ILPB3/423-2/09-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-2/09-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi w zakresie audytu, outsourcingu księgowości, doradztwa podatkowego oraz doradztwa gospodarczego. Spółka złożyła wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki", Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw". Środki uzyskane z dotacji zostaną przeznaczone na realizację szkoleń, usług doradczych prowadzonych przez zewnętrzne firmy na rzecz pracowników Spółki.

Opłata za udział w projekcie w znacznym stopniu pokrywana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Pozostała kwota będzie wnoszona przez pracodawcę. Wydatki w ramach projektu będą pokrywane w kwocie netto.

W piśmie z dnia 6 lutego 2009 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka wskazała, iż środki pomocowe otrzymane zostaną na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), tj. w ramach perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wydatkami finansowanymi z dotacji mogą być uznane za koszt podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki sfinansowane z przedmiotowej dotacji nie będą mogły być uznane za koszt podatkowy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Należy nadmienić, iż w kwestii kwalifikacji dotacji z funduszy strukturalnych, jako przychodu zwolnionego z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47, Spółka zwróciła się z wnioskiem o indywidualną interpretację do Ministra Finansów. Zakładając, iż Spółka w związku z otrzymaną dotacją z funduszy strukturalnych uzyskuje przychód zwolniony z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47, wówczas zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 58 wyłączający możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z przychodów pochodzących z funduszy strukturalnych (budżetu państwa).

Podobne stanowisko prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 26 września 2008 r. sygn. ILPB3/423-404/08-2/EK, jak również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2008 r., sygn. IBPB3/423-548/08/NG, uznając za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż "Dotacje rozwojowe uzyskane w nowym budżetowaniu na lata 2007-2013 u osób prawnych będą wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 albo pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Konsekwencją tego zwolnienia jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych nimi wydatków do kosztów podatkowych (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p.)".

Mając zatem powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, wydatki sfinansowane z przedmiotowej dotacji nie będą mogły być uznane za koszt podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji wydana została odrębna interpretacja w dniu 12 marca 2009 r. nr ILPB3/423-2/09-5/EK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl