ILPB3/423-238/08-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-238/08-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest

- nieprawidłowe - w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości,

- prawidłowe - w zakresie pozostałych wydatków.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi kilka inwestycji budowlanych, takich jak budowa hal i galerii handlowych, w związku z czym ponosi wydatki na promocję realizowanych inwestycji, na które składają się m.in.:

1.

koszty organizacji uroczystej imprezy w celu uczczenia rozpoczętej inwestycji (tzw. wmurowanie aktu erekcyjnego), w której uczestniczą kontrahenci Spółki, pracownicy samorządu lokalnego, reprezentacja lokalnej szkoły, zarząd Spółki i współpracownicy, etc.

2.

koszty organizacji uroczystego otwarcia galerii handlowej (hali handlowej), któremu również będzie towarzyszyć impreza promująca obiekt w celu pozyskania klientów,

W związku z ww. imprezami, Spółka ponosi wydatki na dekoracje, drukowanie zaproszeń, catering, ustawienie namiotu, gdzie odbędzie się uroczystość, noclegi dla zaproszonych gości, etc.

3.

koszty zakupu (wynajęcia) billboardów, broszurek, folderów reklamowych, etc., mających na celu zarówno promocję przyszłego centrum handlowego, jak i reklamę firmy, jako Spółki prowadzącej inwestycje.

Pismem z dnia 4 lipca 2008 r. Spółka doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego informując, iż podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek oraz wynajem nieruchomości na własny rachunek. Spółka wyjaśniła również, że poprzez wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy promującej realizowaną inwestycję rozumie całość wydatków składających się na promocję inwestycji, zmierzających do uzyskania przychodów poprzez pozyskanie klientów, na które składają się różne czynności faktyczne, będące elementami składowymi w ramach działań marketingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wydatki poniesione na zorganizowanie imprezy promującej realizowaną inwestycję oraz na zakup (wynajem) billboardów, broszurek, folderów reklamowych, reklamujących Spółkę oraz realizowaną inwestycję będą stanowić koszty pośrednie Spółki w dacie ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Odnosząc się do powyższej definicji, należy uznać, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych, jeżeli tylko pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Przy czym, ustawodawca rozróżnia koszty bezpośrednio oraz pośrednio związane z przychodami. Co do zasady, przyjmuje się, iż pośrednimi kosztami uzyskania przychodów są m.in. wydatki na marketing i reklamę działalności podatnika.

Nie ulega wątpliwości, iż promowanie realizowanej inwestycji Spółki poprzez organizowanie imprez propagujących rozpoczęcie budowy galerii handlowej (hali handlowej), uroczystego otwarcia obiektu połączone z prezentacją inwestycji, pozwala dotrzeć z reklamą obiektu do najemców powierzchni handlowych, przyszłych klientów centrum handlowego oraz do szerokiego grona osób reprezentujących lokalne środowisko, tj. pracowników samorządu lokalnego, reprezentacji lokalnej szkoły, kontrahentów Spółki, etc., zaangażowanych pośrednio i bezpośrednio w proces realizowanej inwestycji.

Należy zaznaczyć, iż imprezy te mają na celu poszerzenie wiedzy przyszłych najemców i klientów o realizowanych przedsięwzięciach, w celu zachęcenia ich do korzystania w przyszłości z usług oferowanych przez galerię (halę) handlową.

Tym samym, wydatki poniesione na dekoracje, drukowanie zaproszeń, catering, ustawienie namiotu, gdzie odbędzie się uroczystość, wydatki na zakup noclegów dla zaproszonych gości są wydatkami pośrednio związanymi z przychodami Spółki.

Analogicznie, zakup (najem) billboardów, broszurek, folderów reklamowych ma służyć reklamie Spółki, prowadzącej budowę galerii (hal) handlowych oraz realizowanej inwestycji. Ma również przyczynić się do uzyskania przychodu z najmu obiektów, pozyskania przyszłych klientów detalicznych oraz zareklamowania marki firmy, jako Spółki prowadzącej inwestycje budowlane.

W ocenie Spółki, wydatki na wskazane wyżej cele będą potrącalne w dacie ich poniesienia. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jednakże, jeżeli dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za

- nieprawidłowe - w zakresie wydatków na organizację imprez, usługi cateringowe oraz noclegi dla zaproszonych gości,

- prawidłowe - w zakresie pozostałych wydatków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem, pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do katalogu kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. "Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej oraz ułatwienie zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W praktyce za typowe koszty reprezentacji uznaje się:

* koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów krajowych i zagranicznych,

* wydatki na upominki dla kontrahentów, nagrody rzeczowe, służące reprezentacji.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Z przedstawionego przez Spółkę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że ponosi ona szereg wydatków związanych z organizacją uroczystych imprez, propagujących rozpoczęcie budowy galerii handlowej (hali handlowej) czy otwarcia obiektu, połączonego z prezentacją inwestycji. Pozwalają one dotrzeć z reklamą obiektu do najemców powierzchni handlowych, przyszłych klientów centrum handlowego oraz do szerokiego grona osób reprezentujących lokalne środowisko, tj. pracowników samorządu lokalnego, reprezentacji lokalnej szkoły, kontrahentów Spółki, etc., zaangażowanych pośrednio i bezpośrednio w proces realizowanej inwestycji.

W kontekście powyższego, ponoszone przez Spółkę wydatki związane z reklamą, promocją podmiotu gospodarczego, jego firmy lub znaków towarowych można uznać za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Będą to wydatki związane z zakupem (najmem) billboardów, broszurek, folderów reklamowych, informujących o Spółce, prowadzącej budowę galerii (hal) handlowych oraz realizowanej inwestycji. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą one, jako koszty pośrednie, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast koszty druku zaproszeń na przedmiotowe imprezy, dekoracji, ustawienia namiotu oraz oferowanych zaproszonym gościom usług cateringowych i noclegów, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Charakter tychże wydatków jest bowiem związany z przyjmowaniem kontrahentów oraz ma na celu wywołanie jak najlepszego wrażenia Spółki.

W związku z powyższym, poniesione przez Spółkę wydatki na organizację przedmiotowych imprez, catering oraz noclegi dla zaproszonych gości noszą znamiona reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie zdarzenia przyszłego dot. podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl