ILPB3/423-357/10-2/GC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-357/10-2/GC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów oraz kosztów z tytułu otrzymanych dopłat do dostaw wody i odprowadzania ścieków dla osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów oraz kosztów z tytułu otrzymanych dopłat do dostaw wody i odprowadzania ścieków dla osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi w zakresie dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Usługi powyższe rozlicza w okresach rozliczeniowych na podstawie wystawionych faktur VAT dla osób fizycznych oraz prawnych. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, data uznania przychodu do opodatkowania dla usług w zakresie podstawowej działalności Spółki, tj. rozprowadzania wody i oczyszczania ścieków wynika z daty sprzedaży na fakturach, tj. art. 12 ust. 3c w związku z ust. 3d, mimo iż w ust. 3d nie wymieniono usług dostawy wody oraz odprowadzania ścieków. Spółka traktuje je, jako usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych tzw. usługi ciągłe.

Rada Miasta, na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków, uchwaliła dopłaty dla jednej grupy odbiorców, tj. dla mieszkańca (osób fizycznych) w celu zmniejszenia skutków podwyżek cen. Na tej podstawie, w związku z wykonywaniem działalności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, Spółka obciąża odbiorców indywidualnych wg ceny obniżonej o dopłatę. Różnicę za każdy okres rozliczeniowy dopłaca Miasto w formie dopłaty za każdy sprzedany metr sześcienny sprzedanej wody oraz odprowadzonych i oczyszczonych ścieków dla odbiorcy indywidualnego, na podstawie faktury, zgodnie z treścią podjętej uchwały przez Radę Miasta.

Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, za każdy okres rozliczeniowy, Spółka ma obowiązek wystawić fakturę na dopłaty i tylko na tej podstawie otrzymuje ww. dopłatę. Ceny, jakie obowiązują w Spółce, wynikają z taryfy, która jest ustalana zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzanie ścieków. Spółka nie ma wpływu na fakt uchwalenia dopłat przez Radę Miasta. Dopłaty mogą być w każdej chwili zniesione stosowną uchwałą Rady Miasta, a ceny ustalone w taryfie obowiązują przez okres jednego roku zgodnie z ww. ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 12 ust. 3, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis ust. 3a stanowi, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się. z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przepis ust. 3b ww. ustawy został uchylony.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli strony ustalą iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W związku z powyższym Spółka traktuje dopłaty jako przychód należny do opodatkowania, gdyż otrzymywana dopłata nie jest dopłatą w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 21 powyższej ustawy, jako przychód zwolniony. Spółka nie otrzymuje jej na pokrycie kosztów ani na zakup środków trwałych.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że zwolnione są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 (uchylony) i 14a (nie dotyczy Spółki), otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Reasumując, Spółka traktuje dopłaty do cen jako przychody opodatkowane, a za datę powstania przychodu do opodatkowania uznaje okres rozliczeniowy, którego dotyczą, nie uwzględnia daty fizycznego otrzymania środków pieniężnych "dopłaty" na konto bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka prawidłowo wykazuje dopłaty jako przychód do opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy Spółka prawidłowo przyjmuje datę powstania przychodu do opodatkowania dopłat zgodnie z okresem rozliczeniowym, którego dotyczą.

3.

Jeżeli data powstania przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w momencie otrzymania dopłaty, to jak odnosić koszty uzyskania przychodów dotyczące danej dopłaty w świetle tego, iż dopłata nie jest adresowana do Spółki, nie jest przyznawana na pokrycie kosztów, Spółka nie ma wpływu na okres otrzymywania dopłaty oraz nie może prawidłowo odnieść kosztów dla otrzymanej dopłaty w innym okresie rozliczeniowym.

Stanowisko Wnioskodawcy jest następujące:

1.

Spółka uznaje dopłaty jako przychód do opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Spółka za datę uznania dopłaty jako przychód należny do opodatkowania przyjmuje dzień zgodnie z datą określoną w fakturze. Spółka nie dokonała przesunięcia ww. dopłat do przychodów należnych do opodatkowania w dacie otrzymania zapłaty.

3.

Koszty uzyskania przychodów Spółka zalicza w okresie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

Stosownie natomiast do postanowień art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 12 ust. 3a-3e ww. ustawy, za datę powstania przychodu, uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Natomiast, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Kwestię udzielania dopłat do usług dostawy wody i odprowadzania ścieków regulują przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z tymi przepisami, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy (art. 3 ww. ustawy). Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo - kanalizacyjnemu (art. 24 ust. 6 cytowanej powyżej ustawy).

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Na podstawie uchwały Rady Miasta otrzymuje dopłaty do jednej z taryfowych grup odbiorców przedmiotowych usług (odbiorców indywidualnych). Zgodnie z Uchwalą Rady Miasta, Spółka ma obowiązek na koniec każdego okresu rozliczeniowego wystawić fakturę, na podstawie której otrzymała dopłatę.

Spółka wskazuje również, że nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, wynikającego z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ otrzymane środki nie spełniają warunków określonych tym przepisem.

W tym miejscu należy wskazać, że Spółka nie jest usługodawcą w stosunku do Miasta, co powoduje, iż przedmiotowych dopłat nie można uznać jako przychodu z tytułu wykonania usług na rzecz Miasta. Przedmiotowe dopłaty stanowią, jak wskazuje Wnioskodawca, zmniejszenie skutków podwyżek cen dla jednej taryfowej grupy odbiorców, jaką są odbiorcy indywidualni.

Zatem, otrzymane przez Spółkę z o.o. od Miasta przysporzenie, mające charakter definitywny, w postaci dopłat do cen za wodę i ścieki, stanowi przychód podatkowy i podlegaja opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast, za dzień uzyskania przychodu z tytułu ww. dopłat należy uznać dzień otrzymania zapłaty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1..

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli podatnik wykaże, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, z wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Należy wskazać, iż w myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego do dnia:

1.

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2.

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

nbspnbspnbsp - są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Artykuł 15 ust. 4c stanowi natomiast, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącane w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznania.

Z kolei stosownie do ust. 4e ww. artykułu, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż ponoszone przez Spółkę koszty mają zatem związek z przychodami uzyskanymi z tytułu wykonania usług na rzecz Jej odbiorców.

Reasumując, dopłata do cen za wodę i ścieki, stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania, a wydatki bezpośrednio związane z wykonaniem usługi, w tym w części odpowiadającej dopłacie, będą stanowiły koszt w dacie uzyskania przychodu z tytułu jej wykonania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Powyższa interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Kwestia dotycząca podatku od towarów i usług rozstrzygnięta została odrębną interpretacją Nr ILPP1/443-462/10-2/AI z dnia 22 czerwca 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl