ILPB3/423-179/13-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-179/13-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r., przewyższających kwotę określoną w zezwoleniu strefowym, powiększa maksymalną wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku oraz art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) - jest prawidłowe;

* czy wydatki poniesione po dacie 31 grudnia 2009 r. Spółka może zaliczyć do nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu strefowym, zwiększając tym samym pulę dostępnej dla Spółki pomocy publicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r., przewyższających kwotę określoną w zezwoleniu strefowym, powiększa maksymalną wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku oraz art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) oraz czy wydatki poniesione po dacie 31 grudnia 2009 r. Spółka może zaliczyć do nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu strefowym, zwiększając tym samym pulę dostępnej dla Spółki pomocy publicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dniu 29 października 2007 r. (Zezwolenie nr XXX wydane do dnia 15 listopada 2017 r.). Przedmiotem działalności na terenie Strefy jest działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wytworzonych wyrobów i świadczonych usług na terenie Strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego w sekcji D podsekcji DJ oraz DK w przedmiocie działalności: 28.1 konstrukcje metalowe, 28.2 metalowe cysterny, zbiorniki i pojemniki; grzejniki i kotły centralnego ogrzewania, 28.3 wytwornice pary, z wyłączeniem kotłów centralnego ogrzewania, 28.4 usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków, 28.5 usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych, 28.6 wyroby nożownicze, narzędzia i drobne wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia, 28.7 wyroby metalowe gotowe pozostałe, 29.1 maszyny do wytwarzania i wykorzystania energii mechanicznej, 29.2 maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe, 29.3 maszyny dla rolnictwa i leśnictwa, 29.4 obrabiarki i narzędzia mechaniczne, 29.5 maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe, 31.1 silniki elektryczne, prądnice i transformatory, 31.2 aparatura elektryczna rozdzielcza i sterownicza, 31.6 sprzęt elektryczny, gdzie indziej niesklasyfikowany, 34.2 nadwozia do pojazdów samochodowych; przyczepy i naczepy, 35.5 sprzęt transporty pozostały, gdzie indziej niesklasyfikowany oraz sekcji K w przedmiocie działalności: 73.1 usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, 74.3 usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

W zezwoleniu, jako warunki prowadzenia działalności na terenie Strefy, ustalono m.in.: poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 1.800.000,00 EURO w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r., utworzenie na terenie Strefy co najmniej 20 nowych miejsc pracy i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 30 pracowników od dnia 31 grudnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. oraz zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. Spółka prowadzi działalność w zakresie zezwolenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie 2.353.293,02 EURO, tj. w kwocie przekraczającej kwotę wydatków określoną w zezwoleniu. Wydatki te związane są ściśle z realizacją przedsięwzięcia gospodarczego, jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy w zakresie i zgodnie z zezwoleniem.

Po dacie określonej w zezwoleniu Spółka nadal ponosiła wydatki inwestycyjne związane z działalnością określoną z zezwoleniu.

Spółka posiada status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu definicji małych i średnich przedsiębiorstw przyjętych przez komisję europejską.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r., przewyższających kwotę określoną w zezwoleniu strefowym, powiększa maksymalną wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku oraz art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

2. Czy wydatki poniesione po dacie 31 grudnia 2009 r. Spółka może zaliczyć do nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu strefowym, zwiększając tym samym pulę dostępnej dla Spółki pomocy publicznej.

Stanowisko Spółki według stanu prawnego od dnia uzyskania zezwolenia (29-10-2007) do dnia 4 sierpnia 2008 r.:

Pytanie 1.

Zakres i warunki korzystania z zezwolenia określone są w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustawy o utworzeniu danej Strefy (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Strefy Ekonomicznej).

Według art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przy czym, dostępna pula pomocy publicznej jest równa iloczynowi maksymalnej intensywności pomocy publicznej oraz kosztów kwalifikowanych. Powyższy mechanizm kalkulowania, wskazuje na możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowalnych wydatków przewyższających kwotę określoną w zezwoleniu.

Rodzaj wydatków kwalifikowalnych, został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów o utworzeniu specjalnej strefy ekonomicznej § 3:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą,

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników. Rozporządzenie w § 3 ust. 4 jako nową inwestycję definiuje: "inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji".

Zgodnie z § 6 rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznawane są koszty inwestycji poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, jeżeli są to koszty zakupu albo wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu.

Spółka dokonała kwalifikacji kosztów na podstawie powyższych warunków, wymienionych w przepisach rozporządzenia. Zezwolenie określa minimalny poziom nakładów inwestycyjnych, uprawniających do korzystania ze zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności na terenie strefy.

Nie określa maksymalnego poziomu inwestycji (wskazuje na konieczność poniesienia wydatków przewyższających wskazaną kwotę). Zdaniem Spółki, stanowi on warunek konieczny dla prowadzenia działalności w strefie i nie może być podstawą ograniczenia dostępnej puli pomocy publicznej.

Reasumując, jedynymi ograniczeniami limitującymi wysokość zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym jest maksymalna intensywność pomocy publicznej i wielkość faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia tą pomocą.

Nie są też znane Spółce żadne akty prawne, które miałyby zastosowanie do wydanego zezwolenia - nie jest więc ono obarczone narzuconym limitem kwotowym pomocy publicznej wynikającym z przepisów prawa.

Kwota przysługującego zwolnienia wynika jedynie z wyliczenia opartego na rzeczywistych poniesionych nakładach inwestycyjnych, czyli również przewyższających minimalną wartość określoną w zezwoleniu.

Jedynie niespełnienie warunków określonych w zezwoleniu np. w zakresie kwoty minimalnych wydatków lub zatrudnienia, wykluczałoby możliwość skorzystania z pomocy publicznej.

Pytanie 2.

Zezwolenie nie określa maksymalnego poziomu dokonanych inwestycji ani terminu ich dokonania (jedynym ograniczeniem czasowym jest okres trwania zezwolenia, czyli do dnia 15 listopada 2017 r.). Ustawodawca nie wskazuje wprost skutków sytuacji, w których przedsiębiorca spełnił minimalne wymogi kwotowe w wyznaczonym w zezwoleniu terminie (przy czym okres ten jest krótszy niż okres obowiązywania zezwolenia) - podatnik dalej ponosi wydatki inwestycyjne i nadal chce korzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki inwestycyjne (pomoc regionalna z tytułu kosztów nowej inwestycji) poniesione po dacie 31 grudnia 2009 r. (termin wskazany w zezwoleniu dla warunków poniesienia nakładów inwestycyjnych), przy spełnieniu pozostałych warunków opisanych w zezwoleniu i określonych w przepisach rozporządzenia, uprawnia do dalszego korzystania z tej pomocy do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej.

W zbliżonych stanach faktycznych, stanowiska organów podatkowych były zbieżne z przedstawionymi powyżej. Przykładowo:

1.

sygn. ILPB3/423-187/11-2/MM, wydana przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

2.

sygn. ILPB3/423-36/12-2/MM, wydana przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu;

3.

sygn. ILPB3/423-350/12-4/AO, wydana przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej ustalenia czy poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r., przewyższających kwotę określoną w zezwoleniu strefowym, powiększa maksymalną wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku oraz art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych);

* nieprawidłowe - w części dotyczącej ustalenia czy wydatki poniesione po dacie 31 grudnia 2009 r. Spółka może zaliczyć do nakładów inwestycyjnych określonych w zezwoleniu strefowym, zwiększając tym samym pulę dostępnej dla Spółki pomocy publicznej.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem podlega dochód z działalności gospodarczej, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Jednym z warunków korzystania z ww. zwolnienia jest uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zezwolenie poza przedmiotem działalności gospodarczej określa m.in. warunki dotyczące dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę (art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 118, poz. 746), która weszła w życie w dniu 4 sierpnia 2008 r. wprowadziła zmiany m.in. do art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 1 pkt 8 ww. ustawy zmieniającej, art. 16 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;

2.

dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;

3.

terminu zakończenia inwestycji;

4.

maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;

5.

wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Z kolei z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy zmieniającej wynika, iż zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc. Do zezwoleń, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 5 tej ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 i 4, art. 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. W związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków:

* poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 1.800.000,00 EURO w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r.,

* utworzenie na terenie Strefy co najmniej 20 nowych miejsc pracy i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 30 pracowników od dnia 31 grudnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. oraz

* zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. Spółka prowadzi działalność w zakresie zezwolenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 2.353.293,02 EURO, tj. w kwocie przekraczającej kwotę wydatków określoną w Zezwoleniu.

Po dacie określonej w Zezwoleniu, Spółka nadal ponosiła wydatki inwestycyjne związane z działalnością określoną w Zezwoleniu.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała Zezwolenie w dniu 29 października 2007 r., będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, który stanowi, iż zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

2.

dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Użycie przez ustawodawcę jedynie przykładowego wyliczenia elementów zezwolenia dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie danej strefy wskazuje, że możliwe jest wprowadzenie do zezwolenia dodatkowych warunków.

Wobec powyższego, w związku z tym, iż zezwolenie uzyskane przez Spółkę w dniu 29 października 2007 r., zawiera dodatkowy warunek zakończenia przez Wnioskodawcę inwestycji do dnia 31 grudnia 2009 r., w takiej sytuacji wydatki inwestycyjne Spółki poniesione po tym terminie nie będą mogły być brane pod uwagę przy obliczeniu wysokości zwolnienia podatkowego.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

W tym miejscu należy wskazać, iż z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

1.

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1551 z późn. zm.),

2.

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia, tj. 29 październik 2007 r., w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj. obowiązujące na dzień wydania zezwolenia.

Jak stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora.

Jednocześnie § 3 ust. 7 tegoż rozporządzenia stanowi, iż pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi:

1.

50% - na obszarach należących do województw: (...);

2.

40% - na obszarach należących do województw: (...), a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa (...), z wyłączeniem miasta stołecznego;

3.

30% - na obszarze należącym do miasta stołecznego oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa (...).

Regulacja § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, iż maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz.Urz.UE.L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64), z wyłączeniem prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Przytoczone powyżej przepisy określają zatem warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą:

1.

musi to być koszt inwestycji,

2.

musi być faktycznie poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,

3.

musi być poniesiony w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,

4.

musi być przeznaczony na cele określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia,

5.

wydatki muszą być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych, przy czym należy przyjąć, że przez koszty inwestycji należy rozumieć koszty "nowej inwestycji", o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Jeżeli więc poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. spełniają powyższe warunki, stanowią one tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

W tym miejscu należy wskazać, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w związku z treścią cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, którego łączne warunki Spółka była zobowiązana wypełnić. Jednym z warunków było poniesienie przez Wnioskodawcę na terenie strefy wydatków inwestycyjnych (kosztów inwestycji) co najmniej w wysokości 1.800.000,00 EURO w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r., utworzenie na terenie Strefy co najmniej 20 nowych miejsc pracy i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 30 pracowników od dnia 31 grudnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. Kolejnym warunkiem który Spółka była zobowiązana wypełnić, było zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r.

Odnosząc się więc do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe (m.in. zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są odstępstwem od reguły powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

W związku z powyższym, minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia przez Spółkę w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W przedmiotowej sprawie - Zezwolenie nr 150 wydane do dnia 15 listopada 2017 r.

Kwota wskazana w Zezwoleniu stanowi dolny limit, w związku z którym, Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu, tj. w wysokości przewyższającej kwotę 1.800.000,00 EURO w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r.

Wobec powyższego, pomimo, iż tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki, iż faktycznie poniesione wydatki w związku z inwestycją prowadzoną na terenie strefy, również te przekraczające kwotę minimalnych wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r. określonych w zezwoleniu, powiększają kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem, iż wydatki te mogą dotyczyć inwestycji prowadzonych po terminie wskazanym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji.

Zatem, należy uznać, iż dalsze wydatki inwestycyjne poniesione w następnych latach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. po dniu 31 grudnia 2009 r. w związku z działalnością objętą zezwoleniem, a dotyczące realizacji inwestycji prowadzonej po terminie zakończenia inwestycji wynikającym z uzyskanego przez Spółkę Zezwolenia, nie będą mogły zostać zaliczone do wydatków kwalifikowanych, a w związku z tym nie będą podstawą do sukcesywnego powiększania wysokości należnej Spółce pomocy publicznej.

Reasumując, poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31 grudnia 2009 r. przewyższających kwotę określoną w Zezwoleniu strefowym, powiększa maksymalną wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast wydatki poniesione przez Spółkę po dacie 31 grudnia 2009 r., tj. po dacie zakończenia inwestycji, Spółka nie może zaliczyć do nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu strefowym. Wydatki te nie powiększą kwoty przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl