ILPB3/423-29/07-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-29/07-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. z siedzibą we W., wpisane jest do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS i jest podatnikiem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dowód: odpis KRS). Sp. z o.o. - dla celów podatkowych - posiada numer identyfikacji podatkowej NIP (dowód: zaświadczenie o nadaniu numeru NIP). Spółka jest właścicielem nieruchomości położonej we W, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW (dowód: odpis zwykły z KW). Dnia 10 października 2006 r. Zarząd Spółki podjął uchwałę o utworzeniu Działu Gospodarki Nieruchomością (DN) stanowiącego w strukturze organizacyjnej jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, przeznaczoną do realizacji wszystkich zadań związanych z gospodarką nieruchomością należącą do Sp. z o.o. (dowód: uchwała Zarządu Spółki). W uchwale Zarządu postanowiono, iż DN działać będzie na zasadzie pełnego rozrachunku wewnętrznego oraz zobowiązano Głównego Księgowego - dla wyodrębnienia finansowego działu - do zapewnienia prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na ustalenie dla DN co najmniej poniższych wielkości:

* przychodów,

* kosztów,

* majątku trwałego,

* należności,

* zobowiązań.

W uchwale Zarządu określono obowiązki i zadania DN, do których w szczególności należą:

* wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DN,

* przygotowywanie dokumentów z tytułu wynajmu i dzierżawy,

* opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DN,

* kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DN,

* bieżąca konserwacja budynku oraz instalacji związanych z budynkiem,

* utrzymanie czystości,

* podatek od nieruchomości.

Na mocy uchwały Zarządu wydzielono składniki materialne i niematerialne wg wykazu stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały. Wykaz przekazanych do DN umów stanowi załącznik nr 3 do uchwały. Określono również listę pracowników działu DN, która zawarta jest w załączniku nr 2 do uchwały Zarządu (dowód: uchwała Zarządu z dnia 10 października 2006 r.). Nadto, w dniu 27 października 2006 r. Zarząd Spółki ustalił Regulamin Prowadzenia Rozrachunku Wewnętrznego dla DN - Działu Gospodarki Nieruchomością. Instrukcja ta określa zasady prowadzenia rozrachunku wewnętrznego dla Działu Gospodarki Nieruchomością - DN w celu zapewnienia wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółka z o.o. (dowód: regulamin z dnia 27 października 2006 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydzielony na mocy uchwały Zarządu Spółki z o.o. z dnia 10 października 2006 r. Samodzielny Dział Nieruchomości stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, pozwalający na uznanie Działu Nieruchomości za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa - oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wynika z tego, że zorganizowana część mienia przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład realizujący zadania gospodarcze. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, poszczególne składniki materialne i niematerialne są połączone czynnikiem organizacyjnym, którego wartość uwzględniona jest również przy wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. A zatem zespół składników materialnych i niematerialnych, tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. Samodzielny Dział Gospodarki Nieruchomością, szczegółowo opisany w uchwale Zarządu Spółki z o.o. z dnia 10 października 2006 r. w sprawie utworzenia Działu Gospodarki Nieruchomością - w świetle art. 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - spełnia kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa, albowiem spełniono łącznie następujące warunki:

* jest wyodrębniony organizacyjnie - to znaczy zajmuje określone miejsce w strukturze organizacyjnej,

* jest wyodrębniony finansowo - to znaczy, że dla celów ewidencji zarządczej DN rozliczany będzie jako samodzielna jednostka poprzez wyodrębnienie przychodów, kosztów i rozrachunków,

* jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, Dział Gospodarki Nieruchomością należy uznać za zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, pozwalający na uznanie Działu Gospodarki Nieruchomością za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełnić należy następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Jak z powyższego wynika, zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż w ramach Spółka z o.o. wyodrębniony został zespół składników materialnych i niematerialnych, jako Dział Gospodarki Nieruchomością (DN). Wydzielone zostały składniki majątkowe, takie jak: prawo wieczystego użytkowania, budynek biurowo - warsztatowy, budynek portierni, warsztat samochodowy, budynek magazynowy, ogrodzenie, plac utwardzony i wiata na butle. Ponadto przekazano do ww. Działu umowy dostaw i usług dotyczących zaopatrzenia w media oraz umowy dzierżawy gruntu i najmu pomieszczeń. W Dziale Gospodarki Nieruchomością zatrudnionych zostało dwóch pracowników. Powyższe stanowi o tym, że ta część przedsiębiorstwa wyodrębniona została pod względem organizacyjnym (samodzielny dział w strukturze organizacyjnej Sp. z o.o.). Wyodrębnienie nastąpiło także pod względem finansowym. Opracowany został regulamin prowadzenia rozrachunku wewnętrznego, zgodnie z którym ewidencja księgowa operacji gospodarczych dotyczących DN prowadzona będzie na wyodrębnionych kontach księgowych. W tabeli amortyzacyjnej środków trwałych będących w użytkowaniu DN wprowadzono jednostkę DN w celu wyodrębnienia wartości umorzeń i amortyzacji. Jako należności DN uznano należności od odbiorców zewnętrznych z tytułu najmu. Jako zobowiązania DN uznano: zobowiązania z tytułu dostaw i usług dotyczących mediów, zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości i opłat za wieczyste użytkowanie gruntu, zobowiązania wobec pracowników zatrudnionych w DN z tytułu należnego wynagrodzenia, zobowiązania wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i wobec Urzędu Skarbowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w wielkości odpowiadającej zatrudnieniu w DN. Przychody obejmują usługi najmu świadczone dla odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych oraz pozostałe przychody. Natomiast koszty to amortyzacja środków trwałych, zużycie materiałów, zużycie mediów, wynagrodzenia pracowników oraz świadczenia z nimi związane, podatki i opłaty oraz pozostałe koszty. Wymieniony zespół składników będzie przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych, jakimi są:

* wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności DN,

* przygotowywanie dokumentów z tytułu wynajmu i dzierżawy,

* opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez inne podmioty na rzecz DN,

* kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych dotyczących DN,

* bieżąca konserwacja budynku oraz instalacji związanych z budynkiem,

* utrzymanie czystości, podatek od nieruchomości.

Wyodrębnione organizacyjnie i finansowo składniki tworzą nowy zakład, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo. Tym samym warunki niezbędne do uznania Działu Gospodarki Nieruchomością (DN) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa zostały spełnione.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w sytuacji gdy Spółka z o.o. jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie określonym w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną działalność polegającą na dzierżawie gruntu i wynajmie lokali w będących jej własnością nieruchomościach, można uznać, że nieruchomości te wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, zawartymi umowami z tytułu dzierżawy, najmu, dostawy mediów i działalnością polegającą na najmie stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki. Zatem wyodrębniony na mocy uchwały Zarządu Spółki z dnia 10 października 2006 r. Dział Gospodarki Nieruchomością (DN) odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl