ILPB3/423-38/08-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-38/08-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca aktualnie realizuje w spółdzielni roboty ociepleniowe. W grudniu 2007 r. zakończone zostały prace na pierwszych pięciu budynkach. W latach następnych Spółdzielnia planuje kontynuację ocieplenia pozostałych 35 budynków. Źródłem finansowania robót jest kredyt termomodernizacyjny X S.A. wraz z premią przyznawaną przez Bank Y oraz środki własne. Roboty prowadzone są w ramach bieżącej gospodarki eksploatacyjnej, niewątpliwie nie przynoszą Spółdzielni przychodów. Koszty przedsięwzięcia zostaną zbilansowane z przychodami. Prace obejmują wszystkie budynki mieszkalne wraz z usytuowanymi w nich lokalami użytkowymi (sklepy, usługi, garaże), które stanowią ok. 4% ogólnej powierzchni zasobów mieszkaniowych. W 2008 r. Spółdzielnia otrzyma, zgodnie z zawartą umową kredytową, premię termomodernizacyjną dotyczącą 5 budynków. Premia ta zostanie przekazana przez Bank Y na spłatę wykorzystanych przez Spółdzielnię części kredytów. Do czasu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, premia traktowana była jak dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a więc podlegała zwolnieniu. Decyzje dotyczące realizacji i finansowania ocieplenia zostały podjęte w latach 2004 - 2006 pod rządami wówczas obowiązujących regulacji podatkowych i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W aktualnym stanie prawnym, kiedy zasadniczej zmianie uległy przepisy ustawy podatkowej (art. 17 ust. 1 pkt 44), nie znowelizowano innych powiązanych z nią przepisów, a urzędy skarbowe i specjaliści w dziedzinie prawa spółdzielczego prezentują różne stanowiska, Spółdzielnia ma problem z interpretacją prawa odnośnie opodatkowania premii termomodernizacyjnej. Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych z 18 grudnia 1998 r. nie odnosi się w żaden sposób do opodatkowania premii. Jeśli byłaby ona opodatkowana, to nieaktualny staje się zapis o jej wysokości (25% kredytu). Niewątpliwie kłóci się to z ideą wspierania przedsięwzięć, czyni korzystanie z niej nieopłacalnym, zważywszy koszty poniesione przez inwestora (dokumentacja techniczna, audyt energetyczny) na jej uzyskanie. Podkreślić należy, że zgodnie z zapisami ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych "Fundusz Termomodernizacyjny" tworzony jest przede wszystkim ze środków uzyskanych z budżetu państwa. Ww. ustawa rozróżnia obok innych budynków, budynki mieszkalne jako przedmiot termomodernizacji. W zasobach Spółdzielni termomodernizacji poddawane są właśnie budynki mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia termomodernizacyjna przysługująca Spółdzielni w związku z uzyskaniem właściwego kredytu w X S.A. na realizację robót remontowych stanowi w całości przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia termomodernizacyjna nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. W przeciwnym razie, jeśli podlegałaby opodatkowaniu, to uwzględnić należałoby koszty poniesione celem jej uzyskania. Wnioskodawca twierdzi więc, że ww. premia stanowi dotację z budżetu państwa wymienioną w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako taka podlega zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Rozważając więc zastosowanie w konkretnym przypadku tego zwolnienia należy ustalić czy uzyskany dochód ma charakter dotacji i z jakiego źródła ta dotacja pochodzi. Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Pod pojęciem dotacji rozumie się wypłacane ze środków publicznych kwoty mające charakter jednostronnego świadczenia na rzecz podmiotów spoza sektora publicznego oraz mające taki sam charakter przepływy pieniężne między różnymi podmiotami sektora publicznego. W myśl ustawy, kwoty te mogą być skierowane do wszystkich podmiotów wytwarzających pewien rodzaj towarów lub świadczących określone usługi (dotacje przedmiotowe - art. 106 ust. 2 pkt 3 ustawy), mogą służyć realizacji określonego celu (dotacje celowe - art. 106 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy) lub być skierowane do konkretnego podmiotu (dotacje podmiotowe - art. 106 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Warunki przyznawania premii termomodernizacyjnej określone zostały w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.). Ustawa ta określa również zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz tworzenia Funduszu Termomodernizacji i dysponowania jego środkami. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy premia termomodernizacyjna to spłata przez Bank Y kwoty 25% wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez inwestora. Warunki przyznania takiej premii określają przepisy art. 4 - 6 ww. ustawy. Środki na przyznanie premii termomodernizacyjnej pochodzą z utworzonego na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych Funduszu Termomodernizacji, który został utworzony w Banku Y. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, na Fundusz składają się środki przekazywane z budżetu państwa - w wysokości określonej w ustawie budżetowej, odsetki od lokat środków Funduszu w bankach, wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz w papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, poręczane lub gwarantowane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski, a także w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546), darowizny i zapisy, inne wpływy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 1 tej samej ustawy środki Funduszu przeznacza się na wypłatę przyznanych premii termomodernizacyjnych. Zdaniem Wnioskodawcy, premia termomodernizacyjna jest dotacją z budżetu państwa wymienioną w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tą tezą nie można się zgodzić. Wypłacona premia termomodernizacyjna, mając na uwadze przepisy ustawy o finansach publicznych, nie stanowi żadnej z ww. dotacji, albowiem nie stanowi ona środków przekazywanych przez fundusz celowy. Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie określiła Funduszu Termomodernizacyjnego jako taki właśnie fundusz. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9. Fundusz celowy może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz (art. 29 ust. 2 ustawy o finansach publicznych). Natomiast na podstawie art. 29 ust. 3 tej ustawy, do funduszy celowych nie zalicza się:

1.

ustawowo tworzonych rachunków bankowych, których ustawa tworząca nie określiła jako fundusz celowy;

2.

funduszy, których jedynym źródłem przychodów, z wyłączeniem odsetek od rachunku bankowego i darowizn, jest dotacja z budżetu.

Przepisy wyżej powołanej ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie zawierają zapisu stanowiącego, że Fundusz Termomodernizacji jest państwowym funduszem celowym. Wobec powyższego, skoro otrzymana przez Wnioskodawcę premia termomodernizacyjna nie stanowi środków przekazywanych przez fundusz celowy, nie może być zatem uznana za dotację celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a tym samym nie będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych określa w art. 1 pkt 1 zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych mających na celu:

1.

zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania i budynków służących do wykonania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej,

2.

zmniejszenie strat w energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

3.

całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne przedstawione w opisie stanu faktycznego przez Wnioskodawcę obejmuje swym zakresem roboty ociepleniowe. Można zatem stwierdzić, iż przyznana Spółdzielni premia termomodernizacyjna związana jest z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, przez które należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami wpływy stanowią przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Wobec powyższego, premia termomodernizacyjna stanowić będzie w Spółdzielni przychód podatkowy z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego dotyczącego pytania nr 2, wydana została interpretacja w dniu 20 marca 2008 r. nr ILPB3/423-38/08-3/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl