ILPB3/423-228/12-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-228/12-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy dochody uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Przy Szkole Podstawowej w B., w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty, działa Rada Rodziców. Jest ona społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły. Jako wewnętrzny organ Szkoły, Rada Rodziców nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Szkoły, jednostką organizacyjną. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może jednak gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.

Jedną z inicjatyw podjętych przez tut. Radę Rodziców jest otwarcie i prowadzenie szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły (pomoce naukowe, materiały do organizacji imprez szkolnych). Sklepik działał będzie w czasie przerw między lekcjami, a obsługujący go członkowie Rady Rodziców nie będą otrzymywać za swoją pracę wynagrodzenia. Szacunkowy dochód ze sprzedaży (głównie napojów i artykułów spożywczych pakowanych pojedynczo) wyniesie ok. 2000 zł w skali roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody Szkoły Podstawowej, będącej jednostką budżetową, uzyskiwane z prowadzenia sklepiku szkolnego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła jako jednostka budżetowa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest z niego podmiotowo zwolniona na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, zwolniona jest także z obowiązku składania deklaracji miesięcznych CIT-2 oraz zeznań rocznych CIT-8. Oznacza to równocześnie brak obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) katalog zwolnień podmiotowych został zawarty w art. 6. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Jednostkami budżetowymi są bowiem - zgodnie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej (...).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Rada Rodziców działająca przy Szkole Podstawowej podjęła inicjatywę otwarcia i prowadzenia szkolnego sklepiku, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby Szkoły (pomoce naukowe, materiały do organizacji imprez szkolnych). Wnioskodawca szacuje, że dochód ze sprzedaży wyniesie ok. 2.000 zł rocznie.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.

Jak natomiast stanowi art. 53 ust. 4 ww. ustawy, rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności (...).

Z powyższych regulacji ustawy o systemie oświaty wynika, że rada rodziców utworzona przez rodziców uczniów szkoły, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Zatem w konsekwencji, rada rodziców jako wewnętrzny, społeczny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od szkoły jednostką organizacyjną. Nie może więc zostać uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, kwestię dotyczącą opodatkowania dochodu powstałego w związku z prowadzeniem sklepiku szkolnego przez Radę Rodziców, z którego dochód w całości przekazywany będzie na bieżące potrzeby szkoły, odnieść należy do podmiotu uznanego za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. Szkoły.

I tak, Szkoła będąca jednostką budżetową - jako podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest zwolniona od podatku dochodowego. Stwierdzić zatem należy, iż uzyskanie dochodu z tytułu prowadzenia sklepiku szkolnego nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl