ILPB3/423-237/08-2/MM - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na organizację konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych, w tym kosztów wynajęcia sali, usług hotelowych, transportu, ubezpieczenia uczestników, zakupu napojów alkoholowych oraz organizacji imprez towarzyszących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-237/08-2/MM Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę na organizację konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych, w tym kosztów wynajęcia sali, usług hotelowych, transportu, ubezpieczenia uczestników, zakupu napojów alkoholowych oraz organizacji imprez towarzyszących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika Panią, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

-

w części dotyczącej wydatków na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych, z wyłączeniem alkoholowych - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na zakup produktów alkoholowych - jest nieprawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na napiwki - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na usługi hotelowe - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska) - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne) - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na organizację wycieczek dla uczestników - jest nieprawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na opłaty rejestracyjne - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na wynajem sal - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na materiały konferencyjne, szkoleniowe - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na wynagrodzenia wykładowców, prelegentów - jest prawidłowe,

-

w części dotyczącej wydatków na imprezy towarzyszące, tj. bilety do teatru, kina, wycieczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest:

-

import, dystrybucja i sprzedaż wyrobów i urządzeń medyczno - technicznych stosowanych w zakresie diagnostyki i terapii chorób serca i układu krążenia, jak również w pokrewnych dziedzinach;

-

usługi doradcze świadczone dla szpitali, lekarzy i techników w zakresie właściwości technicznych i stosowania powyższych wyrobów;

-

szkolenia, usługi, jak również opracowanie i patronowanie projektom badawczo - rozwojowym w zakresie stosowania powyższych produktów;

-

usługi naprawcze i serwisowe w zakresie produktów dystrybuowanych przez Spółkę.

Spółka organizuje konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne, stanowiące szkolenia produktowe dla innych firm, między innymi dla przedstawicieli odbiorców, szpitali, prywatnych gabinetów lekarskich, lekarzy, w celu przekazania informacji na temat produktów Spółki. Spółka sama organizuje konferencje, szkolenia, spotkania produktowe lub wysyła kontrahentów na konferencje, szkolenia, spotkania promocyjne, organizowane przez inne firmy (wówczas Spółka opłaca opłaty rejestracyjne oraz ponosi inne koszty np. noclegi, przeloty za wybranych kontrahentów). Warsztaty np. pt. "X", zgodnie z pismem skierowanym do potencjalnych uczestników, "przewidziane były dla osób z dużym doświadczeniem z zakresu wszczepialnych defibrylatorów serca". Spółka wyznacza uczestników w oparciu o dane o zakupach i dalszej sprzedaży jej produktów. Przyznanie miejsca na konferencji jest jednostronną decyzją Spółki (nie istnieją porozumienia, umowy czy regulamin, które ustalałyby kryteria, od spełnienia których uzależnione byłoby przyznanie miejsca na konferencji organizowanej przez Spółkę). Organizacja konferencji dla określonego kręgu osób jest konieczna z punktu widzenia możliwości dokonywania sprzedaży i ma na celu przekazanie określonej, zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem. Konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne posiadają sprecyzowany program - agende, z reguły obejmującą 8 godzin zajęć dziennie, składających się z wykładów prowadzonych przez doświadczonych wykładowców, paneli dyskusyjnych pozwalających na wymianę naukowych doświadczeń. Ponadto każdy uczestnik szkolenia otrzymuje materiały szkoleniowe.

W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na organizację krajowych, jak i zagranicznych konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych. Spółka zapewnia uczestnikom przejazd, ubezpieczenie, zakwaterowanie, wyżywienie, szkolenie, salę, materiały, wykładowców / szkoleniowców / ekspertów, prezentacje zastosowań produktów (defibrylatory serca), oraz organizację czasu wolnego (zajęcia sportowe, spotkania integracyjne w restauracji itp.), co jest nieodłączne, celem integracji zespołów oraz budowania dobrych relacji z kontrahentami. Wydatki na czas wolny nie mają charakteru promocyjnego, co należy wyraźnie zaznaczyć. Nie stanowią one wartości samej w sobie. Ich poniesienie jest bowiem niezbędne, aby konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne mogły się odbyć.

W celu potwierdzenia swego stanowiska, Wnioskodawca przedstawia pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 23 lipca 2007 r. Nr 1401/BP-II/4210-43/07/JM, w którym czytamy: " (...) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Do kosztów uzyskania przychodów mogą być zatem zaliczone wszelkie koszty, których poniesienie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie wymienione w art. 16 ust. 1. Przedmiotem sporu w rozpatrywanej sprawie, są koszty związane z reklamą produktów Spółki, tj. reklamą produktów leczniczych. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają legalnej definicji reklamy. Tym samym należy posługiwać się pojęciem reklamy w znaczeniu nadanym przez słownik języka polskiego lub unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych. W przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy szczególne.

Definicję i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego zawiera art. 52 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 z późn. zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 52 ust. 1, reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Przepis art. 52 ust. 2 tej ustawy wymienił jako reklamę produktu leczniczego m.in.: sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze (pkt 5).

Do działalności reklamowej ustawa - Prawo farmaceutyczne przewiduje również szereg ograniczeń, które zostały zawarte w art. 53 - 64, spełnienie których decyduje o kwalifikacji wydatków do reklamy produktu leczniczego. Przykładowo art. 58 ust. 1 zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej m.in. na organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Wynika z tego, że organizowanie i finansowanie spotkań promocyjnych, podczas których przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania - spełniają warunki reklamy przewidziane przepisami Prawa farmaceutycznego.

Organ II instancji zwraca uwagę, że ustawa - Prawo farmaceutyczne jest odzwierciedleniem dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Zgodnie z art. 86 ww. dyrektywy, za reklamę produktu leczniczego uznano również sponsorowanie dla lekarzy kosztów dojazdu, pobytu. Odnosząc dotychczasowe powyższe rozważania do stanu faktycznego wynikającego z rozpatrywanej sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej zauważa że, organizacja spotkań wyjazdowych pozwala na spotkanie lekarzy z różnych miejscowości, reprezentujących różne środowiska szpitalne, lecznicze i akademickie, co pozwala Podatnikowi dotrzeć z reklamą produktów leczniczych do różnych uczestników. Bez zapewnienia, przez Spółkę tym osobom, zakwaterowania, wyżywienia, jak i kosztów dojazdu, uniemożliwiłoby organizację takiego szkolenia, a tym samym nie byłaby możliwa reklama produktów Spółki. Podobnie jest w przypadku organizacji spotkań organizowanych w miejscu zamieszkania ich uczestników. Trwają one wiele godzin i dlatego też jest niezbędne zapewnienie ich uczestnikom, przez Podatnika, wyżywienia w ich trakcie.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan prawny mający zastosowanie w przedmiotowej sprawie oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, w ocenie organu odwoławczego nie można zgodzić się z organem I instancji, że koszty poczęstunku oferowanego w ramach prowadzonej akcji reklamowej oraz wydatków poniesionych na pokrycie lekarzom kosztów dojazdu, opłat związanych z wynajmem pokoi hotelowych, wyżywienia oraz usług cateringowych podczas organizowanych przez Spółkę spotkań promocyjnych, mają charakter wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, działania Spółki opisane we wniosku (...) objęte są definicją reklamy produktu leczniczego zawartą w art. 52 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego przy spełnieniu warunku zawartego w art. 58 ust. 1. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty ponoszone na działania mające na celu reklamowanie produktów Spółki stanowią koszt uzyskania przychodów."

Do wydatków związanych z organizowanymi konferencjami, szkoleniami, spotkaniami promocyjnymi - stanowiącymi koszt uzyskania przychodów - Spółka zalicza między innymi wydatki na:

-

zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych, w tym alkoholowych,

-

napiwki,

-

usługi hotelowe,

-

usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska),

-

ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne),

-

organizację wycieczek dla uczestników,

-

opłaty rejestracyjne,

-

wynajem sal,

-

materiały konferencyjne, szkoleniowe,

-

wynagrodzenia wykładowców, prelegentów,

-

imprezy towarzyszące, tj. bilety do teatru, kina, wycieczki.

Zdaniem Spółki, całość wydatków związanych z organizacją konferencji winna stanowić koszty uzyskania przychodów, gdyż są to wydatki integralnie związane ze szkoleniem mającym na celu przekazanie określonej, zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki na:

-

zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych, w tym alkoholowych,

-

napiwki,

-

usługi hotelowe,

-

usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska),

-

ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne),

-

organizację wycieczek dla uczestników,

-

opłaty rejestracyjne,

-

wynajem sal,

-

materiały konferencyjne, szkoleniowe,

-

wynagrodzenia wykładowców, prelegentów,

-

imprezy towarzyszące, tj. bilety do teatru, kina, wycieczki,

przeznaczone do obsługi konferencji, szkoleń, spotkań promocyjnych pracowników z innych firm (lekarzy, służb technicznych) w postaci przeszkolenia w zakresie zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem Spółki stanowią w całości koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów - dla celów podatku dochodowego - składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną.

Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

*

konieczność faktycznego - co do zasady - poniesienia wydatku,

*

poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Drugi z tych elementów określić można mianem przesłanki negatywnej, zgodnie z którą ponoszony wydatek nie został ujęty w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów określonym w art. 16 ust. 1. Wyrażenie "w celu osiągnięcia przychodu" zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie "w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcie jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot "celowości", jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo - skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (przychód). Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Zdaniem Spółki, wydatki związane z organizacją konferencji, szkoleń oraz spotkań produktowych, tj.: przeloty, ubezpieczenia, zakwaterowanie, wyżywienie wykładowców i osób szkolonych, koszty materiałów, wynajęcia sal i sprzętu, wycieczki w całości stanowią koszt uzyskania przychodów, bowiem są to wydatki pośrednio związane z przychodami z działalności, a równocześnie wydatki te nie są wymienione w tzw. katalogu negatywnym zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W trakcie szkolenia, uczestnikom przekazana zostaje specjalistyczna wiedza na temat produktów Spółki, która dotyczy ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu użycia. Szkolenie obejmuje takie zagadnienia, bez znajomości których, sprzedaż produktów jest niemożliwa albo mniej efektywna. W związku z tym, szkolenie przyczynia się bezpośrednio do zapewnienia sprzedaży towarów (utrzymanie źródła przychodów), albo jej zwiększenia (pozytywny wpływ na wartość przychodów).

Należy zauważyć, iż wydatki ponoszone na zapewnienie imprez towarzyszących szkoleniu, tj. sport, rozrywka również stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż przyczyniają się do zwiększenia liczby osób korzystających ze szkolenia. Spółka decyduje się ponieść koszty konferencji, szkolenia, spotkania promocyjnego aby dotrzeć z informacją o swojej ofercie do jak największej liczby najlepszych sprzedawców i w ten sposób zwiększać sprzedaż swoich produktów. W związku z powyższym, nie znajdzie tu zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż wydatki tego rodzaju nie mają na celu polepszenia mniemania ich uczestników o Spółce, zaprezentowania jej wystawności czy też możliwości finansowych.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, należy wyraźnie zaznaczyć, iż przedmiotowe szkolenie, konferencja, spotkanie produktowe nie stanowi reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przekazanie uczestnikom bardziej szczegółowej wiedzy na temat własnych produktów nie może być utożsamiane z reprezentacją, gdyż szkolenia, konferencje, spotkania promocyjne organizowane przez Spółkę mają charakter instruktażowy, a ich celem jest przekazanie określonej, zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem. W tej sytuacji koszty obejmujące wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie osób biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki jako organizatora szkolenia, konferencji, spotkania promocyjnego, gdyż koszty takie poniesione zostają w celu osiągnięcia przychodów i należy je traktować łącznie, jako wydatki integralnie związane ze szkoleniem.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wydatki ponoszone na konferencję, szkolenia, spotkania promocyjne organizowane celem przeprowadzenia szkolenia produktowego są związane z osiąganymi przez Spółkę przychodami i jakością świadczonych przez Spółkę usług, odpowiadają kryteriom wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki potwierdza również bogate orzecznictwo, m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lipca 2006 r. sygn. II FSK 1008/2005, czytamy: "Nie jest reprezentacją ani też reklamą, w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, działanie podatnika polegające na organizowaniu szkoleń dla kontrahentów (klientów) firmy, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów."

Jednocześnie ponoszone przez Spółkę wydatki pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Wydatki bezpośrednio związane z organizacją konferencji, szkoleń, spotkań promocyjnych dla innych firm, między innymi dla przedstawicieli odbiorców, szpitali, prywatnych gabinetów lekarskich, lekarzy powinny, zdaniem Wnioskodawcy, w całości stanowić koszty uzyskania przychodów. Analiza wskazanego przepisu pozwala na stwierdzenie, iż wydatki ponoszone przez Spółkę mają charakter instruktażowy, a ich celem jest przekazanie określonej, zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem, stanowią zatem dla Spółki koszty uzyskania przychodu.

Należy przy tym podkreślić, iż pojęcie "wydatków na szkolenie produktowe" należy rozumieć szeroko. Obejmują one wydatki na przeloty, zakwaterowanie, wyżywienie wykładowców i osób szkolonych, koszty materiałów, wynajęcie sali, sprzętu, gdyż są to wydatki integralnie związane z samym szkoleniem. Zdaniem Spółki, do kosztów zalicza się je w pełnej wysokości, albowiem przepisy prawa podatkowego nie określają w tym względzie żadnych limitów i ograniczeń.

Potwierdzenie słuszności stanowiska Spółki znajduje w następujących interpretacjach:

-

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lipca 2006 r. sygn. II FSK 1008/2005,

-

pismo Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lipca 2007 r. sygn. 1401/BP-II/4210-43/07/JM,

-

postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich z dnia 17 września 2007 r. sygn. PD-P/423-8/07,

-

postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 27 sierpnia 2007 r. sygn. ŁUS-II-2-423/246/07/AT,

-

postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 27 sierpnia 2007 r. sygn. ŁUS-II-2-423/247/07/AT,

-

postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z dnia 14 sierpnia 2007 r. sygn. RO/423-29/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych, z wyłączeniem alkoholowych,

-

nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na zakup produktów alkoholowych,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na napiwki,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na usługi hotelowe,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska),

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne),

-

nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na organizację wycieczek dla uczestników,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na opłaty rejestracyjne,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na wynajem sal,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na materiały konferencyjne, szkoleniowe,

-

prawidłowe - w części dotyczącej wydatków na wynagrodzenia wykładowców, prelegentów,

-

nieprawidłowe - w części dotyczącej wydatków na imprezy towarzyszące, tj. bilety do teatru, kina, wycieczki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, warunkami kwalifikującymi dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów są:

1.

koszt poniesiono w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

2.

niezakwalifikowano go do grupy kosztów nieuznawanych przez ustawę za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest tak wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuacje należy oceniać odrębnie, stosując zasadę zdrowego rozsądku. Ustawodawca dokonał pewnego podziału kosztów, a mianowicie na koszty bezpośrednie, tj. koszty związane z uzyskaniem przychodów i koszty pośrednie tj. koszty związane z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia reprezentacja, dlatego należy posłużyć się wykładnią słownikową. Reprezentacja oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach. Przywołana powyżej definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność, jako środki, do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne, stanowiące szkolenia produktowe dla innych firm, między innymi dla przedstawicieli odbiorców, szpitali, prywatnych gabinetów lekarskich, lekarzy, w celu przekazania informacji na temat produktów Spółki. Spółka sama organizuje konferencje, szkolenia, spotkania produktowe lub wysyła kontrahentów na konferencje, szkolenia, spotkania promocyjne, organizowane przez inne firmy. W związku z powyższym, Spółka ponosi wydatki na organizację krajowych, jak i zagranicznych konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych. Spółka zapewnia uczestnikom przejazd, ubezpieczenie, zakwaterowanie, wyżywienie, szkolenie, salę, materiały, wykładowców / szkoleniowców / ekspertów, prezentacje zastosowań produktów (defibrylatory serca), oraz organizację czasu wolnego (zajęcia sportowe, spotkania integracyjne w restauracji itp.). W przypadku organizacji konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych przez inne firmy, Wnioskodawca ponosi koszty opłat rejestracyjnych oraz innych (np. noclegów, przelotów kontrahentów). Jak zaznacza Spółka, organizacja konferencji dla określonego kręgu osób jest konieczna z punktu widzenia możliwości dokonywania sprzedaży i ma na celu przekazanie określonej, zaawansowanej wiedzy związanej z oferowanym produktem.

Mając na uwadze powyższe, koszty przedmiotowych konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych, obejmujące wydatki na: wynajem sali czy sprzętu, materiały konferencyjne i szkoleniowe, usługi hotelowe, usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska), ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), opłaty rejestracyjne, zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych pod warunkiem, że nie noszą znamion reprezentacji (z wyłączeniem alkoholowych), wynagrodzenia wykładowców, prelegentów, a także napiwki stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy.

Natomiast wydatki poniesione na zakup produktów alkoholowych, organizację w czasie wolnym imprez towarzyszących mających charakter rozrywkowy (wycieczki dla uczestników, bilety do teatru, kina) - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację, ponadto nie wiążą się ze specyfiką prowadzonej przez Spółkę działalności. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz. Powoływanie się w tym kontekście przez Spółkę na okoliczność, że działania i wydatki związane z organizacją czasu wolnego są niezbędne dla integracji zespołów oraz budowania dobrych relacji z kontrahentami oraz, aby przedmiotowe konferencje, szkolenia, spotkania promocyjne mogły się odbyć nie odbiera wyżej wymienionym czynnościom cech reprezentacji. Także wydatki poniesione na zakup produktów alkoholowych nie są związane bezpośrednio w celu uzyskania przychodów, a ich jednoznacznie negatywna ocena przesądza o tym, że nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl