ILPB3/423-303/09-2/MC - Zaliczenie wydatków poniesionych przez bank w związku z organizacją corocznej imprezy promocyjnej dla klientów do kosztów uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-303/09-2/MC Zaliczenie wydatków poniesionych przez bank w związku z organizacją corocznej imprezy promocyjnej dla klientów do kosztów uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 23 kwietnia 2009 r., data wpływu do BKIP w Lesznie 30 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją corocznej imprezy promocyjnej dla klientów Banku

* w części dotyczącej wydatków na catering, oprawę muzyczną, druk zaproszeń dla gości - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej pozostałych wydatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. do BKIP w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją corocznej imprezy promocyjnej dla klientów Banku.

Pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r., nr IPIA/071-94/09-2/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - przekazał wniosek Banku do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu, celem załatwienia zgodnie z właściwością, stosownie do § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Bank, w ramach prowadzonej działalności reklamowej oraz promocyjnej planuje organizować coroczne uroczystości marketingowe, podsumowujące działalność w roku poprzednim oraz prezentujące plan działania na rozpoczęty rok. W trakcie uroczystości planuje się w szczególności prezentować nowe produkty bankowe, zachęcać uczestników uroczystości do zainteresowania się ofertą Banku, zakreślać strategię działania na kolejny rok oraz promować Jego wizerunek jako instytucji przyjaznej dla swych klientów.

Uroczystość będzie skierowana do obecnych klientów Banku o charakterze strategicznym, zaś celem realizacji imprezy będzie zachęcenie poprzez wskazane wyżej działania zaproszonych osób do jeszcze większego zaangażowania we współpracy z Bankiem, w zakresie wszelkich oferowanych przez Bank produktów bankowych. Krąg uczestników uroczystości będzie zatem zamknięty, przy założeniu, iż corocznie będą następować zmiany w zakresie zapraszanych osób, w zależności od poziomu ich zaangażowania w kontaktach handlowych z Bankiem.

Wśród zapraszanych klientów będą osoby fizyczne (klienci indywidualni), jak również przedstawiciele osób prawnych oraz instytucji, będących klientami Banku o strategicznym charakterze.

Organizowana uroczystość odbywać się będzie w specjalnie w tym celu wynajętych salach bankietowych lub konferencyjnych. W trakcie uroczystości, prowadzona będzie prezentacja produktów opisana powyżej, jak również promocja Firmy i Jej wizerunku poprzez zamieszczanie na sali banerów reklamowych, prezentujących historię Banku, itp.

Dla uatrakcyjnienia uroczystości oraz odbywających się w jej trakcie prezentacji planuje się zapewnienie uczestniczącym w imprezie gościom (klientom banku) poczęstunku. Ponadto, Bank zakłada zapewnienie oprawy muzycznej, zorganizowanej przez zaproszony do współpracy zespół muzyczny.

W związku z organizacją imprezy, Bank poniesie szereg kosztów. Wśród planowanych wydatków znajduje się między innymi:

* wynajęcie sali konferencyjnej lub bankietowej,

* zapewnienie oprawy muzycznej,

* zamówienie poczęstunku dla zaproszonych gości,

* wydrukowanie zaproszeń dla gości,

* przygotowanie materiałów reklamowych rozprowadzanych oraz wykorzystywanych w trakcie uroczystości, takich jak banery reklamowe umieszczone w miejscu organizacji uroczystości,

* przygotowanie prezentacji nowych produktów bankowych oraz oferty Banku (w formie multimedialnej oraz papierowej)

Głównym celem organizacji uroczystości przez Bank będzie promocja firmy Banku oraz jego marki wśród strategicznych klientów (co ma zapewnić utrzymanie lub ewentualnie zwiększenie ich zaangażowania w relacjach przedsiębiorczych z Bankiem). Równie istotnym czynnikiem organizacji planowanych imprez jest chęć zaprezentowania kluczowym klientom nowej oferty w zakresie oferowanych produktów bankowych, w celu osiągnięcia korzyści w postaci zawarcia nowych umów kredytowych, czy też zwiększenia poziomu zdeponowanych w Banku lokat.

Co warte podkreślenia, Bank działa w formie spółdzielni, wobec czego kluczowi klienci są w przeważającej części również Członkami Banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki przedstawione w ramach opisu stanu faktycznego poniesione przez Bank w związku z organizacją corocznej imprezy promocyjnej dla klientów Banku stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie wydatki związane z organizacją planowanych uroczystości z udziałem strategicznych klientów Banku stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią wskazanego wyżej przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wśród wyłączeń opisanych w art. 16 ust. 1 znajduje się zapis (pkt 28) stanowiący, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ocenie Spółki, wydatki poczynione w związku z realizacją działań promocyjnych opisanych w ramach przedstawienia stanu faktycznego nie będą stanowiły kosztów reprezentacji. Będą to koszty związane z promocją Firmy oraz Jej reklamą, zmierzające do zwiększenia przychodów z tytułu kontaktów gospodarczych realizowanych z największymi, strategicznymi dla Banku klientami. Zapewniony przez Bank poczęstunek będzie jedynie częścią spotkania z klientami, na którym to będą prezentowane i promowane nowe produkty Banku.

Konsumpcja w powyższym zakresie będzie jedynie uzupełnieniem działań promocyjnych, co wskazuje na możliwość zaliczenia ich do kosztów poniesionych w celu uzyskania przychodu (tak np. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lutego 2008 r. nr IP-PB3-423-471/07-2/DG). Bank nie planuje przeprowadzania uroczystości reprezentacyjnej, a jedynie marketingowe przedsięwzięcie o charakterze promocyjno - reklamowym. Dodatkowo, uroczystości - organizowane w założeniu corocznie, w pierwszych miesiącach roku kalendarzowego, będą miały na celu utrzymanie kontaktu ze strategicznymi klientami, stałe podnoszenie ich wiedzy o ofercie Banku oraz nowych produktach bankowych, co szczególnie w czasach kryzysu finansowego będzie stanowić istotny element marketingu, zmierzający do wzrostu lub przynajmniej utrzymania poziomu przychodów.

Organizowane uroczystości nie będą przy tym nacechowane okazałością, czy też ekskluzywnością, a dodatki w postaci podstawowego poczęstunku oraz zapewnienia skromnej oprawy muzycznej mają na celu poprawę atrakcyjności prezentacji oferty Banku, są jedynie dodatkiem i nie odbiegają od przyjętych zasad i obyczajów w powyższym zakresie.

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym wydatki poniesione na organizację imprezy będą stanowiły koszty, o jakich mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na catering, oprawę muzyczną, druk zaproszeń dla gości,

* prawidłowe - w części dotyczącej pozostałych wydatków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten, w pkt 28, stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wskazana wyżej regulacja nie określa zamkniętego katalogu wydatków, o czym świadczy zwrot "w szczególności".

Ustawodawca jednakże nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu.

Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację.

Wobec braku legalnej definicji pojęć reprezentacja i reklama za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.

Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi.

Zatem celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Bank planuje organizować coroczne uroczystości marketingowe, podsumowujące działalność w roku poprzednim oraz prezentujące plan działania na rozpoczęty rok. W trakcie uroczystości planuje się w szczególności prezentować nowe produkty bankowe, zachęcać uczestników uroczystości do zainteresowania się ofertą Banku, zakreślać strategię działania na kolejny rok oraz promować Jego wizerunek jako instytucji przyjaznej dla swych klientów. Krąg uczestników uroczystości będzie zamknięty, przy założeniu, iż corocznie będą następować zmiany w zakresie zapraszanych osób, w zależności od poziomu ich zaangażowania w kontaktach handlowych z Bankiem.

W związku z organizacją imprezy, Wnioskodawca poniesie szereg kosztów, mianowicie wynajęcie sali konferencyjnej lub bankietowej, zapewnienie oprawy muzycznej, zamówienie cateringu dla zaproszonych gości, wydrukowanie zaproszeń dla gości, przygotowanie materiałów reklamowych rozprowadzanych oraz wykorzystywanych w trakcie uroczystości, takich jak banery reklamowe, umieszczone w miejscu organizacji uroczystości, przygotowanie prezentacji nowych produktów bankowych oraz oferty Banku (w formie multimedialnej oraz papierowej).

W świetle powyższych wyjaśnień stwierdzić należy, iż wszystkie wydatki, które Bank poniesie w związku z organizacją corocznej imprezy promocyjnej, podsumowującej działalność w roku poprzednim oraz prezentującej plan działania na rozpoczęty rok, będą niewątpliwie przyczyniać się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów dzięki współpracy z klientami, będącymi uczestnikami tej imprezy.

Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże, dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją corocznej imprezy promocyjnej należy również rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż koszty przedmiotowej imprezy, obejmujące wydatki na: wynajęcie sali konferencyjnej lub bankietowej, przygotowanie materiałów reklamowych, rozprowadzanych oraz wykorzystywanych w trakcie uroczystości, takich jak banery reklamowe, umieszczone w miejscu organizacji uroczystości, przygotowanie prezentacji nowych produktów bankowych oraz oferty Banku (w formie multimedialnej oraz papierowej) będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania cech jakościowych oferowanych produktów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania nimi, a także zachęca do współpracy. Ponadto, są one ściśle związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Co istotne, wydatki te nie zostały wymienione w enumeratywnym katalogu wydatków, które nie są uważane za koszty uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast, koszty kateringu, oprawy muzycznej oraz druku zaproszeń dla zamkniętego kręgu gości, w zależności od poziomu ich zaangażowania w kontaktach handlowych z Bankiem - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Charakter tych wydatków jest bowiem związany z przyjmowaniem klientów oraz ma na celu utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku Wnioskodawcy na zewnątrz. Noszą one zatem znamiona reprezentacji i tym samym, są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Końcowo należy dodać, iż sam Wnioskodawca nie negował reprezentacyjnego charakteru podejmowanych przez Niego działań wskazując m.in., że dla uatrakcyjnienia uroczystości oraz odbywających się w jej trakcie prezentacji planuje zapewnienie uczestniczącym w imprezie gościom (klientom banku) poczęstunku w formie cateringu oraz oprawy muzycznej, zorganizowanej przez zaproszony do współpracy zespół muzyczny.

Ponadto, w odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę pisma stwierdzić należy, że zapadło ono w indywidualnej sprawie konkretnego podatnika i w oparciu o przedstawiony przez niego stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl