ILPB3/423-231/11-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-231/11-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony do Izby Skarbowej w Łodzi - BKIP w Piotrkowie Trybunalskim ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Pismem z dnia 17 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając na podstawie art. 14b § 1 i § 6, art. 15 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał niniejszy wniosek zgodnie z właściwością miejscową do BKIP w Lesznie, celem jego rozpatrzenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (Spółka) zamierza, po uprzednim przekształceniu w spółkę akcyjną, pozyskać nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, a następnie wprowadzić akcje Spółki do obrotu w organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych (GPW) alternatywnym systemie obrotu, zgodnym z definicją zawartą w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), pod nazwą "NewConnect" (NewConnect).

W związku z powyższymi planami, Spółka podejmie między innymi dwie grupy działań, dotyczące:

1.

pozyskania nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych,

2.

wprowadzenia akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect.

W ramach pozyskania nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 ww. ustawy, Spółka zamierza zlecić zewnętrznej firmie wykonanie następujących prac, mających służyć wsparciu działań Spółki:

1.

sporządzenie analizy możliwości pozyskania kapitału przez Spółkę,

2.

sporządzenie analizy konkurencji i opisu pozycji Spółki na tle branży,

3.

opracowanie prognoz finansowych z uwzględnieniem planów rozwoju Spółki,

4.

przygotowanie ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących emisji akcji,

5.

przygotowanie Memorandum Informacyjnego, przedstawiającego informacje na temat działalności Spółki, Jej otoczenia rynkowego, szanse rozwoju i ryzyka inwestycyjne, przeznaczonego dla potencjalnych inwestorów w celu zapoznania ich ze Spółką i emisją akcji,

6.

sporządzenie wyceny akcji Spółki dwoma metodami: porównawczą oraz DCF,

7.

przygotowania materiału promocyjnego wysyłanego do potencjalnych inwestorów (tzn. teaser),

8.

przygotowanie prezentacji Spółki i oferty na potrzeby spotkań Zarządu z inwestorami, analitykami i dziennikarzami,

9.

sporządzenie listy inwestorów, do których Spółka skieruje ofertę objęcia akcji,

10.

przygotowanie oferty oraz umowy objęcia akcji.

W ramach wprowadzenia akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect, Spółka zamierza zlecić zewnętrznej firmie wykonanie następujących prac, mających służyć wsparciu działań Spółki:

1.

opracowanie zmian na stronie internetowej Spółki, dotyczące relacji inwestorskich,

2.

opracowanie procedur obiegu informacji poufnych w Spółce,

3.

przygotowanie księgi zasad i regulacji związanych z obowiązkami informacyjnymi, wymaganymi przez regulacje obowiązujące na NewConnect,

4.

przygotowanie ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących dematerializacji i wprowadzenia praw do akcji oraz akcji do obrotu na NewConnect,

5.

przygotowanie raportu z emisji prywatnej Spółki dla GPW,

6.

przygotowanie wniosków o umowę i rejestrację akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych,

7.

przygotowanie wniosków do GPW w związku z wprowadzeniem praw do akcji oraz akcji do obrotu oraz wyznaczenie pierwszego dnia notowania,

8.

przygotowanie Dokumentu Informacyjnego zgodnego z wymogami NewConnect.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy następujące koszty związane z pozyskaniem nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.):

1.

sporządzenie analizy możliwości pozyskania kapitału przez Spółkę,

2.

sporządzenie analizy konkurencji i opisu pozycji Spółki na tle branży,

3.

opracowanie prognoz finansowych z uwzględnieniem planów rozwoju Spółki,

4.

przygotowanie Memorandum Informacyjnego, przedstawiającego informacje na temat działalności Spółki, Jej otoczenia rynkowego, szanse rozwoju i ryzyka inwestycyjne, przeznaczonego dla potencjalnych inwestorów w celu zapoznania ich ze Spółką i emisją akcji,

5.

sporządzenie wyceny akcji Spółki dwoma metodami: porównawczą oraz DCF,

6.

przygotowania materiału promocyjnego wysyłanego do potencjalnych inwestorów (tzn. teaser),

7.

przygotowanie prezentacji Spółki i oferty na potrzeby spotkań Zarządu z inwestorami, analitykami i dziennikarzami,

8.

sporządzenie listy inwestorów, do których Spółka skieruje ofertę objęcia akcji,

2.

Czy następujące koszty związane z pozyskaniem nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.):

1.

przygotowanie oferty oraz umowy objęcia akcji,

2.

przygotowanie ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących emisji akcji.

3.

Czy następujące koszty związane z wprowadzeniem akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

opracowanie zmian na stronie internetowej Spółki, dotyczące relacji inwestorskich,

2.

opracowanie procedur obiegu informacji poufnych w Spółce,

3.

przygotowanie księgi zasad i regulacji związanych z obowiązkami informacyjnymi, wymaganymi przez regulacje obowiązujące na NewConnect,

4.

przygotowanie ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących dematerializacji i wprowadzenia praw do akcji oraz akcji do obrotu na NewConnect,

5.

przygotowanie raportu z emisji prywatnej Spółki dla GPW,

6.

przygotowanie wniosków o umowę i rejestrację akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych,

7.

przygotowanie wniosków do GPW w związku z wprowadzeniem praw do akcji oraz akcji do obrotu oraz wyznaczenie pierwszego dnia notowania.

4.

Czy następujące koszty związane z wprowadzeniem akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

przygotowanie Dokumentu Informacyjnego zgodnego z wymogami NewConnect.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wszystkich pytań.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu".

Na podstawie art. 7 ust. 1: "Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód" i ust. 2: "Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą".

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3: "Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

1.

przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

2.

kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład".

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 "Do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela".

21 stycznia 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie podjął następującą uchwałę (sygn. II FPS 6/10): "Tylko wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do reguł wyrażonych w treści art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w zw. z art. 15 ust. 1 tej ustawy".

W uzasadnieniu sentencji podano:

"Podsumowując stwierdzić należy, że tylko wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Do tego rodzaju wydatków niewątpliwie należy zaliczyć opłaty notarialne, sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, a w przypadku podwyższenia kapitału w drodze emisji akcji będących przedmiotem oferty publicznej objętych prospektem emisyjnym dodatkowo ponoszone w związku z tym opłaty giełdowe, koszty druku dokumentów akcyjnych, koszty sporządzenia, drukowania oraz dystrybucji prospektu emisyjnego lub jego skróconej wersji oraz koszty oferowania papierów wartościowych.

Pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów".

W zapytaniach Spółka przedstawia wyłącznie wydatki na prace, które mają zostać wykonane przez zewnętrzny podmiot. Mając na uwadze zaprezentowaną wyżej uchwałę NSA w Warszawie oceniając, czy dany wydatek związany z emisją nowych akcji stanowi koszt uzyskania przychodów należy sprawdzić czy wydatek ten jest niezbędny do podwyższenia kapitału zakładowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, wymienione w pytaniu pierwszym koszty związane z pozyskaniem nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ żadna z wymienionych w pytaniu pierwszym prac związanych z emisją nowych akcji nie jest niezbędna do podwyższenia kapitału zakładowego. W szczególności, do podwyższenia kapitału zakładowego nie jest niezbędne:

1.

sporządzenie analizy możliwości pozyskania kapitału przez Spółkę,

2.

sporządzenie analizy konkurencji i opisu pozycji Spółki na tle branży,

3.

opracowanie prognoz finansowych z uwzględnieniem planów rozwoju Spółki,

4.

przygotowanie Memorandum Informacyjnego, przedstawiającego informacje na temat działalności Spółki, Jej otoczenia rynkowego, szanse rozwoju i ryzyka inwestycyjne, przeznaczonego dla potencjalnych inwestorów w celu zapoznania ich ze Spółką i emisją akcji,

5.

sporządzenie wyceny akcji Spółki dwoma metodami: porównawczą oraz DCF,

6.

przygotowania materiału promocyjnego wysyłanego do potencjalnych inwestorów (tzn. teaser),

7.

przygotowanie prezentacji Spółki i oferty na potrzeby spotkań Zarządu z inwestorami, analitykami i dziennikarzami,

8.

sporządzenie listy inwestorów, do których Spółka skieruje ofertę objęcia akcji.

Ponadto, Spółka może we własnym zakresie wykonać wszystkie wymienione prace. Nie jest do tego potrzebna pomoc posiadających szczególne uprawnienia podmiotów. Zatem, nie jest konieczne ponoszenie wydatków z tym związanych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, wymienione w pytaniu drugim koszty związane z pozyskaniem nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka może we własnym zakresie wykonać wszystkie wymienione prace. Nie jest do tego potrzebna pomoc posiadających szczególne uprawnienia podmiotów. Zatem, nie jest konieczne ponoszenie wydatków z tym związanych.

W szczególności, do podwyższenia kapitału zakładowego nie jest niezbędna pomoc podmiotów zewnętrznych do:

1.

przygotowania oferty oraz umowy objęcia akcji,

2.

przygotowania ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących emisji akcji.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Spółki, wymienione w pytaniu trzecim koszty związane z wprowadzeniem akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka może we własnym zakresie wykonać wszystkie wymienione prace. Nie jest do tego potrzebna pomoc posiadających szczególne uprawnienia podmiotów. Zatem, nie jest konieczne ponoszenie wydatków z tym związanych.

W szczególności, do podwyższenia kapitału zakładowego nie jest niezbędna pomoc podmiotów zewnętrznych do:

1.

opracowania zmian na stronie internetowej Spółki, dotyczące relacji inwestorskich,

2.

opracowania procedur obiegu informacji poufnych w Spółce,

3.

przygotowania księgi zasad i regulacji związanych z obowiązkami informacyjnymi, wymaganymi przez regulacje obowiązujące na NewConnect,

4.

przygotowania ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dematerializacji i wprowadzenia praw do akcji oraz akcji do obrotu na NewConnect,

5.

przygotowania raportu z emisji prywatnej Spółki dla GPW,

6.

przygotowania wniosków o umowę i rejestrację akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych,

7.

przygotowania wniosków do GPW w związku z wprowadzeniem praw do akcji oraz akcji do obrotu oraz wyznaczenie pierwszego dnia notowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zdaniem Spółki, wymienione w pytaniu czwartym koszty związane z wprowadzeniem akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka może we własnym zakresie wykonać wszystkie wymienione prace. Nie jest do tego potrzebna pomoc posiadających szczególne uprawnienia podmiotów. Zatem, nie jest konieczne ponoszenie wydatków z tym związanych.

W szczególności, do podwyższenia kapitału zakładowego nie jest niezbędna pomoc podmiotów zewnętrznych do:

1.

przygotowania Dokumentu Informacyjnego zgodnego z wymogami NewConnect.

Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 Regulaminu alternatywnego systemu obrotu NewConnect, wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie wymaga m.in. sporządzenia przez emitenta właściwego dokumentu informacyjnego.

Należy zwrócić uwagę, że dokument informacyjny sporządza emitent. Zatem, do przeprowadzenia operacji wprowadzenia akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect, Spółce nie jest niezbędna pomoc podmiotu zewnętrznego, a co za tym idzie wydatki z tym związane nie są niezbędne do podwyższenia kapitału zakładowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 302 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), kapitał zakładowy spółki akcyjnej dzieli się na akcje o równej wartości nominalnej. Zgodnie z art. 306 pkt 2, do powstania spółki akcyjnej wymaga się - z uwzględnieniem art. 309 § 3 i § 4 - wniesienia przez akcjonariuszy wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego. Zawiązanie spółki akcyjnej następuje z chwilą objęcia wszystkich akcji (art. 310 § 1).

Zgodnie natomiast z treścią art. 431 § 1 tej ustawy, podwyższenie kapitału zakładowego spółek akcyjnych wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

Z powyższego wynika zatem, iż wszelkie koszty ponoszone przez spółkę akcyjną przy jej założeniu lub rozszerzeniu, związane z emisją akcji lub podwyższeniem wartości nominalnej dotychczasowych akcji, pozostają w bezpośrednim związku z utworzeniem lub podwyższeniem kapitału zakładowego.

W myśl art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Omawiana ustawa nie definiuje przy tym pojęcia przychodu, a jedynie ogranicza się do kazuistycznego wypunktowania w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartości majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. W ustępie 4 powołanego artykułu zawarto natomiast zamknięty katalog przysporzeń majątkowych nie uznawanych za przychody podatkowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Ustawodawca wyraźnie zatem wskazał, że wartości majątkowe wniesione na pokrycie kapitału zakładowego spółki kapitałowej nie stanowią jej przychodu podatkowego. Mają one odrębny charakter z uwagi na cel, któremu służą - zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla jej funkcjonowania.

Z kolei, jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuację należy oceniać odrębnie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu od skutku w postaci powstania lub powiększenia konkretnego przychodu lub jego zachowania oraz zabezpieczenia. Należy podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, który ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. W związku z tym, może się zdarzyć, że podatnik ponosi określony koszt, który ma niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak nie spowoduje on powstania lub powiększenia przychodów.

W oparciu o kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia dwie kategorie kosztów:

* koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,

* koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem to wydatki, których poniesienie przyczynia się wprost do osiągnięcia konkretnych przychodów składających się na całość przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym. Należą do nich koszty określonego rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika, także koszty związane z konkretnymi transakcjami składającymi się na tę działalność.

Natomiast koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami to wydatki, których nie można bezpośrednio przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż po uprzednim przekształceniu w spółkę akcyjną, zamierza pozyskać nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej na podstawie art. 431 § 2 pkt 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, a następnie wprowadzić akcje Spółki do obrotu w organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych alternatywnym systemie obrotu NewConnect.

W związku z powyższymi planami, Spółka podejmie między innymi dwie grupy działań, dotyczące:

* pozyskania nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej oraz

* wprowadzenia akcji i praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect.

W odniesieniu do ww. działań, Spółka zamierza zlecić zewnętrznej firmie wykonanie prac, mających służyć wsparciu Spółki w tych zakresach. W związku z tym, Wnioskodawca poniesie wydatki:

* sporządzenia analizy możliwości pozyskania kapitału przez Spółkę,

* sporządzenia analizy konkurencji i opisu pozycji Spółki na tle branży,

* opracowania prognoz finansowych z uwzględnieniem planów rozwoju Spółki,

* przygotowania ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących emisji akcji,

* przygotowania Memorandum Informacyjnego, przedstawiającego informacje na temat działalności Spółki, jej otoczenia rynkowego, szanse rozwoju i ryzyka inwestycyjne, przeznaczonego dla potencjalnych inwestorów w celu zapoznania ich ze Spółką i emisją akcji,

* sporządzenia wyceny akcji Spółki dwoma metodami: porównawczą oraz DCF,

* przygotowania materiału promocyjnego wysyłanego do potencjalnych inwestorów (tzn. teaser),

* przygotowania prezentacji Spółki i oferty na potrzeby spotkań Zarządu z inwestorami, analitykami i dziennikarzami,

* sporządzenia listy inwestorów, do których Spółka skieruje ofertę objęcia akcji,

* przygotowania oferty oraz umowy objęcia akcji,

w ramach pozyskania nowych akcjonariuszy, którzy obejmą emisję nowych akcji zaoferowanych w subskrypcji prywatnej oraz poniesie wydatki na:

* opracowanie zmian na stronie internetowej Spółki, dotyczące relacji inwestorskich,

* opracowanie procedur obiegu informacji poufnych w Spółce,

* przygotowanie księgi zasad i regulacji związanych z obowiązkami informacyjnymi, wymaganymi przez regulacje obowiązujące na NewConnect,

* przygotowanie ogłoszenia i uchwał Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy dotyczących dematerializacji i wprowadzenia praw do akcji oraz akcji do obrotu na NewConnect,

* przygotowanie raportu z emisji prywatnej Spółki dla GPW,

* przygotowanie wniosków o umowę i rejestrację akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych,

* przygotowanie wniosków do GPW w związku z wprowadzeniem praw do akcji oraz akcji do obrotu oraz wyznaczenie pierwszego dnia notowania,

* przygotowanie Dokumentu Informacyjnego zgodnego z wymogami NewConnect,

w ramach wprowadzenia akcji oraz praw do akcji Spółki do obrotu na NewConnect.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż przedmiotowe wydatki, które poniesie Spółka służą emisji nowych akcji, a więc pozostają w bezpośrednim związku z przychodem otrzymanym na podwyższenie kapitału zakładowego.

Treść regulacji art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje natomiast, że wartości otrzymane na podwyższenie kapitału zakładowego - stanowiące niewątpliwie przysporzenie majątkowe - uznane zostały przez ustawodawcę za wpływy nie stanowiące przychodów; wpływy te są neutralne podatkowo. Nie są one efektem "zwykłej" (bieżącej) działalności gospodarczej podatnika, lecz związane są z rozszerzeniem źródła przychodów. Istotą utworzenia i podwyższenia kapitału zakładowego jest bowiem zgromadzenie środków niezbędnych dla funkcjonowania spółki jako osoby prawnej.

Odnosząc wymienione uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić w konsekwencji należy, że wydatków związanych w sposób wyraźny i bezpośredni z podwyższeniem kapitału zakładowego nie można traktować jako kosztów uzyskania przychodów, bowiem odnoszą się one do przychodu nie stanowiącego przychodu podatkowego w myśl powołanego art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy. Skoro więc przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania - w przedmiotowej sprawie wydatki poniesione przez Spółkę - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie spełniają bowiem zasadniczego warunku, tj. poniesienia w celu osiągnięcia przychodu podatkowego. Stanowi to element przesądzający o ich kwalifikacji prawnej.

Reasumując, przedmiotowe wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie będą stanowić dla Spółki kosztów uzyskania przychodów, o których traktuje przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, mając na uwadze powołaną przez Wnioskodawcę w treści wniosku uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 stycznia 2011 r. sygn. II FPS 6/10, wskazać należy, że stwierdzenie Spółki wyrażone na podstawie tej uchwały, dotyczące kwalifikacji ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest niewłaściwe.

Nie można bowiem uznać stanowiska Wnioskodawcy, że w przypadku, gdy Spółka może we własnym zakresie wykonać wszystkie wymienione prace i nie jest do tego potrzebna pomoc posiadających szczególne uprawnienia podmiotów, to powyższe świadczy o tym, iż poniesiony wydatek nie jest konieczny przy podwyższeniu kapitału zakładowego i może stanowić koszt podatkowy. Uchwała NSA nie wskazuje tego typu zależności przy możliwości zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, lecz wiąże wydatki ponoszone przez podatników bezpośrednio lub pośrednio z czynnością podnoszenia kapitału zakładowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl