ILPB3/423-259/11-5/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-259/11-5/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* powstania przychodu podatkowego z tytułu objęcia udziałów / akcji w zamian za wkład niepieniężny (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,

* zastosowania art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji objęcia udziałów / akcji po cenie nominalnej niższej niż wartość rynkowa przedmiotu aportu (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) oraz z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego z tytułu objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny oraz zastosowania art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca rozważa objęcie udziałów lub akcji w spółce lub spółkach kapitałowych z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium UE (dalej: Spółka) w zamian za wkład niepieniężny. Wnoszony wkład niepieniężny nie będzie stanowił przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W praktyce może wystąpić sytuacja, w której nominalna wartość obejmowanych przez Wnioskodawcę udziałów / akcji w Spółce będzie niższa od rynkowej wartości wnoszonego wkładu niepieniężnego, a nadwyżka wartości rynkowej przedmiotu wkładu niepieniężnego nad wartością nominalną objętych przez Wnioskodawcę udziałów / akcji zostanie przekazana na kapitał rezerwowy Spółki.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie skutków podatkowych powyższej transakcji.

W piśmie z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż rozważa objęcie udziałów / akcji w spółce już istniejącej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji, w której Wnioskodawca obejmuje udziały / akcje w spółce kapitałowej z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub na terenie UE w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w wysokości wartości nominalnej obejmowanych udziałów / akcji.

2.

Czy w sytuacji, o której mowa w pytaniu nr 1 organ podatkowy będzie uprawniony, na podstawie art. 14 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do oszacowania przychodu w wysokości rynkowej wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Stanowisko Wnioskodawcy.

1.

W sytuacji, w której Wnioskodawca obejmuje udziały / akcje w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub UE w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód w wysokości nominalnej wartości obejmowanych udziałów / akcji.

2.

Organ podatkowy nie będzie uprawniony do oszacowania przychodu w wysokości rynkowej wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego.

Ad. 1 i 2.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 14 ust. 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy oraz praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W świetle przedstawionych przepisów należy stwierdzić, że jeśli udziałowiec obejmuje udziały / akcje w spółce kapitałowej (zarówno z siedzibą na terenie Polski, jak i poza) w zamian za wkład niepieniężny, to u udziałowca wnoszącego taki wkład powstanie przychód. Wartość tego przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, równa będzie nominalnej wartości udziałów objętych w zamian za aport.

Zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 7 powyższej ustawy odesłanie do art. 14 ust. 1-3, zgodnie z którym przepis ten stosuje się "odpowiednio", oznacza że przepis ten (art. 14) może zostać zastosowany, ale jedynie w takim zakresie, jaki da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym.

Ustawodawca przewidując odpowiednie stosowanie nie dopuścił możliwości ustalania przychodu z tego tytułu w wysokości innej niż wartość nominalna udziałów / akcji. Użycie pojęcia "nominalna" wskazuje, że wykluczone jest ustalanie wartości udziałów / akcji. Wartość nominalna udziałów (akcji) jest wielkością stałą i wynika wprost z umowy lub statutu danej spółki. Jest to wartość obiektywna. Zmiana wysokości nominalnej udziałów (akcji) może zaś nastąpić wyłącznie w trybie przewidzianym w przepisach Kodeksu spółek handlowych.

Powyższe oznacza, że przychód z tytułu objęcia udziałów / akcji w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny należy ustalić w wysokości wartości nominalnej objętych udziałów / akcji, bez możliwości oszacowania przychodu przez organy podatkowe. Równocześnie w przypadku zbycia udziałów (akcji) objętych za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość nominalna udziałów (akcji) odpowiadająca przychodowi rozpoznanemu przy operacji objęcia udziałów / akcji, natomiast przychodem kwota uzyskana ze sprzedaży (kwota należna z tytułu odpłatnego zbycia, tj. wartość rynkowa). W konsekwencji, konstrukcja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zapewnia, że ostatecznie opodatkowaniu podlega co najmniej identyczna wartość dochodu, niezależnie od wartości nominalnej udziałów / akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydanych w podobnych stanach faktycznych, m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 maja 2011 r. (IPPB3/423-196/11-2/JG), interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lipca 2008 r. (IP-PB3-423-316/08-4/JG) oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 listopada 2007 r. (ITPB3/423-14/07/AT).

Stanowisko to jest ugruntowane również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Takie stanowisko zajął:

* Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 kwietnia 2006 r. (sygn. II FSK 558/2005);

* Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 27 lutego 2008 r. (sygn. I SA/Kr 1326/06);

* Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (sygn. I SA/Gd 917/07);

* Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 7 grudnia 2009 r. (sygn. I SA/Bd 699/09);

* Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 2 marca 2010 r. (sygn. I SA/GI 901/09).

Należy również wskazać, iż stanowisko powyższe Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził również w najnowszym wyroku z dnia 3 września 2010 r. (sygn. II FSK 1688/09).

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku obejmowania udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny, przychodem Wnioskodawcy będzie nominalna wartość objętych udziałów. Brak jest natomiast podstawy do szacowania wysokości przychodu przez organy podatkowe. Odmienne stanowisko prowadziłoby do podwójnego opodatkowania, tj. mogłoby dochodzić do sytuacji, w której podatnik od tego samego dochodu płaci podatek zarówno w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego, jak i w momencie sprzedaży udziałów (akcji) objętych w zamian za wkład niepieniężny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Podobnie w odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji wskazać należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl