ILPB3/423-26/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-26/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 31 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na zasadach zakładu budżetowego. Terenem działania Zakładu jest gmina. Podstawowym celem działalności Zakładu jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. W szczególności wykonuje on zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Do podstawowych zadań Zakładu należy: utrzymanie i eksploatacja stacji uzdatniania wody na terenie gminy, utrzymanie w stałej sprawności i należytym stanie technicznym sieci wodociągowej oraz usuwanie awarii sieci wodociągowej i urządzeń na niej zainstalowanych, prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą wody, eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni ścieków, prowadzenie spraw związanych z odbiorem i oczyszczeniem ścieków, zarządzanie cmentarzami komunalnymi i prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych zleconych przez gminę, świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych, realizacja innych zadań gospodarczych powierzonych przez gminę.

Zakład gospodaruje wydzielonym mieniem komunalnym gminy. Nadzór nad realizacją celów i zadań Zakładu sprawuje wójt gminy. Zakład zarządza powierzonym mu majątkiem stanowiącym mienie komunalne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zakład prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach środków własnych uzyskanych z prowadzonej działalności statutowej.

Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy obejmujący przychody i wydatki stanowiące koszty działalności oraz stan środków obrotowych i rozliczenie z budżetem. Plan finansowy opracowuje kierownik Zakładu. Kontrole prawidłowości rozliczeń Zakładu z budżetem gminy sprawuje skarbnik gminy. Roczne sprawozdanie finansowe Zakładu zatwierdza wójt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dochodu Zakładu wykonującego wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzoru nad cmentarzami komunalnymi należy odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że Zakład nie posiada osobowości prawnej, Wnioskodawca ma wątpliwość co do zasadności płacenia podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (...). Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy).

Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zarówno w przepisach prawa podatkowego, jak i cywilnego brak jest ustawowej definicji jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Art. 33#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Dla uznania danego podmiotu za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej musi posiadać on wyodrębnioną strukturę organizacyjną, organ uprawniony do reprezentacji na zewnątrz, a także powinien dysponować odrębnym majątkiem i zasobami ludzkimi.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Stosownie do art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania (pkt 1) i pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, tj. z zastrzeżeniem możliwości otrzymania dotacji przedmiotowych, podmiotowych oraz celowych (pkt 2). W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe są tworzone, łączone, przekształcane w inną formę organizacyjno - prawną i likwidowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

W tym miejscu należy również wskazać na przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), w szczególności art. 2 tej ustawy, w myśl którego zakład budżetowy jest formą organizacyjną prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki komunalnej.

Wobec powyższego, zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i stosownie do ww. art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy dodać, że zakłady budżetowe nie są również wymienione w art. 6 tej ustawy wśród podmiotów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, a więc co do zasady ich dochody własne podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Nadmienia się, iż datą powstania podmiotowości podatkowej zakładu budżetowego jest data wynikająca z aktu o utworzeniu zakładu, wydanego przez uprawniony organ.

Zatem, Wnioskodawca działający w formie zakładu budżetowego jest - na podstawie ww. art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 9 ust. 4 tej ustawy, zadaniami użyteczności publicznej (w rozumieniu ustawy) są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, m.in. w zakresie:

1.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

2.

cmentarzy gminnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienie, stosownie do pkt 3 ust. 1c, nie ma zastosowania w zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy (zakładu budżetowego) jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności gminy, w szczególności w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Do podstawowych zadań Zakładu należy: utrzymanie i eksploatacja stacji uzdatniania wody na terenie gminy, utrzymanie w stałej sprawności i należytym stanie technicznym sieci wodociągowej oraz usuwanie awarii sieci wodociągowej i urządzeń na niej zainstalowanych, prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą wody, eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni ścieków, prowadzenie spraw związanych z odbiorem i oczyszczeniem ścieków, zarządzanie cmentarzami komunalnymi i prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych zleconych przez gminę, świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych, realizacja innych zadań gospodarczych powierzonych przez gminę.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wskazana przez Wnioskodawcę działalność to zaspokajanie potrzeb publicznych, które pośrednio związane są z ochroną środowiska. Prowadzenie ww. działalności przez zakłady budżetowe powoduje, iż zwolnienie przedmiotowe wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania. Tym samym, dochody osiągane przez Zakład podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, dochody Zakładu wykonującego wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzoru nad cmentarzami komunalnymi podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl