ILPB3/423-192/08-4/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-192/08-4/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2008 r. o dodatkowe wyjaśnienia - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka, na podstawie zezwolenia udzielonego 20 lutego 2004 r. przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "S.".

Zezwolenie zostało wydane Spółce na prowadzenie działalności na terenie Strefy w zakresie określonym w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

* sekcja D podsekcja DJ dział 28 grupa 28.5 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych;

* sekcja D podsekcja DK dział 29 grupa 29.1 - maszyny do wytwarzania i wykorzystania energii mechanicznej, z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych;

* sekcja D podsekcja DL dział 31 grupa 31.6 - sprzęt elektryczny, gdzie indziej niesklasyfikowany;

* sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.1 - pojazdy mechaniczne;

* sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.2 - nadwozia do pojazdów mechanicznych, przyczepy i naczepy;

* sekcja D podsekcja DM dział 34 grupa 34.3 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników;

* sekcja K dział 73 grupa 73.1 - usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;

* sekcja K dział 74 grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych

Na podstawie udzielonego zezwolenia, Spółka zobowiązana została do:

* zwiększenia zatrudnienia o 100 pracowników w stosunku do stanu zatrudnienia z dnia otrzymania zezwolenia w terminie do 31 grudnia 2004 r. i utrzymania zatrudnienia na tym poziomie w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r.;

* poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 5 810 000 EUR w terminie do 31 grudnia 2006 r.

Spółka wypełniła wszystkie wynikające z zezwolenia obowiązki, czego potwierdzeniem jest:

* protokół z kontroli wykonania warunku zezwolenia przeprowadzonej 16 lutego 2005 r.,

* protokół z kontroli wykonania warunku zezwolenia przeprowadzonej 1 marca 2007 r.,

* uchwała nr 01/02/2007 Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej "S." S.A. z 16 lutego 2007 r.

W chwili obecnej, na terenie Strefy, Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji autobusów, jak również wytwarzaniu szerokiego zakresu poszczególnych komponentów do autobusów i samochodów ciężarowych.

Z uwagi na rosnącą konkurencję oraz postęp technologiczny w branży motoryzacyjnej, w ramach swojej globalnej strategii rozwojowej, Spółka zamierza obecnie skoncentrować się wyłącznie na swojej głównej działalności, jaką jest produkcja samochodów ciężarowych oraz autobusów. Produkcja poszczególnych komponentów do tych właśnie pojazdów, w szczególności w zakresie "produkcji mechanicznej" i "produkcji kabli" nie należy do działalności podstawowej Spółki i dlatego też powinna ona zostać przekazana przedsiębiorstwom, których kompetencje koncentrują się właśnie w tym obszarze działalności. W ten sposób Spółka mogłaby skupić swoje przyszłe nakłady inwestycyjne wyłącznie na działalności podstawowej.

Jednocześnie, należy podkreślić, iż Spółka zamierza nawiązać długoletnią współpracę z podmiotami, które miałyby prowadzić działalność wykraczającą poza główne kompetencje Spółki. W ten sposób Spółka zapewniłaby sobie nieprzerwane dostawy niezbędnych komponentów, a jednocześnie zachowane zostałyby warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, w tym założona liczba utworzonych miejsc pracy.

Po przeanalizowaniu obowiązków wynikających z zezwolenia oraz obowiązujących przepisów prawa z zakresu specjalnych stref ekonomicznych, Spółka ustaliła, iż najbardziej korzystnym sposobem realizacji zakładanej strategii byłoby oddanie w leasing operacyjny, tzn. oddanie do używania innym podmiotom, aktywów związanych z produkcją komponentów, w szczególności w zakresie "produkcji mechanicznej" i "produkcji kabli", które nie stanowią głównej dziedziny działalności Spółki. Aktywa te stanowią część składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, będące podstawą udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Planowane rozwiązanie umożliwi:

* zachowanie własności przedmiotowych aktywów w rejestrze Spółki, która w dalszym ciągu będzie je amortyzować,

* skupienie się na podstawowej działalności Spółki, przez co będzie ona w pełni realizować przyjętą strategię rozwoju,

* pozyskanie dodatkowych środków finansowych na realizację dalszych inwestycji w zakresie podstawowej działalności.

Wskazać należy, iż Spółka nie zamierza zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, a jedynie skoncentrować się na podstawowej działalności i przez to zmaksymalizować jej efektywność operacyjną, jak też ekonomiczną.

W związku z tym, że leasing nie został wskazany w wykazie działalności jaka będzie prowadzona na terenie Strefy, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje z tytułu działalności prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, Spółka będzie traktować usługi leasingu operacyjnego jako działalność opodatkowaną.

W piśmie z dnia 30 maja 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka wskazała, iż przeprowadzenie przedstawionej we wniosku operacji leasingu operacyjnego okazało się niemożliwe. Dlatego Spółka zdecydowała się zastosować rozwiązanie polegające na wynajmie potencjalnemu inwestorowi środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne w specjalnej strefie ekonomicznej. W związku ze zmianą formy prawnej udostępnienia środków trwałych potencjalnemu inwestorowi, Spółka wniosła o uwzględnienie tej okoliczności w pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Oznacza to, że nieznacznej zmianie ulega treść pytań, na które odpowiedzi udzieli Dyrektor Izby Skarbowej (instytucja leasingu operacyjnego zastąpiona zostaje instytucją najmu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy najem części środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, w ramach przedsięwzięcia realizowanego na terenie S. Specjalnej Strefy Ekonomicznej, spowoduje utratę prawa do zwolnienia podatkowego.

2.

Czy zawarcie w umowie najmu, o której mowa w pkt 1, zastrzeżenia możliwości zakupu wynajmowanych aktywów, po upływie 5 lat od dnia wprowadzenia ich do rejestru środków trwałych przez Spółkę, spowoduje utratę prawa do zwolnienia podatkowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania nr 2 jest następujące.

W piśmie z dnia 30 maja 2008 r. Spółka wskazała, że zmiana formy prawnej udostępnienia środków trwałych pozostaje bez wpływu na przedstawione we wniosku skutki podatkowe transakcji. Zatem, stanowisko Spółki w tym zakresie pozostaje bez zmian.

W odpowiedzi na drugie z postawionych pytań, tak jak to było prezentowane we wniosku, Spółka pragnie zaznaczyć, iż żaden z przepisów rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie s. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2253 z późn. zm.) nie stoi na przeszkodzie przeniesieniu własności środków trwałych po upływie okresu wskazanego w § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, tj. 5 lat od dnia wprowadzenia środków trwałych do ewidencji.

Natomiast zastrzeżenie możliwości wykupu środka trwałego w przyszłości przez najemcę nie stanowi elementu istotnego umowy, a jest jedynie typowym elementem dodatkowym (accidentalia negotii).

Oczywiście zarówno stawki wynajmu, jak i sprzedaż, która może nastąpić w przyszłości będą ustalone na warunkach rynkowych.

Z tych też względów, zdaniem Spółki, zawarcie umowy najmu z ewentualną opcją wykupu środków trwałych przez najemcę po upływie 5 lat od dnia wprowadzenia danych aktywów do rejestru środków trwałych, nie narusza regulacji wynikającej z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie s. specjalnej strefy ekonomicznej i w związku z tym, nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego przysługującego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo informuje się, iż powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku z dnia 11 marca 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki, w zakresie pytania pierwszego, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 24 czerwca 2008 r. nr ILPB3/423-192/08-3/HS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl