ILPB3/423-290/10-4/KS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-290/10-4/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów z tytułu udzielonych rabatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów z tytułu udzielonych rabatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i dostawy farb drukarskich. W ramach zawartych umów handlowych oraz na podstawie odrębnych porozumień z kontrahentami (Odbiorcami) ustalono, że w przypadku osiągnięcia przez nich ustalonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym zostanie wypłacony rabat za realizację planu zakupów. Rabaty te liczone są ustalonym procentem od sumy wartości netto faktur sprzedaży wystawionych przez Spółkę na rzecz danego kontrahenta (Odbiorcy) w określonym w umowie lub porozumieniu okresie rozliczeniowym. W zależności od ustaleń z Odbiorcami rabaty są przyznawane w okresach kwartalnych, rocznych lub po zakończeniu przyjętego innego okresu rozliczeniowego. Rabaty te dokumentowane są wystawianymi przez Spółkę zbiorczymi fakturami korygującymi sprzedaż za okres, za który przyznany jest rabat. Na ww. zbiorczych fakturach korygujących sprzedaży wymienione są wszystkie dane identyfikujące faktury pierwotne. Zbiorcze faktury korygujące proporcjonalnie obniżają wartość każdej z dokonanych w danym okresie na rzecz Odbiorców dostawy towarów.

Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W 2010 r. Spółka wystawia dla Odbiorców zbiorcze faktury korygujące sprzedaży dokumentujące rabaty zgodnie z zawartymi umowami i porozumieniami. Zbiorcze faktury korygujące sprzedaży, które Spółka wystawiła i wystawi dla Odbiorców, dotyczące rabatów z tytułu osiągniętego przez Odbiorców poziomu zakupów w okresie 2009 r. z datą wystawienia do dnia 31 marca 2010 r. (włącznie) Spółka zamierza zakwalifikować jako zmniejszenie przychodów podatkowych 2009 r., natomiast zbiorcze faktury korygujące wystawiane z datą po 31 marca 2010 r. będą stanowiły zmniejszenie przychodów bieżącego roku podatkowego, tj. 2010 r. Zeznanie CIT - 8 za rok podatkowy 2009 zostanie złożone w dniu 31 marca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując zbiorcze faktury korygujące sprzedaż związane z udzielonymi rabatami wystawione do 31 marca 2010 r. jako zmniejszenie przychodów podatkowych roku 2009.

2.

Czy Spółka postępuje prawidłowo kwalifikując zbiorcze faktury korygujące sprzedaż związane z udzielonymi rabatami wystawione po 31 marca 2010 r. jako zmniejszenie przychodów podatkowych roku 2010.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 28 czerwca 2010 r. nr ILPB3/423-290/10-5/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, rabaty przyznane zgodnie z zawartymi umowami / porozumieniami są warunkowe, gdyż przyznawane są Odbiorcom pod określonymi w umowach warunkami (osiągnięcie przez Odbiorców określonego progu obrotu). Zdaniem Spółki, rabaty te są związane bezpośrednio z przychodami podatkowymi i odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego z uwagi na fakt, że wyliczane są na podstawie konkretnego obrotu (wg zestawienia wystawionych faktur sprzedaży) osiągniętego w określonym czasie - w tym przypadku w 2009 r.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż zbiorcze faktury korygujące sprzedaż, które Spółka wystawiła i wystawi dla Odbiorców, dotyczące rabatów z tytułu osiągniętego poziomu zakupów w okresie 2009 r. z datą wystawienia do dnia 31 marca 2010 r. (włącznie) powinny zostać zakwalifikowane jako zmniejszenie przychodów podatkowych 2009 r., natomiast zbiorcze faktury korygujące sprzedaż wystawione z datą po 31 marca 2010 r. będą stanowiły zmniejszenie przychodów bieżącego roku podatkowego, tj. 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie pytania nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Wykładnia powołanego powyżej przepisu art. 12 ust. 3 tej ustawy prowadzi do wniosku, iż objęte hipotezą tego przepisu przychody muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem, a wymienionymi rodzajami działalności gospodarczej musi istnieć związek, skutkujący powstaniem przychodu. Omawiany przepis stanowi, że przychodami uznanymi za przychody z działalności gospodarczej są nie tylko przychody otrzymane, ale także należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Przychodami należnymi są przychody które w następstwie działalności gospodarczej stały się należnością (wierzytelnością), chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje sprzedaży i dostawy farb drukarskich, a zatem osiąga przychód, który pozostaje w związku z wykonywaną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Spółka wskazała, iż w ramach zawartych umów z kontrahentami, w przypadku osiągnięcia przez nich ustalonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym wypłaca kontrahentom rabaty za realizację planu zakupów, dokumentując je wystawianymi zbiorczymi fakturami korygującymi sprzedaż za okres, za który przyznany jest rabat.

Termin "rabat" nie został zdefiniowany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego należy posłużyć się wykładnią językową. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996 rabat jest to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie.

Tutejszy organ podatkowy zauważa, że przepisy analizowanej ustawy podatkowej, poza cytowanym przepisem art. 12 ust. 3 (w części dotyczącej wyłączenia z przychodów należnych określonych kategorii, wymienionych w tym przepisie), nie regulują zasad dokonywania korekt przychodów. Z art. 12 ust. 3 ww. ustawy wynika bowiem, iż przychody związane z działalnością gospodarczą podlegają pomniejszeniu o wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przepis nie precyzuje w jakim momencie czasowym należy pomniejszyć przychód o udzielone bonifikaty i skonta, w szczególności czy bonifikaty i skonta pomniejszają przychód należny okresu, w którym bonifikaty i skonta, zostały udzielone, czy też przychód (powstały przed udzieleniem bonifikat, skont), którego te bonifikaty i skonta dotyczą.

Z definicji słownikowej pojęcia "rabat" należy zatem stwierdzić, iż wartość rabatu obniża kwotę należną zbywcy danego towaru, w konsekwencji obniża określony przychód u zbywcy tego towaru.

Spółka wskazała, iż rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Zbiorcze faktury korygujące sprzedaż, dotyczące rabatów z tyt. osiągnięcia przez kontrahentów poziomu zakupów w okresie 2009 r. z datą wystawienia do 31 marca 2010 r. Spółka zamierza zakwalifikować, jako zmniejszenie przychodów podatkowych roku 2009.

W tym miejscu należy podkreślić, iż udzielenie rabatu nie należy traktować jak odrębne zdarzenie gospodarcze, ale jak skorygowanie mającej wcześniej miejsce czynności prawnej.

W związku z powyższym, udzielenie rabatu powinno skutkować dokonaniem korekty tych przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży towarów, z którymi dany rabat jest związany.

Reasumując, zbiorcze faktury korygujące sprzedaż związane z udzielonymi rabatami wystawione do dnia 31 marca 2010 r. powinny skutkować zmniejszeniem przychodów podatkowych w związku z udzielonym rabatem w okresie sprawozdawczym, w którym zostały wykazane, tj. w 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl