ILPB3/423-341/08-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-341/08-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008 r. (data wpływu 5 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, na podstawie Zezwolenia Nr 54, z dnia 19 września 2003, na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej IP. Przedmiotem działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej IP jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w zezwoleniu. Okoliczność, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, w myśl Zezwolenia j/w nie zostały spełnione, nie zachodzi. Wnioskodawca ma status przedsiębiorcy innego niż mały i średni przedsiębiorca w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64).

Wnioskodawca zamierza przenieść w formie umowy kupna - sprzedaży własność składnika majątkowego, z którym były związane wydatki inwestycyjne przed upływem terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z dnia 19 grudnia 2006 r. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.). Wydatki na składnik majątkowy, o których mowa w zdaniu poprzednim, stanowiły u Wnioskodawcy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną, zgodnie z § 3 ust. 1 w zw. z § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej. Nakłady inwestycyjne Wnioskodawcy, pomniejszone o wartość składnika majątkowego, który Wnioskodawca zamierza sprzedać, przekraczają wielkość wydatków inwestycyjnych, do których poniesienia Wnioskodawca został zobowiązany w zezwoleniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie własności składnika majątku z którym były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w całości, czy też przeniesienie własności składnika majątku z którym były związane wydatki inwestycyjne, przed upływem 5 lat skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w tej części, w jakiej zwolnienie związane było z tym składnikiem majątku w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby prawne na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z dnia 13 lipca 2000 r.) in extenso: "wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami". Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Szczegółowe warunki udzielania pomocy regionalnej podatnikom prowadzącym działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa odpowiednio rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z dnia 19 grudnia 2006 r. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat.

W ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie własności składnika majątkowego, z którym były związane wydatki inwestycyjne przed upływem 5 lat stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane było ono z tym składnikiem majątku, a skutki niedotrzymania warunku dotyczyć będą jedynie okresu następującego po zbyciu składnika majątkowego. Odmienna wykładnia powyższych przepisów prowadziłaby bowiem do nieracjonalnych wyników - podatnik nie mógłby dokonać zbycia składników majątkowych, nawet jeżeli przemawiałyby za tym względy ekonomiczne (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się z powodu utraty właściwości nieprzydatny), bezpieczeństwa (np. jeżeli składnik majątkowy stwarzałby zagrożenie), czy też wiedzy i doświadczenia (np. jeżeli składnik majątkowy stałby się na skutek postępu technologicznego bezużyteczny).

Dla poparcia powyższej argumentacji, Wnioskodawca wskazuje na Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007 - 2013 (7 Dziennik Urzędowy UE 2006/C54/08), zgodnie z którymi "inwestycja objęta regionalną pomocą publiczną powinna być utrzymywana w regionie co najmniej przez 5 lat, ale jednocześnie w przypadku gdy z powodów np. technologicznych pojawi się konieczność wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu przed upływem tego okresu, można dokonać takiej wymiany, pod warunkiem jednak, że inwestycja zostanie utrzymana w regionie przez wymagany okres 5 lat.

Wskazać należy również analogiczne stanowiska organów podatkowych w przedmiotowej sprawie. W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego (sygn. PSUS/PB-RI-PDP/423/274/P/14/06/AS) z dnia 16 stycznia 2006 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu uznał, iż przeniesienie własności składników majątkowych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o ile spełnione zostaną warunki określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Z uzasadnienia: "odnosząc treść powołanych wyżej przepisów do opisanej we wniosku sytuacji stwierdzić należy, że sprzedaż przez Spółkę części jej działki położonej na terenie KSSE na rzecz innego inwestora strefowego nie będzie skutkowała utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji, ale tylko wówczas, jeśli Spółka wywiąże się w warunków określonych w zezwoleniu z dnia 10 maja 2005 r., tj. zarówno warunków inwestycyjnych, jak i dotyczących poziomu zatrudnienia."

Pomorski Urząd Skarbowy, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego (sygn. DP/423-0145/07/k.k.) z dnia 10 września 2007 r. stwierdził, iż "w przypadku sprzedaży środka trwałego, który został uznany za koszt inwestycyjny kwalifikujący się do objęcia pomocą, przed upływem 5 lat od momentu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, Spółka straci prawo do zwolnienia od podatku dochodowego tylko odnośnie tych wydatków inwestycyjnych kwalifikowanych, które zostały poniesione w związku z nabyciem/wytworzeniem sprzedanego środka trwałego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisem wykonawczym do ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dotyczącym X Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.). Zgodnie z § 6 pkt 1 tego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know - how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Stosownie do postanowień ww. § 5 rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza przenieść w formie umowy kupna - sprzedaży własność składnika majątkowego, z którym były związane wydatki inwestycyjne przed upływem terminu, o którym mowa w ww. § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Wydatki na przedmiotowy składnik majątkowy stanowiły u Wnioskodawcy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną, zgodnie z § 3 ust. 1 w zw. z § 6 powołanego rozporządzenia. Nakłady inwestycyjne Wnioskodawcy, pomniejszone o wartość składnika majątkowego, który Wnioskodawca zamierza sprzedać, przekraczają wielkość wydatków inwestycyjnych, do których poniesienia Wnioskodawca został zobowiązany w zezwoleniu. Wnioskodawca ma status przedsiębiorcy innego niż mały i średni przedsiębiorca.

W ww. rozporządzeniu brak jest przepisów określających bezpośrednie konsekwencje podatkowe w przypadku niespełnienia wskazanego (w § 5 pkt 1 rozporządzenia strefowego) warunku, np. sprzedaży składnika majątku, z którym związane było zwolnienie podatkowe, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne - przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona, w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl