ILPB3/423-18/07-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-18/07-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 r. (data wpływu 30 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach organizowanych targów Sp. z o.o. sprzedają swoim klientom - wystawcom kompleksową usługę organizacji targów. Na usługę tę składają się następujące czynności:

1.

Usługi związane z wynajmem powierzchni wystawienniczej.

2.

Usługi techniczne związane z zasileniem przekazanej powierzchni wystawienniczej, np.:

* wykonanie przyłączy prądowych, wodnych, sprężonego powietrza, telefonicznych, systemów nagłośnieniowych i audiowizualnych,

* sprzedaż energii (prądu), wody i powietrza sprężonego, impulsów telekomunikacyjnych, internetu, pobranych przez ww. przyłącza.

3.

Usługi związane z aranżacją przestrzeni wystawienniczej.

4.

Usługi związane z nadzorowaniem i sprzątaniem stoiska.

5.

Usługi reklamowe.

6.

Usługi wynajmu personelu (hostessy, tłumacze).

7.

Wpisy do katalogów targowych, umieszczanie ogłoszeń reklamowych w katalogach targowych, informatorach, biuletynach, umieszczanie plakatów reklamowych, rozdawanie prospektów reklamowych i podobne działania reklamowe.

8.

Przydział teczki wystawcy zawierającej pakiet materiałów informacyjnych dotyczących danej edycji targów (katalog, informacje organizacyjne, biuletyny, periodyki i dodatki prasowe, foldery, ulotki reklamowe, wizytówki firmowe).

9.

Organizację poczęstunków i bankietów (tzw. wieczorów branżowych) związanych z imprezami targowymi.

10.

Organizację i obsługę pokazów i prezentacji wydarzeń dotyczących imprez targowych (uroczystości otwarcia targów, konferencje, spotkania branżowe, sympozja, wykłady itp.).

11.

Organizację i obsługę uroczystości związanych z wręczeniem nagród targowych.

Pismem z dnia 6 marca 2007 r. Ośrodek Klasyfikacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego stwierdził, iż kompleksowe usługi organizowania targów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.15.-00.00 - usługi organizowania wystaw, targów i kongresów (pismo stanowi załącznik do wniosku o wydanie interpretacji).

Przychodami jakie realizuje Spółka w związku z organizacją targów są:

* przychody od wystawców za najem powierzchni wystawienniczej (przy czym należy podkreślić, iż cena najmu powierzchni obejmuje koszt udziału przedstawicieli wystawcy w uroczystościach otwarcia targów, wręczenia medali oraz innych nagród, poczęstunkach i bankietach, spotkaniach branżowych, pokazach i prezentacjach (warunki uczestnictwa w targach stanowią załącznik nr 2 do wniosku o wydanie interpretacji),

* przychody od wystawców za sprzedaż mediów (prąd, woda, gaz, telefon, internet),

* przychody od wystawców za budowę i aranżację stoisk targowych (przestrzeni wystawienniczej),

* przychody od wystawców za usługi związane z nadzorowaniem i sprzątaniem stoiska,

* przychody od wystawców za świadczone usługi reklamowe,

* przychody od wystawców za wynajem personelu,

* przychody od wystawców za wpis do katalogu targowego,

* przychody od wystawców za uczestnictwo w konkursach o medale targowe (tzw. opłata wpisowa dla uczestników przystępujących do konkursu),

* przychody ze sprzedaży biletów dla zwiedzających targi.

Spółka ponosi szereg wydatków bezpośrednio związanych z realizacją kompleksowej usługi organizacji targów, które są konieczne w celu całościowej realizacji tej usługi i uzyskania przychodów wymienionych powyżej.

Kosztami o charakterze bezpośrednim, zdaniem Spółki, są wszelkie koszty związane z wytworzeniem usługi.

Koszty bezpośrednie obejmują te składniki kosztów poniesionych w fazie realizacji (wykonania) usługi organizacji targów, które można ściśle odnieść na podstawie dokumentów źródłowych do świadczonej usługi. Spółka zalicza do nich m.in.:

* koszty płac bezpośrednich i świadczenia na rzecz pracowników, które można przypisać bezpośrednio do realizowanej usługi targowej,

* materiały bezpośrednie wraz z kosztami ich zakupu, które można bezpośrednio przypisać do wykonywanej usługi,

* opłaty za najem, dzierżawę środków trwałych niezbędnych do realizacji usługi,

* koszty podróży służbowych i delegacji związanych z wytworzeniem usługi,

* koszty usług obcych związanych bezpośrednio z usługą organizacji targów,

* podatki, opłaty i koszty ubezpieczenia odnoszące się do konkretnego wydarzenia targowego.

Tak określone wydatki składają się na koszty wytworzenia usługi organizacji targów.

Koszty bezpośrednie to zdaniem Spółki koszty, które można bezpośrednio powiązać - bez stosowania jakichkolwiek kluczy obliczeniowych, proporcji - z konkretnym przychodem osiągniętym od wielu wystawców w określonym terminie (terminem tym jest okres trwania targów). Najważniejszym kryterium, który przyświeca Spółce przy określaniu kwalifikowania kosztów bezpośrednich jest określenie, czy koszty te można bezpośrednio i funkcjonalnie przypisać do określonego, konkretnego przychodu.

Wśród kosztów bezpośrednich ponoszonych przez Spółkę na organizację określonego wydarzenia targowego są również wydatki konsumpcyjne. Wydatkami konsumpcyjnymi o charakterze bezpośrednim, jakie ponoszą XXX w związku z organizacją konkretnego wydarzenia targowego są koszty zakupu usług gastronomicznych i cateringowych. Należy nadmienić, iż dotyczy to wydatków konsumpcyjnych ponoszonych na organizację poczęstunków i bankietów (tzw. wieczory branżowe), organizację i obsługę pokazów i prezentacji wydarzeń dotyczących imprez targowych (uroczystości otwarcia targów, konferencje, spotkania branżowe, sympozja, wykłady) oraz na organizację i obsługę uroczystości związanych z wręczeniem nagród targowych. W odniesieniu do usługi organizacji poczęstunków i bankietów Spółka informuje ponadto, co następuje:

Każdy wystawca decydując się na udział w określonej imprezie targowej zobligowany jest regulaminem i wydanymi na jego podstawie warunkami wynajmu powierzchni wystawienniczej do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji targów. W skład tego pakietu wchodzi m.in. udział w tzw. wieczorze branżowym, udział w uroczystościach otwarcia targów, udział w konferencjach, spotkaniach branżowych, sympozjach. Wieczór branżowy to jedyna okazja, która umożliwia spotkanie się wszystkich wystawców w jednym miejscu. Wystawcy są informowani wcześniej o programie wieczoru branżowego (jaki lokal, jaki poczęstunek, jaka oprawa muzyczna). W zależności od rodzajów targów każdemu wystawcy przyznawane jest prawo uczestnictwa określonej liczby uczestników. Jeżeli wystawca wyrazi wolę, aby więcej pracowników jego spółki brało udział w wieczorze branżowym (ponad limit ustalony w warunkach wynajmu powierzchni wystawienniczej) wtedy wystawca może wykupić dodatkowe miejsca (za dodatkową opłatą). W uroczystościach otwarcia targów, panelach dyskusyjnych, konferencjach, sympozjach, uroczystościach wręczania medali, oprócz wystawców i zwiedzających, biorą także udział przedstawiciele władz centralnych (ministerstw) i samorządowych, posłowie komisji sejmowych, przedstawiciele organizacji branżowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka pyta, czy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (po nowelizacji), wyłączający z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, ma zastosowanie wobec podatników świadczących usługi kompleksowej usługi organizacji targów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r., za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem, aby móc zaliczyć konkretne wydatki do kosztów uzyskania przychodów, niezbędne jest wykazanie związku między ich poniesieniem, a dążeniem do uzyskania przychodów. Związek ten może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni. Przedmiotowe wydatki winny również pozostawać w związku z prowadzoną działalnością tak, aby była możliwa ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć one wpływ na uzyskanie przychodu. Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Wydatki te zawiera art. 16 ust. 1 ustawy. Artykuł ten, w pkt 28 (w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2007 r.) stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu. Z powołanego wyżej artykułu wynika, że wydatki poniesione na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem przejawia się ono w bardzo różnych formach. Zatem, konieczne jest odwołanie się do wykładni gramatycznej tego pojęcia. Słownikowa definicja pojęcia "reprezentacja" oznacza, że jest to uzewnętrzniony wysoki standard życia związany ze szczególną pozycją społeczną, zawodową; okazałość, wytworność (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Warszawa 1996). Podobny pogląd podziela sądownictwo sądów administracyjnych. Zgodnie z nim, pojęcie reprezentacji odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów, kontrahentów (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 maja 1998 r. sygn. akt SA/Sz 1412/97). Odnosząc się do powyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka uważa, że charakter poniesionych wydatków na usługi gastronomiczne i cateringowe nie ma na celu wywołania najlepszego wrażenia Spółki oraz nie są one związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem Spółki w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów oraz nie mają na względzie okazałości i wytworności. Przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę nie mogą być traktowane jako "reprezentacja", bowiem nie spełniają one charakteru reprezentacji, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nie ma na celu poprawy swojego wizerunku, a jej wydatki są związane z realizacją usługi, której wykonanie skutkować będzie osiągnięciem przychodu. Należy zatem rozpatrzyć poniesione przez Spółkę wydatki konsumpcyjne jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności Spółka ponosi koszty związane z organizacją kompleksowej usługi organizacji targów. Wydatki stanowią integralną część usługi organizacji targów. Wydatki te związane są bezpośrednio z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Zdaniem Spółki, w przypadkach, gdy wydatek gastronomiczny jest niezbędnym kosztem, aby doszło do sprzedaży usługi - kosztem związanym z wykonaniem usługi organizacji targów - nie można mówić o reprezentacji. Reasumując, zdaniem Spółki, poniesione przez nią wydatki na zakup usług gastronomicznych w celu realizacji kompleksowej organizacji targów, są wydatkami stanowiącymi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jako koszt bezpośredni organizowanego przez Spółkę wydarzenia targowego pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1. Działania podatnika muszą w związku z tym zmierzać w celu uzyskania przychodu, być na ten przychód ukierunkowane. Nie tworzą kosztów działania podejmowane w innym celu niż uzyskanie przychodu. Będą natomiast kosztem wydatki poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem, aby móc zaliczyć konkretne wydatki do kosztów uzyskania przychodów, niezbędne jest wykazanie związku między ich poniesieniem, a dążeniem do uzyskania przychodów. Wydatki winny również pozostawać w związku z prowadzoną działalnością tak, aby była możliwa ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć one wpływ na uzyskanie przychodu.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, ze są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten, w pkt 28 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r.), stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację. Ustawodawca jednakże nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu. Wobec braku definicji legalnej pojęcia "reprezentacja" za celowe uznać należy odwołanie się do wykładni językowej tego pojęcia. "Reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Reprezentacyjnie to działanie w sposób okazały, okazale, wystawnie, wytwornie (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981 r., t. II, str. 48). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej należy przyjąć, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Reprezentacja to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych pomiotów. Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, stwierdza się, że charakter poniesionych wydatków na catering oraz usługi gastronomiczne nie ma na celu wywołanie najlepszego wrażenia Spółki oraz nie są one związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem podatnika w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów oraz nie mają na względzie okazałości i wytworności. Zatem, przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę nie mogą być traktowane jako "reprezentacja", bowiem nie spełniają one charakteru reprezentacji, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy zatem rozpatrzyć czy poniesione przez Spółkę wydatki na catering i usługi gastronomiczne są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka ponosi koszty związane z realizacją kompleksowej usługi organizacji targów. Wśród nich są również takie, które dotyczą organizacji poczęstunków i bankietów (tzw. wieczory branżowe) oraz organizacji i obsługi uroczystości otwarcia targów, konferencji, spotkań, sympozjów, wykładów i uroczystości związanych z wręczeniem nagród targowych. Na koszty te składają się także wydatki na zakup usług gastronomicznych i cateringowych. Zgodnie z regulaminem i wydanymi na jego podstawie warunkami wynajmu powierzchni wystawienniczej, każdy wystawca decydując się na udział w określonej imprezie targowej zobligowany jest do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji targów. Zatem Spółka uzyskuje z tytułu kompleksowej usługi organizacji targów przychody od wystawców, m.in. za najem powierzchni wystawienniczej. Cena najmu powierzchni obejmuje również koszt udziału przedstawicieli wystawców w ww. uroczystościach organizowanych w związku z daną imprezą targową, w który wliczony jest koszt zakupu usług gastronomicznych i cateringowych. Powyższe zostało potwierdzone przez Podatnika w złożonym wniosku.

Reasumując powyższe, wydatek poniesiony przez Spółkę na zakup usług gastronomicznych i cateringowych podczas realizacji kompleksowej usługi organizacji targów, jest wydatkiem stanowiącym koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jako koszt realizowanej usługi pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl