ILPB3/423-295/09-2/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-295/09-2/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania składek członkowskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca umożliwia, poprzez własną sieć telekomunikacyjną, swoim członkom dostęp do rozprowadzanych w niej programów telewizyjnych i radiowych oraz korzystanie z Internetu.

Stowarzyszenie nie jest wpisane w rejestrze przedsiębiorców.

W związku z przynależnością do Stowarzyszenia, każdy członek zobowiązany jest opłacać (równą dla wszystkich) składkę członkowską, niezależnie od tego czy członek korzysta z dostępu do sieci telekomunikacyjnej, czy też z niej nie korzysta.

Pobraną składkę członkowską Stowarzyszenie w całości przeznacza na realizację swoich celów statutowych, między innymi poprzez:

1.

Budowę, rozbudowę i konserwację sieci telekomunikacyjnej.

2.

Retransmisję programów polskich i zagranicznych.

3.

Nadawanie w sieci telekomunikacyjnej własnego programu telewizyjnego o tematyce lokalnej.

4.

Promocję kultury i oświaty.

5.

Nadzór nad prawidłową eksploatacją sieci telekomunikacyjnej i urządzeniami technicznymi.

Członek Stowarzyszenia, aby mógł korzystać z możliwości sieci telekomunikacyjnej, musi uiścić opłatę, której wysokość uzależniona jest od tego, z czego korzysta (telewizja, Internet) i od rodzaju pakietu, jaki wybrał z oferty Stowarzyszenia.

Aby korzystać z możliwości sieci telekomunikacyjnej, każdy jej użytkownik musi być członkiem Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie postępuje prawidłowo uznając, że opłaty składek członkowskich korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ za korzystanie z usług, oferowanych przez Stowarzyszenie swoim członkom, pobierana jest opłata, której wysokość zależy od rodzaju usługi z jakiej członek Stowarzyszenia korzysta, opłata składki członkowskiej wynika tylko z faktu przynależności do Stowarzyszenia i w całości przeznaczona jest na działalność statutową i nie jest uzależniona od indywidualnego korzystania z wybranego rodzaju usługi. W tym przypadku, opłatę składki członkowskiej Wnioskodawca traktuje jako kwotę wolną od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) i podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz" - (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

Jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, do których należą m.in. stowarzyszenia, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.

Warunkiem zwolnienia jest przeznaczenie przez organizację otrzymanych składek na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

W opinii Wnioskodawcy, składki pobierane przez Stowarzyszenie spełniają powyższą definicję składki, ponadto przeznaczone są na działalność statutową (a nie na działalność gospodarczą) Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, dochód z tytułu składek członkowskich otrzymywanych przez Stowarzyszenie, jako organizację społeczną, przekazany na działalność statutową, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wypełniając przesłanki zawarte w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl