ILPB3/423-296/10-5/JG - Możliwość zaliczenia dochodów spółki z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych, różnic kursowych od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, odsetek od nieterminowych płatności oraz różnic kursowych od lokat środków na rachunkach terminowych typu overnight, do grupy dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-296/10-5/JG Możliwość zaliczenia dochodów spółki z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych, różnic kursowych od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, odsetek od nieterminowych płatności oraz różnic kursowych od lokat środków na rachunkach terminowych typu overnight, do grupy dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy na wysokość dochodu z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają:

* odsetki od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych (tekst jedn. odsetki od środków na podstawowych rachunkach bankowych oraz koszty prowadzenia tychże rachunków),

* dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, z tytułu zakupu do produkcji strefowej (ale także na inne wydatki tytułem działalności bieżącej związanej z funkcjonowaniem Spółki, w tym media, wypłaty, opłaty dla kontrahentów zewnętrznych, etc.), a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej,

* odsetki od nieterminowych płatności z tytułu działalności w strefie,

* dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od lokat środków na rachunkach terminowych typu "overnight", ale również lokat miesięcznych i dłuższych (powstałych w wyniku inwestowania środków finansowych uzyskanych z działalności objętej zezwoleniem) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 23 czerwca 2010 r. oraz 1 lipca 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy na wysokość dochodu z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego wpływają:

* odsetki od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych (tekst jedn. odsetki od środków na podstawowych rachunkach bankowych oraz koszty prowadzenia tychże rachunków),

* dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, z tytułu zakupu do produkcji strefowej (ale także na inne wydatki tytułem działalności bieżącej związanej z funkcjonowaniem Spółki, w tym media, wypłaty, opłaty dla kontrahentów zewnętrznych, etc.), a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej,

* odsetki od nieterminowych płatności z tytułu działalności w strefie,

* dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od lokat środków na rachunkach terminowych typu "overnight", ale również lokat miesięcznych i dłuższych (powstałych w wyniku inwestowania środków finansowych uzyskanych z działalności objętej zezwoleniem).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie Zezwolenia nr (...) z dnia (...) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej "Strefa") przedsiębiorcy (dalej "Spółka", "Wnioskodawca"), w imieniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej udzielono zgody na działalność w tej Strefie.

Przedmiotem działalności gospodarczej na terenie Strefy, wykonywanej przez Spółkę jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy określonych w PKWiU 1997 w:

Sekcji D:

Podsekcji DK:

Klasy:

29.12 Pompy i sprężarki;

29.14 Łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe;

29.23 Urządzenia chłodnicze i wentylacyjne z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych dla gospodarstw domowych;

Podsekcji DL:

Klasa:

31.62 Sprzęt i wyposażenie elektryczne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

Podsekcji DM:

Klasa:

34.30 Części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników.

Przedmiotem działalności gospodarczej na terenie Strefy, wykonywanej przez Spółkę jest również działalność w zakresie usług wykonywanych na terenie Strefy określonych w PKWiU w:

Sekcji D:

Podsekcja DN:

Klasy:

37.10 Usługi odzyskiwania metali z odpadów;

37.20 Usługi odzyskiwania materiałów niemetalowych z odpadów.

Wnioskodawca jest zakładem produkującym wysokiej jakości odkuwane elementy metalowe dla producentów z branży motoryzacyjnej (m.in. łożysk, części do klimatyzacji samochodowych, części do skrzyni biegów, etc.).

W związku z działalnością, o której mowa powyżej, Wnioskodawca uzyskuje związane z tą działalnością przychody i koszty finansowe, pozostałe przychody i koszty operacyjne m.in. z tytułu:

* odsetek od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych (tekst jedn. odsetek od środków na podstawowych rachunkach bankowych oraz kosztów prowadzenia tychże rachunków),

* dodatnich bądź ujemnych różnic kursowych od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, z tytułu zakupu do produkcji strefowej (ale także na inne wydatki tytułem działalności bieżącej związanej z funkcjonowaniem Spółki, w tym media, wypłaty, opłaty dla kontrahentów zewnętrznych, etc.), a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej,

* odsetek od nieterminowych płatności z tytułu działalności w Strefie,

* dodatnich bądź ujemnych różnic kursowych od lokat środków na rachunkach terminowych typu "overnight", ale również lokat miesięcznych i dłuższych (powstałych w wyniku inwestowania środków finansowych uzyskanych z działalności objętej zezwoleniem).

Pismem uzupełniającym z dnia 23 czerwca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opisany we wniosku stan faktyczny o poniższe informacje.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE obejmuje wskazaną we wniosku działalność wykonywaną przez Spółkę, tj. produkcję wysokiej jakości odkuwanych elementów metalowych dla producentów z branży motoryzacyjnej (m.in. łożysk, części do klimatyzacji samochodowych, części do skrzyni biegów, etc.).

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia (...), w której stwierdzono, że produkowane przez Spółkę na terenie SSE wyroby, o których mowa powyżej, mieszczą się w grupowaniach 29.14.25 i 29.14.33 według PKWiU 1997, czyli mieszczą się w udzielonym Spółce zezwoleniu na działanie w SSE.

Jednocześnie Spółka wskazała, że w zakresie w jakim prowadzi działalność podstawową na terenie SSE określoną w zezwoleniu, Spółka produkuje wyroby określone jako odpady i złom ze stali; fosforki, węgliki, wodorki, azotki, azydki, krzemki i borki; oleje odpadowe - przepracowane.

W interpretacji Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia (...) wskazano te wyroby odpowiednio pod numerami PKWiU 1997: 27.10.92, 24.13.54, 23.20.18-09.1 - w tym zakresie wyroby produkowane przez Spółkę nie są objęte zezwoleniem.

Spółka wyjaśniła, że produkcja w zakresie, o którym mowa w zdaniu powyższym, ma charakter pomocniczy i niesamoistny w stosunku, do działalności podstawowej objętej zezwoleniem.

W piśmie z dnia 1 lipca 2010 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że Spółka nie posiada osobnych rachunków bankowych, które dotyczyłyby jedynie działalności strefowej i pozastrefowej.

Metoda alokacji przyjęta przez Spółkę nie wydziela produkcji złomu, jako osobnej pozycji kalkulacyjnej. Istnienie odpadów i złomu jest kalkulowane jako koszt utrzymania jakości wyrobu gotowego (strefowego).

Do celów podatkowych szacuje się koszt surowca sprzedanego jako złom na podstawie ilości wybrakowanych produktów i kosztu jednostkowego stali wchodzącej w skład produktu (strefowego). Do kosztów uzyskania przychodów złomu nie dolicza się żadnych innych kosztów oprócz wartości surowca.

Jako osobna pozycja na różnicach kursowych wydzielona jest pozycja dotycząca surowców - te różnice dzielone są proporcjonalnie.

Przy kalkulowaniu różnic kursowych, stosuje się grupowanie powstałych różnic kursowych dodatnich i ujemnych ze względu na powiązanie z działalnością strefową, w tym wydziela się różnice kursowe powstałe przy spłacie zobowiązań na surowiec (stal). Różnice kursowe powstałe przy spłacie zobowiązań na stal są dzielone pomiędzy działalność strefową i pozastrefową w takich proporcjach, w jakich powstaje wartość surowca zawartego w brakach do całości zużytej stali. Podział dokonywany jest metodą statystyczną ze względu na brak możliwości identyfikacji stali zużytej na wytworzenie złomu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody i koszty finansowe, pozostałe przychody i koszty operacyjne z tytułu:

* odsetek od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych (tekst jedn. odsetek od środków na podstawowych rachunkach bankowych oraz kosztów prowadzenia tychże rachunków),

* dodatnich bądź ujemnych różnic kursowych od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, z tytułu zakupu do produkcji strefowej (ale także na inne wydatki tytułem działalności bieżącej związanej z funkcjonowaniem Spółki, w tym media, wypłaty, opłaty dla kontrahentów zewnętrznych, etc.), a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej,

* odsetek od nieterminowych płatności z tytułu działalności w Strefie,

* dodatnich bądź ujemnych różnic kursowych od lokat środków na rachunkach terminowych typu "overnight", ale również lokat miesięcznych i dłuższych (powstałych w wyniku inwestowania środków finansowych uzyskanych z działalności objętej zezwoleniem),

mieszczą się w zakresie działalności strefowej Spółki i w związku z tym, czy korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm. - dalej "ustawa o SSE"), "Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy o SSE "Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej zezwoleniem".

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o SSE zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że "Wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wykładnia powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że każdy dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność ta jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się zatem nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym także z tytułu niektórych operacji finansowych. Zatem uznać należy, że ze zwolnienia strefowego korzystają te przychody (dochody), które powstały w związku z wykonywaną działalnością na terenie Strefy na podstawie zezwolenia uzyskanego przez Spółkę.

W ocenie Wnioskodawcy, powstałe przychody i koszty finansowe, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym są immanentnie związane z wykonywaną działalnością na terenie Strefy, w związku z czym korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa powyżej.

Podatnik pragnie zauważyć, że jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Ergo, jeżeli można uznać, że dany rodzaj działalności jest działalnością pomocniczą do działalności zwolnionej (strefowej), to również korzysta ze zwolnienia.

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 1993.76.1 - dalej "rozporządzenie EWG"), działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim.

Za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

a.

służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;

b.

porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;

c.

wytwarza usługi lub wyjątkowo dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);

d.

wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, za działalność pomocniczą nie mogą być uznawane następujące rodzaje działalności:

a.

produkcja towarów lub wykonywane prace wchodzące w skład środków trwałych - w szczególności prace budowlane na własny rachunek. Jest to zgodne z metodą stosowaną w NACE Rev. 1, gdzie jednostki prowadzące prace budowlane na własny rachunek sklasyfikowane są jako budownictwo, jeśli dostępne są dane na ich temat;

b.

produkcja, której znacząca część jest sprzedawana w celu osiągnięcia zysku, nawet jeśli większość jest wykorzystywana jako konsumpcja w powiązaniu z działalnością główną lub działalnością drugorzędną;

c.

produkcja towarów, które stają się później integralną częścią produkcji wykonywanej w ramach działalności głównej lub drugorzędnej, np. produkcja skrzynek, pojemników itp. przez dział przedsiębiorstwa odpowiedzialny za pakowanie jego wyrobów;

d.

wytwarzanie energii (elektrownia lub koksownia stanowiąca część przedsiębiorstwa), nawet wówczas, gdy cała produkowana energia jest zużywana w ramach działalności głównej lub drugorzędnej jednostki macierzystej;

e.

zakup towarów w celu ich odsprzedaży w niezmienionym stanie;

f.

badania i rozwój. Te rodzaje działalności nie są powszechne i nie wytwarzają one usług dla bieżącej produkcji.

Wskazana w powyższym rozporządzeniu definicja działalności pomocniczej wyraźnie wskazuje, że przychody i koszty uzyskiwane przez Wnioskodawcę z działalności, o której mowa w stanie faktycznym i która jest przedmiotem zapytania nie ma charakteru samodzielnego i jest działalnością pomocniczą do działalności głównej. W związku z powyższym, również powinna korzystać z zezwolenia strefowego.

I tak, Spółka jak każdy podmiot gospodarczy posiada rachunek bankowy, na którym deponowane są środki pieniężne. Rachunek ten jest oprocentowany, Spółka ponosi również koszty związane z prowadzeniem tych rachunków. Dopisane przez bank odsetki oraz poniesione wydatki związane z prowadzeniem takich rachunków, zdaniem Wnioskodawcy, są immanentnie związane z prowadzoną działalnością w Strefie, a w konsekwencji, dochód z odsetek korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, oczywiście w granicach dopuszczalnej kwoty pomocy. Oceniając ww. działalność w kontekście rozporządzenia EWG, należy uznać, że prowadzenie rachunku bankowego przez Spółkę jest działalnością pomocniczą do działalności strefowej (zwolnionej) oraz nie mieści się w katalogu wyłączeń, o którym mówi przedmiotowe rozporządzenie EWG.

W ocenie Spółki, również dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, z tytułu zakupu do produkcji strefowej (ale także na inne wydatki tytułem działalności bieżącej, związanej z funkcjonowaniem Spółki, w tym media, wypłaty, opłaty dla kontrahentów zewnętrznych, etc.), a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej powinny być objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w niniejszym wniosku. Są one bowiem konsekwencją wypracowania dochodu (straty) z podstawowej działalności określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy. Różnice kursowe oraz wspomniane odsetki wpływające na dochód (stratę) Spółki nie stanowią bowiem odrębnego źródła przychodów od tego, jakim jest działalność gospodarcza, na prowadzenie której Wnioskodawca uzyskał zezwolenie. Są one bowiem wynikiem wahań kursów walut, na które Spółka nie ma i nie może mieć wpływu. Różnice kursowe oraz odsetki od kredytów związane są bezpośrednio z działalnością Spółki w Strefie, bowiem wynikają z zawartych przez Wnioskodawcę kontraktów na zakupy do produkcji strefowej. Co więcej, uzyskiwany w ten sposób dochód (strata) służy tylko Spółce, ponadto porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w innych podobnych jednostkach produkcyjnych (jak i u każdego innego przedsiębiorcy). Jednocześnie powstały w ten sposób dochód (strata) nie wpływa bezpośrednio na produkt końcowy Spółki, który objęty jest zezwoleniem strefowym. Poza tym ewentualne dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej, a także odsetki od kredytów udzielonych Spółce wpływają na koszty bieżące samej Spółki i nie wpływają bezpośrednio na tworzenie środków trwałych brutto.

Zdaniem Spółki, również odsetki od nieterminowych płatności z tytułu działalności w Strefie powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w niniejszym wniosku. Są one bowiem, podobnie jak przychody ze źródeł, o których mowa powyżej bezpośrednio związane z działalnością, którą Spółka podejmuje w Strefie.

Zgodnie z art. 481 Kodeksu cywilnego, "Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi". Z przepisu powyższego wynika, że odsetki za nieterminowe spełnienie świadczenia mogą być dochodzone na podstawie ogólnych zasad prawa cywilnego. Co więcej, z przepisu powyższego wynika również, że takie odsetki, jak każde oczywiście, związane są tytułem głównym jakim jest stosunek zobowiązaniowy łączący Spółkę z jej kontrahentami. Nie mogą więc istnieć niezależnie od kontraktu (umowa cywilnoprawna tworząca stosunek zobowiązaniowy) jaki łączy Spółkę z innym podmiotem. Kontrakt taki zawierany jest w związku z działalnością Spółki w Strefie, co prowadzi do wniosku, że odsetki od nieterminowych płatności z tytułu działalności w Strefie są bezpośrednio związane z tą działalnością, a więc korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w niniejszym wniosku.

Spółka stoi ponadto na stanowisku, że zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w niniejszym wniosku, dotyczy również dodatnich bądź ujemnych różnic kursowych od lokat środków na rachunkach terminowych typu "overnight", ale również lokat miesięcznych i dłuższych (powstałych w wyniku inwestowania środków finansowych uzyskanych z działalności objętej zezwoleniem). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonywanej w całości na terytorium Strefy, a więc w całości zwolnionej z podatku dochodowego, Spółka otrzymuje środki pieniężne tytułem regulowania wierzytelności od swoich odbiorców. Wolne środki pieniężne pochodzące wyłącznie z działalności prowadzonej na terytorium Strefy podlegają m.in. na lokowaniu na terminowych lokatach bankowych. Okres lokaty zależy od prognozowanego planu przepływu środków pieniężnych i wynosi przykładowo siedem dni, dwa tygodnie, bądź miesiąc. Planowane są również lokaty typu "overnight". Od środków pieniężnych umieszczonych na takich lokatach Wnioskodawca otrzymuje korzyści w postaci odsetek. Stanowią one jego przychód, w całości jednak przychód ten wykorzystywany jest następnie w działalności strefowej.

Zdaniem Spółki, uzyskane w ten sposób dochody, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, gdyż z jednej strony pochodzą z uzyskanych z działalności strefowej dochodów, a z drugiej są one ponownie w tej Strefie inwestowane. Istnieje więc bezpośredni i immanentny związek pomiędzy dochodami uzyskanymi z takich lokat a działalnością wykonywaną w Strefie.

Dochód z lokat nie pojawiłby się bowiem, gdyby nie działalność w Strefie, ponadto dochód ten jest wprost wykorzystywany do inwestycji w Strefie objętych udzielonym Spółce zezwoleniem. Takie wykorzystanie wolnych środków finansowych Spółki jest w Jej ocenie jedynie działalnością pomocniczą do realizacji działalności głównej, która objęta jest zwolnieniem strefowym.

Jak wskazuje ww. rozporządzenie EWG, uzyskiwany w ten sposób dochód (strata) służy tylko i wyłącznie Spółce do prowadzenia działalności głównej (strefowej). Porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest także w innych podobnych jednostkach produkcyjnych (jak i u każdego innego przedsiębiorcy), która ma za zadanie poprawę rentowności Spółki w zakresie Jej działalności głównej. Jednocześnie powstały w ten sposób dochód (strata) nie wpływa bezpośrednio na produkt końcowy Spółki, który objęty jest zezwoleniem strefowym, bo źródła finansowania działalności głównej (strefowej) nie opierają się akurat na tym źródle. Poza tym, ewentualne dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od lokat bankowych wpływają jedynie na koszty bieżącej samej Spółki i nie wpływają bezpośrednio na tworzenie środków trwałych brutto.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, zwolnieniem strefowym objęte być powinny również dodatnie bądź ujemne różnice kursowe od lokat na rachunkach terminowych, o których mowa powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zakres tej działalności określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), w związku z czym, winny być interpretowane w sposób ścisły, zgodnie z ich wykładnią literalną.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca uzyskuje przychody oraz ponosi koszty zarówno z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej w ramach otrzymanego zezwolenia, jak również z działalności, która nie jest objęta zakresem tego zezwolenia.

W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów tak, aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Ze stanu faktycznego wynika natomiast, że Spółka nie posiada osobnych rachunków bankowych, które dotyczyłyby jedynie działalności strefowej i pozastrefowej. Wpływy na rachunki bankowe pochodzą zarówno z działalności objętej zezwoleniem (tekst jedn. działalności zwolnionej z opodatkowania) oraz pozostałej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem dochodowym. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, że wpływy na rachunki bankowe są związane wyłącznie z działalnością strefową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują zasad alokacji przychodów powstających w jednoczesnym związku z działalnością opodatkowaną i zwolnioną z opodatkowania na odpowiednie proporcje (tak jak ma to miejsce w przypadku kosztów podatkowych). Próba zastosowania jakiegokolwiek klucza alokacji przychodów nie znajduje podstaw w żadnym z obowiązujących przepisów tej ustawy. Co więcej, żaden z przepisów ww. ustawy nie pozwala na uznanie tego typu przychodów w części, bądź w całości za przychody zwolnione.

W związku z powyższym - z uwagi na brak możliwości pozwalających na wyodrębnienie przychodów i kosztów z działalności strefowej i pozastrefowej, odsetki od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych, jak i koszty prowadzenia tych rachunków, dodatnie lub ujemne różnice kursowe od zaciągniętych zobowiązań w walucie obcej z tytułu zakupu do produkcji strefowej, wydatki na działalność bieżącą związaną z funkcjonowaniem Spółki, odsetki od kredytów udzielonych Spółce na finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej oraz odsetki od nieterminowych płatności z tytułu działalności w strefie, nie mogą kształtować dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, przychody, których nie można w sposób jednoznaczny zakwalifikować do przychodów zwolnionych, stanowią przychody podlegające opodatkowaniu, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast dochody uzyskane w związku z operacjami finansowymi dokonywanymi na lokatach terminowych, w tym lokatach overnight, nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych, których celem jest pomnożenie zgromadzonego kapitału. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje fakt, iż uzyskany w ten sposób przychód w całości wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę w działalności strefowej.

Reasumując, dochody uzyskane z lokat terminowych, jako niezwiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie strefy, nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl