ILPB3/423-193/10-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-193/10-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 30 marca 2010 r. i 25 maja 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

16 grudnia 2009 r. Spółka podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącą realizacji projektu w ramach działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym osi priorytetowej 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia.

Na podstawie powyższej umowy, Spółka otrzyma dofinansowanie ze środków publicznych.

Wypłata dofinansowania będzie dokonywana w transzach po zakończeniu każdego działania (co 6 miesięcy), pod warunkiem spełnienia warunków wynikających z ww. umowy, w postaci refundacji 35% wydatków kwalifikowanych poniesionych wcześniej przez Spółkę.

Wydatki poniesione przed otrzymaniem dofinansowania pokrywane są z własnych środków oraz z leasingu zakwalifikowanego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych jako leasing operacyjny (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654), natomiast zgodnie z ustawą o rachunkowości jako leasing finansowy.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt leasingu jest uznawany w momencie poniesienia za koszt uzyskania przychodu.

W uzgodnionych terminach, Spółka składa wniosek o płatność w postaci zwrotu poniesionych nakładów do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Po wydaniu pozytywnej opinii, Spółka otrzyma przelew na konto, będący refundacją 35% wydatków kwalifikowanych.

Pismem uzupełniającym Spółka wskazała, iż:

* podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO.IG) Działanie 4.4. Projekt,

* dofinansowanie zostało przyznane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 z późn. zm.),

* ponosi wydatki w ramach realizacji projektu na zakup majątku trwałego. Ze względu na konieczność pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, zakup niektórych środków trwałych nastąpił poprzez podpisanie umów leasingowych, co pozwala na odroczenie terminów płatności. Dofinansowanie jest przyznawane w formie refundacji dwa razy w roku na podstawie przedstawionych faktur i dowodów płatności w części dotyczącej zapłaconych rat kapitałowych leasingu,

* otrzyma dofinansowanie sprzętu nabytego w ramach leasingu. Refundacji podlegać będzie jedynie część kapitałowa raty. Refundacji nie podlegają prowizje, ubezpieczenia i inne dodatkowe płatności związane z leasingiem. Majątek trwały finansowany w ramach umów leasingowych to: serwery, routery, switch'e, macierze i inne elementy składowe serwerów,

* dofinansowanie obejmuje wydatki na zakup majątku nie leasingowanego i leasingowanego,

* przedmiotowa umowa leasingu spełnia warunki określone w art. 17b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W dniu 25 maja 2010 r. Spółka doprecyzowała, iż podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO.IG) Działanie 4.4 Projekt. w imieniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości działa Regionalna Instytucja Finansująca Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. Ponadto, Spółka wskazała, iż instytucją wypłacającą przedmiotowe dofinansowanie będzie Bank X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W jakim momencie poniesiony koszt z tytułu leasingu operacyjnego powinien być uznany za koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodu.

2.

Czy otrzymana dotacja będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Wnioskodawca prawidłowo więc uznaje dotację celową za przychód podatkowy, podlegający zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt leasingu jest uznawany w momencie poniesienia za koszt uzyskania przychodu.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, koszty z tytułu leasingu operacyjnego zaciągniętego na pokrycie wydatków, zostaną w momencie otrzymania dotacji wyłączone z kosztów stanowiących koszt uzyskania przychodu, za okres w którym dotacja wpłynęła na konto.

Spółka uważa, że koszty związane z obsługą leasingu powinny być w całości uznane za koszt uzyskania przychodu w momencie poniesienia, ponieważ wypłata dotacji nie jest pewna i jest uzależniona od pozytywnej oceny Instytucji.

Ponadto, Spółka zaznaczyła, że dodatkowym wymogiem refundacji jest, aby umowy prowadziły do przeniesienia własności środków trwałych na Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji,

* prawidłowe - w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w dniu 16 grudnia 2009 r. podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, dotyczącą realizacji projektu, Działanie 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym osi priorytetowej 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia. Na podstawie powyższej umowy, Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie, które będzie dokonywane w transzach po zakończeniu każdego działania (co 6 miesięcy) po spełnieniu wymagających warunków.

Rozpatrując kwestie będące przedmiotem wniosku, biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) odpowiedzi na niniejsze pytania wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Środki pieniężne które otrzyma Spółka w transzach po zakończeniu każdego działania, stanowić będą, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże wartość otrzymanej dotacji będzie jednocześnie zwolniona od tego podatku.

Katalog dochodów wolnych od podatku zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na wstępie omawianego zwolnienia należy wyjaśnić, iż art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie miał w przedmiocie sprawy, wbrew stanowisku Spółki, zastosowania, tym samym uznano Jej stanowisko za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Zakres pkt 21 dotyczy bowiem dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dot. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu wymagane jest:

* pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,

* faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.

Wobec powyższego, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 omawianej ustawy nie mają zastosowania do środków otrzymanych na realizację projektu.

Z uzupełnienia sprawy wynika, iż Spółka otrzyma dofinansowanie które zostanie przekazane przez Bank X.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku X, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank X przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Z treści art. 101 ust. 3 ww. ustawy wynika, że instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

W przedmiocie sprawy, kwota dofinansowania otrzymana przez Spółkę, stanowić będzie zatem - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy, bowiem Spółka otrzyma dofinansowanie w 2010 r.

Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka ponosi wydatki w ramach przedmiotowego projektu na zakup majątku trwałego. Zakup niektórych środków trwałych nastąpił z własnych środków oraz poprzez podpisanie przez Spółkę z firmą leasingową umów leasingowych. Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków na podstawie przedstawionych faktur i dowodów płatności (w zakresie leasingu refundacja obejmie część kapitałową raty). Spółka wskazała, iż wypłata dofinansowania będzie dokonywana w transzach po zakończeniu każdego działania (co 6 miesięcy).

Na podstawie art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

1.

została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

2.

suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 17b ust. 2 tej ustawy, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:

1.

art. 6,

2.

przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,

3.

art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 101, poz. 1178)

- do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f-17h.

Zawarta przez Spółkę umowa spełnia warunki wynikające z powyższych przepisów, a ponoszone opłaty na rzecz finansującego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy w postaci refundacji wydatków kwalifikowanych projektu na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Spółką.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę w obowiązującym stanie prawnym, należy wskazać, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są uważane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio związanych z realizowanym projektem, które zostaną Spółce zrefundowane przez instytucję wypłacającą, zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast refundacja tych wydatków, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów-skutkuje koniecznością ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania dofinansowania.

Podsumowując, transze otrzymane przez Spółkę w 2010 r. na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić będą przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.

Natomiast wydatki poniesione przez Spółkę, które podlegać będą refundacji, zaliczone w dacie poniesienia do kosztów uzyskania przychodów, podlegać będą wyłączeniu z tych kosztów w momencie otrzymania dofinansowania (art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl