ILPB3/423-317/08-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-317/08-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 14 lipca 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, którego jedynym akcjonariuszem jest Miasto P., prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej i osiąga dochody z gospodarki mieszkaniowej, które przeznacza między innymi na utrzymanie tych zasobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, jako samorządowa jednostka organizacyjna, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z gospodarki mieszkaniowej w części przeznaczonej na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest On jednoosobową spółką gminy P., która realizuje zadania o charakterze użyteczności publicznej, między innymi w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 10 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, Spółka realizując liczne zadania wykraczające poza zakres zadań użyteczności publicznej (jak np. administracja nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym, administracja nieruchomościami w imieniu właścicieli, administracja wspólnotami mieszkaniowymi oraz budynkami Zarządu X, usługi pogotowia technicznego), prowadzi działalność w formie spółki handlowej. Do początku lat dziewięćdziesiątych Wnioskodawca funkcjonował jako przedsiębiorstwo komunalne. W związku z reformą samorządu terytorialnego, Rada Miasta P., była zobligowana na mocy art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, do wyboru w terminie do 30 czerwca 1996 r. formy organizacyjno - prawnej działalności gospodarczej, wykonywanej dotychczas poprzez przedsiębiorstwo komunalne. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej P. z dnia 29 grudnia 1992 r. nr L (...) przedsiębiorstwo komunalne zostało przekształcone w ww. spółkę kapitałową.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są "dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi". Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "samorządowej jednostki organizacyjnej", dlatego oceny czy Wnioskodawcę można uznać za "samorządową jednostkę organizacyjną" należy dokonać na podstawie analizy przepisów dotyczących ustroju i funkcjonowania samorządu gminnego oraz studiów literaturowych.

Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym "w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne". Gminne jednostki organizacyjne mogą przybierać wszelkiego rodzaju dopuszczalne przez prawo struktury organizacyjne, między innymi formę spółki cywilnej, handlowej, fundacji, jednostki i zakładu budżetowego.

Zdaniem innych autorów, np. Z. Niewiadomskiego i J. Szreniawskiego (Problem dopuszczalności działalności gospodarczej samorządu terytorialnego) oraz T. Dybowskiego (Mienie komunalne) z komunalną osobą prawną mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy wszystkie udziały (akcje) spółki stanowią mienie komunalne. T. Dybowski uzasadnia to tym, że tylko wtedy gmina w sposób wyłączny ma możność decydowania o losach takiej jednostki organizacyjnej, a w razie jej likwidacji całe pozostałe po niej mienie wchodzi do majątku gminy.

Podobnie sprawę tę ujmują C. Banasiński, M. Kulesza i D. Szafrański - autorzy komentarza do ustawy o gospodarce komunalnej. W konkluzji obszernego wywodu poświęconego temu pojęciu, dochodzą oni do wniosku, iż spółka kapitałowa tylko wtedy jest komunalną osobą prawną, kiedy wyłącznym jej udziałowcem (akcjonariuszem) pozostaje jedna gmina lub jeden związek międzygminny. Spółki kapitałowe utworzone przez dwie lub więcej gmin zaliczają się - ich zdaniem - do kategorii spółek o kapitale mieszanym, tak samo jak spółki oparte na kapitale gminy i państwa.

Wnioskodawca spełnia wszystkie powyższe kryteria zawarte w powyższych definicjach, w związku z czym, w Jego ocenie, jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego. Jako samorządowa jednostka organizacyjna uzyskująca część dochodów z działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, Wnioskodawca jest uprawniony do zwolnienia z opodatkowania części dochodów z gospodarki mieszkaniowej, która zostanie przeznaczona na utrzymanie zasobu mieszkaniowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej przede wszystkim realizują zadania własne gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym także w zakresie spraw związanych z gminnym budownictwem mieszkaniowym (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Formy prowadzenia gospodarki gminnej określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 tej ustawy). W związku z powyższym, jednostkom samorządu terytorialnego przyznano - mocą art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej - prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednoosobową spółką gminy P., która realizuje zadania o charakterze użyteczności publicznej, między innymi w zakresie gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Ponadto Spółka realizuje zadania wykraczające poza zakres zadań użyteczności publicznej. Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego, której jedynym akcjonariuszem jest Miasto P. Spółka prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej i osiąga z niej dochody, które przeznacza między innymi na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Z uwagi na fakt, że Spółka prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, ocena kwestii istnienia i zakresu obowiązku podatkowego wymaga również uwzględnienia unormowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, powołaną przez Miasto P. w celu realizacji zadań o charakterze publicznym, do których należy m.in. gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Oznacza to, że Spółka ta może zostać uznana za samorządową jednostkę organizacyjną, a dochody osiągane przez Nią z gospodarki zasobami mieszkaniowymi podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl