ILPB3/423-272/11-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-272/11-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (zwany dalej również "Spółką") prowadzi internetowy serwis aukcyjny transakcji on - line (dalej "Serwis"), w ramach którego organizowane są aukcje mające na celu zawieranie umów sprzedaży określonych towarów lub usług pomiędzy użytkownikami, zgodnie z regulaminem ustanawiającym zasady korzystania z Serwisu (tj. "Regulaminem X"). Użytkownicy Serwisu to osoby / podmioty oferujące do sprzedaży / sprzedające towary lub usługi (dalej "Sprzedający") oraz osoby / podmioty podejmujące działania zmierzające do nabycia / kupujące towary lub usługi oferowane przez Sprzedających (dalej "Kupujący") - dalej łącznie zwani również "Użytkownikami".

Rolą Wnioskodawcy jest utrzymywanie funkcjonującego Serwisu i udostępnianie go - zgodnie z Regulaminem X - Sprzedającym i Kupującym.

Wnioskodawca nie jest zatem stroną transakcji sprzedaży zawieranych przez Użytkowników w ramach Serwisu. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności za zachowania Użytkowników ani za nienależyte wykonanie, bądź niewykonanie umów przez nich zawartych w wyniku aukcji. W szczególności, Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności za jakość, bezpieczeństwo lub legalność towarów bądź usług sprzedawanych w ramach aukcji, prawdziwość i rzetelność informacji podawanych przez Użytkowników, zdolność Sprzedających do ich sprzedaży oraz wypłacalność Użytkowników składających oferty kupna.

Zgodnie z "Regulaminem X" to Sprzedający powinni tworzyć prawidłowe opisy aukcji. Powinni zamieszczać opisy towarów bądź usług w sposób rzetelny i kompletny oraz nie wprowadzający w błąd innych Użytkowników, w szczególności co do właściwości takich jak: jakość, pochodzenie, marka czy producent. Każdy opis powinien być zgodny z wymogami prawa, w szczególności powinien zawierać wymagane w określonych okolicznościach informacje, w tym informacje wskazane w obowiązujących przepisach dotyczących ochrony konsumentów. To Sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za treści umieszczone w opisie aukcji, w tym jest odpowiedzialny za wszelkie błędy lub nieścisłości takiego opisu.

Wnioskodawca za świadczone usługi związane z utrzymywaniem i udostępnianiem Serwisu pobiera wynagrodzenie. Wynagrodzenie Wnioskodawcy stanowią w szczególności: opłaty za wystawienie towaru bądź usługi w Serwisie, prowizje od sprzedaży w ramach Serwisu, opłaty za opcje dodatkowe przy wystawianiu towaru lub usługi. Opłaty i prowizje należne Wnioskodawcy są pobierane zgodnie z cennikiem stanowiącym załącznik do "Regulaminu X". Wszystkimi opłatami i prowizjami obciążany jest zawsze Sprzedający.

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził "Program (...)" (dalej "Program"). Program ten polega na przyznawaniu rekompensat Kupującym, którzy za pośrednictwem Serwisu zawarli umowę kupna określonego towaru lub usługi, ale na skutek nieuczciwych działań Sprzedających ponieśli szkodę.

Zgodnie z obowiązującym "Regulaminem Programu (...)" (dalej "Regulamin"), Wnioskodawca w ramach Programu umożliwia Kupującemu ubieganie się o rekompensatę, w przypadku, gdy:

a.

zapłacił za towar / usługę, ale go / jej nie otrzymał;

b.

otrzymał towar / usługę niezgodny / niezgodną z zawartą umową, posiadający / posiadającą wartość istotnie niższą od opisanego / opisanej w ofercie Sprzedającego.

Zgodnie z Regulaminem, w przypadku określonym w punkcie a) powyżej, możliwa rekompensata obejmuje wartość doznanej przez Kupującego szkody, nie wyższej jednak niż rzeczywista wartość zakupionego towaru / zakupionej usługi. W przypadku określonym pod literą b) powyżej, możliwa rekompensata obejmuje wartość doznanej przez Kupującego szkody, nie wyższej jednak niż 50% rzeczywistej wartości zakupionego towaru.

Ponadto, w określonych przypadkach, Program umożliwia Kupującemu również otrzymanie rekompensaty kosztów przesyłki, obejmującą wartość doznanej przez Kupującego szkody.

Łączne wysokości kwot rekompensat nie mogą przekroczyć wartości wskazanych w Regulaminie.

Koszty rekompensat w całości ponosi Wnioskodawca. Rekompensaty były wypłacane przez Wnioskodawcę w przeszłości i będą wypłacane w przyszłości.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż powyższym Programem objęte są wyłącznie transakcje dokonywane za pośrednictwem Serwisu, w których dokonano płatności przelewem bankowym, przekazem pocztowym, kartą kredytową, za przesyłkę pobraniową, poprzez usługę systemu (...) lub PayU (tj. obsługiwaną przez podmioty należące do tej samej co Wnioskodawca grupy kapitałowej).

W celu ograniczenia sytuacji, w których Wnioskodawca ponosi koszty związane z wypłatą rekompensat, wyłącznie do racjonalnie uzasadnionych, Regulamin przewiduje określone wyłączenia z Programu. I tak, Program nie obejmuje sytuacji, gdy:

a.

transakcja została zrealizowana na zasadach innych niż określono w "Regulaminie X";

b.

w momencie zakupu Sprzedający posiadał więcej komentarzy negatywnych lub / i neutralnych niż pozytywnych (tj. Sprzedający był uprzednio negatywnie oceniany przez innych Użytkowników);

c.

Sprzedający nie ponosi winy za wyrządzoną szkodę;

d.

Kupujący naruszał zasady Serwisu lub nie uregulował swoich należności;

e.

Kupujący nie podał poprawnych danych kontaktowych;

f.

Kupujący jest w trakcie rozstrzygania sporu (ze Sprzedającym) zgłoszonego do w Serwisie bądź otrzymał inne środki rekompensujące stratę związaną z nabyciem towaru / usługi, które były przedmiotem zgłoszenia;

g.

oferta nie była zgodna z "Regulaminem X"; w szczególności towar nie był dopuszczony do obrotu na Serwisie z uwagi na wykaz towarów zakazanych i dopuszczonych warunkowo, stanowiący załącznik do "Regulaminu X";

h.

towar został przekazany osobiście bądź za pośrednictwem osoby niebędącej operatorem pocztowym lub dokonano płatności gotówką przy odbiorze osobistym towaru;

i.

miejsce odbioru towaru znajdowało się poza granicami Polski;

j.

towar uległ zniszczeniu lub został zagubiony podczas transportu z winy przewoźnika.

Ponadto, aby otrzymać rekompensatę Kupujący jest zobowiązany postępować zgodnie z opracowaną przez Wnioskodawcę procedurą. Mianowicie, w celu otrzymania rekompensaty z Programu, Kupujący powinien wypełnić i przesłać do Wnioskodawcy w formie elektronicznej formularz dostępny na stronach internetowych Serwisu, podając niezbędne dane i opisując przebieg transakcji, Kupujący jest zobowiązany do złożenia na policji lub w prokuraturze zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na jego szkodę przez nieuczciwie postępującego Sprzedającego i do wspomnianego formularza jest zobowiązany podać sygnaturę akt wszczęcia postępowania. Formularz winien być wysłany do Wnioskodawcy w terminach określonych w Regulaminie. Dane podawane w formularzu przez Kupującego winny być zgodne z prawdą i odpowiadać stanowi faktycznemu na chwilę składania formularza. W celu weryfikacji autentyczności informacji oraz danych, Wnioskodawca w trakcie rozpatrywania formularza może skontaktować się z Kupującym bądź Sprzedającym oraz zażądać dodatkowych dokumentów uwiarygodniających przebieg zdarzeń. W razie gdy powstają uzasadnione wątpliwości co do zasadności roszczenia Kupującego, bądź nieścisłości w przedstawionym opisie transakcji, Wnioskodawca ma prawo odmówić przyznania, bądź wypłacenia rekompensaty.

Wnioskodawca na podstawie przedstawionych przez Kupującego informacji podejmuje decyzję o wypłacie rekompensat.

W celu zabezpieczenia Wnioskodawcy przez nieuzasadnionymi kosztami, Regulamin stanowi, że Kupujący jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania Wnioskodawcy, jeśli w okresie po wysłaniu powyższego formularza zajdą jakiekolwiek zdarzenia powodujące, że jego roszczenie względem Sprzedającego ulegnie zmianie (w szczególności, jeśli otrzyma jakąkolwiek rekompensatę bądź odszkodowanie, bądź gdy Sprzedający naprawi w części, bądź całości szkodę, którą poniósł Kupujący lub jej skutki). Ponadto, Kupujący jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej od Wnioskodawcy rekompensaty w sytuacji, gdy otrzymał ją nienależnie bądź Sprzedający naprawił powstałą szkodę.

Jeżeli z kolei w trakcie rozpatrywania formularza określona sytuacja zostanie wyjaśniona ze Sprzedającym na korzyść Kupującego i otrzyma on towar / usługę bądź zwrot pieniędzy, rekompensata od Spółki nie zostaje takiemu Kupującemu przyznana.

Dodatkowo, w celu wyeliminowania nieuczciwego działania Kupujących i sytuacji, w których Kupujący po otrzymaniu rekompensaty od Spółki nadal dochodziłby spełnienia świadczenia i otrzymał towar / usługę bądź zwrot wydatku od Sprzedającego, Regulamin stanowi, że jeżeli Wnioskodawca przyznaje i wypłaca rekompensatę Kupującemu, Kupujący oświadcza, że przenosi na Wnioskodawcę z chwilą jej dokonania przysługujące mu wierzytelności względem Sprzedającego, z tytułu niewywiązania się przez Sprzedającego ze zobowiązań wynikających z transakcji objętej rekompensatą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z funkcjonowaniem Programu i przyznawaniem oraz wypłacaniem rekompensat Kupującym użytkownikom Serwisu, którzy za jego pośrednictwem zawarli umowę kupna określonego towaru / określonej usługi, ale na skutek nieuczciwego działania Sprzedającego ponieśli szkodę, mogą być przez Wnioskodawcę traktowane jako Jego koszty uzyskania przychodów.

2.

Jeżeli powyższe koszty mogą być przez Wnioskodawcę traktowane jako jego koszty uzyskania przychodów, to czy stanowią one koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącalne dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który są ujmowane w księgach rachunkowych (zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stanowisko Wnioskodawcy.

1.

Koszty ponoszone przez Spółkę w związku z funkcjonowaniem Programu i przyznawaniem oraz wypłacaniem rekompensat Kupującym, którzy za pośrednictwem Serwisu zawarli umowę kupna określonego towaru / określonej usługi, ale na skutek nieuczciwego działania Sprzedającego ponieśli szkodę, mogą być przez Wnioskodawcę traktowane jako Jego koszty uzyskania przychodów.

2.

Wydatki związane z przyznawaniem i wypłacaniem powyższych rekompensat Kupującym stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącalne dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie ich poniesienia.

Uzasadnienie.

stanowiska Wnioskodawcy.

Pytanie nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy.

Zatem w świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy, zdaniem Wnioskodawcy, właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

a.

przeznaczenie wydatku (celowość, zasadność wydatku dla funkcjonowania podmiotu); ze względu na szeroki zakres celowości, powinno poddawać się szczegółowej analizie czynniki wpływające na celowość w postaci racjonalności i efektywności,

b.

potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, względnie zachowania albo zabezpieczeniem źródła przychodów,

c.

brak wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów poprzez art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż powyższe zgodne jest ze stanowiskiem wyrażanym przez władze skarbowe. Przykładem może tu być interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 marca 2011 r. sygn. ILPB3/423-943/10-3/KS.

W pierwszej kolejności należy zatem rozważyć, czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zamkniętym katalogu art. 16 ust. 1 ww. ustawy kosztów, które nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Artykuł 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymienia w ust. 1 żadnych kategorii wydatków, w których omawiane rekompensaty mogłyby się mieścić. W szczególności omawianych rekompensat nie należy - zdaniem Wnioskodawcy - traktować jako wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy "kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług".

Zgodnie bowiem z przedstawionym stanem faktycznym w transakcjach realizowanych w ramach Serwisu, Wnioskodawca nie występuje jako strona transakcji sprzedaży. Towary / usługi nabywane przez Kupujących nie są sprzedawane / świadczone przez Wnioskodawcę. Zatem nigdy nie wystąpi sytuacja, w której to Wnioskodawca dostarczyłby Kupującemu towar / usługę obciążone wadami i na Nim ciążyłby obowiązek usunięcia wad bądź wypłacenia kar umownych. Dostawcą towaru / usługi sprzedawanych z wykorzystaniem Serwisu jest zawsze Użytkownik (Sprzedający). Dodatkowo, Wnioskodawca zastrzega w Regulaminie, iż nie ponosi odpowiedzialności za zachowania Użytkowników ani za nienależyte wykonanie, bądź nie wykonanie umów przez nich zawartych w wyniku aukcji, a także nie ponosi odpowiedzialności za jakość, bezpieczeństwo lub legalność towarów, bądź usług sprzedawanych w ramach aukcji, prawdziwość i rzetelność informacji podawanych przez Użytkowników, zdolność Sprzedających do ich sprzedaży oraz wypłacalność Użytkowników składających oferty kupna.

Podsumowując, Wnioskodawca nie jest w żadnym wypadku zobowiązany do ponoszenia ciężaru kar umownych, bądź odszkodowań związanych bezpośrednio z dostarczeniem towaru, czy wykonaniem usługi. Tego typu zobowiązania mogą ciążyć w omawianym stanie faktycznym wyłącznie na Sprzedających.

Zatem, omawiane wydatki (koszty) nie mieszczą się w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kategorii, które nie mogą w żadnym wypadku stanowić kosztów uzyskania przychodów podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę, jedynym warunkiem, który powinien być spełniony, aby omawiane koszty mogły zostać u Wnioskodawcy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jest ponoszenie przez Wnioskodawcę omawianych wydatków w sposób uzasadniony, racjonalny z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej, umożliwiający osiąganie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy ten warunek jest spełniony.

Zgodnie z ugruntowaną praktyką orzeczniczą, art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala podatnikowi pomniejszyć przychody do opodatkowania o wszelkie poniesione przez niego wydatki, które według racjonalnej oceny podatnika powinny przyczynić się do powstania przychodu podatkowego. Przykładowo, taki pogląd potwierdził NSA w Lublinie w wyroku z 25 marca 1997 r. sygn. akt I SA/Lu 708/96 wskazując, iż: "zakwalifikowania danego wydatku za koszt funkcjonowania osoby prawnej należy dokonywać indywidualnie w każdym przypadku, kierując się doświadczeniem życiowym i zasadami logiki. Niewątpliwie istotną kategorią tych ustaleń będzie przydatność owych wydatków dla właściwego funkcjonowania osoby prawnej".

Dodatkowo Spółka pragnie nadmienić, że aby dany wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu nie musi wiązać się z konkretnym źródłem przychodu. Powyższe potwierdził NSA w wyroku z dnia 26 kwietnia 2005 r. (sygn. akt FSK 1966/04) wskazując, że: "Treść art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w świetle art. 7 ust. 1 oraz innych przepisów regulujących przedmiot opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie daje podstaw do sformułowania tezy, iż dany wydatek tylko wtedy stanowić będzie koszt uzyskania przychodu, gdy faktycznie wiąże się z konkretnym przychodem. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż w przeciwieństwie do konstrukcji normatywnej podatku dochodowego od osób fizycznych, w podatku dochodowym od osób prawnych nie ma katalogu źródeł przychodów. W związku z tym, w podatku dochodowym od osób prawnych nie można odnosić poszczególnych wydatków (kosztów) do jakiegoś konkretnego źródła przychodów, dokonując na tej podstawie ich kwalifikacji z punktu widzenia treści art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, a więc uznawania ich za koszty pomniejszające przychody".

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki, które ponosi i będzie ponosić w ramach Programu na przyznawanie rekompensat należy uznać za racjonalne, przydatne dla właściwego funkcjonowania firmy, ponoszone w celu zabezpieczenia podstawowego źródła przychodu Spółki, a także przyczyniające się potencjalnie do zwiększenia przychodów w przyszłości. Podstawowym celem tego Programu jest bowiem zapewnienie wiarygodności Serwisu i budowanie jego pozytywnego wizerunku / zaufania wśród Kupujących, a tym samym utrzymanie obecnych Kupujących oraz pozyskiwanie nowych.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na automatyczne przełożenie pomiędzy liczbą Kupujących korzystających z Serwisu a liczbą zawieranych z jego wykorzystaniem transakcji, umieszczanych ofert i - w efekcie - wynagrodzeniem (tj. przychodami podlegającymi opodatkowaniu) Spółki.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, za świadczone usługi związane z utrzymywaniem i udostępnianiem Serwisu, Spółka pobiera wynagrodzenie. Wynagrodzenie to stanowią opłaty za wystawienie towaru / usługi, opłaty za dodatkowe opcje przy wystawieniu towaru / usługi czy prowizje od sprzedaży. Wszystkimi opłatami i prowizjami obciążany jest zawsze Sprzedający. Jednakże, Sprzedający wystawia swoje towary / usługi w Serwisie ponieważ ma gwarancję, iż z Serwisu korzysta duża liczba Kupujących, co z kolei stanowi gwarancję (znacząco uprawdopodobnia), iż wystawione przez niego towar czy usługa znajdą nabywcę. W skrócie zatem: im więcej Kupujących, tym większa gwarancja zawarcia transakcji przez Sprzedającego, im większa ta gwarancja, tym więcej Sprzedających i ich ofert i transakcji, a im więcej ofert i transakcji, tym większe przychody Spółki.

Stąd w interesie Wnioskodawcy leży dbałość o jak najlepszy wizerunek Serwisu i o komfort korzystających z niego Kupujących. W taki sposób może On bowiem wpłynąć na liczbę składanych w Serwisie ofert i zawieranych transakcji. Sprzedający bowiem nie wystawialiby swoich ofert i nie zawierali transakcji w serwisie internetowym, z którego nie korzystałyby podmioty chcące dokonywać zakupów. To właśnie liczba tych zainteresowanych dokonaniem zakupów jest impulsem dla tych chcących dokonać sprzedaży do umieszczania ofert w serwisach internetowych.

Program ma natomiast na celu przekonać do korzystania z Serwisu jak największą liczbę Kupujących. Cel ten może zostać osiągnięty poprzez zapewnienie - w związku z prowadzeniem Programu - postrzegania Serwisu jako wiarygodnej platformy, prowadzonej przez Spółkę, która podejmuje działania mające na celu zarówno ochronę Kupujących i minimalizowanie ponoszonych przez nich ewentualnych strat (rekompensaty), jak i zapobieganie utrzymywaniu się w Serwisie nieuczciwych Sprzedających (Kupujący wnoszący o rekompensatę jest zobowiązany do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa przez nieuczciwie postępującego Sprzedającego i przekazania Spółce kopii postanowienia o wszczęciu dochodzenia / śledztwa).

Program niewątpliwie przyczynia się więc do budowania pozytywnego wizerunku Serwisu i wzrostu liczby jego Kupujących Użytkowników.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że w związku z utrzymywaniem Programu odniesie oczywiste korzyści. Korzyści te dotyczą nieustającego wzrostu liczby Kupujących korzystających z Serwisu, a w konsekwencji wzrostu liczby składanych za pośrednictwem Serwisu ofert i zawieranych transakcji i wzrostu przychodów Spółki.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż przyznawane Kupującym rekompensaty nie są nigdy wydatkiem ponoszonym nieracjonalnie i bez właściwego uzasadnienia. Regulamin przewiduje bowiem określoną procedurę przyznawania rekompensat oraz stawia Kupującym ubiegającym się o rekompensaty określone wymogi odnośnie dokumentowania zgłaszanych szkód. Mianowicie Kupujący jest zobowiązany do przesłania Spółce odpowiedniego formularza oraz do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa na jego szkodę przez nieuczciwie postępującego Sprzedającego i przekazania Spółce kopii postanowienia o wszczęciu dochodzenia / śledztwa. Procedura taka eliminuje zatem potencjalne nieuzasadnione wnioski o rekompensaty, nie wynikające z rzeczywistych zdarzeń.

Ponadto wydatki związane z rekompensatami są ponoszone w racjonalnych wysokościach. Zgodnie z Regulaminem, nie mogą one bowiem przekraczać doznanej przez Kupującego szkody (czyli odpowiadającej wysokości ceny przez niego zapłaconej za towar / usługę i kosztu przesyłki; przy czym w żadnym wypadku wysokość rekompensaty nie może przekroczyć limitów wskazanych w Regulaminie).

Dodatkowo, Regulamin przewiduje mechanizmy zabezpieczające przed uzyskaniem przez Kupującego zarówno rekompensaty od Spółki, jak i spełnienia świadczenia od Sprzedającego.

Wnioskodawca dokłada również starań, aby prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji, w których Kupujący może - przy wykorzystaniu Serwisu - dokonać transakcji z nieuczciwym Sprzedającym, było w miarę możliwości ograniczane. Stąd, obok obowiązku powiadamiania odpowiednich organów o popełnieniu przestępstwa przez Kupujących występujących z wnioskiem o rekompensatę, Spółka stworzyła na stronie Serwisu "Centrum (...)" oraz zamieściła szereg informacji (instrukcji, samouczków), wskazujących jak korzystać z "Centrum (...)", jak osiągnąć kompromis w sporze z kontrahentem zanim zgłoszone zostanie popełnienie przestępstwa i złożony wniosek o przyznanie rekompensaty, jak kupować bezpiecznie (tj. sprawdzić, czy sprzedawca jest wiarygodny, dowiedzieć się jak najwięcej o kupowanym towarze / usłudze etc.).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie Programu leży w Jego interesie, gwarantuje zwiększenie zaufania Użytkowników do Serwisu i wzrost liczby Kupujących, a tym samym transakcji i przychodów Spółki. Jednocześnie Program jest prowadzony w sposób racjonalny i uzasadniony z biznesowego punktu widzenia.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym ponoszone przez Niego koszty związane z przyznawaniem i wypłacaniem rekompensat Kupującym, którzy za pośrednictwem Serwisu zawarli umowę kupna określonego towaru / określonej usługi, ale na skutek nieuczciwego działania Sprzedającego ponieśli szkodę, mogą być przez Wnioskodawcę traktowane jako jego koszty uzyskania przychodów.

Pytanie nr 2.

W związku z tym, iż jak Wnioskodawca wykazał w uzasadnieniu odnoszącym się do Jego stanowiska zaprezentowanego w odniesieniu do pytania nr 1, ponoszone przez Niego wydatki związane z wypłatą rekompensat Kupującym mogą stanowić Jego koszty uzyskania przychodów. Istotną kwestią jest prawidłowe ustalenie momentu rozpoznania przedmiotowych wydatków jako kosztów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 4e, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W ocenie Spółki, wydatki które ponosi i będzie ponosić w przyszłości w związku z prowadzeniem Programu i przyznawaniem rekompensat Kupującym, należy potraktować jako wydatki inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Takle podejście znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 9 grudnia 2009 r. sygn. lTPB3/423-497/09/MK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyraził pogląd, że: "Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód".

Jednocześnie, jako że przedmiotowe wydatki nie będą dotyczyć żadnego konkretnego okresu (nie są to np. koszty usług świadczonych w konkretnych okresach rozliczeniowych), a - jak uzasadniono w części dotyczącej pytania 1 - mogą i wpływają na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów w ogóle, zdaniem Wnioskodawcy, powinny one stanowić Jego koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, ustalonej zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 16 września 2011 r. nr ILPB3/423-272/11-3/JG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl