ILPB3/423-402/10-2/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-402/10-2/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

2.

ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych,

3.

momentu rozpoczęcia amortyzacji znaków towarowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca, będący osobą prawną (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów odzieżowych i przemysłowych codziennego użytku w sklepach dyskontowych. W związku z uwarunkowaniami biznesowymi Spółka planuje przeniesienie działalności marketingowej prowadzonej obecnie przez Spółkę do odrębnego podmiotu. W tym celu Spółka planuje zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność marketingową (dalej: Spółka Marketingowa).

Do Spółki Marketingowej Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci, wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki, działu marketingu (dalej: Dział Marketingu) niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej.

Dział Marketingu odpowiedzialny jest za zadania z zakresu public relations (PR), brand marketingu, promocji i trade marketingu. W szczególności do zadań Działu Marketingu z zakresu PR i brand marketingu należą:

* zarządzanie marką sieci, kształtowanie wizerunku marki, komunikacja marketingowa, planowanie i realizowanie kampanii reklamowych i PR - owych, współpraca z agencjami reklamowymi i PR,

* przygotowywanie założeń strategicznych działań reklamowych i PR,

* przygotowywanie materiałów do reklam publikacji,

* monitorowanie mediów,

* przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,

* organizowanie akcji reklamowych i promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów,

* przygotowywania i koOrdynacja akcji promocyjnych dla sklepów z sieci,

* udział w przygotowywaniu założeń do badań marketingowych i ankiet, weryfikacja raportów badań marketingowych, przygotowanie oraz zakup raportów rynkowych i danych z rynku,

* przygotowywanie i prowadzenie prezentacji firmowych, szkoleń wewnętrznych oraz konferencji firmowych,

* praca w redakcji gazety firmowej oraz przygotowywania biuletynu,

* współpraca przy projekcie i zarządzanie treścią strony www. współpraca z firmami IT oraz agencjami multimedialnymi,

* opracowywanie projektów dotyczących obszarów komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej dla sklepów sieci,

* wsparcie dla obszarów trede marketingu, reklamy wizualnej, HR, zakupów - w związku z pracami projektowymi, wizerunkowymi, marketingowymi itp.,

* projektowanie etykiet i opakowań - współpraca z grafikami i dziełem zakupów w tym zakresie, spotkania szkoleniowe, wsparcie przy kwestiach problemowych i akceptacje,

* rejestracja marek własnych - kontakty z kancelarią prawną, aktualizacja listy chronionych znaków,

* przygotowywanie materiałów marketingowych i informacyjno - promocyjnych dla sklepów,

* zamawianie gadżetów firmowych (kalendarzy, smyczy itp.),

* prace w ramach uzgodnionych projektów marketingowych.

Z kolei zadania Działu Marketingu w zakresie promocji i trade marketingu, obejmują:

* opracowywanie rocznego szczegółowego kalendarza i planu promocji dla wsparcia sprzedaży w sklepach sieci oraz przygotowywanie i koordynacje realizacji tych promocji,

* przygotowywanie innych projektów wspierających sprzedaż (np. projekty operacyjne, akcje świąteczne, eventy),

* bieżące przygotowywanie i dystrybucję materiałów dla wsparcia merchandisingu sklepów i standardowych działań operacyjnych (np. oznaczenia cenowe, plakaty itp.),

* szkolenia nowych kierowników sklepów / kierowników rejonów z zakresu działań marketingowych w sklepach sieci - opracowywanie materiałów, przygotowanie i prowadzenie szkoleń,

* bieżącą kontrolę i rozliczenia kosztów prowadzonych działań.

Za realizację wyżej wymienionych zadań odpowiedzialni są pracownicy zatrudnieni w Dziale Marketingu. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23 #185; Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Do Działu Marketingu przyporządkowane są również określone środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, w tym sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe, prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym znaki towarowe Spółki) nie zostały dotychczas ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znaki towarowe Spółki są Jej własnością, zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a Spółka jest w posiadaniu świadectw ochronnych dotyczących przedmiotowych znaków.

Powyższe składniki majątkowe zostaną wniesione do Spółki Marketingowej w ramach aportu Działu Marketingu. Dział Marketingu zarządza dodatkowo innymi składnikami majątkowymi należącymi do Spółki, które nie będą wniesione do Spółki Marketingowej (np. postery promocyjno - reklamowe, czy plakaty stanowiące wyposażenie sklepów).

Działalność Działu Marketingu jest finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu opracowywanego dla Działu Marketingu. Budżet przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z ww. zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe. Wykorzystanie budżetu jest raportowane po zakończeniu miesiąca (co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami).

Do Działu Marketingu przyporządkować można również poszczególne zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, którym pracownicy Działu Marketingowego zlecają określone prace wspierające działalność promocyjno - marketingową Spółki. Zobowiązania te zostaną przeniesione do Spółki Marketingowej jako bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Działu Marketingu.

Wartość Działu Marketingu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem, określona zostanie w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, przy czym Spółka spodziewa się, iż wycena ta wykaże tzw. dodatnią wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy wniesienie przez Spółkę opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Dziełu Marketingu do Spółki Marketingowej w zamian za udziały tej Spółki Marketingowej skutkować będzie dla Spółki powstaniem po Jej stronie przychodu podatkowego.

Jednocześnie w oparciu o art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Spółka jako podmiot planujący utworzenie Spółki Marketingowej, występuje z następującymi pytaniami dotyczącymi traktowania na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych planowanej transakcji:

2.

W jaki sposób powinna zostać ustalona wartość wniesionych do Spółki Marketingowej składników majątkowych wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, w tym w szczególności znaków towarowych Spółki, będąca podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych.

3.

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej praw do znaków towarowych wchodzących w skład Działu Marketingu, wniesionego aportem do Spółki Marketingowej, stanowić będą jej koszt uzyskania przychodu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano aportu, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka złoży oświadczenie o wniesieniu tych praw aportem do Spółki Marketingowej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

Wniosek Spółki dotyczący ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych oraz momentu rozpoczęcia ich amortyzacji rozpatrzony został odrębną interpretacją w dniu 3 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-402/10-3/GC i nr ILPB3/423-402/10-4/GC.

Zdaniem Spółki, wniesienie przez Spółkę opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu do Spółki Marketingowej w zamian za udziały tej Spółki Marketingowej nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu.

A.

W przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotem aportu do Spółki Marketingowej jest zdaniem Spółki, zorganizowana część przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji uznać należy, że aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

* istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje swe potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2009 r. (sygn. IPPP1-443-36/09-2/AK), z dnia 2 kwietnia 2009 r., (sygn. IPPB5/423-9/09-2/MB), z dnia 19 lutego 2009 r. (sygn. IPPP1-443-2207/08-5/MP), czy z dnia 19 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-1271/08-2/MB).

W opinii Spółki, następujące okoliczności jednoznacznie wskazują, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

1.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Na Dział Marketingu składa się opisany w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań marketingowych, tj. m.in. sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe oraz prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Zdaniem Spółki, Dział Marketingu nie jest tylko sumą poszczególnych składników, lecz swoistym zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa - tj. w zakresie realizacji zadań marketingowych.

Spółka podkreśla także, że Dział Marketingu jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Spółki. Wewnętrzny schemat organizacyjny Spółki zakłada bowiem istnienie Działu Marketingu jako niezależnego względem innych działów takich jak np.: dział zakupów, dział logistyki i planowania, dział sprzedaży i dział ekspansji i inwestycji.

2.

Wyodrębnienie finansowe.

Zdaniem Spółki, Dział Marketingu może być uznany za wyodrębniony finansowo z uwagi na fakt, iż działa on w oparciu o zaplanowany i wydzielony odrębnie budżet. Budżet ten przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z poszczególnymi zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe.

Dodatkowo, co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami. Ponadto, sporządzane są zestawienia aktualnych zobowiązań Spółki wobec zewnętrznych kontrahentów wykonujących zadania z zakresu działalności promocyjno - marketingowej zlecane przez Dział Marketingu i związane z jego funkcjonowaniem w Spółce.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że prowadzona przez Spółkę ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwia przyporządkowanie aktywów i pasywów do Działu Marketingu. Możliwe jest zatem oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa Spółki od finansów Jego zorganizowanej części (Działu Marketingu). W efekcie, w przypadku planowanego aportu, majątek Działu Marketingu będzie można łatwo przenieść do ksiąg rachunkowych Spółki Marketingowej.

Warto wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego, jednakże ani prowadzenie osobnych ksiąg rachunkowych, ani sporządzanie bilansów (czyli zakwalifikowanie do kategorii "samobilansującego się oddziału") nie jest wymienione wśród warunków niezbędnych do tego, by dany zespół składników i zobowiązań mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

3.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Zdaniem Spółki, z funkcjonalnego punktu widzenia, Dział Marketingu jest w stanie przejąć swe dotychczasowe zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Dział Marketingu posiada bowiem potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy, świadczący usługi na rzecz innych podmiotów na zasadzie analogicznej do wyspecjalizowanej agencji reklamowej. Składniki majątkowe wchodzące w skład Działu Marketingu umożliwią Spółce Marketingowej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług marketingowych. Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną, wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa jest fakt, iż do Działu Marketingu przydzielona została wyspecjalizowana grupa pracowników. Ich celem jest prowadzenie działań mających na celu wypełnianie zadań, przyporządkowanych do Dziełu Marketingu, opisanych w stanie faktycznym powyżej. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Sp. z o.o. na mocy art. 23 #185; Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

W opinii Spółki, Dział Marketingu jest wystarczający dla samodzielnego i sprawnego działania Spółki Marketingowej. Fakt ten potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Spółki, Dział Marketingu jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników, przeznaczonych do realizacji określonych zadań marketingowych, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania na zasadzie usługowej. W efekcie, należy przyjąć, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

B.

Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej (...) objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z wniesieniem aportu w postaci Działu Marketingowego do Spółki Marketingowej, po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie stwierdza, iż przychód podatkowy w postaci nominalnej wartości udziałów w spółce kapitałowej powstaje na moment wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego aportu w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, iż przychód podatkowy w postaci nominalnej wartości udziałów otrzymanych na moment wniesienia wkładu niepieniężnego powstaje, gdy przedmiotem aportu są m.in. poszczególne środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jak już wyżej wskazano, w omawianym stanie faktycznym przedmiot wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Powyższa argumentacja znajduje logiczne uzasadnienie w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnoszących się do strony kosztowej. W art. 15 ust. 1j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca definiuje sposób kalkulacji kosztów uzyskania przychodów dla spółki wnoszącej wkład niepieniężny, na moment dokonania tej czynności w przypadku, gdy wkład niepieniężny przyjmuje inną formę niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jednocześnie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest analogicznych regulacji odnoszących się do sytuacji, w której przedmiotem wkładu jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Tym samym, jednoznaczny wydaje się wniosek, iż w takim przypadku, na moment dokonania transakcji wniesienia aportu do spółki kapitałowej, nie ustala się kosztów uzyskania przychodu, gdyż przychód podatkowy także nie jest kalkulowany. Moment, w którym przychód i koszt jest ustalany po stronie spółki wnoszącej aport w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do innej spółki kapitałowej, przypada dopiero w momencie odpłatnego zbycia albo umorzenia udziałów (akcji) tej spółki kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci (tekst jedn. w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części).

Wskazane przez Spółkę stanowisko, zgodnie z którym wniesienie do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powinno skutkować rozpoznaniem przychodu do opodatkowania po stronie spółki wnoszącej aport, zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe w imieniu Ministra Finansów, tj. m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn. IPPB3/423-794/09-2/MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "czynność wniesienia aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zamian za który Spółka wydaje swoje udziały, będzie neutralna podatkowo na dzień wniesienia aportu";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. sygn. IPPB5/423-482/09-4/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "Biorąc zatem pod uwagę, że każda z Galerii będących przedmiotem wkładu do odrębnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia definicję ZCP zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych spółek nabywających Galerię - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych a contrario - nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania G."; podobne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r. sygn. IPPB5/423-483/09-4/MB;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. sygn. IPPB5/423-436/09-2/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym " (...) należy uznać, że przychodu nie stanowi wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, w opinii Spółki, ponieważ Jednostka będąca przedmiotem wkładu niepieniężnego stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym w punkcie 1 niniejszego wniosku), to w konsekwencji wartość udziałów objętych przez Spółkę w Nowej Spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci Jednostki nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu do opodatkowania".;

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r. sygn. ILPB3/423-289/09-3/EK, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "wniesienie aportu w postaci Oddziału Wnioskodawcy - zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej Spółki z o.o. nie będzie powodowało, mocą art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu po stronie Wnioskodawcy.";

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 maja 2009 r. sygn. ITPB3/423-98b/09/AM, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym "w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej aportem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w zamian za udziały (akcje) w tej spółce, na dzień dokonania transakcji, dla spółki wnoszącej aport nie powstaje przychód w wysokości nominalnej wartości otrzymanych udziałów w kapitale zakładowym, ani w żadnej innej wysokości"; analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 maja 2009 r. sygn. IBPBI/2/423-535/09/MO.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku wniesienia przez Spółkę opisanego w powyższym stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu do Spółki Marketingowej, w zamian za przyznane Spółce udziały tej Spółki Marketingowej, nie powstanie po stronie Spółki jakikolwiek przychód podlegający opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (wniosek - pytanie nr 3) - został rozpatrzony odrębną interpretacją z dnia 3 sierpnia 2010 r. nr ILPB2/436-99/10-2/MK.

Natomiast, wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (wniosek - pytanie nr 2) - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 12 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-647/10-2/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl