liczby dni, w których Spółka podlegała przepisom ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, w praktyce należy więc, podzielić zysk za dany miesiąc przez liczbę dni przypadających w danym miesiącu a następnie tak wyliczony "zysk dzienny" pomnożyć przez ilość dni, w których Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W omawianym stanie faktycznym, oznacza to, iż zysk za okres od dnia 21 maja do 31 maja 2008 r. powinien wynieść 11/31 zysku osiągniętego przez Spółkę w maju 2008 r.

Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, iż wyliczenie zysku netto za okres, w którym Spółka podlegać będzie obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku, nie wymaga sporządzenia i zatwierdzenia odrębnego sprawozdania finansowego obejmującego okres, w którym Spółka pozostawała jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

W świetle powyższego, Spółka w deklaracji rocznej WZS-1R w pozycjach 4 i 5 powinna wskazać rzeczywisty okres za jaki składana jest deklaracja, pomimo iż we wzorze deklaracji zawarte jest sformułowanie, iż jest to deklaracja za rok obrotowy. A zatem w pozycji 4 deklaracji należy wpisać datę 21 maja 2008 r. Natomiast w pozycji 5 deklaracji należy wpisać ostatni dzień miesiąca, w którym Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, bądź też 31 grudnia 2008 r., w przypadku gdy nie dojdzie do zbycia przez Skarb Państwa akcji Spółki w 2008 r.

Stanowisko w zakresie pytania nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki zapłacone od zysku za okres od dnia 1 stycznia do dnia 20 maja 2008 r. będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej i Spółka będzie się mogła ubiegać o zwrot nadpłaty z tytułu uiszczonych zaliczek ponad kwotę należną za okres, w którym Spółka objęta była przepisami ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, do wpłat z zysku stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych, za wyjątkiem sytuacji, w których Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, na wniosek organu reprezentującego Skarb Państwa, zwolni z obowiązku dokonywania wpłat z zysku jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wykonujące w całości lub części zadania na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa, lub przyzna tym spółkom ulgi we wpłatach z zysku.

Spółka nie została zwolniona przez Radę Ministrów z obowiązku dokonywania wpłat z zysku, ani też nie została jej przyznana ulga podatkowa w tym zakresie. Zatem w omawianej sytuacji zastosowanie znajdą przepisy Ordynacji podatkowej, w tym m.in. przepisy rozdziału 9 Ordynacji podatkowej dotyczące nadpłaty. Jak wskazuje art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Natomiast zgodnie z art. 73 § 2 pkt 3 Ordynacji podatkowej, w przypadku wpłat z zysku należnych od jednoosobowych spółek Skarbu Państwa nadpłata powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe przepisy jednoznacznie wskazują na możliwość powstania nadpłaty z tytułu wpłat z zysku.

Podkreślić należy, iż art. 73 § 2 pkt 3 dotyczy każdej sytuacji, w której nadpłatę, w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, stanowi różnica między kwotą zobowiązania z tytułu wpłat z zysku, a kwotą fizycznie uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Powyższy przepis nie rozróżnia przyczyn, dla których kwota zobowiązania z tytułu wpłat z zysku jest niższa od kwoty uiszczonych zaliczek na poczet wpłat z zysku. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, także zaliczki na poczet wpłat z zysku, uiszczone od zysku wypracowanego w okresie, w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, będą stanowić nadpłatę.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż sposób rozliczania zaliczek uiszczonych w trakcie roku obrotowego na poczet wpłat z zysku, jest analogiczny dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa do sposobu rozliczania zaliczek w podatkach dochodowych. W podatkach tych zaliczki uiszczone w trakcie roku podatkowego zostają rozliczone dopiero w zeznaniu rocznym, a więc w identyczny sposób, jak ma to miejsce we wpłatach z zysku. Przy przyjęciu powyższego systemu rozliczania zaliczek, powstawanie nadpłaty z tytułu nadpłaconych zaliczek ma niejako charakter systemowy i jest immanentnie związane z konstrukcją podatku.

Potwierdzenie zastosowania przez ustawodawcę analogicznego systemu rozliczania zaliczek na poczet wpłat z zysku potwierdza również umieszczenie przepisu określającego moment powstania nadpłaty we wpłatach z zysku oraz w podatkach dochodowych w art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej. Przepis ten określa bowiem moment powstania nadpłaty w podatkach, w których nadpłata ma charakter systemowy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, kwotę nadpłaconych zaliczek na poczet wpłat z zysku, za okres w którym Spółka nie miała statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, uznać należy za nadpłatę w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. A zatem, podobnie jak ma to miejsce w przypadku podatków dochodowych, Spółka objęta obowiązkiem w zakresie wpłat z zysku może, zdaniem Wnioskodawcy, ubiegać się o zwrot nadpłaconych zaliczek, po złożeniu rocznej deklaracji o wpłatach z zysku należnych za rok obrotowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa. Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Ponadto spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały) - art. 2 ust. 4 ww. ustawy.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 5 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Ponadto zgodnie z art. 3 ww. ustawy, w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.), spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, w terminie 14 dni po:

1.

zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,

2.

sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka uzyskała statut jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w dniu 21 maja 2008 r. Jednakże prawdopodobne jest, iż przed dniem 31 grudnia 2008 r. Skarb Państwa dokona zbycia akcji Spółki na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. W związku z tym, Spółka przed dniem 31 grudnia 2008 r. może utracić status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

W związku z powyższym, w terminie 14 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego, Spółka zobowiązana będzie dokonać rozliczenia rocznego na formularzu WZS-1R, tj. za okres od 21 maja 2008 r. do końca miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji, bądź do dnia 31 grudnia 2008 r., jeżeli do tego dnia takowe zbycie nie dojdzie do skutku). Zysk brutto (ustalony po badaniu przez podmiot do tego badania uprawniony) stanowiący podstawę naliczenia wpłat z zysku powinien obejmować również ww. okres, bowiem ostateczne rozliczenie wpłat z zysku może obejmować tylko i wyłącznie ten okres, za który wpłaty z zysku będą należne. Należy także zaznaczyć, że w przypadku korekt dokonanych przez podmiot badający sprawozdanie finansowe, które odnosiłyby się do okresu, za który wpłaty z zysku będą należne, winny one zostać uwzględnione przy ustalaniu zysku brutto dla celów sporządzenia rocznego rozliczenia wpłat z zysku. Zatem zastosowanie zasady proporcjonalnego rozliczenia tego zysku wskazane przez Spółkę, w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania. Ustalony w powyższy sposób zysk brutto należy pomniejszyć o rzeczywistą wysokość podatku dochodowego od osób prawnych należnego od dochodu osiągniętego za okres, w którym istniał obowiązek dokonywania wpłat z zysku.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, podstawę wyliczenia wpłaty z zysku za cały okres posiadania przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (od 21 maja 2008 r. do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpi zbycie akcji Spółki, bądź do 31 grudnia 2008 r., jeśli do tej sprzedaży nie dojdzie) stanowić będzie zysk brutto osiągnięty we wskazanym okresie rozliczeniowym wynikający z ostatecznego rozliczenia dokonanego przez podmiot uprawniony do badania sprawozdania finansowego pomniejszony o rzeczywisty podatek dochodowy należny od dochodu za ten sam okres rozliczeniowy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z art. 73 § 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. Stosownie natomiast do art. 73 § 2 pkt 3 tej ustawy, nadpłata powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy - dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych.

Zatem jeżeli w wyniku dokonania przez Spółkę kwartalnego oraz rocznego rozliczenia wpłat z zysku w oparciu o wydane w niniejszej sprawie obie interpretacje indywidualne oraz jeżeli wysokość należnych wpłat z zysku za okres wskazany w rocznym rozliczeniu rocznym WZS-1R (poz. 30 formularza) będzie mniejsza od sumy należnych wpłat za rok obrotowy (poz. 31 formularza), to różnica tych kwot stanowić będzie - na podstawie art. 73 § 2 pkt 3 Ordynacji podatkowej - nadpłatę podlegającą zwrotowi na rachunek bankowy Spółki w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy (art. 77 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego pytań nr 1 i 2, została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 24 października 2008 r. nr ILPB3/423-465/08-2/HS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl