ILPB3/423-251/07-2/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-251/07-2/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodów z tytułu świadczenia usług wdrożeniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodów z tytułu świadczenia usług wdrożeniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I Sp. z o.o. zawarła 26 marca 2003 r. z B S.A. umowę, zgodnie z którą I zobowiązało się do świadczenia usług wdrożeniowych w zakresie zintegrowanego systemu zarządzania opartego na pakiecie rozwiązań mXXXP. Zgodnie z umową metodyka implementacji dzieliła ją na fazy.

Prace wykonane w trakcie każdej z faz fakturowane były przez Spółkę po jej zakończeniu - zatwierdzeniu przez Komitet Sterujący Raportu Końca Fazy.

Zgodnie z umową wystawiane w 2003 r. przez I po zakończeniu każdej fazy faktury opiewały na 82% wartości prac wykonanych przez I w danej fazie. Pozostałe 18% wartości prac miało zostać rozliczone zgodnie z umową po zakończeniu wdrożenia i podpisaniu protokołu odbioru końcowego. Do wystawienia faktur nie doszło w związku z faktem, iż strony zawarły ugodę inaczej ustalającą warunki rozliczenia końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy Spółka prawidłowo potraktowała faktury wystawione po zakończeniu każdej z faz jako skutkujące powstaniem przychodu należnego w wartościach wynikających z tych faktur, a nie jako faktury zaliczkowe nie skutkujące obowiązkiem rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe było przyjęcie, że faktury wystawione w trakcie realizacji usług objętych umową - po zakończeniu danej fazy wdrożenia skutkowały powstaniem przychodu w kwotach wynikających z tych faktur.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Zdaniem Spółki faktury wystawiane w trakcie świadczenia usług nie powinny być traktowane jako faktury zaliczkowe, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika bowiem z umowy, kwoty fakturowane przez Spółkę są wynagrodzeniem za wykonane fazy wdrożenia, a zatem stanowią zapłatę za wykonane prace a nie zaliczki na poczet prac mających nastąpić w przyszłych okresach. Tym samym Spółka powinna ustalić wysokość przychodów na podstawie art. 12 ust. 3 oraz 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody. Nie powinno przy tym budzić wątpliwości, że przychód należny to kwota, jakiej podatnik może się domagać od swoich kontrahentów. Na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. za datę powstania przychodu należnego uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło wykonanie usługi.

Jak wynika z powyższych regulacji przychód z działalności gospodarczej co do zasady powstaje w dniu wystawienia faktury dokumentującej kwoty należne usługodawcy. Jak wskazano, kwoty fakturowane przez Spółkę po zakończeniu każdej z faz projektu wdrożeniowego, zgodnie z umową były kwotami należnymi Spółce po zatwierdzeniu Raportu Końca Fazy będącego podstawą do wystawienia faktury. Kwoty te stanowiły przy tym wynagrodzenie za wykonane już usługi. Mając to na uwadze należy stwierdzić, że Spółka prawidłowo postąpiła rozpoznając przychód z tytułu faktur dokumentujących wynagrodzenie należne Spółce z tytułu zakończenia poszczególnych faz projektu w wysokości zafakturowanych kwot już w momencie wystawienia faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja w dniu 19 lutego 2008 r., nr ILPP1/443-409/07-4/IN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl