ILPB3/423-28/09-3/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-28/09-3/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rolniczego Kombinatu Spółdzielczego przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 31 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Rolniczy Kombinat Spółdzielczy w roku 2008 przystąpił do sprzedaży działek budowlanych wydzielonych z działki 318/3 o powierzchni 6,0956ha. stanowiącej grunt orny klasy V i VI. Grunt ten stanowił wkład gruntowy członków Kombinatu i został nabyty przez RKS w częściach w 1997 r. i 2000 r., po wypowiedzeniu przez wkładowiczów członkostwa. Podziału dokonano na 41 działek budowlanych, z czego w roku 2008 sprzedano 14 sztuk. Grunty te stanowią nieruchomość wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego, a przedmiotowe działki przeznaczone zostały pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Pozostałe działki w ilości 27 sztuk, w tym działka stanowiąca drogę dojazdową będą sprzedane w 2009 r., a obecnie pozostają w użytkowaniu rolnym.

Kombinat nadmienia, że prowadzi działalność mieszaną zarówno rolniczą, jak i pozarolniczą i jest wpisany do KRS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody ze sprzedaży działek korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochodu z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie spełniony jest warunek, iż sprzedany grunt był w posiadaniu Kombinatu przez okres co najmniej 5 lat. Sprzedawane grunty figurują jako użytki rolne, w związku z czym podlegały i podlegają podatkowi rolnemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne, według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym, w myśl art. 1 ww. ustawy, podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy brać pod uwagę jedynie dwie przesłanki:

* łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha,

* grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że RKS w 2009 r. sprzeda 27 działek budowlanych, w tym działkę stanowiącą drogę dojazdową, wydzielonych z działki o powierzchni 6,0956 ha i składających się wyłącznie z użytków rolnych. Ponadto, od przedmiotowych gruntów RKS opłaca podatek rolny. Przedmiotowe grunty nabyte zostały w roku 1997 i 2000, zatem warunek posiadania ich przez okres co najmniej 5 lat został spełniony.

W świetle powyższego, skoro sprzedane działki budowlane wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ww. ustaw podatkowych, tym samym dochody uzyskane z tytułu ich sprzedaży wolne będą od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja w dniu 20 marca 2009 r. nr ILPB3/423-28/09-2/HS.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl