ILPB3/423-33/09-6/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-33/09-6/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi rolniczą działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw lub hodowli.

W ramach swojej działalności rolniczej Spółka prowadzi uprawy rzepaku, pszenicy, kukurydzy i żyta.

Podstawowym źródłem przychodów jest więc sprzedaż ww. produktów roślinnych. Spółka uzyskuje również środki pieniężne z dotacji, dopłat, zwrotów akcyzy w związku z zakupem paliwa zużytego do maszyn rolniczych, jak również z przychodów finansowych, sprzedaży usług rolniczych, sporadycznej sprzedaży majątku trwałego Spółki, sprzedaży nawozów itp.

W poszczególnych latach podatkowych działalności Spółki udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowił zawsze ponad 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich źródeł działalności. Niezależnie od źródła przychodów uzyskane dochody Spółka w całości przeznaczała i wydatkowała na dalsze prowadzenie działalności rolniczej. Wobec powyższego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e oraz ust. 1b ww. ustawy, Spółka korzystała z prawa do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania uzyskiwanego dochodu ze wszystkich źródeł działalności.

Zgodnie z założeniem w kolejnych latach swojej działalności Spółka będzie inwestowała w działalność rolniczą i rozwijała swoje gospodarstwo rolnicze. Aby pozyskać dodatkowe środki pieniężne, które pozwolą w przyszłości na zwiększenie zakresu inwestycji w dotychczasową działalność rolniczą Spółka uzyskany dochód częściowo przeznaczyła na:

* zakup Certyfikatów Inwestycyjnych A (...) Funduszu Rynku Nieruchomości Specjalistycznego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego oferowanych w ramach publicznej subskrypcji w Transzy Detalicznej, na zasadach prospektu emisyjnego; Fundusz przewiduje możliwość wypłaty uzyskanych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa, jednakże dotychczas takich wypłat nie było;

* nabycie Jednostek Uczestnictwa Funduszu Inwestycyjnego - A (...) Zrównoważony Fundusz Inwestycyjny Otwarty - aktywa Funduszu lokowane są głównie w akcje, Fundusz nie przewiduje wypłaty dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa;

oraz

* zawarła umowę z B (...) o zarządzanie indywidualnym portfelem instrumentów finansowych - w ramach tej umowy B (...) zobowiązał się świadczyć odpłatne usługi zarządzania Portfelem, który stanowią przekazane przez Spółkę do dyspozycji aktywa pieniężne oraz papiery wartościowe nabyte w ramach zarządzania Portfelem; papiery wartościowe nabyte w ramach zarządzania portfelem są gromadzone na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538); B (...) w ramach zarządzania portfelem inwestuje w nabywanie udziałów w kapitałach osób prawnych, otrzymane dywidendy z tytułu posiadania ww. papierów wartościowych pomniejszone o potrącony podatek dochodowy, wpływają bezpośrednio na ww. wyodrębniony rachunek i zwiększają wartość Portfela, którym zarządza uprawniony podmiot.

Wydatkowanie dochodów na ww. inwestycje Spółka zakwalifikowała jako wydatki spełniające warunki określone w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wobec czego kwota wydatkowanego dochodu nadal korzystała ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego. Jednocześnie, Spółka zamierza uzyskane w wyniku ww. inwestycji dochody przeznaczyć na działalność rolniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo korzystając ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania uzyskanego dochodu w tej części, w której przeznaczyła dochód na lokowanie w papiery wartościowe nabywane w ramach zarządzania portfelem oraz nabycia jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych.

2.

Czy uzyskane przychody powinny być uwzględniane do wyliczenia proporcji przychodów, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy dochody uzyskane z ww. inwestycji będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o ile zostaną spełnione warunki określone w cytowanym artykule.

3.

Jeśli uzyskane przychody w danym roku podatkowym spowodują, że przychód z działalności rolniczej będzie stanowił mniej jak 60% przychodów osiąganych ze wszystkich rodzajów działalności to w następnym roku podatkowym prawo do zwolnienia przedmiotowego utracą wszystkie dochody (z działalności rolniczej i pozarolniczej) czy tylko z działalności pozarolniczej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie obejmujące, zgodnie z pismem Spółki z dnia 23 lutego 2009 r., zdarzenie przyszłe. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego, został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 26 marca 2009 r. nr ILPB3/423-33/09-4/DS, ILPB3/423-33/09-5/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a ich ustalenie służy tylko i wyłącznie do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w tej części dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność rolniczą. Wobec powyższego, jeśli udział przychodu z działalności rolniczej będzie stanowił mniej jak 60% przychodów ze wszystkich rodzajów działalności, to w kolejnym roku podatkowym ta część dochodów z działalności pozarolniczej nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów cytowanej ustawy nie stosuje się do uzyskiwanych przychodów z działalności rolniczej. Przy czym ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy:

"Art. 2. 1. - Przepisów ustawy nie stosuje się do: 1) przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e".

Wobec powyższego, należałoby stwierdzić, że dochody z działalności rolniczej nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Natomiast art. 17 ust. 4e powyższej ustawy określa zwolnienia przedmiotowe w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności pozarolniczej:

"Art. 17. 1. - Wolne od podatku są: (...) 4e) dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności (...)".

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, ustalenie struktury przychodów służy do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego tylko i wyłącznie do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w tej części dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność rolniczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W myśl ust. 3 działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Działalność prowadzona w gospodarstwie rolnym przez jego właściciela lub posiadacza jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli odpowiada kryteriom definicji, zawartej w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu działalność rolnicza może być prowadzona w dwojaki sposób, polegający na:

* wytwarzaniu produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym, czyli naturalnym, z własnych upraw, hodowli lub chowu, w zakresie wymienionym w przepisie,

* hodowaniu roślin i zwierząt nabywanych od innych producentów, przy czym okresy przetrzymywania zakupionych roślin i zwierząt, w celu ich biologicznego wzrostu nie mogą być krótsze od okresów wskazanych w przepisie.

W oparciu o powyższe, stwierdzić należy, iż przychody z działalności rolniczej - poza dochodami z działów specjalnych produkcji rolnej - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast naruszenie zakresu działalności rolniczej oraz sposobu w jaki winna być wykonywana, stanowi o konieczności poddania zakresowi przedmiotowemu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów z czynności, wykraczających poza ustawowy zakres działalności rolniczej. Innymi słowy, działalność pozarolnicza (w tym działy specjalne produkcji rolnej) objęta została podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

* osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,

* przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Podatnicy spełniający te kryteria mają prawo do nieopodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu z działalności pozarolniczej, niezależnie od tego czy na prowadzonej przez siebie działalności rolniczej osiągnęli dochód czy ponieśli stratę.

Reasumując, dochody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a ich ustalenie służy tylko i wyłącznie do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego dochodów wolnych od tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy.

Wobec powyższego, jeśli w danym roku podatkowym udział przychodu z działalności rolniczej w ogólnej kwocie przychodów Spółki będzie stanowił mniej jak 60%, to w kolejnym roku podatkowym dochody z działalności pozarolniczej nie będą korzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl