ILPB3/423-413/08-4/MC - Wydatki na wycenę spółki akcyjnej w związku z wniesieniem akcji do funduszu inwestycyjnego w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych jako koszt uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-413/08-4/MC Wydatki na wycenę spółki akcyjnej w związku z wniesieniem akcji do funduszu inwestycyjnego w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych jako koszt uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka K (...) Sp. z o.o. jest większościowym akcjonariuszem Spółki K (...) I (...) S.A., w której posiada 75% akcji. W czerwcu 2008 r. Spółka poniosła koszty wyceny Spółki K (...) I (...) S.A. Celem wyceny było wniesienie akcji K (...) do funduszu inwestycyjnego zamkniętego w zamian za certyfikaty inwestycyjne tego funduszu. Spółka zamierza w ramach tego przedsięwzięcia uzyskać dodatkowe przychody, co z kolei przełoży się na dalszy jej rozwój.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione wydatki na wycenę dokumentującą wartość spółki K (...) I (...) S.A. na potrzeby wniesienia akcji do Funduszu Inwestycji Zamkniętych stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na wycenę spółki (akcji) stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki jako wydatki pośrednie, zaliczane do kosztów podatkowych na moment poniesienia, tj. ujęcia w księgach na podstawie faktury.

Zgodnie ze stanem faktycznym, Spółka jest akcjonariuszem spółki K (...) I (...) S.A. Spółka poniosła koszty wyceny Spółki K (...) I (...) S.A., tj. posiadanych akcji na potrzeby wniesienia tych akcji do Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego.

Zasady dotyczące nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych reguluje ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Zasadniczo wpłaty do funduszu inwestycyjnego dokonuje się w formie pieniężnej. Ustawodawca dopuszcza jednak możliwość wniesienia do funduszu zgodnie z art. 7 ww. ustawy, zdematerializowanych papierów wartościowych - jeżeli statut funduszu tak stanowi lub innych niż zdematerializowane papiery wartościowe lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Należy zatem stwierdzić, iż warunkiem zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest:

1.

poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz

2.

niezakwalifikowanie wydatku do grupy kosztów nieuznawanych przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów.

W kwestii pierwszego z wymienionych warunków dających prawo zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów istnieje bogate orzecznictwo sądowe. Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądu administracyjnego (np. wyroki SA/Po 1393/92, SA/Wr 1242/94, I SA/Gd 193/96) zwrot ustawowy "wszelkie koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodu" oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W wyr. z dnia 12 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Wr 482/97) Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: "Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu nie jest konieczne w każdym przypadku wskazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Ustawy podatkowe regulujące zagadnienie kosztów uzyskania przychodów zaliczają do nich również koszty pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami. (...) W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty".

W związku z powyższym, wszelkie poniesione wydatki z wyłączeniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozostające w pośrednim lub bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z racjonalnie uzasadnioną możliwością osiągnięcia przychodu, stanowią koszty uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie poniesione wydatki pod warunkiem, że zostanie wykazany i udokumentowany ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto, poniesienie ich musi mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu. Wystarczającym jest, by poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Koszty poniesione przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodu, a nie niezbędności rezultatu, w postaci konieczności osiągnięcia konkretnego przychodu.

Ustawodawca w art. 16 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy określił, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez podatnika na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z tytułu odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

W związku z powyższym, do kosztów uzyskania przychodów, jednak dopiero z chwilą odkupienia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych - zalicza się wydatki bezpośrednio warunkujące ich nabycie, czyli takie, bez których skuteczne objęcie tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów nie byłoby możliwe.

W świetle powyższego, wydatki poniesione przez Spółkę z tytułu wyceny Spółki K (...) I (...) S.A. celem wniesienia akcji w zamian za objęcie certyfikatów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym nie spełniają warunku bezpośredniego powiązania z objęciem certyfikatów uczestnictwa w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowią warunku dojścia analizowanej transakcji do skutku, a mają jedynie na celu efektywne jej przeprowadzenie. W konsekwencji, jako wydatki związane z całokształtem działalności Spółki powinny stanowić koszt podatkowy w momencie poniesienia.

Wycena wartości spółki umożliwi Spółce podjęcie decyzji o wniesieniu posiadanych akcji do funduszu inwestycyjnego w zamian za certyfikaty inwestycyjne. Wydatek ten nie warunkuje jednak bezpośrednio objęcia certyfikatów. Dlatego zdaniem Spółki, wydatki poniesione na wycenę wartości spółki nie stanowią wydatków w celu objęcia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatków poniesionych na wycenę przedsiębiorstwa nie da się powiązać z konkretnym przychodem Spółki, w konsekwencji należy je rozpatrywać w kategoriach pośredniego kosztu uzyskania przychodów dotyczącego całokształtu prowadzonej działalności, związanego z ogólnym funkcjonowaniem Spółki. Nie są to wydatki bezpośrednio warunkujące objęcie certyfikatów. Wydatek poniesiony na wycenę przedsiębiorstwa celem wniesienia posiadanych akcji do funduszu inwestycyjnego uzasadniony jest uniknięciem ryzyka wystąpienia ewentualnych strat związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w celu uniknięcia nietrafnej decyzji gospodarczej. Wydatki te są bowiem pośrednio związane z objęciem certyfikatów inwestycyjnych, ponoszone w celu podjęcia racjonalnej decyzji o objęciu certyfikatów. Wydatków poniesionych przez Spółkę nie można zatem zaliczyć do wydatków poniesionych na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym. Dlatego też koszty te powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 30 stycznia 2006 r. (sygn. 1472/ROP1/423-366-23/05/AJ), w którym stwierdzono: "Natomiast wobec wymienionych przez Spółkę wydatków (...) takich jak: (...) koszty wyceny akcji (...), nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wymienione koszty mogą zostać zaliczone przez Podatnika do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia (...)".

O pośrednim charakterze tego typu wydatków wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z dnia 30 stycznia 2006 r. (sygn. ZD/406-281/CIT/05) "Dokonując interpretacji przytoczonego przepisu stwierdzić należy, że jako "wydatki na nabycie (objęcie)" należy traktować te z nich, które w sposób bezpośredni i konieczny związane są z zakupem akcji lub udziałów drugiego podmiotu (...). Mając na uwadze powyższe przepisy, uwzględniając przedstawiony w piśmie stan faktyczny, uznać należy, iż poniesione przez Podatnika wydatki, takie jak delegacje, audyt, doradztwo prawne lub podatkowe, należy traktować jako pośrednie i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia".

Reasumując, w ocenie Spółki wydatki poniesione na wycenę spółki K (...) I (...) S.A. celem wniesienia udziałów do Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, stanowić będą koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie ich poniesienia. Takie podejście znajduje także odzwierciedlenie w praktyce stosowania prawa przez organy podatkowe. Powyższe potwierdza pismo Ministerstwa Finansów - Wicedyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich i Opłat z dnia 22 marca 1996 r. (sygn. PO 4/AS-722-240/96), w którym stwierdzono: " (...) wydatki związane z wyceną majątku przedsiębiorstwa przez firmę doradczą, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn. zm.), stanowią koszty uzyskania przychodu w r., w którym zostały poniesione. (...) Często koszty te związane są z przychodami w sposób pośredni. Do takich kosztów zaliczyć można np. korzystanie z obsługi prawnej, usług księgowych czy też tzw. wywiadowni, świadczących usługi w zakresie oceny zdolności finansowej ewentualnych kontrahentów".

Mając na uwadze wyżej przywołaną argumentację Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym wydatki poniesione na wycenę spółki, tj. posiadanych akcji celem wniesienia do Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego stanowią koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl