ILPB3/423-409/12-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-409/12-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji różnic kursowych do dochodu zwolnionego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,

* kwalifikacji różnic kursowych do dochodu zwolnionego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* kwalifikacji odsetek od kredytu do dochodu zwolnionego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* określenia maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w ramach działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* kwalifikacji odsetek uzyskanych z rachunku bieżącego i z lokat do dochodu zwolnionego lub opodatkowanego w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie organizowania transportu towarów w kraju oraz poza jego granicami, a także magazynowania i konfekcjonowania towarów.

Przebieg realizacji typowego zlecenia wygląda następująco: klient zgłaszający się do Spółki pragnie zorganizować dostawy do swoich odbiorców od różnych dostawców. Spółka analizuje informacje dotyczące rodzaju towaru, tras oraz terminów dostaw i przygotowuje plan organizacji transportu. W tym celu, powstaje szczegółowy opis powyższego oraz nawiązany zostaje kontakt z firmami świadczącymi usługi przewozu (posiadacze floty samochodowej). W trakcie realizacji zlecenia Spółka dba o terminowość dostaw i prawidłowość wykonania usługi. W jednostkowych przypadkach Spółka konfekcjonuje i przepakowuje przewożone towary. Spółka nie posiada własnych środków transportu, którymi świadczy usługi przewozu towarów.

Usługi świadczone przez Spółkę polegają więc na świadczeniu usług outsourcingowych z zakresu organizacji transportu dla innych firm. Koszty, które powstają w trakcie realizacji usługi obejmują koszty pracownicze, utrzymania biura, wynajęcia usługi przewozu (zakup usługi transportowej), zużycia materiałów i energii itp. Klient otrzymuje jedną fakturę za organizację transportu towarów, która uwzględnia wszystkie powyższe koszty oraz narzut (marżę) - treść faktury sprzedaży wystawianej przez Spółkę: usługa spedycyjno - transportowa.

Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka magazynuje, przepakowuje, przyjmuje i wydaje powierzone towary.

Wnioskodawca zamierza przenieść prowadzoną działalność na teren specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "SSE"). Działalność ta będzie prowadzona na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia. W celu rozpoczęcia przedmiotowej działalności Wnioskodawca dokona zakupu nieruchomości na potrzeby zbudowania zakładu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie opisanym powyżej. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) działalność prowadzona przez Wnioskodawcę na terenie SSE w ramach przedmiotowego zezwolenia będzie dotyczyć w szczególności następujących rodzajów usług:

Sekcja H:

* Magazynowanie i przechowywanie towarów

52.2 Usługi wspomagające transport

Ponadto, przedmiotowym zezwoleniem objęte zostaną również następujące rodzaje działalności:

Sekcja E:

38.3 Usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne

38.11.5 Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu

38.12.24 Niebezpieczne odpady chemiczne

38.12.25 Oleje odpadowe

38.12.27 Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne

38.21.3 Odpady rozpuszczalników organicznych

Sekcja J:

62.01 Usługi związane z oprogramowaniem

62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki

62.03 Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi

62.09 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

Sekcja M:

69.20.1 Usługi w zakresie audytu finansowego

69.20.2 Usługi rachunkowo - księgowe

71.2 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych

72 Usługi w zakresie badań naukowych i rozwojowych

Powyższa działalność prowadzona będzie przez Wnioskodawcę na terenie SSE, na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia polegające na organizacji transportu będą dochodami wolnymi od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy, w związku z faktem, iż znaczna część obrotów Wnioskodawcy jest w walucie obcej (Euro), różnice kursowe, które mają źródło w tych obrotach będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.

Czy odsetki od kredytu na budowę siedziby Wnioskodawcy na terenie SSE (zarówno te doliczane do wartości początkowej przedmiotowego składnika majątku, jak i te naliczone po przyjęciu środka trwałego do użytkowania) będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

4.

W związku z ograniczeniem dotyczącym wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy, wskazanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - z jakiej maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej może skorzystać Wnioskodawca w ramach opisanej powyżej działalności prowadzonej na terenie SSE.

5.

Czy słuszne jest rozumowanie Wnioskodawcy, zgodnie z którym odsetki uzyskane z rachunku oszczędnościowo - rozliczeniowego (bieżącego) Wnioskodawcy stanowić będą dochód z działalności objętej zezwoleniem, a w konsekwencji będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 cyt. ustawy, zaś odsetki z lokat będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 4 został rozpatrzony postanowieniem w dniu 31 grudnia 2012 r. nr ILPB3/423-409/12-2/MM, w zakresie pytania nr 3 i nr 5 interpretacjami indywidualnymi w dniu 31 grudnia 2012 r. nr ILPB3/423-409/12-4/MM, ILPB3/423-409/12-5/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, różnice kursowe, jako mające swoje źródło w obrotach generowanych przez Spółkę z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE, na podstawie zezwolenia będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, różnice kursowe powstałe z tytułu obrotów generowanych przez Spółkę w walucie obcej (Euro) w wyniku prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE i na podstawie zezwolenia działalności powstaną w bezpośrednim związku z operacjami gospodarczymi dokonywanymi w walutach obcych w toku prowadzenia tejże działalności (należnościami, zobowiązaniami, przepływami środków pieniężnych).

Skoro zatem dodatnie oraz ujemne różnice kursowe z tytułu otrzymania należności i zapłaty zobowiązań nie będą stanowić dla Wnioskodawcy odrębnego źródła przychodów, powinny - zdaniem Wnioskodawcy - korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w całości.

W konsekwencji, dodatnie i ujemne różnice kursowe z tytułu otrzymania należności i zapłaty zobowiązań powstałe na skutek działalności strefowej Wnioskodawcy, odpowiednio zwiększają (dodatnie różnice kursowe) bądź zmniejszają (ujemne różnice kursowe) dochód z działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Słuszność opisanego powyżej toku rozumowania potwierdził:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1402/11/JD), w uzasadnieniu której stwierdził, że " (...) rozpoznane przez Spółkę podatkowe różnice kursowe stanowią przychód (dodatnie różnice kursowe) lub koszty uzyskania przychodów (ujemne różnice kursowe) z działalności strefowej, ponieważ ich powstanie jest bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością na terenie SSE".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2012 r. (sygn. ITPB3/423-682a/11/AW), uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym "na ustalenie dochodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wpływają dodatnie oraz ujemne różnice kursowe z tytułu otrzymania należności i zapłaty zobowiązań wyrażonych w walcie obcej, które wiążą się bezpośrednio z działalnością objętą zezwoleniem".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie organizowania transportu towarów w kraju oraz poza jego granicami, a także magazynowania i konfekcjonowania towarów. Usługi świadczone przez Spółkę polegają więc na świadczeniu usług outsourcingowych z zakresu organizacji transportu dla innych firm. Ponadto, w ramach swojej działalności Spółka magazynuje, przepakowuje, przyjmuje i wydaje powierzone towary.

Wnioskodawca zamierza przenieść prowadzoną działalność na teren specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: "SSE"). Działalność ta będzie prowadzona na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia.

W związku z faktem, iż znaczna część obrotów Wnioskodawcy jest w walucie obcej (Euro), należy rozstrzygnąć czy różnice kursowe, które mają źródło w tych obrotach będą podlegać w całości alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy ustalają różnice kursowe na podstawie:

1.

art. 15a, albo

2.

przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że w okresie, o którym mowa w ust. 3, sporządzane przez podatników sprawozdania finansowe będą badane przez podmioty uprawnione do ich badania.

Zatem w przypadku wyboru przez podatnika metody rachunkowej ustalania różnic kursowych podatnicy zaliczają odpowiednio do przychodów lub kosztów uzyskania przychodów ujęte w księgach rachunkowych różnice kursowe z tytułu transakcji walutowych i wynikające z dokonanej wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walucie obcej, a także wyceny pozabilansowych pozycji w walutach obcych.

Z kolei zgodnie z art. 15a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

Stosownie do art. 15a ust. 2 tej ustawy, dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

1.

przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

2.

poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

3.

otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

4.

kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;

5.

kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Natomiast w myśl art. 15a ust. 3 ww. ustawy, ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

1.

przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

2.

poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

3.

otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

4.

kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;

5.

kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Powołane powyżej przepisy (dotyczące podatkowej metody ustalania różnic kursowych) wyraźnie określają sytuacje, kiedy powstają podatkowe różnice kursowe mające wpływ na wysokość podstawy opodatkowania.

Należy zatem stwierdzić, iż różnice kursowe nie stanowią odrębnego źródła przychodów bądź kosztów uzyskania przychodów, a jedynie korygują odpowiednio przychody i koszty uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe, na ustalenie dochodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia od podatku dochodowego wpływają dodatnie i ujemne różnice kursowe powstałe w okresie obowiązywania zezwolenia i związane z działalnością objętą zezwoleniem.

Odnosząc przedstawiony opis zdarzenia przyszłego do powołanych wcześniej przepisów prawa należy stwierdzić, że rozpoznane przez Spółkę podatkowe różnice kursowe będą stanowić przychód (dodatnie różnice kursowe) lub koszty uzyskania przychodów (ujemne różnice kursowe) z działalności strefowej, jeżeli ich powstanie będzie związane z prowadzoną działalnością na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Tym samym, powstałe różnice kursowe będą generować dochód z działalności objętej zezwoleniem, a więc zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie powołanego art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, różnice kursowe mające swoje źródło w obrotach generowanych przez Spółkę z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia (dotyczące działalności wymienionej w zezwoleniu), będą podlegać alokacji do dochodu Wnioskodawcy z działalności objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl