ILPB3/423-263/07-3/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-263/07-3/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. poniosły w 2007 r. wydatki związane z nabyciem udziałów w innej spółce prawa handlowego (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Na poniesione wydatki na nabycie udziałów składały się:

1.

wydatki związane z dokonaniem ocen audytorskich,

2.

wydatki związane z doradztwem prawnym i podatkowym,

3.

wydatki związane z podatkami i opłatami od czynności cywilnoprawnych,

4.

wydatki związane z delegacjami i innymi wydatkami ponoszonymi w okresie negocjacyjnym.

Umowa nabycia udziałów zawarta została w formie aktu notarialnego.

Nabycie udziałów w innej jednostce wiąże się z przyjętą przez Spółkę polityką inwestycyjną, polegającą na przejęciu współkontroli nad innymi spółkami prawa handlowego, zajmującymi się działalnością wystawienniczą. Ma to na celu utrzymanie przychodów ze sprzedaży, z możliwością ich zwiększenia wskutek wspólnego organizowania (wraz ze współkontrolowaną spółką) nowych wydarzeń targowych, geograficznym poszerzeniem obszaru działania spółki i dotarcia tym sposobem do większej ilości wystawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wszystkie wydatki przedstawione w stanie faktycznym związane z nabyciem udziałów w innej jednostce, mogą być odnoszone w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości.

Wskazać przy tym należy, iż zaliczając określony wydatek w poczet kosztów uzyskania przychodów, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych odnosi ewidentną korzyść, zatem obowiązany jest do wykazania związku pomiędzy poniesieniem kosztów a uzyskaniem przychodu (zachowaniem, zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatkowej.

Jednak, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych (...).

Zdaniem Spółki, dokonując interpretacji przytoczonego przepisu stwierdzić należy, że jako wydatki na nabycie (objęcie) należy traktować te z nich, które w sposób bezpośredni i konieczny związane są z zakupem akcji lub udziałów drugiego podmiotu.

Takimi wydatkami mogą być w szczególności np. cena zakupu tych udziałów, opłaty notarialne, prowizja biura maklerskiego, podatek od czynności cywilnoprawnych.

Tego typu wydatki będą więc stanowiły koszt uzyskania przychodów, lecz dopiero z chwilą odpłatnego zbycia tych udziałów, stosownie do art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki, które zostały poniesione w związku z nabyciem udziałów w obcej jednostce, takie jak koszty audytu, doradztwa prawnego lub podatkowego, delegacji są, zdaniem Spółki, kosztami pośrednimi, związanymi z uzyskiwanymi przychodami, dotyczącymi całokształtu działalności podatnika oraz związanymi z ogólnym funkcjonowaniem firmy.

Nie są wydatkami koniecznymi - warunkującymi nabycie udziałów.

Jak wspomniano, nabycie udziałów wiąże się z przyjętą przez spółkę polityką inwestycyjną, polegającą na przejęciu współkontroli nad innymi spółkami prawa handlowego zajmującymi się działalnością wystawienniczą, co z kolei wiąże się z utrzymaniem przychodów ze sprzedaży oraz możliwością zwiększenia przychodów.

Zatem, wydatki wskazane przez Spółkę w stanie faktycznym, które nie są poniesione bezpośrednio na nabycie udziałów, mogą zarazem (wobec ich wpływu na generowanie przychodów) stanowić koszty uzyskana przychodu.

Moment potrącenia wydatków uznanych za koszty podatkowe o charakterze pośrednim, określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z regulacją tego artykułu, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w danie ich poniesienia.

Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskana przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z cytowanego przepisu wynika, iż w dacie poniesienia, koszty podatkowe ujmuje się, jeśli nie można ustalić istnienia bezpośredniego związku pomiędzy kosztem a przychodami danego roku podatkowego (choć wpływ tych kosztów na funkcjonowanie podmiotu jest udowodniony).

Jednocześnie, stosownie do art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, poniesione przez nią wydatki, takie jak delegacje i inne wydatki w okresie negocjacyjnym, audyt, doradztwo prawne lub podatkowe, należy traktować jako pośrednie i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Podatek i opłaty od czynności cywilnoprawnych mają charakter daniny publicznej, której Spółka dokonując nabycia udziałów nie może uniknąć.

Zatem, zdaniem Spółki, wydatki związane z opłatami od czynności cywilnoprawnych jako pozostające w ścisłym związku z nabyciem udziałów, stanowić mogą koszt uzyskana przychodów, jednakże dopiero w momencie zbycia tych udziałów.

Według oświadczenia Spółki, w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się żadne postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl