ILPB3/423-285/14-5/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-285/14-5/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia skutków podatkowych z tytułu objęcia udziałów w innej spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) oraz z 4 września 2014 r. (data wpływu 8 września 2014 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia skutków podatkowych z tytułu objęcia udziałów w innej spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka (dalej jako: "Wnioskodawca", "Spółka") jest spółką komandytowo-akcyjną mającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Obszary, w których Spółka prowadzi działalność to działalność inwestycyjna oraz działalność w zakresie udzielania pożyczek. Komplementariuszem Spółki jest Sp. z o.o., natomiast akcjonariuszami są osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej jako: "Akcjonariusze").

Spółka organizacyjnie i funkcjonalnie podzielona jest na:

* Wydział inwestycyjno-telekomunikacyjny oraz

* Wydział finansowy,

dalej zwane łącznie jako: "Wydziały" albo osobno jako: "Wydział".

Spółka traktuje ww. Wydziały jako odrębne jednostki funkcjonujące wewnątrz Spółki - każdy z nich służy realizacji odmiennych czynności gospodarczych, każdy z nich jest również wyodrębniony pod względem finansowym oraz księgowym.

Wydział inwestycyjno-telekomunikacyjny podejmuje m.in. czynności związane z działalnością holdingową. Wydział ten ponadto dokonuje inwestycji w branży telekomunikacyjnej, takich jak nabycie prawa do dzierżawy powstającej infrastruktury telekomunikacyjnej. Ponadto, od kilku miesięcy działalność prowadzona przez ten Wydział skupia się wokół planowanego nabycia spółki akcyjnej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka ta zajmuje się m.in. świadczeniem usług telekomunikacyjnych, produkcją sprzętu telekomunikacyjnego oraz projektowaniem i wprowadzaniem nowoczesnych form i technik telekomunikacyjnych. Transakcja nabycia może się odbyć przykładowo jako: zakup akcji spółki akcyjnej, zakup przedsiębiorstwa tej spółki albo części jej przedsiębiorstwa.

Działalność Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego została wymieniona w statucie Spółki, dotyczą jej m.in. następujące pozycje (klasyfikacja według Polskiej Klasyfikacji Działalności):

* działalność holdingów finansowych (PKD 64.20.Z),

* działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych (PKD 64.30.Z),

* działalność maklerska związana z rynkiem papierów wartościowych i towarów giełdowych (PKD 66.12.Z),

* działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem (PKD 70),

* wynajem i dzierżawa (PKD 77).

Działania w ramach Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego są podejmowane bezpośrednio przez komplementariusza Spółki, tj. spółkę Sp. z o.o. (tekst jedn.: osoby uprawnione do reprezentacji komplementariusza).

Z kolei Wydział finansowy zajmuje się udzielaniem finansowania w drodze pożyczek. Działalność ta również została wymieniona w statucie Spółki jako "pozostałe formy udzielania kredytów" (PKD 64.92.Z). Wnioskodawca udziela pożyczek podmiotom niepowiązanym lub podmiotom powiązanym oraz Akcjonariuszom.

Działania w ramach Wydziału finansowego są podejmowane w szczególności przez pracownika zatrudnionego na część etatu. Pracownik ten sprawdza płynność finansową Spółki, kontaktuje się z pożyczkobiorcami, dokonuje wyliczeń odsetek, pilnuje terminów spłaty itd. Do zadań pracownika należy także sprawdzanie możliwości rozwoju biznesowego przez Spółkę w ramach działalności finansowej. Pracownik ma (lub będzie mieć w przyszłości) do swojej dyspozycji program informatyczny w zakresie udzielania i obsługi pożyczek. Dodatkowo, w swojej działalności korzysta z różnych baz danych. Spółka zawarła też umowy dotyczące doradztwa biznesowego oraz prawnego w zakresie działalności finansowej.

Mocą decyzji komplementariusza Wnioskodawcy, Spółka podjęła decyzję o wydzieleniu organizacyjnym obydwu wydziałów. Spółka wprowadziła plan kont uwzględniający poszczególne Wydziały. Wskutek tego, księgi Wnioskodawcy są prowadzone w sposób prezentujący przypisanie aktywów, zobowiązań, przychodów i kosztów osobno do każdego Wydziału przy użyciu odpowiednich kluczy alokacji. Dzięki takiemu jednoznacznemu przypisaniu Spółka może skutecznie monitorować m.in. sposób oraz wysokość finansowania każdego Wydziału, czy też wysokość należności oraz zobowiązań związanych z poszczególnymi Wydziałami. W przypadku, gdy danego przychodu albo kosztu nie da się przypisać bezpośrednio do poszczególnych Wydziałów, Spółka dokonuje alokacji przy uwzględnieniu odpowiednich kluczy alokacji. Powyższe dotyczy w szczególności kosztów księgowości oraz najmu.

Zatem, Spółka prowadzi odrębną księgowość dla każdego z Wydziałów, przypisując przychody i koszty, jak również aktywa i zobowiązania do każdego z Wydziałów. Spółka sporządza także odrębne zestawienia dla celów rachunkowości zarządczej oraz plany finansowe dla każdego z Wydziałów - w celu monitorowania i zapewnienia płynności finansowej każdego z Wydziałów.

W ramach Wydziału finansowego, główne aktywa Spółki to:

* prawa i obowiązki z tytułu umów pożyczek udzielonych przez Spółkę (na rzecz Akcjonariuszy oraz innych podmiotów),

* środki trwałe związane z działalnością prowadzoną w zakresie finansowania,

* licencja na oprogramowanie w zakresie udzielania pożyczek,

* pracownik zajmujący się obsługą działalności finansowej Spółki,

* gotówka zgromadzona na dedykowanym do tej działalności rachunku bankowym.

W ramach Wydziału finansowego, główne zobowiązania Spółki to:

* zobowiązania z tytułu umów kosztowych zawartych przez Spółkę, tj. umowy dotyczące działalności finansowej (z operatorem komórkowym, umowy doradcze, umowa o dostęp do baz danych),

* pożyczka związana z działalnością finansową.

W ramach wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego, główne aktywa Spółki to:

* prawo do dzierżawy powstającej infrastruktury telekomunikacyjnej,

* środki pieniężne na rachunku bankowym dedykowanym do Wydziału informatyczno-telekomunikacyjnego;

* udziały/akcje w innych podmiotach.

W ramach wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego, główne zobowiązania Spółki to:

* krótkoterminowe pożyczki od jednostek niepowiązanych,

* zobowiązania z tytułu umów kosztowych zawartych przez Spółkę, tj. umowy dotyczące działalności inwestycyjnej (z firmą konsultingową, umowy doradcze), zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw towarów i usług.

W przyszłości Spółka może zaciągać także nowe zobowiązania albo posiadać nowe należności, jednakże w każdym przypadku będą one przypisane do poszczególnych Wydziałów według odpowiedniego klucza alokacji.

W związku z odmienną specyfiką działalności obu Wydziałów (w szczególności w związku z odmiennością zadań wykonywanych przez oba Wydziały, różnicami w celach oraz planach gospodarczych obu Wydziałów) oraz planowaną intensyfikacją działań inwestycyjnych w zakresie telekomunikacji, planowane jest formalne oddzielenie obu Wydziałów, które zostanie osiągnięte poprzez zbycie w drodze aportu Wydziału finansowego do innej spółki (dalej jako: "Nabywca"). Za zbyciem przemawiają takie oczekiwania zbywcy ww. spółki giełdowej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (której nabycie rozważane jest przez Wnioskodawcę), który jest zainteresowany większą transparentnością działalności prowadzonej przez Spółkę. Nabywca będzie spółką posiadającą osobowość prawną, mającą siedzibę w Polsce albo w jednym z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. W rezultacie, po dokonaniu aportu, w strukturach Wnioskodawcy pozostanie Wydział inwestycyjno-teleinformatyczny.

W ramach aportu na Nabywcę przejdą odpowiednie umowy przychodowe (np. umowy pożyczek), a także odpowiednia część zobowiązań związanych z Wydziałem finansowym (np. dotyczące opłat za oprogramowanie pożyczkowe, umowy dotyczące obsługi administracyjnej tego Wydziału).

Mając powyższe na uwadze, na dzień dokonania aportu Wydział finansowy cechuje zdolność do niezależnego kontynuowania działalności, będzie on bowiem komórką charakteryzującą się samodzielnością gospodarczą. Do Wydziału finansowego można przypisać określone składniki przedsiębiorstwa, które determinują wyodrębnienie funkcjonalne oraz organizacyjne tego Wydziału.

W ramach aportu do Nabywcy przejdą w szczególności:

* prawa i obowiązki z tytułu umów pożyczek udzielonych przez Spółkę,

* środki trwałe związane z działalnością prowadzoną w zakresie finansowania,

* licencja na oprogramowanie w zakresie udzielania pożyczek,

* pracownik zajmujący się obsługą działalności finansowej Spółki, odpowiadający za obsługę techniczną oprogramowania do udzielania pożyczek,

* gotówka zgromadzona na dedykowanym do tej działalności rachunku bankowym,

* uzyskana umowa pożyczki związana z działalność finansową,

* zobowiązania z tytułu umów kosztowych zawartych przez Spółkę, tj. umowy dotyczące działalności finansowej (z operatorem komórkowym, umowy na doradztwo, umowa o dostęp do baz danych),

* wszystkie inne elementy związane z prowadzoną przez Wydział finansowy działalnością (jeżeli nie będą one bezpośrednio związane z tym Wydziałem, zostaną przydzielone według odrębnych kluczy alokacyjnych).

Po dokonaniu aportu, Spółka będzie samodzielnie kontynuować działalność w ramach Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego.

W piśmie z 4 września 2014 r. (data wpływu 8 września 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje.

1. Wnioskodawca, tj. Spółka z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna, podnajmuje powierzchnię biurową wykorzystywaną na potrzeby działalności zarówno Wydziału finansowego, jak też Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego. Wnioskodawca podzielił wynajmowaną powierzchnię w ten sposób, że każdemu z Wydziałów przysługuje prawo korzystania z 50% wynajmowanej przez Wnioskodawcę powierzchni biurowej.

2. Wnioskodawca podnajmuje powierzchnię biurową od A Sp. z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna, ta zaś wynajęła ją i obecnie dostaje faktury za najem od spółki B. Sp. z o.o.

3. Wyodrębniony przez Spółkę zespół składników majątkowych i niemajątkowych, na moment jego wydzielenia, uwzględniać będzie prawo Wydziału finansowego do korzystania z 50% wynajmowanej przez Spółkę powierzchni biurowej oraz zobowiązanie do pokrywania 50% kosztów wynajmu tej powierzchni.

4. Przedstawione zespoły składników materialnych i niematerialnych zostaną wyodrębnione (jeszcze przed wniesieniem ich w postaci wkładu niepieniężnego do innej spółki kapitałowej - Nabywcy) na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe jest określenie ich wyniku finansowego.

Pod pojęciem używania "odpowiednich kluczy alokacji" przy przypisywaniu aktywów, zobowiązań, przychodów i kosztów do każdego Wydziału (w przypadku np., gdy nie da się przyporządkować danych wydatków ściśle do działalności jednego z Wydziałów) należy rozumieć, że do każdego z Wydziałów przypisywane jest 50% wartości aktywów, zobowiązań, przychodów i kosztów. Klucz alokacji jest i będzie zazwyczaj stosowany w odniesieniu do zobowiązań i kosztów, ponieważ istnieje możliwość jednoznacznego przypisania aktywów i przychodów do działalności każdego z Wydziałów.

5. Wnioskodawca złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji w odniesieniu do zdarzenia przyszłego. Zatem na moment złożenia wniosku Wnioskodawca nie miał możliwości przewidzenia, jakie jeszcze zobowiązania może zaciągnąć w związku z działalnością Wydziału finansowego, ani jakie nowe należności będą mu przysługiwać w przyszłości. Stwierdzenie Wnioskodawcy, że w ramach aportu do Nabywcy przejdą w szczególności "wszystkie inne elementy związane z prowadzoną przez Wydział Finansowy działalnością (jeżeli nie będą one bezpośrednio związane z tym Wydziałem, zostaną przydzielone według odrębnych kluczy alokacyjnych)" należy rozumieć w ten sposób, że jeśli po złożeniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, Wnioskodawca zaciągnie nowe zobowiązanie w związku z działalnością Wydziału finansowego lub w związku z działalnością obu Wydziałów bądź też będą mu przysługiwać nowe należności (związane wyłącznie z działalnością Wydziału finansowego lub obu Wydziałów) wówczas w ramach aportu na Nabywcę przejdą te prawa i obowiązki związane z działalnością Wydziału finansowego, a nieznane jeszcze Wnioskodawcy na moment składania wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Jeżeli te prawa i obowiązki nie będą w całości związane z działalnością Wydziału finansowego, to przejdą na Nabywcę w ramach aportu w części przydzielonej według odrębnego klucza alokacyjnego - np. według proporcji 50/50. Wyżej wymienione zacytowane sformułowanie zostało użyte, aby złożony wniosek obejmował możliwie najszerszy zakres prawdopodobnych czynności, które mogłyby być dokonane w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, objęcie udziałów Nabywcy w zamian za wkład niepieniężny nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie udziałów Nabywcy w zamian za wkład niepieniężny nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Artykuł 19 ust. 1 stanowi, iż podatek wynosi 19% podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 18 ust. 1 ustawy). Z kolei w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

W związku z powyższym, aby w przedstawionym zdarzeniu przyszłym u Wnioskodawcy powstał obowiązek zapłaty podatku dochodowego konieczne jest powstanie nadwyżki przychodów podatkowych nad kosztami ich uzyskania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W związku z powyższym, objęcie udziałów w wyniku dokonaniu wkładu niepieniężnego (tzw. aportu) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli przedmiot tego wkładu przyjmuje postać inną niż przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wnioskując a contrario, objęcie udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie powodowało dla Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego.

Aby w omawianym zdarzeniu przyszłym nie powstał dla Spółki przychód podatkowy, przedmiotem dokonywanego aportu powinna być zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższego przepisu, aby dane składniki przedsiębiorstwa mogły zostać uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny one łącznie spełniać następujące warunki:

1.

stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych zawierający m.in. zobowiązania,

2.

być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz

4.

móc stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące powyższe zadania.

Ad. 1) Zespół składników materialnych i niematerialnych.

W odniesieniu do warunku pierwszego, zdaniem Wnioskodawcy, wymienione w opisie zdarzenia przyszłego elementy objęte aportem stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych zawierający zobowiązania.

W skład aportu wchodzą m.in. rzeczowe aktywa trwałe służące do prowadzenia działalności gospodarczej (środki trwałe), wartość niematerialna i prawna, prawa i obowiązki z tytułu pożyczek udzielonych przez Spółkę, jak również wszelkie inne należności oraz zobowiązania związane z prowadzoną przez Wydział finansowy działalnością gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, że przedstawione elementy tworzą łącznie zespół składników umożliwiających prowadzenie działalności gospodarczej. W skład przedmiotu aportu wchodzi także pracownik, zajmujący się prowadzeniem działań w ramach działalności finansowej. Wraz z ww. składnikami majątku, na Nabywcę przejdzie także odpowiednia część gotówki oraz pożyczka związana z działalnością finansową. Zostaną także przeniesione należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością w zakresie finansowania.

Ad. 2) Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe.

Jeżeli chodzi o wyodrębnienie organizacyjne oraz finansowe (warunek drugi), Wydział finansowy wnoszony do Nabywcy jest wyodrębniony w strukturze Spółki. Powyższe potwierdzają odrębne cele działalności, plany i cele biznesowe, jak również budżety odrębnie sporządzane dla tego Wydziału.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie to znajduje wyraz w samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przez Wydział finansowy - zadania te realizowane są w sposób niezależny w stosunku do Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego. W szczególności, do Wydziału finansowego przypisany jest pracownik zajmujący się tylko i wyłącznie czynnościami dotyczącymi tego właśnie Wydziału.

Ponadto, Spółka prowadzi księgi rachunkowe w taki sposób, iż z zapisów księgowych w sposób jednoznaczny wynika, które operacje gospodarcze dotyczą Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego, a które Wydziału finansowego. W podobny sposób Spółka przypisuje do poszczególnych Wydziałów aktywa oraz zobowiązania. Wyodrębnienie to znalazło potwierdzenie we wprowadzeniu planu kont, w którym wydzielone zostały osobne konta dla poszczególnych Wydziałów. Kolejnym aspektem potwierdzającym wyodrębnienie organizacyjne obu Wydziałów jest fakt prowadzenia osobnego rachunku bankowego dla Wydziału finansowego, jak również alokacja środków pieniężnych dotyczących każdego z Wydziałów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Wydział finansowy wnoszony aportem będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa, tj. Spółki.

Wyodrębnienie finansowe.

Jak zostało to wspomniane powyżej, Spółka prowadzi księgi rachunkowe przypisując poszczególne elementy bilansu do odpowiednich Wydziałów (gdy przydział taki nie jest możliwy w sposób jednoznaczny, Spółka wykorzystuje odpowiednie klucze alokacji). W podobny sposób Spółka przypisuje każdemu z Wydziałów przychody oraz koszty. W konsekwencji, Wnioskodawca jest w stanie monitorować stopień zaangażowania aktywów w poszczególne Wydziały, analizować strukturę finansowania każdego z Wydziałów, jak również sporządzać odrębne zestawienie zysków i strat.

Kolejnym argumentem świadczącym o wyodrębnieniu finansowym jest wspomniany powyżej fakt wprowadzenia odrębnego rachunku bankowego dla Wydziału finansowego, jak również sporządzania odrębnych budżetów. Zdaniem Wnioskodawcy, Wydział finansowy wnoszony aportem będzie charakteryzować się wyodrębnieniem finansowym w ramach struktury Spółki.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, warunek drugi powinien zostać uznany za spełniony.

Ad. 3) Wyodrębnienie funkcjonalne.

Trzeci warunek determinujący zorganizowaną część przedsiębiorstwa dotyczy wyodrębnienia funkcjonalnego danych składników przedsiębiorstwa. W ocenie Wnioskodawcy, podlegający wniesieniu aportem Wydział finansowy na dzień aportu będzie odznaczać się odrębnością funkcjonalną niezbędną do samodzielnego wykonywania przypisanych do niego zadań.

Powyższe potwierdza fakt, iż Wydział finansowy spełnia funkcje odmienne od Wydziału inwestycyjno-telekomunikacyjnego, co zostało potwierdzone również w sposób formalny (poprzez zapisy w statucie Spółki co do rodzajów prowadzonej działalności oraz wewnętrzne zarządzenie). Wydział finansowy realizuje bowiem swoje cele oraz zadania na podstawie odrębnych umów.

Należy przy tym nadmienić, iż fakt prowadzenia ewidencji księgowej w sposób umożliwiający przypisanie poszczególnych pozycji do odpowiedniego Wydziału potwierdza intencje Wnioskodawcy, który oba Wydziały traktuje jako odrębne przedsięwzięcia, charakteryzujące się innymi celami oraz założeniami.

Po dokonaniu aportu, Spółka będzie kontynuować działalność w zakresie inwestycyjnym i telekomunikacyjnym poprzez Wydział inwestycyjno-telekomunikacyjny. Działalność ta będzie prowadzona bez istotnych zmian w odniesieniu do stanu obecnego.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, warunek trzeci również należy uznać za spełniony.

Ad. 4) Samodzielna realizacja powyższych zadań.

Ostatni, czwarty, warunek dotyczy stwierdzenia, iż dane składniki przedsiębiorstwa sprawiają, że Wydział mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące przypisane mu zadania. Zdaniem Wnioskodawcy, z przedstawionych powyżej rozważań wynika, że również ten warunek należy uznać za spełniony. W szczególności potwierdza to fakt braku ścisłego powiązania pomiędzy Wydziałami - tj. działalność Wydziału finansowego nie jest w żaden sposób uzależniona od Wydziału Inwestycyjnego.

Ponadto, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego składniki aportu zawierają niezbędne do prowadzenia danej działalności składniki materialne i niematerialne, jak również pracownika odpowiedzialnego za odpowiednie wykorzystanie tych elementów. Tym samym, wnoszony aportem Wydział należy uznać za zespół składników majątkowych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące powierzone mu zadania.

Reasumując, w przypadku aportu Wydziału finansowego do Nabywcy mamy do czynienia z organizacyjnie i finansowo wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązaniami, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, objęcie udziałów Nabywcy w zamian za wniesienie w drodze aportu do Nabywcy Wydziału finansowego nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego u Spółki w związku z faktem, iż przedmiotem wkładu niepieniężnego będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, w wyniku ww. operacji u Wnioskodawcy nie powstanie także dochód w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, a więc operacja ta nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy art. 12 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.), zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy zawartym w części E.3. wniosku ORD-IN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl