ILPB3/423-36/07-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-36/07-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Przedsiębiorstwo Usługowo - Budowlane "C.", przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu 10 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo Usługowo - Budowlane "C." Spółka z o.o. w L. jest właścicielem nieruchomości o numerach ksiąg wieczystych: KW (w załączeniu kserokopie wypisów). Dnia 10 listopada 2006 r. uchwałą Zarządu Nr XXX Spółka powołała z dniem 1 grudnia 2006 r. Dział Gospodarki Nieruchomościami, stanowiący w strukturze organizacyjnej jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, która podlegać będzie Prezesowi Zarządu sprawującemu nadzór i kontrolę nad położonymi nieruchomościami w L., których właścicielem jest PUB "C." Sp. z o.o. (w załączeniu schemat organizacyjny Spółki obowiązujący od 1 grudnia 2006 r.). Do obowiązków i zadań DGN należeć będzie: wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DGN, przygotowywanie dokumentów z tytułu najmu i dzierżawy, opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DGN, kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DGN, konserwacja budynku, utrzymanie czystości, ochrona obiektu oraz podatek od nieruchomości (w załączeniu uchwała Zarządu Spółki z 10 listopada 2006 r.). Dnia 20 listopada 2006 r. Zarząd PUB "C." Sp. z o.o. wydał Regulamin Prowadzenia Rozrachunku Wewnętrznego dla DGN. Powyższy Regulamin określa zasady prowadzenia rozrachunku wewnętrznego dla DGN w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 września 1991 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) w celu zapewnienia wyodrębnienia finansowo zorganizowanej części jednostki (w załączeniu ww. regulamin).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy samodzielny Dział Gospodarki Nieruchomościami wydzielony na mocy uchwały Zarządu PUB "C." Sp. z o.o. z dnia 10 listopada 2006 r. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który wyodrębniono finansowo, można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

2.

Czy załączone dowody w postaci uchwały, regulaminu i innych stanowi wystarczające potwierdzenie istnienia zorganizowanej jednostki przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy zespół składników materialnych i niematerialnych, tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa pod nazwą Dział Gospodarki Nieruchomościami DGN szczegółowo opisanych w uchwale Zarządu PUB "C." Sp. z o.o. z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie utworzenia DGN w świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spełnia wszystkie warunki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia łącznie następujące kryteria:

* jest wyodrębniony organizacyjnie, ujęty w strukturze organizacyjnej Spółki,

* jest wyodrębniony finansowo, gdyż prowadzona wydzielona ewidencja DGN zapewnia oddzielne rozliczenie przychodów, kosztów i rozrachunków wydzielonej jednostki,

* wydzielona jednostka DGN realizuje określone zadania gospodarcze,

* może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dowody potwierdzające stanowisko Spółki (sztuk 7) załączone zostały do wniosku ORD-IN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Jak z powyższego wynika, zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż w ramach PUB "C." Spółka z o.o. wyodrębniony został zespół składników materialnych i niematerialnych, jako Dział Gospodarki Nieruchomościami (DGN). Wydzielone zostały składniki majątkowe, takie jak:

1.

składniki rzeczowe - prawa wieczystego użytkowania, Grunty V., A. i K., budynek przy ul. J., budynek oczyszczalni, budynek V., budynek A. i środki trwałe w budowie, sieć wodociągowa (J.),

2.

środki obrotowe - środki pieniężne na rachunku bieżącym w kwocie 50.000,00 zł,

3.

składniki niematerialnych praw i obowiązków wynikających z umów dotyczących:

- zaopatrzenia w media (woda, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości, energia elektryczna),

- dostępu do Internetu,

- wykonania usług ochrony i obserwacji terenu, ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych,

- najmu powierzchni użytkowych i powierzchni dachowej.

Ponadto w Dziale Gospodarki Nieruchomością zatrudnionych zostało czterech pracowników.

Powyższe stanowi o tym, że ta część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem organizacyjnym (samodzielny dział w strukturze organizacyjnej PUB "C." Sp. z o.o.). Wyodrębnienie nastąpiło także pod względem finansowym. Opracowany został regulamin prowadzenia rozrachunku wewnętrznego, zgodnie z którym ewidencja księgowa operacji gospodarczych dotyczących DGN prowadzona będzie na wyodrębnionych kontach księgowych. W tabeli amortyzacyjnej środków trwałych będących w użytkowaniu DGN wprowadzono jednostkę DGN w celu wyodrębnienia wartości umorzeń i amortyzacji. Jako należności DGN uznano należności od odbiorców zewnętrznych z tytułu najmu. Jako zobowiązania DGN uznano: zobowiązania z tytułu dostaw i usług dotyczących mediów, zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości i opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, zobowiązania wobec pracowników zatrudnionych w DGN z tytułu należnego wynagrodzenia, zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i wobec Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w wielkości odpowiadającej zatrudnieniu w DGN. Zgodnie z ww. regulaminem, przychody obejmują usługi wynajmu świadczone dla odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych oraz pozostałe przychody. Natomiast koszty to amortyzacja środków trwałych, zużycie materiałów, zużycie mediów, usługi obce, wynagrodzenia pracowników oraz świadczenia z nimi związane, podatki i opłaty oraz pozostałe koszty.

Wymieniony powyżej zespół składników będzie przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych, jakimi są:

* wyszukiwanie ofert na wynajem,

* prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DGN,

* przygotowywanie dokumentów z tytułu najmu i dzierżawy,

* opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DGN,

* kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DGN,

* bieżąca konserwacja budynku oraz instalacji związanych z budynkiem,

* utrzymanie czystości,

* ochrona obiektu,

* podatek od nieruchomości.

Wyodrębnione w ten sposób organizacyjnie i finansowo składniki tworzą nowy zakład, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Tym samym warunki niezbędne do uznania Działu Gospodarki Nieruchomościami (DGN) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w sytuacji gdy PUB "C." Spółka z o.o. jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie określonym w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną działalność polegającą na dzierżawie i wynajmie powierzchni w nieruchomościach będących jej własnością, można uznać, że nieruchomości te wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, zawartymi umowami z tytułu dzierżawy, najmu, dostawy mediów i działalnością polegającą na najmie stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki. Zatem wyodrębniony na mocy uchwały Zarządu Spółki z dnia 10 listopada 2006 r. Dział Gospodarki Nieruchomościami (DGN) odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika tylko i wyłącznie jakie warunki muszą być spełnione, aby wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych można było uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Brak natomiast w przepisach podatkowych jakiejkolwiek wzmianki na temat dowodów niezbędnych potwierdzających powstanie takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dlatego też należy zaznaczyć, iż ciężar udowodnienia, że wszystkie warunki do uznania wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spoczywa na podatniku. Jednakże zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W związku z tym, nie należy negować czynności podjętych przez Zarząd Spółki i dokumentów sporządzonych na ich potwierdzenie (uchwała z dnia 10 listopada 2006 r. wraz z załącznikami, regulamin prowadzenia rozrachunku wewnętrznego, schemat organizacyjny Spółki). Na podstawie przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego stwierdzono, że powstała zorganizowana część przedsiębiorstwa, a zatem działania Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl