ILPB3/423-388/11-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-388/11-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem praw do znaku towarowego do spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportem praw do znaku towarowego do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka została zawiązana podstawie umowy spółki z 22 lipca 2010 r. Rejestracja Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła w dniu 1 września 2010 r. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki, rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przy czym jak wskazano w umowie spółki, pierwszy rok podatkowy kończy się w dniu 31 grudnia 2011 r. Spółka tym samym skorzystała z możliwości "przedłużenia pierwszego roku podatkowego", przewidzianej w przepisie art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Spółka w sposób formalny nie zawiadomiła organu podatkowego o dokonaniu wyboru "przedłużonego roku podatkowego".

Spółka będzie właścicielem znaku towarowego, który to znak towarowy jest już zarejestrowany w Urzędzie Patentowym i jest objęty prawami ochronnymi w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.). Prawo do znaku towarowego będzie stanowić dla Spółki podlegającą amortyzacji wartość niematerialną i prawną, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Spółka zamierza zawiązać wraz z osobami fizycznymi spółkę komandytową. Spółka zamierza wnieść do spółki komandytowej prawo do znaku towarowego. Spółka będzie w spółce komandytowej komplementariuszem. Osoby fizyczne będą komandytariuszami spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wniesieniem do spółki komandytowej wkładu w postaci praw do znaku towarowego, po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia prawa do znaku towarowego do spółki komandytowej, w której to spółce Spółka będzie komplementariuszem nie spowoduje powstania przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE

Z uwagi na fakt dokonania z dniem 1 stycznia 2011 r. nowelizacji przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. dalej: "ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2011"), w ocenie Spółki, rozstrzygając niniejszą sprawę w pierwszej kolejności należy określić jakie przepisy prawa podatkowego znajdą zastosowanie.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r. stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy wymienionej w art. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. z tym, że:

1.

art. 19a ustawy wymienionej w art. 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2011 r. stosuje się do tego dnia;

2.

art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

W ocenie Spółki, wyżej przywołany przepis miał na celu wyeliminowanie sytuacji, w której to dochodziłoby do zamiany zasad opodatkowania w trakcie trwającego u podatników roku podatkowego w wyniku wprowadzenia w życie nowelizacji przepisów prawa podatkowego.

Wyżej przywołany przepis jest zatem realizacją pośrednio wynikającej z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 15 lutego 2005 r. sygn. akt K 48/04 oraz wyrok z 25 listopada 1997 r. sygn. akt K 26/97) reguły niezmieniania zasad opodatkowania podatkami dochodowym podatników w trakcie trwania u tych podatników roku podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż rok podatkowy Spółki trwa od dnia 22 lipca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. Tym samym, w ocenie Spółki, w analizowanej sytuacji zastosowanie w odniesieniu do Spółki winny znaleźć przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r. - zatem winny to być przepisy bez uwzględnienia zmian wprowadzonych przepisami ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (oczywiście poza wskazanymi bezpośrednio w przepisie art. 12 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisami prawa podatkowego). Podobne stanowisko w tej sprawie zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r. sygn. IPPB5/423-131/11-3/AS, czy też interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2011 r. sygn. ILPB3/423-40/11-2/JG.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, w analizowanej sytuacji Spółka nie może zastosować przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2011. Tym niemniej, nie oznacza to automatycznie, iż wniesienie do spółki komandytowej wkładu w postaci prawa do znaku towarowego będzie powodowało po stronie Spółki powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu. W treści ustawy ustawodawca zawarł natomiast otwarty katalog zawierający przykłady zdarzeń, które są przychodem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych. Katalog ten został zawarty w przepisie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2010, przychodem podatkowym dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Treść przepisu nakazuje zatem podatnikom podatku dochodowego od osób prawnych rozpoznać przychód podatkowy z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część u podatników wnoszących tego typu wkłady do spółki kapitałowej bądź do spółdzielni.

W ocenie Spółki, wolą ustawodawcy było zatem objęcie opodatkowaniem jedynie wkładów wnoszonych do spółek kapitałowych przy jednoczesnym wyłączeniu z opodatkowania tym podatkiem wkładów wnoszonych do spółek osobowych. Gdyby bowiem ustawodawca rozpoznawał w czynności wniesienia wkładu do spółki osobowej przychód podatkowy, wówczas - w ocenie Spółki - nie ograniczałby zastosowania przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2010 do czynności wnoszenia wkładów niepieniężnych w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część jedynie do spółek kapitałowych oraz spółdzielni.

Ponadto, zdaniem Spółki, żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2010 nie wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych winna podlegać czynność wniesienia wkładu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych do spółki osobowej.

Stąd, w ocenie Spółki, uwzględniając w szczególności treść przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2010, wniesienie wkładu do spółki komandytowej przez Wnioskodawcę w postaci praw do znaku towarowego nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne stanowisko w tej sprawie prezentują organy podatkowe - np. interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPBI/2/423-1279/10/PC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl