ILPB3/423-422/09-6/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-422/09-6/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu wniosku: do Izby Skarbowej w Warszawie 26 maja 2009 r., do BKIP w Płocku 1 czerwca 2009 r., do tut. Organu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego tytułu odsetek od lokat terminowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. do Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu:

* odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek,

* najmu pomieszczeń wspólnych,

* odsetek od lokat terminowych.

Następnie, przedmiotowy wniosek przesłano dnia 1 czerwca 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.

Pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i stosownie do § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632), przekazał wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową (data wpływu do tut. Organu 5 czerwca 2009 r.).

W związku z brakami formalnymi wniosku, tut. Organ pismem z dnia 30 czerwca 2009 r. nr ILPB3/423-422/09-2/JG wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

1.

Wspólnota Mieszkaniowa osiąga przychody zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 (zwolnione z podatku). Są to opłaty dokonywane przez właścicieli lokali mieszkalnych nieruchomości na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania nieruchomości, fundusz remontowy oraz koszty świadczeń. Opłaty te winny wpływać na konto Wspólnoty do 10-go każdego miesiąca. Za nieterminowe płatności naliczane są odsetki ustawowe.

2.

Wspólnota Mieszkaniowa wynajmuje kilku właścicielom, za opłatą pomieszczenia położone w piwnicy budynku Wspólnoty, stanowiące część wspólną nieruchomości, tzw. zasób mieszkaniowy. Pomieszczenia te służą mieszkańcom danej nieruchomości, w celu poprawy i zaspokojenia ich potrzeb mieszkaniowych i wykorzystywane są zgodnie z ich przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane.

3.

Wspólnota Mieszkaniowa okresowe nadwyżki środków finansowych uzyskanych z wpłat właścicieli lokali mieszkalnych przeznaczonych na gospodarkę mieszkaniową, lokuje na terminowym, procentowym rachunku bankowym.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż:

1.

Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychód w postaci naliczanych odsetek ustawowych od nieterminowych wpłat zaliczek dokonywanych przez właścicieli lokali. Termin wpłat określono na dzień 15-go każdego miesiąca. Od wpłat dokonanych po ww. terminie naliczane są odsetki. Czy od naliczanych odsetek ustawowych od nieterminowych wpłat Wspólnota Mieszkaniowa powinna płacić podatek dochodowy, jeżeli całość uzyskiwanego przychodu (naliczonych odsetek) przeznaczona jest na fundusz remontowy (remonty, modernizacje części wspólnych) Wspólnoty Mieszkaniowej (uchwała Wspólnoty).

2.

Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychód z najmu wolnych pomieszczeń wspólnych (komórki, pomieszczenie w piwnicy po byłej suszarni). Właściciele wnoszą opłaty za dodatkowe pomieszczenia, które wykorzystywane są np. na przechowanie mebli, mniej przydatne w mieszkaniu przedmioty, przetwory z owoców i warzyw po sezonie letnim. W wynajmowanych pomieszczeniach nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Czy Wspólnota Mieszkaniowa powinna płacić podatek dochodowy, jeżeli całość przychodu z najmu pomieszczeń wspólnych przeznaczona jest na fundusz remontowy części wspólnych (uchwała Wspólnoty).

3.

Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje przychód od lokaty terminowej. Lokata założona jest w banku prowadzącym rachunek bieżący Wspólnoty, natomiast zgromadzone środki finansowe pochodzą z wpłat właścicieli na fundusz remontowy przeznaczony na przyszłe inwestycje np. ocieplenie stropodachu. Czy Wspólnota Mieszkaniowa powinna płacić podatek dochodowy od przychodu z kapitalizacji odsetek bankowych od lokaty, które w całości będą przeznaczone na przyszłe inwestycje - remonty, modernizacje części wspólnych (uchwała Wspólnoty).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 3).

Czy uzyskane odsetki od lokat terminowych przeznaczone na utrzymanie zasobu mieszkaniowego, między innymi wydatki związane z remontami, podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody - odsetki bankowe od lokat terminowych - powstające w wyniku działalności związanej z gospodarką zasobami mieszkaniowymi są przeznaczone na utrzymanie tych zasobów - zwolnienie podatkowe art. 17 ust. 1 pkt 44.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści ww. przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Opłaty (czynsze) związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa uzyskuje dochody z tytułu odsetek od lokaty terminowej, na której przechowuje środki, pochodzące z wpłat właścicieli na fundusz remontowy.

Dochody z oprocentowania lokat terminowych zaliczane są do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, uzyskane z tytułu odsetek od lokaty terminowej dochody (nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia.

W konsekwencji, przedmiotowe odsetki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 powyższej ustawy.

Jednocześnie nadmienia się, że wniosek Spółki w zakresie:

* pytania pierwszego - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 sierpnia 2009 r. nr ILPB3/423-422/09-4/JG,

* pytania drugiego - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 sierpnia 2009 r. nr ILPB3/423-422/09-5/JG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl