ILPB3/423-418/09-5/DS - Czy Spółka będzie zobowiązana zapłacić jako podatnik podatek dochodowy od osób prawnych od majątku pozostałego po zakończeniu likwidacji?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-418/09-5/DS Czy Spółka będzie zobowiązana zapłacić jako podatnik podatek dochodowy od osób prawnych od majątku pozostałego po zakończeniu likwidacji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nieodpłatnie przekazanego majątku związanego z likwidacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych nieodpłatnie przekazanego majątku związanego z likwidacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka wodna w likwidacji została założona 18 lutego 1985 r. w oparciu o ustawę z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne. Obecnie Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne oraz statutu.

Spółka wodna jest osobą prawną wpisaną do katastru wodnego prowadzonego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej - w załączeniu wypis z katastru wodnego.

Aktualnie Spółka posiada czterech członków, tj. Polskie,. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami, Oddział Regionalny, Spółka z o.o., Gmina o statusie miejskim. Do zadań statutowych Spółki należy ochrona środowiska, a w szczególności przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód zlewni rzeki.

Spółka posiada oczyszczalnię ścieków i aktualnie Jej zadaniem jest przyjmowanie i oczyszczanie ścieków oraz odprowadzanie oczyszczonych ścieków do rzeki.

Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Spółki z dnia 30 czerwca 2008 r., Spółka została postawiona w stan likwidacji.

Sposób likwidacji określa art. 181 - 184 Prawa wodnego.

Uchwałą Nr ... z dnia 30 czerwca 2008 r. Walnego Zgromadzenia Członków Spółki, cały majątek trwały Spółki powstały po zakończeniu likwidacji zostanie przekazany nieodpłatnie na rzecz Gminy o statusie miejskim - uchwała w załączeniu.

Na majątek, który zostanie przekazany na rzecz Gminy składają się nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami oczyszczalni ścieków, kolektor przesyłowy, ruchomości, wyposażenie oraz udziały w spółce kapitałowej i Sp. z o.o. (6 % udziałów w tej spółce).

Majątek Spółki powstał w latach 1987 - 2008. Majątek finansowany był:

*

ze składek członkowskich na kwoty 15.332.254,00 zł,

*

z dotacji PHARE, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na kwotę 9.787.046,00 zł,

*

dochodu Spółki na kwotę 1.360.064,00 zł

(art. 17 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wartość majątku - środków trwałych po przeszacowaniu (według wyceny rzeczoznawcy majątkowego) na dzień 31 marca 2009 r. wynosi 30.412.260,00 zł.

Szacuje się, że na dzień zakończenia likwidacji Spółka będzie posiadała majątek:

*

środki trwałe + wyposażenie około 30.412.260,00 zł,

*

udziały w sp. z o.o. 897.000,00 zł,

*

środki obrotowe (należność + środki pieniężne) 2.189.297,00 zł.

Łącznie: 33.498.557,00 zł

Majątek trwały oraz udziały w sp. z o.o. zostaną nieodpłatnie przekazane na własność Gminy Miejskiej, zaś środki pieniężne zostaną wypłacone członkom Spółki zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 30 czerwca 2008 r. Nr,. w sprawie zwrotu składek dla członków Spółki z tytułu Jej likwidacji.

Spółka oszacowała, iż na dzień zakończenia likwidacji za 2009 r.:

1.

przychody wyniosą 3.800.000,00 zł,

2.

koszty uzyskania przychodu na kwoty 3.600.000,00 zł,

3.

dochód z działalności bieżącej 200.000,00 zł.

Z kosztów uzyskanych przychodów zostanie wyłączona wartość darowizny na kwotę ok. 31.000.000,00 zł (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Majątek trwały jaki otrzyma Gmina stanowi darowiznę.

2.

Wykazany w stanie faktycznym dochód nie uwzględnia wartości darowizny. Dochód powyższy został orientacyjnie wyliczony biorąc pod uwagę przychody oraz koszty ich uzyskania wynikające z wydatków związanych z eksploatacją oczyszczalni ścieków i prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej.

3.

Zadane pytania dotyczą Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu, na które składa się głównie wartość nieodpłatnie przekazanego majątku na rzecz Gminy Miejskiej.

2.

Czy Spółka będzie zobowiązana zapłacić jako podatnik podatek dochodowy od osób prawnych od majątku pozostałego po zakończeniu likwidacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie obejmujące, zgodnie z pismem Spółki z dnia 22 lipca 2009 r., przedstawiony stan faktyczny. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego, obejmujący opis zdarzenia przyszłego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 28 sierpnia 2009 r. nr ILPB3/423-418/09-4/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek powstały po zakończonej działalności gospodarczej Spółki nie będzie przedmiotem opodatkowania. Dochód Spółki w latach poprzednich nie podlegał opodatkowaniu, bowiem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w całości przekazywała na działalność statutową. Wydatkowanie dochodu polegało na zakupie środków trwałych i realizacji innych celów statutowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, Spółka korzysta ze zwolnienia i przepis ten nie będzie rodził obowiązku zapłaty podatku dochodowego po likwidacji Spółki.

Skoro cały dochód Spółki został przeznaczony na cele statutowe, w tym zakup środków trwałych, to został spełniony warunek uzyskania zwolnienia z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od majątku pozostałego po jej likwidacji, który następnie zostanie przekazany nieodpłatnie członkom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przedmiot opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje szeroko rozumianą działalność gospodarczą i statutową. Punktem wyjścia dla określenia zakresu przedmiotowego ustawy jest zawarta w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) regulacja, stanowiąca, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1 - 3, ust. 3c oraz ust. 4b, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływu pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (ust. 4 ww. ustawy).

Wobec powyższego, należy posłużyć się literalną wykładnią wyżej powołanych przepisów, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe, choć nie ma znaczenia czy już je faktycznie uzyskał.

Natomiast przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera szczególną definicję dochodu, stanowiąc, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód "faktycznie uzyskany" z tego udziału, a przysługujący jego posiadaczowi.

Zatem, ww. przepis stanowi o przychodach osoby prawnej uzyskanych w następstwie realizacji praw wynikających z posiadania udziałów (akcji) w spółce kapitałowej oraz innej osoby prawnej, w ramach których ta osoba prawna uzyskuje uprawnienia do partycypacji w zysku innej osoby prawnej, np. w związku z likwidacją Spółki.

W tym miejscu należy jednak wskazać, iż w wyniku prowadzonego postępowania likwidacyjnego, likwidowana jest nie sama Spółka jako osoba prawna, ale Jej majątek. Likwidację można uznać za przeprowadzoną, gdy cały Jej majątek został rozdysponowany zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Spółka wskazała, iż na dzień likwidacji posiadać będzie majątek w postaci środków trwałych, wyposażenia i udziałów w spółce z o.o., które otrzyma Gmina oraz środki pieniężne, które zostaną wypłacone członkom. Zatem majątek Spółki zostanie rozdysponowany zgodnie z Uchwałą z dnia 30 czerwca 2008 r.

Jednakże Spółka nie uzyskuje jakiegokolwiek przychodu (dochodu) do opodatkowania w związku z majątkiem pozostałym po Jej likwidacji, bowiem następuje jego podział, a następnie przekazanie członkom likwidowanej Spółki.

Reasumując, Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych nie będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od majątku pozostałego po zakończeniu likwidacji i przekazanego nieodpłatnie Jego członkom. Zdarzenie to jest neutralne podatkowo.

Tut. Organ podatkowy informuje, że załączniki dołączone do wniosku, nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl