ILPB3/423-417/08-5/MM - Przedsiębiorstwo jako aport do spółki z o.o. a wydatki z nim związane wynikające z faktur wystawionych po dacie przekazania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-417/08-5/MM Przedsiębiorstwo jako aport do spółki z o.o. a wydatki z nim związane wynikające z faktur wystawionych po dacie przekazania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana ..., przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 26 sierpnia 2008 r.) i z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wniesienia aportem przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest podatnikiem podatku VAT. Działalność firmy Wnioskodawcy w pełnym zakresie opodatkowana jest podatkiem VAT (sprzedaż opodatkowana). Wnioskodawca zamierza wnieść aportem całe przedsiębiorstwo do nowopowstałej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Nowopowstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną.

Pismem z dnia 11 września 2008 r. Wnioskodawca określił, iż faktury dotyczące wydatków za usługi takie, jak: woda, energia, gaz ziemny sieciowy, telefony, będą wystawione na firmę osoby fizycznej po dacie przekazania aportu (albo wystawione przed datą przekazania aportu, lecz otrzymane po dacie przekazania aportu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione przez podatnika - osobę fizyczną z faktur wystawionych po dacie przekazania aportu?

Pismem uzupełniającym z dnia 11 września 2008 r. Wnioskodawca zadał pytania dodatkowe.

Co zrobić, gdy na takiej fakturze widnieje okres rozliczeniowy obejmujący okres przed i po przekazaniu aportu?

Czy część kosztów będzie wtedy dotyczyła dawnej firmy (osoby fizycznej), a część nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez osobę fizyczną po dacie przekazania aportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wykładnia językowa użytego przez ustawodawcę zwrotu "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów" oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych koniecznych (niezbędnych) wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Z powyższego wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów.

Ponadto zaznaczyć należy, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą zostać łącznie spełnione następujące warunki:

1.

został poniesiony przez podatnika,

2.

jest definitywny (rzeczywisty),

3.

pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

4.

poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

5.

został właściwie udokumentowany.

Odstępstwa od wyżej wskazanej zasady wynikają z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), które określają tzw. sukcesję prawną, tj. sytuację, w której dany podmiot (podatnik) korzysta z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika). Inaczej rzecz ujmując, należy sprawdzić, czy każde prawo, które przysługiwałoby danemu podmiotowi (podatnikowi) przysługuje - na podstawie przepisów o sukcesji prawnej - innemu podmiotowi (podatnikowi), będącemu tzw. "następcą prawnym" tego pierwszego podmiotu (podatnika).

Powyższe kwestie regulują przepisy działu III rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W regulacjach tych zawarta jest pozycja podatkowoprawna dwóch kategorii podmiotów: następców prawnych oraz podmiotów przekształconych.

Zgodnie z treścią art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-

wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Natomiast § 2 powyższego artykułu stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b) spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Dodatkowo, sukcesja prawna na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa ma zastosowanie:

*

do łączenia się i przekształceń osób prawnych i spółek prawa handlowego (art. 93 ww. ustawy),

*

do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych (art. 93b ww. ustawy),

*

zgodnie z planem podziału - do osoby prawnej lub osób prawnych powstałych w wyniku podziału innej osoby prawnej (art. 93c ww. ustawy),

*

do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa (art. 94 ww. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza On wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością aportem swoje przedsiębiorstwo, które prowadził jako osoba fizyczna. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż faktury dotyczące takich wydatków, jak: woda, energia, gaz ziemny sieciowy, telefony, będą wystawione na firmę osoby fizycznej, tj. Wnioskodawcę, po dacie przekazania aportu (albo wystawione przed datą przekazania aportu, lecz otrzymane po dacie przekazania aportu).

Z powołanych powyżej przepisów wynika wyraźnie, iż w przypadku, gdy przedsiębiorca będący osobą fizyczną wnosi aportem przedsiębiorstwo do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki posiadającej osobowość prawną), nie mają zastosowania unormowania w zakresie sukcesji prawnej. W związku z tym, iż nowopowstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie następcą prawnym Wnioskodawcy, spółka ta nie będzie miała prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez osobę fizyczną z faktur (również tych, na których widnieje okres rozliczeniowy obejmujący okres przed i po wniesieniu aportem ww. przedsiębiorstwa), wystawionych na firmę osoby fizycznej po dacie przekazania aportu (albo wystawionych przed datą przekazania aportu, lecz otrzymanych po dacie jego przekazania).

Jednocześnie mając na uwadze, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest osoba fizyczna, zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma dla niej mocy wiążącej.

W związku z powyższym, informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez wskazaną we wniosku spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością możliwe jest poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz ze spełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy Ordynacja podatkowa przez tę spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie zdarzenia przyszłego:

1.

w podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPB1/415-471/08-5/IM,

2.

w podatku od towarów i usług dot. uznania aportu za transakcję zbycia przedsiębiorstwa, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPP2/443-614/08-5/JK,

3.

w podatku od towarów i usług dot. korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem przedsiębiorstwa aportem, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPP2/443-614/08-6/JK,

4.

w podatku od towarów i usług dot. likwidacji działalności w związku z wniesieniem aportu, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPP2/443-614/08-7/JK,

5.

w ordynacji podatkowej dot. następstwa prawno - podatkowego, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPP2/443-614/08-8/JK,

6.

w podatku dochodowym od osób fizycznych dot. kosztów uzyskania przychodów, wydana została interpretacja w dniu 3 października 2008 r. Nr ILPB1/415-471/08-6/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl