ILPB3/423-324/11-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-324/11-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. Spółka złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Pismem z dnia 11 lipca 2011 r., Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu - stosownie do art. 14b § 6 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - przekazał wniosek Spółki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu. Wniosek ten wpłynął do Biura KIP w Lesznie w dniu 15 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w podstrefie "A" (dalej: Strefa). Spółka zajmuje się na terenie Strefy produkcją sprzętu medycznego, a także wyrobów farmaceutycznych. Powyższe wyroby są objęte posiadanym przez Spółkę zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie Strefy, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.; dalej: ustawa o SSE). Jak wynika bowiem z posiadanego przez Wnioskodawcę wydanego 14 kwietnia 2005 r. zezwolenia nr 71, przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Strefy jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych m.in. w klasie:

* 24.4 wyroby farmaceutyczne oraz

* 33.1 sprzęt medyczny i chirurgiczny oraz przyrządy ortopedyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).

Podkreślenia wymaga fakt, iż Spółka produkuje wyroby na zamówienie konkretnego kontrahenta, spełniające określone przez niego wymogi i parametry. W konsekwencji, etap właściwej produkcji danego wyrobu gotowego jest poprzedzony etapem przygotowania produkcji, co wiąże się z koniecznością poniesienia przez Spółkę określonych wydatków.

W sytuacji, w której kontrahent zamawia u Spółki określoną ilość wyrobów gotowych, wydatki poniesione przez Spółkę na przygotowanie produkcji brane są pod uwagę przy ustalaniu ceny za ową ilość wyrobów gotowych, tj. konieczność przygotowania produkcji powoduje wzrost ceny w stosunku do tej, która obowiązywałaby, gdyby przygotowanie produkcji nie było konieczne.

Zdarzają się jednak sytuacje, w których klienci nie są w stanie określić ilości zamawianych produktów, np. Spółka podpisuje umowę, na podstawie której będzie na bieżąco wytwarzać i sprzedawać wyroby, aż do rozwiązania takiej umowy. W takim przypadku wynagrodzenie Spółki z tytułu przygotowania produkcji jest ustalane odrębnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez Spółkę z tytułu przygotowania produkcji wyrobów, które są objęte posiadanym przez Spółkę zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie Strefy, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu przygotowania produkcji wyrobów, które są objęte posiadanym przez Wnioskodawcę zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie Strefy, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co Wnioskodawca niniejszym uzasadnia poniżej.

Jak wynika z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku (zwolnione z opodatkowania) są dochody, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 4-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do zastrzeżenia zawartego w art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa powyżej, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą o SSE, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej, której prowadzenie upoważnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

W świetle przywołanych powyżej regulacji można uznać, iż dochód osiągnięty przez podatnika korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, jeżeli:

* dochód powstał w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Odnosząc powyższą zasadę do przypadku Wnioskodawcy należy wskazać, iż przedmiotem niniejszego wniosku jest dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy. Tym samym, pierwszy z wymienionych powyżej dwóch warunków jest spełniony. W konsekwencji, aby uznać stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę za prawidłowe należy wykazać, iż działalność Wnioskodawcy, będąca przedmiotem pytania Wnioskodawcy, mieści się w zakresie określonym w zezwoleniu uzyskanym przez Wnioskodawcę.

Jak wynika z posiadanego przez Spółkę zezwolenia, przedmiotem działalności Spółki na terenie Strefy jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy. W rezultacie, nie ulega wątpliwości, iż dochody uzyskane bezpośrednio z wytworzenia i sprzedaży wyrobów gotowych (zaliczanych do klas PKWiU wymienionych w zezwoleniu) są zwolnione z opodatkowania.

Należy wyraźnie podkreślić, iż dochód, będący przedmiotem niniejszego wniosku, tj. uzyskany z tytułu przygotowania produkcji jest ściśle związany z działalnością produkcyjną Spółki prowadzoną na terenie Strefy. Jak Spółka zaznaczyła w opisie stanu faktycznego, kontrahenci Spółki (odbiorcy wyrobów wytworzonych na terenie Strefy) potrzebują produktów o ściśle określonych parametrach indywidualnych spełniających określone cechy techniczne, jakościowe, itp. W rezultacie, rozpoczęcie właściwego etapu produkcji musi zostać poprzedzone szeregiem czynności umożliwiających prawidłowe wdrożenie i uruchomienie procesu produkcji. Z technologicznego punktu widzenia można uznać, iż przygotowanie produkcji, jako element warunkujący jej rozpoczęcie, jest składnikiem procesu produkcyjnego w szerokim znaczeniu tego słowa.

Przygotowanie produkcji wiąże się z koniecznością poniesienia przez Wnioskodawcę określonych wydatków, np. na nabycie komponentów linii produkcyjnych, które będą wykorzystywane we właściwym procesie produkcji, czy też wyszkolenie pracowników zatrudnionych następnie przy produkcji wyrobów gotowych. Bez poniesienia tych wydatków, rozpoczęcie seryjnej produkcji wyrobów spełniających wymagania kontrahentów nie byłoby możliwe. Z uwagi na konieczność poniesienia określonych wydatków, Spółka otrzymuje w zamian wynagrodzenie, a w konsekwencji powstaje dochód, który w ocenie Spółki należy uznać za związany z działalnością produkcyjną prowadzoną przez Spółkę.

Dodatkowo warto podkreślić, iż omawiane wynagrodzenie wynika z zawartych przez Spółkę umów na produkcję i sprzedaż wytwarzanych wyrobów. W sytuacji, w której przygotowanie produkcji dotyczyłoby wytworzenia określonej partii produktów (znana byłaby ich ilość), Spółka byłaby w stanie odpowiednio zwiększyć cenę jednostkową tychże produktów. Z uwagi jednak na brak takich informacji, przedmiotowe wynagrodzenie musi być ustalone odrębnie. Ekonomiczna konieczność wyodrębnienia wynagrodzenia nie zmienia faktu, iż jest ono wprost związane z działalnością produkcyjną prowadzoną przez Spółkę.

W świetle powyższego mając na uwadze, iż przygotowanie produkcji:

* dotyczy wyrobów zaliczanych do klas PKWiU wymienionych w posiadanym przez Spółkę zezwoleniu,

* jest warunkiem niezbędnym do uruchomienia właściwej produkcji wyrobów gotowych, a tym samym może być uznane za przejaw działalności produkcyjnej Spółki, należy uznać, iż przygotowanie produkcji mieści się w zakresie działalności gospodarczej określonej w posiadanym przez Spółkę zezwoleniu.

A zatem, zważywszy na przytoczone powyżej argumenty, dochód osiągnięty przez Spółkę z tytułu przygotowania produkcji korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na poparcie powyższego stanowiska Spółka pragnie dodatkowo wskazać na interpretację przepisów prawa podatkowego o sygnaturze lLPB4/423-293/10-4/MC wydaną 8 lutego 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, która dotyczyła analogicznego stanu faktycznego, jak przedstawiony w niniejszym wniosku, a w której to organ podatkowy uznał, iż dochody uzyskane przez podatnika prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z tytułu uruchomienia produkcji korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl