ILPB3/423-304/10-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-304/10-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

x (zwana dalej x) planuje przejęcie części pracowników likwidowanej spółki y (zwana dalej y). Pracownicy są zatrudnieni przez y w dziale q i zajmują się:

* pracami badawczymi i wdrażaniem produkcji drutów, kabli, systemów okablowania i związanych z nim komponentów,

* projektowaniem systemów okablowania dla przemysłu motoryzacyjnego,

* wykonywaniem rysunków technicznych wyżej wymienionych systemów okablowania,

* sporządzaniem wyceny kosztów wytwarzania oraz kosztów materiałowych dotyczących systemów okablowania,

* zamawianiem i zatwierdzaniem dokumentacji technicznej komponentów do systemów okablowania,

* tworzeniem, nadzorem i aktualizacją baz danych zawierających dokumentację techniczną systemów okablowania,

* zarządzaniem procesem zmian technicznych w produkcie dla potrzeb Grupy x,

* wykonywaniem innych zadań zlecanych przez podmioty powiązane, m.in.: wsparcie w zakresie kontroli jakości, opieka nad klientem, wsparcie w innych zakresach funkcjonalnych związanych z działalnością w zakresie produkcji, świadczenie na rzecz podmiotów powiązanych usług dostarczania danych i informacji na potrzeby prowadzenia rejestru VAT.

Decyzja Spółki x o podjęciu takiego kroku podyktowana jest chęcią zwiększenia przychodów poprzez świadczenie usług związanych z pracami badawczo - rozwojowymi. Realizacja tego celu wymaga zatrudnienia specjalistów z doświadczeniem. To właśnie nagromadzona wiedza i umiejętności potencjalnych pracowników stanowią najistotniejszy czynnik niezbędny do realizacji tego celu.

Spółka y i x należą do jednej grupy kapitałowej. Likwidacja y wiąże się ze zwolnieniem jej pracowników. Spółka x, mając w planach rozwój w nowych sektorach, chce z jednej strony wyjść naprzeciw pracownikom przejmując ich na podstawie art. 231 Kodeksu pracy od spółki y, z drugiej strony chce realizować swoje plany rozwoju biznesu.

Spółka x dysponuje zapleczem z zakresu finansów i HR niezbędnego do pełnego wykorzystania potencjału nowych pracowników. Jednocześnie, w celu zapewnienia możliwie płynnego i nieuciążliwego dla pracowników przejścia do nowego pracodawcy, Spółka planuje:

* zakupić od likwidowanej spółki y meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych;

* wynająć biura w tym samym miejscu, w którym działalność prowadziła likwidowana spółka y.

Przejęci pracownicy będą korzystali ze wsparcia funkcjonującego w x działu HR i będą podlegać Regulaminowi Pracy, tak jak wszyscy pracownicy x.

Spółka x nie planuje przejęcia zobowiązań ani roszczeń likwidowanej spółki y. Tym bardziej, nie zamierza przejmować przyjętej w likwidowanej spółce y struktury finansowej, gdyż księgowanie kosztów i przychodów będzie odbywać się według zasad funkcjonujących w x.

Jeżeli Spółka x będzie kontynuować współpracę z dotychczasowymi kontrahentami likwidowanej spółki y, to będzie się to odbywać na nowych zasadach ustalonych w umowach zawartych pomiędzy x a tymi kontrahentami.

Spółka x nie przejmuje:

* struktury finansowej, rachunków bankowych ani nagromadzonych środków finansowych;

* nieruchomości y;

* zobowiązań y ani jej wierzytelności.

W piśmie z dnia 6 maja 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, iż:

1.

Nabycie składników materialnych i niematerialnych nastąpi na podstawie umowy sprzedaży zawartej pomiędzy x a y.

2.

Pracownicy działu q zajmują się:

* pracami badawczymi i wdrażaniem produkcji drutów, kabli, systemów okablowania i związanych z nim komponentów,

* projektowaniem systemów okablowania dla przemysłu motoryzacyjnego,

* wykonywaniem rysunków technicznych wyżej wymienionych systemów okablowania,

* sporządzaniem wyceny kosztów wytwarzania oraz kosztów materiałowych dotyczących systemów okablowania,

* zamawianiem i zatwierdzaniem dokumentacji technicznej komponentów do systemów okablowania,

* tworzeniem, nadzorem i aktualizacją baz danych zawierających dokumentację techniczną systemów okablowania,

* zarządzaniem procesem zmian technicznych w produkcie dla potrzeb Grupy x,

* wykonywaniem innych zadań zlecanych przez podmioty powiązane m.in.: wsparcie w zakresie kontroli jakości, opieka nad klientem, wsparcie w innych zakresach funkcjonalnych związanych z działalnością, w zakresie produkcji, świadczenie na rzecz podmiotów powiązanych usług dostarczania danych informacji na potrzeby prowadzenia rejestru VAT, co stanowi przedmiot działalności działu q, funkcjonującym w y.

3.

Likwidacji ulega spółka y, jako całe przedsiębiorstwo, czego skutkiem jest m.in. likwidacja całej spółki. W wyniku tej likwidacji, Spółka x: (i) przejmie jedynie część pracowników likwidowanej spółki, którzy jednak w ocenie x, nie są w stanie działać jako samodzielne przedsiębiorstwo lub jako jego zorganizowana część oraz (ii) kupi od likwidowanej spółki niektóre meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych. Powyższe czynności stanowią element czynności likwidacyjnych spółki yi ze swojej istoty są niezbędne, aby doszło do upłynnienia całego majątku y. Planowany przez x zakup mebli, biurek, wyposażenia biurowego, licencji na wykorzystanie programów komputerowych, jak również przejęcie części pracowników y jest jednym z elementów złożonego procesu likwidacji y.

4.

Zbiór składników będących przedmiotem transakcji nabycia przez x od y może być wyodrębniony (w znaczeniu takim, jakim wyodrębnienie jest potrzebne do określenia przedmiotu sprzedaży), przy czym składniki te nie stanowią niezależnego przedsiębiorstwa realizującego niezależnie zadania gospodarcze. Tylko część zobowiązań można przypisać bezpośrednio do tego działu.Przedmiotem transakcji zakupu będą niektóre składniki y, takie jak meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych. Spółka x nie planuje przejęcia zobowiązań ani roszczeń likwidowanej spółki y. Tym bardziej nie zamierza przejmować przyjętej w likwidowanej spółce y struktury finansowej, gdyż księgowanie kosztów i przychodów będzie odbywać się według zasad funkcjonujących w x.

Spółka x nie przejmuje:

* struktury finansowej, rachunków bankowych ani nagromadzonych środków finansowych;

* nieruchomości y;

* zobowiązań y ani jej wierzytelności;

* kontraktów, w których y jest stroną.

Przejmowane składniki wchodzą obecnie w skład działu q wyodrębnionego w strukturach y. Jego wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej jest możliwe, podobnie jak innych działów funkcjonujących w y, np. działu finansowego. Podobnie, przejmowane składniki wejdą w skład działu x. Dział ten będzie wyodrębniony, ale w takim samym stopniu, jak pozostałe działy x (np. dział finansowy, czy dział HR). Wyodrębnienie na poziomie finansowym będzie więc możliwe (podobnie jak takie wyodrębnienie jest możliwe dla działu HR i działu finansowego), jako że x (i y) prowadzi księgowość pozwalającą na dokonanie takiej operacji dla wszystkich działów. Celem prowadzenia takiej księgowości jest monitorowanie opłacalności (w oparciu o rachunek ekonomiczny) poszczególnych elementów składających się na całe przedsiębiorstwo (poczynając od działów spółki aż do pojedynczego pracownika).

5.

Oprócz wymienionych we wniosku składników majątkowych w postaci mebli, wyposażenia biurowego i licencji na wykorzystanie programów komputerowych, Spółka nie nabędzie innych składników materialnych i niematerialnych. Katalog wskazany we wniosku ma charakter wyczerpujący.

6.

Jak wskazano we wniosku, x nie przejmie kontraktów i nie będzie kontynuować zleceń ani ściągać należności mających jakikolwiek związek z przejętymi pracownikami x. Przy czym, co również wskazano we wniosku, x nie wyklucza możliwości zawarcia z dotychczasowymi kontrahentami likwidowanej spółki y nowych umów, jednakże nie może być tu mowy o następstwie prawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy opisany w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przejęcie części pracowników i nabycie wymienionych elementów majątku likwidowanej spółki nie będzie nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zdefiniował "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej ZCP) należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Zakresy definicyjne omawianych ustaw są więc spójne, przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych kładzie dodatkowy nacisk na istnienie zobowiązań jako części ZCP.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa powinna mieć możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze.

Powyższa definicja, poparta praktyką organów podatkowych na przestrzeni ostatnich lat, jest podstawą do wyróżnienia trzech następujących warunków jakie muszą być spełnione, aby uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa:

1.

ZCP to zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym wierzytelności i zobowiązań) wyodrębniony organizacyjnie i finansowo;

2.

Wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

3.

Po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa może być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Dopiero przy łącznym spełnieniu powyższych trzech warunków można uznać dany zbiór składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli choć jeden z wyżej wymienionych warunków nie zostanie spełniony, to wówczas należy uznać, że przedmiotem transakcji sprzedaży nie jest ZCP.

Takie stanowisko prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 19 października 2009 r. (sygnatura lTPP1/443-671/09/KM).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa jest nie tylko zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych). Aby zespół składników majątkowych stanowił ZCP, nie wystarczy również stwierdzenie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o ten zbiór. Musi on bowiem charakteryzować się wystarczającym stopniem zorganizowania dla prowadzenia takiej działalności.

Objawem takiego zorganizowania jest wydzielenie takiego zespołu składników na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Identyczne stanowisko prezentują organy podatkowe w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 stycznia 2010 r. (sygnatura ITPP2/443-939a/09/AD);

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 stycznia 2010 r. (sygnatura IPPP1-443-1225/09-3/MP).

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe składników materialnych i niematerialnych.

Wyodrębnienie finansowe składników materialnych i niematerialnych jest kluczowe dla uznania danego zbioru składników za ZCP. Wyodrębnienie to musi być wystarczające, by możliwe było określenie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań w stosunku do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Oznacza to, że nie są wymagane specjalne rozwiązania instytucjonalne w zakresie wyodrębnienia finansowego. Analiza zmierzająca do oceny, czy warunek ten jest spełniony, powinna skoncentrować się na analizie praktyki przyjętej działalności w danym przedsiębiorstwie.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany warunek w przypadku analizowanego stanu faktycznego nie został spełniony i z tego powodu należy uznać, że przedmiotem nabycia nie jest ZCP, lecz zespół składników majątkowych.

W zaistniałym stanie faktycznym, należy zwrócić uwagę nie tylko na stronę formalną, ale również na aspekt realny wyodrębnienia finansowego.

Spółka x, jak wskazano, przejmuje część pracowników likwidowanej spółki y na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, jak również kupuje od niej część mebli i licencji komputerowych. W takim stanie sprawy, po pierwsze nie ma w planowanych działaniach ani prawnego, ani faktycznego przejęcia jakiejkolwiek struktury finansowej. Wydzielone składniki nie obejmują żadnych zobowiązań ani wierzytelności. Dotyczy to również kont bankowych, czy ewidencji księgowej operacji. Elementy te nie stanowią przedmiotu sprzedaży. Oznacza to brak możliwości finansowego wyodrębnienia przejmowanych składników, które nabywane będą przez x po cenach rynkowych ustalonych pomiędzy x a y w umowie sprzedaży.

Jednocześnie, Spółka nie przejmuje żadnych zobowiązań ani wierzytelności spółki y. Choć nie wyklucza podjęcia współpracy w kontrahentami likwidowanej spółki. Podjęcie takiej współpracy odbędzie się na podstawie nowych umów, niezależnych prawnie od istnienia aktualnych więzów zobowiązaniowych między y a innymi podmiotami.

Zobowiązania jako składnik niematerialny mają fundamentalne znaczenie dla uznania danego zbioru składników majątkowych za ZCP. Jak wskazano, nie tylko stanowią element umożliwiający wyodrębnienie finansowe, ale również stanowią nieodłączny element zespołu składników materialnych i niematerialnych.

Identyczne stanowisko prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2009 r. (sygnatura IBPBI/1/415-779/09/AB).

Wyodrębnienie składników i ich przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Drugim warunkiem, którego spełnienie jest konieczne, aby przedmiotem sprzedaży była ZCP (a nie poszczególne składniki materialne i niematerialne), jest wyodrębnienie składników majątkowych w połączeniu z ich przeznaczeniem do realizacji określonych zadań gospodarczych. Należy tu więc ocenić trzy kwestie.

Po pierwsze, wyodrębnienie składników. Po drugie, przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Po trzecie, związek obu tych elementów.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany warunek w przypadku analizowanego stanu faktycznego nie został spełniony i z tego powodu należy uznać, że przedmiotem nabycia nie jest ZCP, lecz zespół składników majątkowych.

Niewątpliwie w opisanym stanie faktycznym dochodzi do wyodrębnienia składników majątkowych. Meble i prawo do korzystania z licencji komputerowych stanowią zbiór policzalny i konkretny. Również przejmowani pracownicy mogą być indywidualnie określeni. Niemniej jednak, takie wyodrębnienie faktyczne nie jest wystarczające w danej sprawie, aby uznać przedmiot nabycia za ZCP. Podstawą wyodrębnienia omawianych składników mogłyby być również systemy księgowe, czy elementy z zakresu HR. Z formalnego punktu widzenia mogłyby one stanowić potwierdzenie, że nabywane elementy składają się na niezależne przedsiębiorstwo, przeznaczone do realizacji określonych zadań. Tymczasem, Spółka nie przejmuje ani systemów księgowych, ani elementu HR likwidowanej spółki y. To znaczy, że nabywane przez Spółkę składniki majątkowe nie podlegają wyodrębnieniu na tych podstawach. Powyższe wskazuje, że nabywane przez Spółkę składniki nie stanowią ZCP.

Kwestią dyskusyjną pozostaje również przeznaczenie tego zbioru do realizacji określonych celów gospodarczych. W przypadku Spółki, nabywane składniki majątkowe będą wykorzystywane do świadczenia usług wykonywanych przez przejętych od y pracowników. Niemniej jednak możliwość wykorzystania nabytych składników majątkowych przez x do jakichkolwiek zadań gospodarczych jest oczywista.

Wyodrębniona część jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania.

Trzecim warunkiem, którego spełnienie jest niezbędne do uznania, że Spółka nabywa ZCP jest możliwość funkcjonowania wyodrębnionej części jako niezależnego przedsiębiorstwa realizującego swoje zadania. Warunek ten zawiera w sobie zarówno elementy wchodzące w skład pozostałych dwóch warunków (wyodrębniona część składników), jak również wprowadza nowy element (możliwość samodzielnej realizacji zadań po ich wyodrębnieniu).

Stwierdzenie niespełnienia tego warunku skutkuje, że Spółka nie nabywa ZCP, lecz poszczególne składniki majątkowe. Oznacza to bowiem, że mamy do czynienia wyłącznie z określoną masą majątkową, co jest niewystarczające do uznania nabywanych składników jako ZCP.

Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2010 r. Dyrektor stwierdził, że za ZCP można uznać wyłącznie taki zespół składników majątkowych, który ma pełną odrębność pozwalającą na samodzielne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.

W opisanym stanie faktycznym należy w takim razie ocenić realną możliwość funkcjonowania omawianych składników majątkowych jako przedsiębiorcy.

Nabywane przez Wnioskodawcę składniki to meble, prawa do wykorzystywania licencji komputerowych i część pracowników likwidowanej spółki. Zbiór ten nie obejmuje kont bankowych, nieruchomości, zobowiązań ani wierzytelności. Co za tym idzie, nie ma również środków ani miejsca na prowadzenie jakiejkolwiek działalności. Omawiane elementy nie zawierają również systemu księgowego ani elementu HR.

W rezultacie, biorąc pod uwagę realia rynkowe, samodzielne funkcjonowanie takich składników w celu realizacji zadań gospodarczych byłoby niemożliwe. Brak jest bowiem funduszy (finansowania), mechanizmów działania, podstaw do zawierania porozumień z kontrahentami, możliwości promocji i prowadzenia rozliczeń, brak zaplecza, które zapewnia dział HR.

Istnieje wprawdzie możliwość potencjalnego zapewnienia tych elementów poprzez np. outsourcing (m.in. reklama, księgowość). Jednakże outsourcing ma swoje granice i nie może dotyczyć tak szerokiego zakresu działań, aby nie naruszać istoty prowadzonej działalności.

W opisanym stanie faktycznym należy uznać, że nawet zastosowanie takiego rozwiązania nie dałoby możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez omawiany zespół składników majątkowych i przejmowanych pracowników.

Na możliwość samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych (prowadzenia działalności gospodarczej) jako elemencie, którego wystąpienie jest konieczne do uznania, że przedmiotem nabycia jest ZCP, wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2009 r. (sygnatura IBPBI/1/415-779/09/AB).

W rezultacie, analizowany warunek (wyodrębnienia nabywanej części jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania) nie został spełniony i tym samym, w przypadku planowanej przez Spółkę transakcji o nabyciu ZCP nie może być mowy. Spółka bowiem nabędzie poszczególne składniki majątkowe y, które powinny być dla celów VAT opodatkowane tym podatkiem według stawek właściwych dla poszczególnych składników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera przepis art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z tą definicją, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka zamierza przejąć w trybie art. 231 ustawy - Kodeks pracy część pracowników y oraz nabyć od tej spółki składniki materialne i niematerialne w postaci mebli, biurek, wyposażenia biurowego i licencji na wykorzystanie programów komputerowych.

Z zawartych we wniosku informacji wynika także, iż będące przedmiotem nabycia składniki materialne i niematerialne nie będą obejmowały następujących elementów:

a.

zobowiązań oraz roszczeń y;

b.

struktury finansowej, rachunków bankowych oraz nagromadzonych środków finansowych likwidowanej spółki;

c.

nieruchomości tej spółki;

d.

kontraktów, w których stroną jest likwidowana spółka.

Mając zatem na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wyłączenie z masy majątkowej mającej być przedmiotem planowanej transakcji nabycia tak istotnych elementów jak wartość zobowiązań, należności oraz środków pieniężnych, a także nieruchomości związanych z działalnością realizowaną dotychczas przez y, pozbawia ww. kompleks majątkowy cech zorganizowanej jego części, powodując jednocześnie, iż nie posiada ona potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Wyłączenie więc z przedmiotu transakcji istotnych elementów zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym m.in. zobowiązań powoduje, że czynność tą należy uznać za nabycie sumy składników majątkowych i niemajątkowych, a nie nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wskazany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanej przez Spółkę transakcji nabycia nie może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku rozstrzygnięć organów podatkowych stwierdzić należy, iż wydane one zostały w indywidualnej sprawie konkretnego zainteresowanego i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie:

* opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych została wydana w dniu 29 czerwca 2010 r. odrębna interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-304/10-5/EK,

* stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług została wydana w dniu 29 czerwca 2010 r. odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-403/10-4/AI,

* opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług została wydana w dniu 29 czerwca 2010 r. odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-403/10-5/AI.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl