ILPB3/423-349/13-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-349/13-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 15 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od przekazanych kwot z funduszu na nagrody z zysku na kapitał zapasowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od przekazanych kwot z funduszu na nagrody z zysku na kapitał zapasowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

W latach 1994-1996 został utworzony fundusz na nagrody z zysku, który to do dnia dzisiejszego pozostawia saldo w kwocie 2 530 789,77 (słownie złotych: dwa miliony pięćset trzydzieści tysięcy siedemset osiemdziesiąt dziewięć złotych 77/100). W roku 1994 zysk niepodzielony został nazwany funduszem prywatyzacyjnym, natomiast w pozostałych latach 1995-1996 zysk nie podzielony był nazwany jako fundusz na nagrody z zysku. Od 1997 r. do dnia dzisiejszego przedsiębiorstwo nie dokonuje odpisów na fundusz na nagrody z zysku i tym samym nie dokonuje wypłat dla pracowników. Kwotę 2 530 789,77 (słownie złotych: dwa miliony pięćset trzydzieści tysięcy siedemset osiemdziesiąt dziewięć złotych 77/100), która pozostaje niewypłacona, wspólnicy Spółki deklarują przeniesienie z funduszu na nagrody z zysku na kapitał zapasowy Spółki.

Pismem uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował, że fundusz nagród w latach 1994-1996 tworzony był z zysku netto, tj. po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z przepisami art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wynika to z podjętych przez wspólników uchwał dotyczących podziału zysku za poszczególne lata obrotowe (uchwała nr 20 z dnia 21 listopada 1995 r. - za okres 1994 r., uchwała nr 1 z dnia 13 marca 1996 r. - za okres 1995 r., uchwała nr 8 z dnia 4 marca 1997 r. - za okres 1996 r.) W roku 2013 wspólnicy Spółki zamierzają podjąć uchwałę o przeniesieniu środków utworzonego w latach poprzednich funduszu nagród na kapitał zapasowy Spółki. Uchwała taka, zdaniem wspólników, stanowić będzie zmianę uchwał o podziale wyniku finansowego za lata poprzednie, do czego mają prawo, na podstawie przepisów art. 191 Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przeniesienie ww. funduszu na kapitał zapasowy Spółki skutkuje tym, iż Spółka będzie zobligowana do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od przekazania powyższej kwoty na kapitał zapasowy.

2. Czy podjęcie uchwały o przeniesieniu funduszu nagród na kapitał zapasowy skutkować będzie osiągnięciem przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien płacić podatku dochodowego od osób prawnych od przeniesionej kwoty z funduszu nagród z zysku na kapitał zapasowy, ponieważ jest to kwota zysku netto po opodatkowaniu.

Pismem uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował, że podjęcie uchwały przez wspólników w przedmiocie przeniesienia funduszu na kapitał zapasowy nie spowoduje powstania przychodu podatkowego, na co wskazują przepisy art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy.

Ponadto, zgodnie z posiadanymi przez Spółkę dokumentami, fundusz nagród tworzony był z zysku po opodatkowaniu oraz przeniesienie środków funduszu nie będzie wiązać się z przepływem środków finansowych, czyli nie spełnia wymogów powstania dochodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1 (...) - art. 18 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochód, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, stanowi nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń zaliczonych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Niezależnie od tego, że katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy jest katalogiem otwartym, tj. że katalog ten jest niewyczerpujący, przedstawione przez Spółkę zdarzenie polegające na podjęciu przez wspólników uchwały o przeniesieniu środków utworzonego w latach poprzednich funduszu nagród z zysku na kapitał zapasowy Spółki kwoty w wysokości 2 530 789,77 zł nie powoduje powstania przychodu w Spółce. Spółka w sensie ekonomicznym nic nie uzyskuje, a w wyniku zamierzonej operacji nie następuje po stronie Spółki żadne przysporzenie majątkowe. Zamierzona przez wspólników Spółki czynność będzie jedynie przesunięciem określonej kwoty z funduszu na nagrody z zysku na kapitał zapasowy Spółki.

Wobec powyższego, skoro opisane zdarzenie nie skutkuje powstaniem przychodów w Spółce, to nie nastąpi również osiągnięcie dochodu przez ten podmiot. Oznacza to, że na Wnioskodawcy jako podatniku podatku dochodowego od osób prawnych nie będzie ciążył obowiązek dokonania jakichkolwiek rozliczeń w ramach tego podatku w związku z zamierzoną czynnością.

Podsumowując, podjęcie uchwały o przeniesieniu funduszu nagród na kapitał zapasowy nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przeniesienie funduszu na nagrody z zysku na kapitał zapasowy Spółki nie rodzi obowiązku zapłaty przez Spółkę podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl