ILPB3/423-196/11-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-196/11-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się świadczeniem usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U.06.123.858 z późn. zm.). Prowadząc działalność w tym zakresie, Spółka zobligowana jest do przestrzegania prawa ochrony środowiska oraz działania zgodnie z normami unijnymi.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka podejmuje działania w zakresie edukacji ekologicznej polegającej na kształtowaniu prośrodowiskowych postaw odbiorców ww. usług poprzez informowanie społeczności lokalnej o właściwym sposobie gospodarowania wodą oraz potrzebie oczyszczania ścieków. Tak rozumiana edukacja odbywa się obecnie za pośrednictwem powołanej w Spółce komórki - Działu Komunikacji i Edukacji, a skierowana jest głównie do dzieci oraz młodzieży w wieku szkolnym, ale także do dorosłych mieszkańców regionu.

Program edukacyjny realizowany poprzez Dział Komunikacji i Edukacji zakłada przekazywanie informacji w ww. zakresie za pomocą ulotek, ogłoszeń zamieszczanych w siedzibach lokalnych władz, miejscowej prasie czy na stronach internetowych Spółki oraz za pośrednictwem przeprowadzanych zajęć, wykładów i organizowanych przez Spółkę wizyt na oczyszczalni ścieków, czy stacjach uzdatniania wody.

Podejmowane w ten sposób działania mają na celu wskazać mieszkańcom sposoby racjonalnego korzystania z wody, a także uzmysłowić zagrożenia, jakie płyną z nieprzestrzegania zasad ochrony środowiska. Jednocześnie, poprzez regularne wizytacje na miejscowej oczyszczalni ścieków mieszkańcy aglomeracji leszczyńskiej mają możliwość zapoznania się z zasadami jej funkcjonowania, jak również stosowanymi metodami oczyszczania ścieków.

Z doświadczeń Spółki wynika, że poprzez te działania Spółka kształtuje swój wizerunek u odbiorców, podnosi świadomość ekologiczną aby chronić zasoby wody i zoptymalizować koszt oczyszczania ścieków.

Obecnie Spółka prowadzi wyżej opisaną działalność w przedszkolach, szkołach, na terenie obiektów produkcyjnych Spółki, w salach konferencyjno-dydaktycznych zlokalizowanych w obiektach Spółki, a także na różnego rodzaju spotkaniach. W związku z przedmiotową działalnością, Spółka ponosi następujące koszty:

1.

Koszty materiałów i usług niezbędnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi, takich jak: książki o tematyce ekologicznej, materiały biurowe wykorzystywane na spotkaniach z młodzieżą, materiały konferencyjne, warsztatowe, seminaryjne (wydruki, broszury, płyty CD), tablice, plansze edukacyjne, wskaźnik elektroniczny, program edukacyjny biologia, przyroda, siatka na motyle, mikroskopy, modele edukacyjne, komputery, projektory, plakaty, banery, animacja dydaktyczna, rękawice gumowe, apteczka, napoje, drobny poczęstunek dla uczestników zajęć, drobne gadżety (ołówki, breloki, plany lekcji, koszulki, itp.), sprzęt do analiz stanu środowiska (probówki, szkło lab.), zaproszenia na imprezy, nagrody w konkursach (książki, sprzęt fotograficzny), opłaty za wstęp młodzieży na wystawy, do muzeów przyrodniczych, na pokazy itp., wynajem sali, wynajem bryczek, wynajem autokaru, opłata za noclegi i schroniska młodzieżowe (wycieczki edukacyjne), ogłoszenia w mediach, kampanie i akcje edukacyjne, wydawnictwa i prace poligraficzne, strona internetowa - edukacja ekologiczna.

2.

Koszty pracownicze osób zajmujących się edukacją: wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi, zlecenia zewnętrzne (wynajęcie wykładowcy, przewodnika).

3.

Koszty związane z utrzymaniem obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne: amortyzacja obiektu, podatek od nieruchomości, energia, konserwacja i naprawa gaśnic, przegląd budynku, koszty utrzymania terenu wokół obiektu, naprawy bieżące, remonty.

W związku ze wzrastającą potrzebą dalszego edukowania społeczności lokalnej, w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodno-ściekowej, Spółka planuje otworzyć Ośrodek Edukacji Ekologicznej (określany w dalszej części skrótem OEE), który stanowiłby centrum działań edukacyjnych oraz informacyjnych o właściwym sposobie gospodarowania wodą oraz potrzebie oczyszczania ścieków.

W założeniu Spółki OEE ma zostać zlokalizowany w zaadaptowanej na ten cel wieży wodnej (dawnej wieży ciśnień), stanowiącej środek trwały Spółki. OEE ma składać się z sal dydaktycznych, sal doświadczeń fizycznych i chemicznych, sali biologii wody oraz powierzchni ekspozycyjnych dla wystaw stałych i czasowych. Spółka planuje również umieścić w OEE interaktywne modele obrazujące zasady działania urządzeń wodnych eksploatowanych przez Spółkę oraz historyczne i obecne plany sieci wodnych i kanalizacyjnych. Dla realizacji ww. celu konieczna będzie zatem gruntowna przebudowa obiektu wieży wodnej, budowa nowych obiektów budowlanych, budowa infrastruktury towarzyszącej, adaptacja terenu, zakup urządzeń, wyposażenie ośrodka (meble biurowe, komputery, rzutniki, mikroskopy, modele dydaktyczne, sprzęt laboratoryjny). Naturalną konsekwencją powołania OEE będą również koszty związane z jego funkcjonowaniem (eksploatacją) oraz odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wydatki związane z funkcjonowaniem działu komunikacji i edukacji, szczegółowo wymienione w rubryce nr 68 wniosku stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

2.

Czy wydatki związane z otwarciem OEE, polegające na zaadaptowaniu na ten cel wieży wodnej, budowie nowych obiektów, infrastruktury towarzyszącej, adaptacji terenu oraz koszty wyposażenia i utrzymania OEE będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 20 lipca 2011 r. nr ILPB3/423-196/11-3/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w pytaniu nr 1 i 2 wydatki, Spółka może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa przepis art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty (po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie) są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Jeśli chodzi o działania Spółki polegające na propagowaniu wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych, szczegółowo opisane w rubryce nr 54, to działania te służą przede wszystkim podnoszeniu świadomości ekologicznej wśród mieszkańców regionu. Takie działania z jednej strony pozwalają generować Spółce przychody, w związku z rozszerzaniem terytorialnego zasięgu Jej działania na gminy sąsiednie, których władze nawiązują współpracę ze Spółką jako profesjonalnym i odpowiedzialnym partnerem, z drugiej zaś strony działania te służą zachowaniu źródeł przychodów i ograniczaniu kosztów działalności poprzez: nakłanianie odbiorców usług do racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi, proekologicznym sposobem zagospodarowywania ścieków (zwłaszcza opadowych i roztopowych) oraz przestrzeganiem zasad odprowadzania do sieci kanalizacyjnej tych ścieków, które muszą zostać oczyszczone.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, wydatki takie jak: koszty materiałów, usług niezbędnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi, koszty pracownicze osób zajmujących się edukacją, czy wydatki związane z utrzymaniem obiektów wykorzystywanych na cele edukacji środowiskowej, np. z ich bieżącą naprawą, konserwacją i remontami stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów. Podobnie należy zakwalifikować wydatki związane z planowanym zaadaptowaniem wieży wodnej na OEE, polegające na gruntownej przebudowie obiektu wieży, budowie nowych obiektów budowlanych, infrastruktury towarzyszącej, adaptacji terenu, zakupie urządzeń, które w postaci odpisów amortyzacyjnych stanowią koszty uzyskania przychodu.

Ponadto, wydatki te nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu.

W świetle powyższych argumentacji, zdaniem Spółki, koszty, o których mowa w pytaniu nr 1 i 2 są kosztami podatkowymi poniesionymi w celu osiągnięcia oraz zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Argumentem za takim stanowiskiem jest także interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w sprawie o sygn. akt IBPBI/2/423-1203/08/CzP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się do przedstawionego pytania nr 1 Wnioskodawca, wskazując na treść przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) stwierdził, że w przedmiotowym stanie faktycznym wydatki opisane w pytaniu mogą zostać zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Na wstępie należy przywołać treść ww. przepisu, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, iż Spółka ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 oraz, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też na zachowanie źródła pozyskiwania przychodu. Wydatki ponoszone przez Spółkę muszą być celowe. To znaczy ponoszone dla uzyskania (zwiększenia) przychodów podatkowych bądź dla zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W rezultacie zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie powinno być traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu.

Zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów podatkowych powinna brać pod uwagę:

* przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz

* potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

Trzeba w tym miejscu rozważyć, czy w niniejszej sprawie może mieć zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Biorąc pod uwagę, że przepisy prawa nie definiują pojęcia reprezentacji, należy w tym zakresie odnieść się do potocznego rozumienia tego terminu. Zgodnie z definicją przytoczoną w "Słowniku języka polskiego PWN" pod red. prof. Mieczysława Szymczaka, "reprezentacja" oznacza "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną" (t. III, str. 45), zaś termin "okazały" definiowany jest jako "wspaniały, imponujący wygląd, obfitość, wystawność, przepych, wspaniałość" (t. II, str. 479), a "wystawny" jako "świadczący o zamożności, okazale urządzony, zorganizowany, bogaty, wspaniały, suty" (t. III, str. 793).

Pojęcia te w sposób oczywisty odnoszą się więc do realiów życia społecznego, powszechnego odbioru zachowań - dotyczą one działań, które przewyższają rozpowszechniony standard, uznawane są za wyszukane i zwracające uwagę.

W związku z powyższą definicją na gruncie ustaw podatkowych należy przyjąć, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego działania.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka podejmuje działania w zakresie edukacji ekologicznej polegającej na kształtowaniu prośrodowiskowych postaw odbiorów usług oferowanych przez Nią z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków poprzez informowanie społeczności lokalnej o właściwym sposobie gospodarowania wodą oraz potrzebie oczyszczania ścieków. Program edukacyjny realizowany jest przez powołaną w Spółce komórkę - Dział Komunikacji i Edukacji. Obecnie Spółka prowadzi przedmiotową działalność w przedszkolach, szkołach, na terenie obiektów produkcyjnych Spółki, w salach konferencyjno - dydaktycznych zlokalizowanych w obiektach Spółki, a także na różnego rodzaju spotkaniach. Wydatki, które Spółka ponosi są następujące: koszty materiałów i usług niezbędnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi, takich jak książki o tematyce ekologicznej, materiały biurowe wykorzystywane na spotkaniach z młodzieżą, materiały konferencyjne, warsztatowe, seminaryjne (wydruki, broszury, płyty CD), tablice, plansze edukacyjne, wskaźnik elektroniczny, program edukacyjny biologia, przyroda, siatka na motyle, mikroskopy, modele edukacyjne, komputery, projektory, plakaty, banery, animacja dydaktyczna, rękawice gumowe, apteczka, napoje, drobny poczęstunek dla uczestników zajęć, drobne gadżety (ołówki, breloki, plany lekcji, koszulki, itp.), sprzęt do analiz stanu środowiska (probówki, szkło lab.), zaproszenia na imprezy, nagrody w konkursach (książki, sprzęt fotograficzny), opłaty za wstęp młodzieży na wystawy, do muzeów przyrodniczych, na pokazy itp., wynajem sali, wynajem bryczek, wynajem autokaru, opłata za noclegi i schroniska młodzieżowe (wycieczki edukacyjne), ogłoszenia w mediach, kampanie i akcje edukacyjne, wydawnictwa i prace poligraficzne, strona internetowa - edukacja ekologiczna. Ponadto, do wydatków związanych z realizacją programu edukacyjnego należą koszty pracownicze osób zajmujących się tą edukacją oraz koszty związane z utrzymaniem obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne, tj. amortyzacja obiektu, podatek od nieruchomości, konserwacja i naprawa gaśnic, przegląd budynku, koszty utrzymania terenu wokół obiektu, naprawy bieżące oraz remonty.

Powyższe wydatki poniesione przez Spółkę celem realizacji programu edukacyjnego dla odbiorców usług oferowanych przez Nią, dzieci i młodzieży w trakcie organizowanych przez Spółkę spotkań w przedszkolach, szkołach, na terenie obiektów produkcyjnych Spółki, w salach konferencyjno - dydaktycznych nie noszą, w ocenie tut. Organu, znamion wydatków o charakterze reprezentacyjnym, w związku z czym, nie stanowią wydatków wyłączonych z kategorii kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy, a w rezultacie mogą zostać w całości zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów Spółki.

Spółka wskazała, że prowadzone przez Nią działania służą przede wszystkim propagowaniu wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych a także podnoszeniu świadomości ekologicznej wśród mieszkańców regionu. Ponadto, Spółka wykazała, że działania powyższe z jednej strony pozwolą Jej generować przychody, poprzez rozszerzenie terytorialnego zasięgu działania Spółki na gminy sąsiednie, których władze nawiązują współpracę ze Spółką z drugiej strony działania te służą zachowaniu źródeł przychodów i ograniczeniu kosztów działalności poprzez m.in. nakłanianie odbiorców usług do racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi, proekologicznym sposobem zagospodarowania ścieków oraz przestrzeganie zasad odprowadzania do sieci kanalizacyjnej tych ścieków, które muszą zostać oczyszczone.

Wobec powyższego, wydatki związane z funkcjonowaniem działu komunikacji i edukacji wymienione w przedstawionym stanie faktycznym stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl