ILPB3/423-219/09-5/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-219/09-5/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w styczniu 2008 r. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że w roku 2008 będzie się rozliczał w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych metodą uproszczoną.

Nie złożył natomiast w roku 2009 oświadczenia o rezygnacji z uproszczonego sposobu rozliczania się z podatku dochodowego od osób prawnych. W roku 2009 Spółka ponosi stratę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sformułowanie zawarte w zawiadomieniu o stosowaniu metody uproszczonej wpłacania zaliczek na podatek dochodowy: "Niniejszym zawiadamiam, że w roku 2008 będziemy stosować uproszczoną metodę (...)" należy traktować jako oświadczenie obejmujące jeden rok podatkowy.

2.

Czy przepis art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wyraźnie określa za jaki rok będzie rozliczał się uproszczoną metodą.

3.

Czy w sytuacji, gdy stanowisko Wnioskodawcy zostanie uznane za nieprawidłowe, podatnikowi przysługuje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy na gruncie art. 77 ustawy - Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem (np. znaczne zmniejszenie przychodów związanych z prowadzoną działalnością).

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie.

Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 16 czerwca 2009 r. nr ILPB3/423-219/09-4/MC.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki ze względu na ważny interes podatnika, jakim jest nagłe zmniejszenie przychodów z prowadzonej działalności w 2009 r.. Mianowicie bowiem, nieuzasadnionym prawnie i faktycznie jest uiszczanie zaliczek na podatek dochodowy w roku, w którym podatnik osiąga niewielkie dochody lub nawet jego działalność przynosi stratę, których wysokość jest oparta o rok podatkowy, w którym podatnik osiągał wysokie dochody.

W sytuacji, gdyby podatnik był zmuszony uiszczać zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o 2007 rok, w którym to podatnik osiągnął bardzo wysokie dochody i zapłacił wysoki podatek, mogłoby to spowodować poważne trudności finansowe podatnika w roku 2009. Co za tym idzie, ważnym interesem podatnika byłaby ochrona przed widmem upadłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż mając na uwadze zacytowany w treści pytania (poz. 55 wniosku) przepis ustawy - Ordynacja podatkowa uznano, iż wskazując przepis art. 77 tej ustawy popełniono oczywistą omyłkę. Przyjęto zatem, iż wniosek Spółki dotyczy interpretacji przepisów art. 77a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 77a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organ podatkowy może, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem, dokonać zwrotu nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek na podatek dochodowy.

Należy wyjaśnić, iż nadwyżka jest różnicą miedzy wpłaconą zaliczką lub sumą wpłaconych zaliczek a podatkiem należnym od początku roku do końca okresu, na poczet którego zaliczki te zostały wpłacone.

Z art. 77a Ordynacji podatkowej wynika, że decyzja organu podatkowego w tym zakresie uzależniona jest od stwierdzenia ważnego interesu podatnika podatku dochodowego, występującego z wnioskiem o zwrot nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek.

Pojęcie "ważny interes podatnika" nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę. Jego treść oceniana musi być zatem z uwzględnieniem konkretnych okoliczności w danej sprawie. Okoliczności te powinny zostać przywołane we wniosku podmiotu ubiegającego się o zwrot i powinny zostać poddane weryfikacji oraz ocenie organu podatkowego w trakcie prowadzonego postępowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w styczniu 2008 r. złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że w roku 2008 będzie się rozliczał w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w formie uproszczonej. Nie zawiadomił natomiast o rezygnacji z uproszczonego sposobu rozliczania się z podatku dochodowego od osób prawnych. W roku 2009 Spółka ponosi stratę.

Ustawodawca nie wprowadził jakichkolwiek ograniczeń, które nie pozwalałyby korzystać z regulacji, zawartej w art. 77a Ordynacji podatkowej podatnikom, wpłacającym zaliczki miesięczne w uproszczonej formie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma możliwość ubiegania się o zwrot nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek na podatek dochodowy na podstawie art. 77a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Podkreślić jednak należy, iż tut. Organ nie przesądza o tym, czy Wnioskodawca przedmiotowy zwrot otrzyma. Rozstrzygnięcie to leży bowiem w gestii właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl