ILPB3/423-173/09-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-173/09-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik, jako Regionalna Instytucja Finansująca (zwana dalej: RIF), jest stroną umowy wsparcia związanej z realizacją Działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (zwana dalej PO IG), zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (zwanej dalej: Agencją), będącą agencją rządową (umowa w załączeniu).

Spółka działając w charakterze RIF wykonuje zadania szczegółowo opisane w załączniku nr 1 do ww. umowy wsparcia, w szczególności:

* przyjmuje i ocenia wnioski o dofinansowanie składane przez beneficjentów / wnioskodawców w ramach poszczególnych Działań PO IG,

* zawiera umowy z beneficjentami / wnioskodawcami i nadzoruje ich realizację,

* dokonuje czynności w zakresie rozliczenia projektów,

* monitoruje / kontroluje realizację projektów,

* dokonuje czynności w zakresie postępowań odwoławczych,

* wykonuje zadania informacyjno - promocyjne.

Stosownie do zapisów zawartych w § 2 umowy o udzielenie wsparcia, na realizację zadań określonych w umowie, Agencja przekaże RIF kwotę wsparcia, której maksymalna wysokość wynika ze składowych określonych w załączniku 2 do umowy wsparcia. Przekazywane kwoty nie mogą przy tym przekroczyć wydatków faktycznie poniesionych przez RIF, potwierdzonych stosownymi dokumentami określonymi w § 5 ust. 3 pkt 3 umowy wsparcia (kopie faktur, rachunków, wyciągów bankowych, przelewów lub dokumentów KW, z których wynika fakt poniesienia danego wydatku). Dokumenty te mają być dołączone do sprawozdań finansowych sporządzanych przez RIF, stanowiących podstawę wystawienia przez RIF noty księgowej (§ 5 ust. 3 pkt 2 umowy wsparcia).

Zgodnie z powyższym, otrzymywana przez Wnioskodawcę (RIF) kwota wsparcia może być przeznaczona wyłącznie na pokrycie wydatków RIF związanych bezpośrednio z realizacją zadań określonych w umowie wsparcia, przy czym - zgodnie z § 2 ust. 2 umowy - mogą to być wydatki przeznaczone na:

1.

wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zadań, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz innymi składnikami, opłatami i odpisami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa,

2.

podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji zadań, wg stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,

3.

zakup towarów, w szczególności materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

4.

zakup usług bezpośrednio związanych z realizacją zadań, w tym obsługę księgową i usługi prawnicze,

5.

najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań, pod warunkiem, że odpowiadają stawkom rynkowym,

6.

naprawę wyposażenia biurowego, remonty lub adaptację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań,

7.

działania promocyjne i informacyjne,

8.

ubezpieczenia, podatki od nieruchomości i inne opłaty związane z realizacją działań,

9.

wyliczone proporcjonalnie koszty ogólnego zarządu,

10.

podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją zadań, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami RIF nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 3 ww. umowy, opisane wydatki finansowane są z Pomocy Technicznej PO IG oraz dotacji podmiotowej (z budżetu państwa). Środki przekazywane na rzecz Wnioskodawcy pozyskiwane są przez PARP (agencję rządową) na podstawie umów zawartych:

* z Ministerstwem Gospodarki - w zakresie obsługi Działań 4.2, 4.4, 6.1;

* z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji - w zakresie obsługi Działań 8.1, 8.2.

Zastosowana w umowie nazwa środków otrzymanych z tytułu jej wykonania, tj.: "kwota wsparcia", utrudnia prawidłową ocenę charakteru otrzymanych środków, a tym samym ich opodatkowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki otrzymywane przez podatnika od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację ww. zadań w ramach poszczególnych Działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, stosownie do zapisów art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymane przez Niego z tytułu wykonywania zadań określonych w załączniku nr 1 do ww. umowy wsparcia nazywane są w umowie "kwotą wsparcia". Wsparcie nie jest pojęciem jednoznacznym na gruncie prawa podatkowego. W ocenie Spółki kwoty uzyskane z tytułu "wsparcia" należy jednak uznać za zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do zapisu art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione od podatku są "kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

Zdaniem Spółki, cytowany wyżej przepis ma zastosowanie do analizowanego stanu faktycznego. Wnioskodawca otrzymuje bowiem zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją umowy wsparcia od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będącej agencją rządową. Środki przekazywane Spółce pozyskiwane są przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Gospodarki oraz Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Środki te pochodzą z Pomocy Technicznej PO IG oraz dotacji podmiotowej (z budżetu państwa), co potwierdza również zapis § 2 ust. 3 umowy wsparcia zawartej pomiędzy PARP a Spółką. Środki pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych wypłacane są z rachunku budżetu państwa - podrozdział 2.1. - Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie trybu dokonywania płatności i rozliczeń, wydanych na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) - w załączeniu.

Ww. środki przeznaczone są na pokrycie wydatków określonych w § 2 ust. 2 umowy wsparcia zawartej między PARP a Spółką. Wynika stąd, iż zgodnie z ww. przepisem, środki te są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Mniejsze znaczenie w świetle powyższego - w opinii Spółki - ma fakt, czy kwota wsparcia z tytułu wykonywania czynności opisanych w umowie ma charakter dotacji czy wynagrodzenia, bowiem art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależnia zwolnienie nie od charakteru otrzymywanych kwot, lecz od tego, od jakiego podmiotu zostały uzyskane i na jaki cel zostały mu przydzielone.

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż w Jej opinii, kwota wsparcia ma charakter dotacji. Wnioskodawca nie osiągnie bowiem żadnego zysku z tytułu wykonania umowy wsparcia, a zostaną Mu jedynie zwrócone koszty i to tylko do określonej z góry kwoty. Ponadto, w oznaczonych w umowie przypadkach (§ 8 ust. 1 umowy) kwota wsparcia może zostać obniżona. Możliwa jest więc sytuacja, gdy uzyskana od Agencji kwota nie pokryje nawet wydatków faktycznie poniesionych. Zapisy umowy z Agencją wskazują więc, że otrzymywane przez RIF środki nie mają charakteru wynagrodzenia, bowiem istotą wynagrodzenia jest to, że jest ono tak kalkulowane, aby oprócz pokrycia poniesionych kosztów wykonujący umowę osiągnął zysk.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu należy wskazać, iż agencje rządowe, wchodzące w skład sektora publicznego, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), stanowią państwowe osoby prawne, tworzone odrębnymi ustawami w celu wykonywania zadań publicznych, niebędące państwowymi funduszami celowymi, ani też niemające charakteru przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego. Do zadań agencji, oprócz wykonywania zadań w imieniu państwa, należy także wspieranie wybranych rodzajów działalności gospodarczej.

Status taki posiada również Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest państwową osobą prawną, która realizuje zadania z zakresu administracji rządowej (art. 4 ust. 1 niniejszej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako Regionalna Instytucja Finansująca jest stroną umowy wsparcia związanej z realizacją Działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

W myśl art. 6d ust. 1 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w szczególności: promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania pomocy. Koszty realizacji przez regionalną instytucję finansującą zleconych zadań mogą być pokrywane ze wsparcia udzielanego przez Agencję.

Regionalną instytucją finansującą - zgodnie z treścią art. 6d ust. 2 ww. ustawy - może być osoba prawna, która:

1.

zgodnie ze statutem nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję;

2.

zapewni wykonywanie zleconych zadań przez osoby posiadające kwalifikacje niezbędne do realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub ust. 1a;

3.

posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a.

Z analizy sprawy wynika, iż kwoty wsparcia udzielone Spółce przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości mogą być przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z realizacją zadań określonych w umowie wsparcia. Mogą to być wydatki przeznaczone na: wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zadań, podróże służbowe osób uczestniczących w realizacji zadań, zakup towarów (w szczególności materiałów biurowych i eksploatacyjnych), zakup usług bezpośrednio związanych z realizacją zadań (w tym obsługę księgową i usługi prawnicze), najem i eksploatację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań, naprawę wyposażenia biurowego, remonty lub adaptację pomieszczeń w celach bezpośrednio związanych z realizacją zadań, działania promocyjne i informacyjne, ubezpieczenia, podatki od nieruchomości i inne opłaty związane z realizacją działań, koszty ogólnego zarządu, podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją zadań.

Uwzględniając powyższe, zauważyć należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosi się do podmiotów, które jako ostateczni beneficjenci otrzymują środki na realizację określonych celów. Przepis ten odnosi się wyłącznie do kwot, w których przekazywaniu agencje pośredniczą, a które już przy przekazywaniu ich z budżetu państwa zostały przeznaczone na określony cel. Zwolnieniem nie są natomiast objęte kwoty, które Spółka działająca jako Regionalna Instytucja Finansująca otrzymuje na realizację zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w tym: obsługę wniosków o dofinansowanie składanych przez beneficjentów / wnioskodawców w ramach poszczególnych Działań PO IG, podejmowanie czynności w zakresie rozliczenia projektów, monitorowanie realizacji projektów, realizację zadań o charakterze informacyjno - promocyjnym.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, iż środki otrzymywane przez Spółkę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację zadań w ramach poszczególnych Działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, środki te, na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy, będą stanowiły przychody podlegające opodatkowaniu.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 2 marca 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl