ILPB3/423-402/10-3/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-402/10-3/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

2.

ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych,

3.

momentu rozpoczęcia amortyzacji znaków towarowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca, będący osobą prawną (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów odzieżowych i przemysłowych codziennego użytku w sklepach dyskontowych. W związku z uwarunkowaniami biznesowymi Spółka planuje przeniesienie działalności marketingowej prowadzonej obecnie przez Spółkę do odrębnego podmiotu. W tym celu Spółka planuje zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność marketingową (dalej: Spółka Marketingowa).

Do Spółki Marketingowej Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci, wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki, działu marketingu (dalej: Dział Marketingu) niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej.

Dział Marketingu odpowiedzialny jest za zadania z zakresu public relations (PR), brand marketingu, promocji i trade marketingu. W szczególności do zadań Działu Marketingu z zakresu PR i brand marketingu należą:

* zarządzanie marką sieci, kształtowanie wizerunku marki, komunikacja marketingowa, planowanie i realizowanie kampanii reklamowych i PR - owych, współpraca z agencjami reklamowymi i PR,

* przygotowywanie założeń strategicznych działań reklamowych i PR,

* przygotowywanie materiałów do reklam publikacji,

* monitorowanie mediów,

* przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,

* organizowanie akcji reklamowych i promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów,

* przygotowywania i koOrdynacja akcji promocyjnych dla sklepów z sieci,

* udział w przygotowywaniu założeń do badań marketingowych i ankiet, weryfikacja raportów badań marketingowych, przygotowanie oraz zakup raportów rynkowych i danych z rynku,

* przygotowywanie i prowadzenie prezentacji firmowych, szkoleń wewnętrznych oraz konferencji firmowych,

* praca w redakcji gazety firmowej oraz przygotowywania biuletynu,

* współpraca przy projekcie i zarządzanie treścią strony www. współpraca z firmami IT oraz agencjami multimedialnymi,

* opracowywanie projektów dotyczących obszarów komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej dla sklepów sieci,

* wsparcie dla obszarów trede marketingu, reklamy wizualnej, HR, zakupów - w związku z pracami projektowymi, wizerunkowymi, marketingowymi itp.,

* projektowanie etykiet i opakowań - współpraca z grafikami i dziełem zakupów w tym zakresie, spotkania szkoleniowe, wsparcie przy kwestiach problemowych i akceptacje,

* rejestracja marek własnych - kontakty z kancelarią prawną, aktualizacja listy chronionych znaków,

* przygotowywanie materiałów marketingowych i informacyjno - promocyjnych dla sklepów,

* zamawianie gadżetów firmowych (kalendarzy, smyczy itp.),

* prace w ramach uzgodnionych projektów marketingowych.

Z kolei zadania Działu Marketingu w zakresie promocji i trade marketingu, obejmują:

* opracowywanie rocznego szczegółowego kalendarza i planu promocji dla wsparcia sprzedaży w sklepach sieci oraz przygotowywanie i koordynacje realizacji tych promocji,

* przygotowywanie innych projektów wspierających sprzedaż (np. projekty operacyjne, akcje świąteczne, eventy),

* bieżące przygotowywanie i dystrybucję materiałów dla wsparcia merchandisingu sklepów i standardowych działań operacyjnych (np. oznaczenia cenowe, plakaty itp.),

* szkolenia nowych kierowników sklepów / kierowników rejonów z zakresu działań marketingowych w sklepach sieci - opracowywanie materiałów, przygotowanie i prowadzenie szkoleń,

* bieżącą kontrolę i rozliczenia kosztów prowadzonych działań.

Za realizację wyżej wymienionych zadań odpowiedzialni są pracownicy zatrudnieni w Dziale Marketingu. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23 #185; Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Do Działu Marketingu przyporządkowane są również określone środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, w tym sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe, prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym znaki towarowe Spółki) nie zostały dotychczas ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znaki towarowe Spółki są Jej własnością, zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a Spółka jest w posiadaniu świadectw ochronnych dotyczących przedmiotowych znaków.

Powyższe składniki majątkowe zostaną wniesione do Spółki Marketingowej w ramach aportu Działu Marketingu. Dział Marketingu zarządza dodatkowo innymi składnikami majątkowymi należącymi do Spółki, które nie będą wniesione do Spółki Marketingowej (np. postery promocyjno - reklamowe, czy plakaty stanowiące wyposażenie sklepów).

Działalność Działu Marketingu jest finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu opracowywanego dla Działu Marketingu. Budżet przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z ww. zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe. Wykorzystanie budżetu jest raportowane po zakończeniu miesiąca (co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami).

Do Działu Marketingu przyporządkować można również poszczególne zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, którym pracownicy Działu Marketingowego zlecają określone prace wspierające działalność promocyjno - marketingową Spółki. Zobowiązania te zostaną przeniesione do Spółki Marketingowej jako bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Działu Marketingu.

Wartość Działu Marketingu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem, określona zostanie w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, przy czym Spółka spodziewa się, iż wycena ta wykaże tzw. dodatnią wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy wniesienie przez Spółkę opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Dziełu Marketingu do Spółki Marketingowej w zamian za udziały tej Spółki Marketingowej skutkować będzie dla Spółki powstaniem po Jej stronie przychodu podatkowego.

Jednocześnie w oparciu o art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Spółka jako podmiot planujący utworzenie Spółki Marketingowej, występuje z następującymi pytaniami dotyczącymi traktowania na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych planowanej transakcji:

2.

W jaki sposób powinna zostać ustalona wartość wniesionych do Spółki Marketingowej składników majątkowych wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, w tym w szczególności znaków towarowych Spółki, będąca podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych.

3.

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej praw do znaków towarowych wchodzących w skład Działu Marketingu, wniesionego aportem do Spółki Marketingowej, stanowić będą jej koszt uzyskania przychodu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano aportu, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka złoży oświadczenie o wniesieniu tych praw aportem do Spółki Marketingowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

Wniosek Spółki dotyczący przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz momentu rozpoczęcia ich amortyzacji rozpatrzony został odrębną interpretacją w dniu 3 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-402/10-2/GC i nr ILPB3/423-402/10-4/GC.

Stanowisko wnioskodawcy dotyczące pytania 2.

W ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, że prawa do znaków towarowych wniesione do Spółki Marketingowej, w ramach opisanego w przedstawionym stanie faktycznym wkładu niepieniężnego, spełniają warunki do zaliczenia ich do kategorii wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie bowiem z treścią art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają nabyte prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z treści tego przepisu wynika, że amortyzacji podatkowej podlegają wspomniane prawa (w tym prawa do znaków towarowych) (i) nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania (ii) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz (iii) wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 16g ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalając wartość początkową określonych składników majątku spółki kapitałowej, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (co ma miejsce w niniejszym stanie faktycznym zgodnie z argumentacją przedstawioną w uzasadnieniu stanowiska wnioskodawcy dotyczącego pytania 1) w drodze wkładu niepieniężnego zastosowanie znajdują odpowiednio:

* art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w odniesieniu do składników majątku wchodzących w skład wkładu niepieniężnego, które nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, zgodnie z którym to art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy;

* art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w odniesieniu do składników majątku wchodzących w skład wkładu niepieniężnego, które były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, zgodnie z którym to art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Mając na uwadze powyższe, jak również ze względu na fakt, iż znaki towarowe, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w postaci Działu Marketingu, na dzień przeprowadzenia transakcji wniesienia aportu do Spółki Marketingowej, nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport, w ich przypadku zastosowanie znaleźć powinien przepis art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten powinien znaleźć zastosowanie również do innych składników majątku Spółki, które zostaną wniesione w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki do Spółki Marketingowej, a nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w Spółce do dnia dokonania aportu.

Zgodnie ze wspomnianym przepisem art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "łączną wartość początkową <...> środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

1.

suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2,

2.

różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustalona zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych, niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy".

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wartość składników majątku (w tym również znaków towarowych), które nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych Spółki i które stanowią element zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki, które Spółka wniesie w formie aportu do Spółki Marketingowej powinna zostać określona przez Spółkę Marketingową w wartości rynkowej.

Analogiczne stanowisko prezentowane jest również w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych. Można wśród nich wymienić:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn. lPPB3/423-794/09-2/MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "zdaniem Spółki, analogicznie tj. w wartości rynkowej, powinny być wyceniane wszystkie składniki majątkowe, niewprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki Wnoszącej aport, a wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która jest przedmiotem wkładu niepieniężnego (w tym w szczególności zapasy, towary, produkcja w toku, środki trwałe w budowie). I w wartości ustalonej w powyższy sposób powinny być wprowadzane do ewidencji w Spółce."; analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 grudnia 2009 r. sygn. lPPB3/423-757/09-2/JG;

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2009 r. sygn. IPPD5/423-437/09-4/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym " (...) jeżeli w wyniku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako oddziału, powstanie dodatnia wartość firmy dla celów podatkowych, wartość początkową dla celów amortyzacji praw do znaków towarowych, które wejdą w skład aportu, należy ustalić według ich wartości rynkowej ustalonej na dzień wniesienia aportu. W analizowanym przypadku będzie to wartość rynkowa wynikająca z wyceny dokonanej przez niezależny podmiot.";

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 czerwca 2009 r. sygn. IPPB5/423-112/09-2/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym " (...) aby ustalić wartość początkową praw do znaków towarowych nieujętych w ewidencji wnoszącego aport, należy wyliczyć wartość firmy (...). W przypadku, gdy z powyższego wyliczenia uzyska się dodatnią wartość firmy, wartość początkową praw do znaków towarowych nieujętych w ewidencji spółki aportującej stanowić będzie ich wartość rynkowa, ustalona na dzień wniesienia wkładu.";

* interpretację indywidualną z dnia 22 listopada 2008 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IP-PB3-423-149/07-2/MB, w której organ podatkowy stwierdził, iż: "Dla zastosowania właściwego przepisu decydujące znaczenie ma przedmiot aportu, a gdy jest nim przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - fakt ujęcia lub nieujęcia składników majątku w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego aport. (...) Reasumując, w sytuacji gdy składnik aportu nie był wprowadzony do ewidencji podmiotu wnoszącego aport - jego wartość początkową ustala się według zasad przewidzianych w art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

Jednocześnie wartość początkowa pozostałych składników majątku Spółki, które będą wchodzić w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki wnoszonej aportem do Spółki Marketingowej, i które na dzień dokonania tej transakcji (aportu) będą ujawnione w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki, powinna zostać określona zgodnie z treścią art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmiotu wnoszącego aport (tekst jedn. Spółki).

W związku z powyższym, zdaniem Spółki:

* wartość początkowa tych składników majątku Spółki, w tym znaków towarowych, wnoszonych do Spółki Marketingowej w ramach opisanego w stanie faktycznym aportu Działu Marketingu, które nie będą na dzień dokonania transakcji aportu wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki - powinna zostać określona według wartości rynkowej danego składnika majątku, w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

* wartość początkowa tych składników majątku Spółki, wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, wnoszonego przez Spółkę aportem do Spółki Marketingowej, które na dzień dokonania aportu będą ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki - powinna zostać określona w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (wniosek - pytanie nr 3) - został rozpatrzony odrębną interpretacją z dnia 3 sierpnia 2010 r. nr ILPB2/436-99/10-2/MK.

Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (wniosek pytanie nr 2) - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 12 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-647/10-2/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl