ILPB3/423-268/07-2/HS - Możliwość odliczenia od dochodu nieodpłatnego przekazania majątku Uniwersytetu na rzecz Stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-268/07-2/HS Możliwość odliczenia od dochodu nieodpłatnego przekazania majątku Uniwersytetu na rzecz Stowarzyszenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczeń od dochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczeń od dochodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet należy do wyższych szkół publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 2 Statutu Uniwersytetu "powołaniem Uczelni jest prowadzenie nieskrępowanych badań oraz działalności kształcąco - dydaktycznej przygotowującej studentów do uczestnictwa w życiu społeczno - gospodarczym". Ideą przewodnią jest rozwijanie i krzewienie wiedzy przez swobodną wymianę myśli oraz w duchu poszanowania godności jednostki. Ponadto, na podstawie § 3 "działając w oparciu o zasadę wolności badań i nauczania, Uczelnia realizuje cele i zadania określone w Ustawie i Statucie oraz kieruje się w swym działaniu zasadami wymienionymi w Wielkiej Karcie Uniwersytetów Europejskich, przyjętej w Bolonii dnia 18 września 1988 r."

Obecnie w ramach struktur Uniwersytetu działa wyodrębniona organizacyjnie jednostka: Ośrodek XX. Podkreślenia wymaga, że wyodrębnienie to ma wyłącznie charakter organizacyjny, a nie prawny (podatkowy). Do zadań Ośrodka XX w ramach Uniwersytetu należy prowadzenie na wysokim poziomie nauki języka francuskiego, zarówno na rzecz studentów Uniwersytetu, jak i osób trzecich, organizowanie wszechstronnych kontaktów polsko - francuskich oraz promocja kultury francuskiej w Polsce. W ramach całego majątku własnego Uniwersytetu został wyodrębniony organizacyjnie majątek Ośrodka XX, jako jednostki w strukturach Uczelni. Wyodrębnienie to ma charakter wyłącznie techniczny i nie wiąże się z odrębnym prowadzeniem dla tej jednostki ksiąg rachunkowych. Na majątek ten składa się nieruchomość oraz rzeczy ruchome, takie jak: księgozbiór, wyposażenie techniczne sal wykładowych, biur itp. rzeczy niezbędne do prowadzenia edukacji w zakresie języka obcego, w tym działającej na jej rzecz administracji. Znaczna część majątku należącego do Uniwersytetu i wchodzącego w skład Ośrodka XX została pozyskana w drodze darowizn otrzymywanych od Ambasady Francuskiej w Polsce.

W dniu 30 października 2006 r. postanowieniem Sądu Rejonowego dla W., VI Wydział Gospodarczy, został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, nowo zawiązany podmiot "XX W.". Podmiot ten jest całkowicie niezależny, zarówno pod względem prawnym, jak i organizacyjnym, od Uniwersytetu W. Zgodnie z wyżej wymienionym postanowieniem sądu podmiot ten jest stowarzyszeniem, które nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Ponadto z powyższego postanowienia sądu wynika, że celem działania Stowarzyszenia "XX W." jest: popularyzacja języka francuskiego oraz upowszechnianie osiągnięć kultury francuskiej i francuskojęzycznej w Polsce, jak również wspieranie działań prowadzonych wraz z innymi Ośrodkami XX w Polsce; stowarzyszeniem osób, które chcą przyczynić się do wzrostu poziomu znajomości i zamiłowania do języka i kultury francuskiej oraz w szerszym znaczeniu do rozwoju kontaktów i wymiany na płaszczyźnie językowej i kulturowej, ułatwiających proces wzajemnego poznania między Polską i Francją.

Z ww. postanowienia sądu wiadomo, że stowarzyszenie "XX W." nie jest (i nigdy nie było) wpisane do rejestru przedsiębiorców. Z postanowienia sądu wynika, że wprawdzie stowarzyszenie to złożyło wniosek o wpisanie do rejestru przedsiębiorców, ale następnie, w dniu 11 lipca 2006 r., cofnęło wniosek w tym zakresie, w związku z czym sąd postanowił umorzyć postępowanie w zakresie wpisu stowarzyszenia do rejestru przedsiębiorców.

Dla prawidłowego określenia charakteru tego stowarzyszenia istotne są również postanowienia jego statutu. Stosownie do § 2 pkt 1 statutu "stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych." Cele stowarzyszenia, zgodne z wymienionymi jako wpisane ww. postanowieniem sądu do Krajowego Rejestru Sądowego, zostały wskazane w § 8 statutu. Ponadto, jako środki realizacji wspomnianych celów, zostały w statucie wymienione:

1.

wspieranie nauczania języka francuskiego w szkołach i uczelniach polskich,

2.

popularyzacja egzaminów i dyplomów XX oraz certyfikatów zgodnych ze standardami europejskimi,

3.

organizacja imprez kulturalnych z udziałem artystów francuskich, francuskojęzycznych i polskich oraz imprez rekreacyjnych i promocyjnych,

4.

wspieranie działań prowadzonych przez ośrodki XX oraz współpraca z polskim Komitetem XX,

5.

organizacja wspólnych imprez i konkursów we współpracy z ośrodkami XX.

Zgodnie z § 34 pkt 4 statutu stowarzyszenie XX może prowadzić działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej stowarzyszenie może tworzyć własne podmioty gospodarcze lub być wspólnikiem w takich podmiotach. Stowarzyszenie może prowadzić następujące rodzaje działalności gospodarczej (podane zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności): nauka języków obcych (8042A), kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane (8042B), działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi (7485Z), szkolnictwo podstawowe (8010B), szkolnictwo gimnazjalne (8021A), rozpowszechnianie filmów i nagrań video (9212Z), projekcja filmów (9213Z), działalność zespołów teatralnych dramatycznych i lalkowych (9231A), działalność domów i ośrodków kultury (9231F), artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana (9231G), działalność obiektów kulturalnych (9232Z), działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki (9233Z), działalność rozrywkowa gdzie indziej niesklasyfikowana (9234Z), działalność galerii i salonów wystawienniczych (9231E), wydawanie książek (2211Z), wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych (2213Z), wydawanie nagrań dźwiękowych (2214Z), działalność wydawnicza pozostała (2215Z), działalność agencji informacyjnych pozostała (9240Z), działalność bibliotek publicznych (9251A), działalność bibliotek innych niż publiczne (9251B), działalność związana ze sportem pozostała (9262Z), działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi (9271Z), działalność rekreacyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (9133Z), działalność filharmonii, orkiestr i chórów (9231C), bary (5540Z), działalność organizatorów turystyki (6330A), działalność pośredników turystycznych (6330B), działalność agentów turystycznych (6330C), działalność turystyczna pozostała (6330D), działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników (7540A).

Ze statutu wynika również, że w przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, pozostały po przeprowadzeniu likwidacji majątek (aktywa Stowarzyszenia) przekazany zostanie innemu Zarządowi XX, XX P. (z siedzibą we Francji) lub Ambasadzie Francji w Polsce. Obecnie w wyniku zmiany struktury Uniwersytetu, w postaci likwidacji jego jednostki organizacyjnej - Ośrodka XX, w związku z powstaniem odrębnego podmiotu prawnego - Stowarzyszenia "XX W." i chcąc zapewnić, aby to Stowarzyszenie kontynuowało działania prowadzone dotychczas w ramach Uczelni, Uniwersytet planuje nieodpłatnie przekazać stowarzyszeniu "XX W." ruchomy majątek rzeczowy należący dotychczas do jednostki organizacyjnej Ośrodka XX. W planowanym porozumieniu, które ma być zawarte ze Stowarzyszeniem "XX W.", zamieszczone zostanie postanowienie, w myśl którego przekazany majątek będzie mógł być wykorzystywany przez Stowarzyszenie wyłącznie na realizację jego celów statutowych (wymienionych też w ww. postanowieniu sądu rejestrowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym, mającym zaistnieć w przyszłości, nieodpłatnym przekazaniem majątku Uniwersytetu na rzecz Stowarzyszenia "XX W.", wartość przekazanego majątku (rynkowa bądź księgowa) będzie kwotą podlegającą odliczeniu od dochodu, tj. kwotą o którą należy pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wartość rynkowa nieodpłatnie przekazanego majątku Uczelni na rzecz Stowarzyszenia "XX W." będzie stanowiła kwotę podlegająca odliczeniu od dochodu (o którą należy pomniejszyć podstawę opodatkowania) na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, że wartość przekazywanego nieodpłatnie w danym roku majątku nie przekroczy wysokości 10% dochodu podlegającego w tym roku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zakładając natomiast, że wartość przekazywanego nieodpłatnie w danym roku majątku przekroczy wysokość 10% dochodu podlegającego w tym roku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania, tj. Uniwersytet nie mógł odliczyć od dochodu wartości nieodpłatnie przekazanego majątku w części przekraczającej 10% dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wobec tego, analizując możliwość zastosowania art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przedstawionej sprawy, należy wyjaśnić, czy Stowarzyszenie "XX W." jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz czy wykonywaną przez nią działalność należy uznać za prowadzoną w celu określonym w art. 4 tej ustawy. Jak stanowi art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje m.in. zadania w zakresie: nauki, edukacji, oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami. Mając wobec tego na uwadze przedstawione w stanie faktycznym postanowienie sądu rejestrowego o wpisie stowarzyszenia "XX W." do Krajowego Rejestru Sądowego i postanowienia statutu tego stowarzyszenia, należy uznać, iż jest ono organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i prowadzi działalność wymienioną w art. 4 tej ustawy, a tym samym jest podmiotem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podkreślenia wymaga, że ani w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w powoływanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie ma postanowień dotyczących uzyskania (posiadania) statusu organizacji pożytku publicznego. Zatem fakt, że stowarzyszenie "XX W." nie posiada takiego statusu, co wynika z wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, jest bez znaczenia w niniejszej sprawie. Nie ma również znaczenia w sprawie fakt, iż stowarzyszenie w myśl swojego statutu może prowadzić działalność gospodarczą, ponieważ (również zgodnie ze statutem) "XX W." jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych i nie został wpisany do KRS w rejestrze przedsiębiorców.

W konsekwencji wartość rynkowa nieodpłatnie przekazanego majątku Uczelni na rzecz stowarzyszenia "XX W." będzie stanowiła dla Uniwersytetu kwotę podlegającą odliczeniu od dochodu (o którą należy pomniejszyć podstawę opodatkowania) na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zależności od tego, czy wartość majątku nieodpłatnie przekazanego na rzecz stowarzyszenia "XX W." przekroczy 10% wartości dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też tak określonego progu nie przekroczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Nie stanowią natomiast darowizny bezpłatne przysporzenia w wypadkach, gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami Kodeksu cywilnego np.: użyczenie, nieodpłatne zniesienie współwłasności, nieodpłatne zlecenie, nieodpłatne przechowanie. W tych bowiem sprawach nawiązuje się między stronami stosunek trwały, co nie jest właściwe umowie darowizny (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

*

być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

*

obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) zawiera 24 cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 11 wymieniono zadania w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, w punkcie 13 - w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji oraz w punkcie 22 - działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami. Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, opisane stowarzyszenie, na rzecz którego ma być nieodpłatnie przekazany ruchomy majątek rzeczowy, posiada cele ukierunkowane m.in. na popularyzację języka francuskiego oraz upowszechnianie osiągnięć kultury francuskiej i francuskojęzycznej w Polsce. Jest stowarzyszeniem osób, które chcą przyczynić się do wzrostu poziomu znajomości i zamiłowania do języka i kultury francuskiej oraz w szerszym znaczeniu do rozwoju kontaktów i wymiany na płaszczyźnie językowej i kulturowej, ułatwiających proces wzajemnego poznania między Polską i Francją. Zatem są to cele mieszczące się w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny jest wymóg co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje wymienione w tych przepisach to:

1.

organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

3.

kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.

Zatem zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych. Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż stosownie do § 2 pkt 1 statutu "XX W.", stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które w dniu 30 października 2006 r. postanowieniem Sądu Rejonowego dla W. zostało wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zatem kolejny z warunków został spełniony.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl z art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz: osób fizycznych, a także osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto stosownie do art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

W myśl art. 18 ust. 1c odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że opisane stowarzyszenie, na rzecz którego ma być w sposób nieodpłatny przekazany ruchomy majątek rzeczowy, który z kolei ma być wykorzystany przez to stowarzyszenie wyłącznie na realizację celów statutowych, nie należy do sektora finansów publicznych, nie działa w celu osiągnięcia zysku, a dochód przeznacza na cele określone w art. 4 ust. 1 pkt 11, 13 i 22 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W związku z tym, warunki wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a umożliwiające odliczenie darowizny, zostały spełnione.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie majątku Wnioskodawcy na rzecz opisanego stowarzyszenia, o ile to przekazanie spełni warunki umowy darowizny, tj. będzie miało charakter świadczenia nieekwiwalentnego i zostanie prawidłowo udokumentowane, będzie podlegało odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem do wysokości kwoty stanowiącej maksymalnie 10% dochodu darczyńcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustaw.y) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl