ILPB3/423-205/08/11-S/EK - Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na sfinansowanie projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-205/08/11-S/EK Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na sfinansowanie projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1223/08 - stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest beneficjentem (projektodawcą) dotacji na dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny w wysokości 80% oraz ze środków budżetu państwa w wysokości 20%, a zarządzanego przez Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

W ramach tego programu, Spółka prowadzi nieodpłatne usługi szkoleniowe dla osób spełniających kryteria beneficjentów ostatecznych w ww. programie. Na poczet realizacji zawartych umów Wnioskodawca otrzymuje przedpłaty w postaci transz przekazywanych po złożeniu wniosku o płatność. Czas trwania projektu to 1 lutego 2007 r. - 30 czerwca 2008 r.

Skutki podatkowe dla tego rodzaju działalności są neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków są równoważone poniesionymi wydatkami na sfinansowanie realizowanych projektów szkoleniowych.

W związku z tym, iż otrzymana w listopadzie 2007 r. transza środków przeznaczona była na sfinansowanie szkoleń dotyczących "Operatora wyciągów narciarskich", ze względu na warunki pogodowe (bezśnieżny listopad i grudzień) szkolenia zostały przesunięte na styczeń i luty 2008 r. Spółka zgłosiła niewygasające środki do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) i otrzymała dyspozycję, że środki niewygasające na koniec 2007 r. nie należy zwracać do MPiPS, lecz wydatkować w 2008 r. Tak więc, na koniec roku otrzymana transza środków stanowiących przychód przewyższyła poniesione wydatki, co spowodowało, że powstał dochód.

Spółka ma wątpliwości (w związku z odmiennymi interpretacjami), czy powstały dochód należy uwzględnić w podstawie do ustalenia podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 za rok 2007. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że już w miesiącu marcu środki niewygasające na koniec 2007 r. zostały wydatkowane.

Pismem z dnia 17 czerwca 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Spółka wyjaśniła, iż:

* projekt realizowany przez Spółkę w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Strukturalnego na lata 2004-2006,

* środki na realizację projektu zostały uzyskane przez Spółkę na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki otrzymane na sfinansowanie ww. projektu korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki otrzymane na sfinansowanie projektu wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Środki te mają bowiem finansować działanie popierane przez Unię Europejską w ramach programów, a nie budżety poszczególnych państw poprzez podatki.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 30 czerwca 2008 r. interpretację indywidualną nr ILPB3/423-205/08-4/EK, w której stwierdził, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, określenie "publiczne środki wspólnotowe" oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowanego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne;

2.

regionalne programy operacyjne;

3.

inne programy operacyjne;

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Z powyższego wynika zatem, iż Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w tym przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W interpretacji podkreślono również, że do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju i współfinansowanych ze środków m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie.

Przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

Dodatkowo wskazano na zapis art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), zgodnie z którym przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych - zmieniające zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Zatem, środki otrzymane przez przedsiębiorców w formie dotacji stanowią przychody stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z regulacją art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego stwierdzono, iż środki otrzymane przez Wnioskodawcę na sfinansowanie przedmiotowego projektu nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pismem z dnia 14 lipca 2008 r. Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa zawartego w ww. interpretacji indywidualnej. Jednakże w wyniku ponownej analizy sprawy, tut. Organ stwierdził brak podstaw do zmiany tej interpretacji (odpowiedź na ww. wezwanie z dnia 8 sierpnia 2008 r. nr ILPB3/423W-53/08-2/MT).

W związku z powyższym, Strona wystosowała w dniu 27 sierpnia 2008 r. skargę skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem tut. Organu.

Odpowiedź na ww. skargę została udzielona pismem z dnia 23 września 2008 r. nr ILPB3/4240-37/08-2/MT.

Postanowieniem z dnia 15 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 2779/08, na podstawie § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przekazał sprawę do rozpoznania według właściwości Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu.

Sąd, po rozpoznaniu sprawy, wyrokiem z dnia 5 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1223/08 uchylił zaskarżoną interpretację oraz określił, że zaskarżona interpretacja nie może być wykonana w całości.

W uzasadnieniu wyroku Sąd nie podzielił stanowiska Organu, iż środki jakie otrzymała Skarżąca nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym, gdyż nie stanowiły bezzwrotnej pomocy zagranicznej, albowiem źródłem ich finansowania był budżet państwa (publiczne środki krajowe). Zdaniem Sądu, przyjęcie mechanizmu prefinansowania określonych programów z budżetu państwa oraz refundacja wypłat ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

Nie zgadzając się z powyższym wyrokiem, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając w imieniu Ministra Finansów - wystosował skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, wnosząc o uchylenie wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu oraz zasądzenie od Skarżącej na rzecz organu podatkowego kosztów postępowania według norm przepisanych.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 22 października 2010 r. sygn. akt II FSK 985/09 oddalił skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny, wskazując na treść art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zauważył, że aby dochód mógł podlegać zwolnieniu spełniona musi być przesłanka wymieniona w tym przepisie, a więc środki bezzwrotnej pomocy otrzymane przez podatnika powinny pochodzić z międzynarodowych instytucji finansowych lub od rządów obcych państw. W związku z powyższym, Sąd zwrócił uwagę, że zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez Sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku, Spółka jest beneficjentem projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, przy czym wszystkie środki przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane za pośrednictwem Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na podstawie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Przy czym realizacja sektorowych programów operacyjnych finansowana jest z publicznych środków krajowych lub współfinansowana ze środków wspólnotowych. Instytucja wdrażająca dokonuje wypłaty Spółce z rachunku zasilanego ze środków pochodzących z budżetu państwa oraz ze środków własnych, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 80% zrealizowanych wydatków.

Mając na uwadze opisany w zaskarżonym wyroku mechanizm finansowania projektów z których korzysta Spółka, Sąd wskazał, że gdy mowa jest o pochodzeniu środków bezzwrotnej pomocy chodzi o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Bez znaczenia natomiast pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania.

W świetle powyższego, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sąd pierwszej instancji zasadnie przyjął, że środki w części dofinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego przekazane w transzach przez instytucję wdrażającą podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, stwierdza się co następuje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, określenie "publiczne środki wspólnotowe" oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowanego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu realizacji Planu tworzy się:

1.

sektorowe programy operacyjne;

2.

regionalne programy operacyjne;

3.

inne programy operacyjne;

4.

strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Z powyższego wynika zatem, iż Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w tym przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest beneficjentem (projektodawcą) dotacji na dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny w wysokości 80% oraz ze środków budżetu państwa w wysokości 20%, a zarządzanego przez Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Ponadto, jak wskazano w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, projekt realizowany przez Spółkę w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Strukturalnego na lata 2004-2006, natomiast środki na realizację tego projektu zostały uzyskane przez Spółkę na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206).

Uwzględniając powyższe, a także mając na uwadze treść art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż istotne z punktu widzenia określonego w ww. przepisie zwolnienia przedmiotowego jest źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter. Należy przy tym zauważyć, że powyższa regulacja kładzie nacisk na "pochodzenie środków bezzwrotnej pomocy", co wskazuje pierwotne źródło, z którego uzyskuje się dochód. Bez znaczenia zatem pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia pozostaje również, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków.

Analiza treści art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymaga ustalenia zakresu znaczeniowego użytego przez ustawodawcę wyrażenia "pochodzą". W przypadku słowa "pochodzić" ustawodawca, ani w przepisach prawa podatkowego, ani w innych aktach prawnych nie sprecyzował zakresu znaczeniowego tego pojęcia. W potocznym znaczeniu przedmiotowe wyrażenie oznacza zaś "miejsce, z którego dana rzecz się wywodzi".

Analiza źródeł finansowania programów pomocowych, w tym będącego przedmiotem sprawy Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, prowadzi do wniosku, że jest nim Europejski Fundusz Społeczny, czyli bezzwrotna pomoc od Unii Europejskiej.

W świetle powyższego, przyjęcie mechanizmu prefinansowania określonych programów z budżetu państwa oraz refundacja wypłat ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie powoduje utraty prawa do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, środki otrzymane na sfinansowanie projektu realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie wskazać należy, iż konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymywanych w ramach projektu jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych sfinansowanych z tych środków wydatków.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl